Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Gjest Allergikeren

Er det meg med det illeluktende kjølleskapet du svarer på her?

Isåfall sette eddik i en skål i kjøleskapet eller vaske det med eddik? Jeg har virkelig ikke peiling :P

Anonym poster: 88b4c451817995c1dd453609a8889310

Beklager. :P Det var deg jeg svarte, ja. Å vaske med eddik skal ta knekken på mugg, det var det jeg tenkte på, når jeg tenker meg om. Men å sette en skål i skapet kan nok også funke. Hva med å prøve begge deler? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager. :P Det var deg jeg svarte, ja. Å vaske med eddik skal ta knekken på mugg, det var det jeg tenkte på, når jeg tenker meg om. Men å sette en skål i skapet kan nok også funke. Hva med å prøve begge deler? :P

Takk =) jeg tenkte å prøve å vaske med litt klor og så kanskje sette en skål med eddik inni. kanskje det blir bra da =)?

Anonym poster: 88b4c451817995c1dd453609a8889310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sånt lite hybelkjøleskap med minifryser som jeg ikke bruker lengre, men som fortsatt må stå på kjøkkenet (jeg leier). Jeg vasket det grundig og har skrudd det av. Nå bruker jeg det bare til og legge poser inni. Men det lukter så forferdeilig hver gang jeg åpner det. Det er ikke posene sin skyld, for det gjorde det før jeg la posene inn.

Noen som har noen tips om hvordan jeg kan fjerne den forferdelige lukta?

Anonym poster: 88b4c451817995c1dd453609a8889310

Selv hvis du vasker det med eddik lukten skal komme tilbake så lang det står skrudd av og lukket. Jeg anbefaler å vaske det grundige med eddik og da klistre papirkulle eller noe på dørkarm så den lukkes ikke tett men har alltid litt ventilasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial tråd! :tommelsmil:

Vet ikke om det er nevnt her før, men her er mine beste tips:

Som et alternativ til eddik for å fjerne lukt: del en løk eller fler i to og legg der lukta skal fjernes. Den trekker alt til seg, også malingslukt.

Hvis du vil unngå å bruke whitesprit til å fjerne maling fra hendene: bruk matolje. Funker minst like bra.

Flekker som ikke lar seg fjerne: http://www.maskegrup...9989:5637220492

Den er helt suveren. Jeg har også brukt den for å få kjøkkenvasken blank og fin, og den fungerer mye bedre enn gryteskrubb og all verdens rengjøringsmidler.

Hindre fuglene i å forsyne seg av frukttrær og bærbusker. fest cd-plater i tråd, og heng opp i treet/busken.

Fjerne vanskelige flekker på klær: lag en tykk grøt av maskinoppvaskmiddel og legg det på flekken. La virke noen timer og vask plagget i maskinen som vanlig. OBS: kan ta farge, så bør kun brukes på hvitt tøy!

Endret av Bodillen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sånt lite hybelkjøleskap med minifryser som jeg ikke bruker lengre, men som fortsatt må stå på kjøkkenet (jeg leier). Jeg vasket det grundig og har skrudd det av. Nå bruker jeg det bare til og legge poser inni. Men det lukter så forferdeilig hver gang jeg åpner det. Det er ikke posene sin skyld, for det gjorde det før jeg la posene inn.

Noen som har noen tips om hvordan jeg kan fjerne den forferdelige lukta?

Anonym poster: 88b4c451817995c1dd453609a8889310

En ting jeg har prøvd med hell har vært å legge en tørr brødskive inni, den skal visstnok trekke til seg lukta. Hadde ikke særlig tro på det, men det funka i vårt kjøleskap da vi vaska ut av det når vi skulle flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sette inn en skål med bakepulver eller kaffe også!:)

Jeg har forresten brukt kaffe mot tåfis også!:fnise: Var et eksperiment som viste seg særs vellykket!

Typ joggesko som lukter etter en laaaang dag på jobb. Da kan man gjøre en av to: putte i fryseren, eller helle oppi kaffe, la stå over natten og støvsuge neste morgen!:) Worked like a charm!:tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tok overraskende mange sekunder før jeg forsto at det var tørr kaffe du snakket om... Inni hodet mitt så jeg for meg en kopp med rykende fersk kaffe forsvinne ned i joggeskoen, bra mot lukt, men kanskje ikke så bra for alt det andre :P

Anonym poster: 4e5f351c556773fddc8163ac8ccb6c47

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meg med det illeluktende kjølleskapet du svarer på her?

Isåfall sette eddik i en skål i kjøleskapet eller vaske det med eddik? Jeg har virkelig ikke peiling :P

Anonym poster: 88b4c451817995c1dd453609a8889310

Vaske med eddik, ja. Dessuten er det veldig viktig at du vasker nedi det hullet som er nedest bak i skapet. Kjøleskap som ikke er i bruk bør stå med døren oppe.

