Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Har sånne store, fluffy gulvtepper. shaggy heter de kanskje? I allefall, vanskelige å støvsuge helt rene! Og altfor tunge til at jeg orker å ta de ut å banke hver uke.. Noen tips for hvordan få vekk mest mulig støv?

Er samboeren sine, så kan liksom ikke sjefe så mye at jeg til og med hiver ut teppene hans :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp ny støvsuger! Kjøpte en Electrolux støvsuger i forrige uke til min datter. Hadde lest mye på nettet før den ble kjøpt.

De ha sånt langflosset teppe i stua. Måtte bare prøve den før de kom hjem. Og hjelpes meg, trodde ikke de hadde støvsuget teppe på flere mnd. da jeg satte i gang. (de hadde jo støvsuget noen dager før de dro) Den nye var helt rå. Teppet lå på gulvet uten å bli dratt opp, men det raslet og raslet mens støvsugeren gikk. De hadde fra før av en Miele søvsuger.

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/stovsuger/ZUS3930/electrolux-ultrasilencer-stovsuger-zus3930

Denne kjøpte jeg!

Endret av Belima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alt her, men tar sjansen selv om noen kanskje har skrevet de samme tipsene som meg!

○ Når jeg bretter sengetøy legger jeg dynetrekk inni putetrekket. Null rot i "stabelen" om jeg vil bruke et som ikke ligger øverst, og det hender ALDRI at jeg ikke finner putetrekket. ;)

○ Har x-tra våtservietter på badet og en sprayflaske jeg har fylt med såpeblanding (Ajax - i mitt tilfelle, men anything goes!). Sprayer over vask, kran, benk, do, gulv, titt og ofte, badet er alltid rent, LUKTER alltid rent, og det er ikke lengre et ork å vaske badet.

Det var det jeg kom i farta, kan ellers si at jeg skal adoptere et tips som stod tidlig i tråden - vaske sokker i vaskeposer, sortert i egne poser for hvert familiemedlem. Ikke mere leting etter par eller "hvem sin sokk er dette?" ! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

○ Har x-tra våtservietter på badet og en sprayflaske jeg har fylt med såpeblanding (Ajax - i mitt tilfelle, men anything goes!). Sprayer over vask, kran, benk, do, gulv, titt og ofte, badet er alltid rent, LUKTER alltid rent, og det er ikke lengre et ork å vaske badet.

Jeg gjør det samme, men uten spray og våtservietter. Har ikke annet enn en microfiberklut og vanet fra springen. Det blir renere da, med bare vann. Det er utrolig hva som samler seg av bakterier og dritt i gamle såperester som blir liggende. Lukter rent, ja, men er ikke så rent ;)

Anonymous poster hash: cd64a...143

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Funky Punk

Ikke kast rester av grønnsaker, men frys de heller ned i en pose. Samme med f.eks bein av f.eks kylling osv.

Da har man alltid litt å lage buljong av.

Man kan også fryse ned skalker og brødrester som begynner å bli gamle. Når man gidder så kan man knuse de og varme de i ovnen, blande inn urter og krydder og bruke det til panering

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme, men uten spray og våtservietter. Har ikke annet enn en microfiberklut og vanet fra springen. Det blir renere da, med bare vann. Det er utrolig hva som samler seg av bakterier og dritt i gamle såperester som blir liggende. Lukter rent, ja, men er ikke så rent ;)Anonymous poster hash: cd64a...143

Deeeeiiiiiiilig når det lukter rent! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var det jeg kom i farta, kan ellers si at jeg skal adoptere et tips som stod tidlig i tråden - vaske sokker i vaskeposer, sortert i egne poser for hvert familiemedlem. Ikke mere leting etter par eller "hvem sin sokk er dette?" ! :)

Det skal jeg jammen begynne med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg jammen begynne med!

Hva er det som gjør jobben med å sortere dem i vaskeposer så mye lettere enn jobben med å sortere dem etter vaske? Hvis da ikke hver og en har ansvaret for å lege sine egne sokker i hver sin vaskepose, selvfølgelig. :)

Anonymous poster hash: cd64a...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør jobben med å sortere dem i vaskeposer så mye lettere enn jobben med å sortere dem etter vaske? Hvis da ikke hver og en har ansvaret for å lege sine egne sokker i hver sin vaskepose, selvfølgelig. :)

Anonymous poster hash: cd64a...143

Man slipper å sortere mange forskjellige sokker etterpå, og vaskemaskina slutter å spise sokker? :)

Men da må jo folk sortere sokkene sine selv, ja, enig der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør jobben med å sortere dem i vaskeposer så mye lettere enn jobben med å sortere dem etter vaske? Hvis da ikke hver og en har ansvaret for å lege sine egne sokker i hver sin vaskepose, selvfølgelig. :)

Anonymous poster hash: cd64a...143

Samme tenkte jeg..

Når vi er inne på sokkevask og single sokker. Vi har en kurv oppå tørketrommelen hvor vi legger single sokker. Innimellom (som regel viss en av oss begynner å få få hele par i sokkeskuffen) går vi gjennom kurven og ser om det er noen like der. :) ofte er det maaaaange par der da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger alle husets sokker i ei balje på vaskerommet,så kan de gå og finne sokkepar selv. Jeg gidder nemlig ikke sortere ørten par i uka. :nigo:



Anonymous poster hash: cd64a...143
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

o'store husmor-tipsere jeg trenger HJELP!

