Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Åh denne tråden falt i smak! Har et lurt tips til dere. Når kjøkkenkluten og oppvaskbørsten er skitten så koker jeg opp vann i en kjele, så har jeg det oppi til det har kokt opp, så heller jeg ut vannet (for da blir alt skitt og smuss løst opp) så heller jeg oppi nytt vann men med litt vaskepulver oppi så lar du det koke ilag i noen minutter, skyll så godt opp i rent vann etterpå! Gulle rene tuer og oppvaskbørster på noen minutter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vasker skitne oppvaskbørster og kjøkkenkluter i oppvaskamskinen sammen med resten av oppvaska, jeg. :) Det hoper seg ikke opp med skitne kjøkkenkluter i skittentøyet hvis man husker på å hive den inn sammen med oppvaska så fort det er på tide.

Anonym poster: cd64a40c56fe77caa57c30cb8a8e6143

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en løk som ble liggende lengre i kjøleskapet enn den hadde godt av, men når jeg endelig tok den ut, så luktet det bare verre og verre de neste ukene, selv om jeg vasket inni der osv. Trodde seriøst jeg måtte kaste ut hele greia eller noe, lukta ble jo bare mer og mer råtten, og maten ble og ødelagt etter en dag eller to i kjøleskapet. Kan nå lykkelig konstantere at etter en runde med en bolle eddik i og en skål bakepulver etter det igjen, så er det HELT luktfritt i kjøleskapet! :hoppendeglad:

Fant selvfølgelig rådet her inne. Tuuuusen takk KG! :blomst:

Og forresten; Ikke akkurat et husmortips; men for å unngå blå/sorte merker etter falske ringer, så kan man enkelt unngå dette ved å legge et lag blank neglelakk inni ringen,(og la det tørke godt før bruk selvsagt) ;)

Endret av Miss_Sunshine*
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Trenger tips!

Keramikktoppen på komfyren har blitt stygg på selve platene.

Det går ikke å skrape bort, da det ikke er brent fast på den måten.

Det ser på en måte ut som om keramikken har blitt sånn..

Hvordan få bort? Alt forsvinner ikke ved rens :(

Anonym poster: 48f9d34c72bde47f2606b25d688f54dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen tips til vask og rens i vaskemaskin??

For å rense og vaske maskina så bruker jeg å kjøre en vask med masse, MASSE eddik i skyllekammeret. All lukt og drit forsvinner. :)

Anonym poster: 8793061ffb33e675170572131fbbe189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig det har stått tidligere i tråden, men Zalo er fungerer veldig bra til å fjerne fettflekker på klær. Det er bare å sprute litt på flekken og gni godt sammen med varmt vann. Da vil flekken bli borte.

Fettholdige flekker fra for eksempel dressing, saus, tran eller sprut fra stekepanne er vanskelig å fjerne ved vanlig vask, og går ikke bort ordentlig selv på 90 grader. Før trodde jeg at fettflekker ikke lot seg fjerne og at plagget delvis var ødelagt. Nå vet jeg at det går helt fint å få dem bort ved hjelp av Zalo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger tips!

Keramikktoppen på komfyren har blitt stygg på selve platene.

Det går ikke å skrape bort, da det ikke er brent fast på den måten.

Det ser på en måte ut som om keramikken har blitt sånn..

Hvordan få bort? Alt forsvinner ikke ved rens :(

Anonym poster: 48f9d34c72bde47f2606b25d688f54dc

Jeg bruker slike svamper med grønn skrubbeside, og skurekrem fra f.eks Jif. Spruter litt Jif på ovnen, fukter svampen godt, og gnir godt-godt med grønn side. La virke litt, og vask av med den vanlige svampen eller våt klut. Pass på å få bort all såpen. Litt tidkrevende, men ikke veldig..:)

Til slutt "polerer" keg med torky eller mikrofiberklut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen har gode tips til dette problemet: De fine Rosendahl-glassene mine er blitt "duggete" på innsiden. Jeg vet ikke hvordan det har kommet, men lurer på om det har oppstått fordi jeg setter glassene opp ned i skapet. "Duggen" forsvinner ikke når jeg vasker de, og håper ikke glassene er ødelagt!? :vetikke:

Anonym poster: d6f1f98d2279d4e60d8c59b2c43f4f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å rense og vaske maskina så bruker jeg å kjøre en vask med masse, MASSE eddik i skyllekammeret. All lukt og drit forsvinner. :)

Anonym poster: 8793061ffb33e675170572131fbbe189

Hjelper også å kjøre 95 gr kokevask innimellom, men det er sikkert nevnt før i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er godt mulig det har stått tidligere i tråden, men Zalo er fungerer veldig bra til å fjerne fettflekker på klær. Det er bare å sprute litt på flekken og gni godt sammen med varmt vann. Da vil flekken bli borte.

Fettholdige flekker fra for eksempel dressing, saus, tran eller sprut fra stekepanne er vanskelig å fjerne ved vanlig vask, og går ikke bort ordentlig selv på 90 grader. Før trodde jeg at fettflekker ikke lot seg fjerne og at plagget delvis var ødelagt. Nå vet jeg at det går helt fint å få dem bort ved hjelp av Zalo.

Sikkert et dumt spørsmål, men fungerer dette også på fettflekker som har vært en/flere runder i vaskemaskinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Håper noen har gode tips til dette problemet: De fine Rosendahl-glassene mine er blitt "duggete" på innsiden. Jeg vet ikke hvordan det har kommet, men lurer på om det har oppstått fordi jeg setter glassene opp ned i skapet. "Duggen" forsvinner ikke når jeg vasker de, og håper ikke glassene er ødelagt!? :vetikke:

Anonym poster: d6f1f98d2279d4e60d8c59b2c43f4f93

Jeg har ikke noe råd for dette, men vil bare spørre om du vasker disse glassene i oppvaskmaskin? Slike glass må vaskes for hånd. Det er ikke utenkelig at det er blitt for tett for glassene når du setter dem oppned. Hvorfor gjør du det forresten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassene kan helt fint vaskes i oppvaskmaskin. Og de skal ikke stå opp ned, nei.

Prøv mildt syrebad med eddik eller sitronsyre.

Ellers hadde Rosendahl en feil for noen år siden, som førte til en del reklamasjoner pga "dugg"/"melkebelegg". Dette var på kjøkkenglassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål, men fungerer dette også på fettflekker som har vært en/flere runder i vaskemaskinen?

Det er slettes ikke noe dumt spørsmål!

Ja, det fungerer også bra på klesplagg som har vært vasket i maskin både en og flere ganger.

Hvis jeg har sølt mat på klær, kan det godt være jeg ikke ser fettflekken før plagget har vært vasket i maskin. Den blir synlig først når resten av flekken er vasket bort. Da går det likevel greit å fjerne den ved hjelp av Zalo-metoden. Zalo fungerer også på plagg hvor flekkene har satt i en stund. Jeg har "reddet" plagg som jeg ellers bare har brukt inne, eller til å sove i, på grunn av fettflekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slettes ikke noe dumt spørsmål!

Ja, det fungerer også bra på klesplagg som har vært vasket i maskin både en og flere ganger.

Hvis jeg har sølt mat på klær, kan det godt være jeg ikke ser fettflekken før plagget har vært vasket i maskin. Den blir synlig først når resten av flekken er vasket bort. Da går det likevel greit å fjerne den ved hjelp av Zalo-metoden. Zalo fungerer også på plagg hvor flekkene har satt i en stund. Jeg har "reddet" plagg som jeg ellers bare har brukt inne, eller til å sove i, på grunn av fettflekker.

Jippi! Da skal jeg prøve det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...