Jeg og samboeren lagde eggelikør her om dagen, og det kokte jo selvfølgelig over. En suppe av fløte og sukker har samla seg inni knottene på stekeovnen vår. Slike som man kan dytte inn og så skal de bli borte.

Og jeg får de ikke rene inni der. Hører at det knaser og styrer når jeg vrir på dem. Har prøvd med tynn klut og kniv, men ikke snakk om at jeg kommer godt nok inni. Og ikke får jeg til å ta dem ut. Er ikke slik som på min vanlige, gamle ovn at jeg bare kunne ta av knotten. Er det noen som har noe tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

o'store husmor-tipsere jeg trenger HJELP!

Jeg og samboeren lagde eggelikør her om dagen, og det kokte jo selvfølgelig over. En suppe av fløte og sukker har samla seg inni knottene på stekeovnen vår. Slike som man kan dytte inn og så skal de bli borte.

Og jeg får de ikke rene inni der. Hører at det knaser og styrer når jeg vrir på dem. Har prøvd med tynn klut og kniv, men ikke snakk om at jeg kommer godt nok inni. Og ikke får jeg til å ta dem ut. Er ikke slik som på min vanlige, gamle ovn at jeg bare kunne ta av knotten. Er det noen som har noe tips?

Det høres rart ut at du ikke skal kunne skru av knottene. Har du googlet modellen og funnet bruksanvisningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har massevis av singleter/tanktops og det var alltid et slit å holde orden i dem både i skuffer og skap. Men så fant jeg kleshengere ment for smykker/belter/småstasj med små knagger på. De ser slik ut. Har en for sorte og hvite, en for blå og grønne og en for røde osv. Henger dem rygg til rygg i skapet. Ingen bretting og ikke noe kaos i skuffen. (Fungerer også fint til det de er ment for).

Har kjøpt inn flere vaskeposer til undertøy og har to hengende ved skittentøyskurven. En til hvitt og en til mørke farger. Lett å hive hele posen inn i vaskemaskinen ved behov og henge opp ny pose samtidig. Ingen spiler som får forviller seg nedi kurven og deretter ødelegge vaskemaskinen. Det samme kan forsåvidt brukes til sokker o.l.

Tørk skjorter, topper og kjoler (av t-sjortekvalitet) på hengere. Heng dem på hengeren rett fra maskinen og så ut på tørk. Heng rett inn i skapet. Forutsatt at de ikke er av typen som strekker seg, f.eks strikkede plagg.

Ta vare på en passe stor pappeske om du kjøper noe nytt. Sett den på et egnet sted (under vasken på kjøkkenet, i boden e.l.) og bruk den til å kaste emballasje av papp i. Når den er full er det lett å kvitte seg med hele esken og innholdet. En middels stor eske holder i evigheter om innholdet brettes sammen.

Har også en krukke stående ved oppvaskkummen. Fyller den med vann og litt oppvaskmiddel og setter bestilkk og redskaper til bløt der før de settes i oppvaskmaskinen (evt før håndvask). Hindrer at bestikket ikke blir rent i oppvaskmaskin.

Om du hakker mye hvitløk på en gang kan den blandes med litt olivenolje og fryses i isbitformer eller i plastfolie for senere bruk. Samme gjelder urter. Bare pass på å bruke egne former til dette for å hindre smak på vanlige isbiter. Om du har for mye sitron, lime eller appelsin kan disse skrelles og deles opp i biter som fryses i isbitform sammen med vann.

Har alltid rengjøringsspray og en microfiberklut stående på badet. Lett å trøke av akkurat når du ser at ting er flekkete i stedet for å huske det til neste gang. Fint tidsfordriv mens noe skal virke et par minutter på hud eller hår.

Ellers hadde jeg en sånn tannbørsteholder som hadde et glass oppi seg. Glasset er selvfølgelig knust og jeg synes sånt bare blir grisete uansett. Men ringen hang igjen og passer perfekt til å sette hårføneren i. Fungerer også til hårbørster og krølltenger o.l. om de ikke er mindre enn ringen.

(og dermed var denne lagt i favoritter)

Endret av Lea2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det høres rart ut at du ikke skal kunne skru av knottene. Har du googlet modellen og funnet bruksanvisningen?

Ja, men slik jeg og samboer ser det, går det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men slik jeg og samboer ser det, går det ikke.

Har du prøvd å trekke dem rett ut? Evt med hjelp av verktøy eller en kniv til å dytte dem ut fra baksiden av knotten? Mine sitter som regel skikkelig fast og må tvinges litt for å slippe (og det er bra forsåvidt... knotter som faller lett av er ikke gøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å trekke dem rett ut? Evt med hjelp av verktøy eller en kniv til å dytte dem ut fra baksiden av knotten? Mine sitter som regel skikkelig fast og må tvinges litt for å slippe (og det er bra forsåvidt... knotter som faller lett av er ikke gøy).

Jeg har prøvd å dra hardt i dem, og vri den fra en side til en annen (tenkte de kunne ligge i et spor eller noe), men ikke dytte ut fra baksiden nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...