Anonym poster: 63f17b53dbe590676ac08543e4746c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tottelotta

Mot malingslukt: sett en kraftig vifteovn på fullt i rommet så det blir skikkelig varmt. Sjokkluft noen ganger innimellom. Dette gjør at fordampingen går fortere, dvs det lukter verre mens du holder på, men lukta er vekke når rommet er nedkjølt igjen. Jeg prøvde dette med suksess etter å ha malt med " easy clean" maling som står og damper flere uker etter at du har malt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sette inn en skål med bakepulver eller kaffe også! :)

Jeg har forresten brukt kaffe mot tåfis også! :fnise: Var et eksperiment som viste seg særs vellykket!

Typ joggesko som lukter etter en laaaang dag på jobb. Da kan man gjøre en av to: putte i fryseren, eller helle oppi kaffe, la stå over natten og støvsuge neste morgen! :) Worked like a charm! :tommelopp:

Kaffebønner gjør samme nytten, uten fullt så mye søl :)

Står ofte glass med kaffebønner i parfymerier slik at man kan lukte på disse mellom hver parfymelukt man lukter på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rørlegger tipset meg om at jeg bør av og til helle zalo i sluket, også helle over noen liter varmt/kokende vann slik at glovarmt zalovann renner gjennom rørene og avfetter. Det har gjort at vaskene ikke går tett mer :)

Fantastisk tråd forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til hvordan jeg får rengjort et dusjhode det ikke går an å åpne? jeg får skrudd det av slangen, men ellers må den være som den er.

Er noen blå dyser som ikke er så veldig blå lengre... æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har også brukt natron ;)

Eddik funker også! Eddik er magisk,jeg bruker det til alt :D Skyllemiddel (det gjør tøy mykere,samt bevarer fargene), alt av husvask blir igrunn gjort med eddikvann,utenom oppvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et sånt lite hybelkjøleskap med minifryser som jeg ikke bruker lengre, men som fortsatt må stå på kjøkkenet (jeg leier). Jeg vasket det grundig og har skrudd det av. Nå bruker jeg det bare til og legge poser inni. Men det lukter så forferdeilig hver gang jeg åpner det. Det er ikke posene sin skyld, for det gjorde det før jeg la posene inn.

Noen som har noen tips om hvordan jeg kan fjerne den forferdelige lukta?

Anonym poster: 88b4c451817995c1dd453609a8889310

Kjøleskap som ikke er påslått må stå med døra på gløtt, ellers blir det lukt uansett. Men vask med det med eddik og sett inn en skål med bakepulver i etterpå, det trekker til seg lukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til hvordan jeg får rengjort et dusjhode det ikke går an å åpne? jeg får skrudd det av slangen, men ellers må den være som den er.

Er noen blå dyser som ikke er så veldig blå lengre... æsj.

Som andre sier: eddik.

Jeg sverger til eddik sammen med bakepulver: ta endel bakepulver i en bolle, legg dusjhodet oppi, hell på eddik til det dekker dusjhodet. Se det koke opp og la stå en stund. Eddik "spiser" opp kalken, og bakepulver spiser også litt, i tillegg til at brusingen gjør at det trekker inn overalt.

Går ikke det ville jeg prøvd en sånn pose med avkalkemiddel til kaffetrakter - trakterrens, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier: eddik.

Jeg sverger til eddik sammen med bakepulver: ta endel bakepulver i en bolle, legg dusjhodet oppi, hell på eddik til det dekker dusjhodet. Se det koke opp og la stå en stund. Eddik "spiser" opp kalken, og bakepulver spiser også litt, i tillegg til at brusingen gjør at det trekker inn overalt.

Går ikke det ville jeg prøvd en sånn pose med avkalkemiddel til kaffetrakter - trakterrens, rett og slett.

Supert, takk for svar!:)

Bruker dere vanlig eddik da, eller en spesiel prosent? Og vil blandingen bli så sterk at den vil ta av malinga på dusjhodet?

(jeg leier, derfor jeg spør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du bruker vanlig 7% er du trygg, men spyl av etter en halvtimes tid. Bruker du 35% bør du spe ut litt. Men et dusjhode koster jo en hundrings, så det er jo ikke akkurat konkursgrunnlag om det flasser litt. Den er vel forkrommet, ikke malt?

Forresten har alle mine lokale butikker sluttet med 35% - noen som vet hvilke kjeder som har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk tråd, elsker tips og triks! :danse:

Kommer med noen tips selv, noen er kanskje nevnt men en god ting kan ikke sies for mange ganger :biggrin:

Frisk sitron fjerner løklukt fra hendene, og gjør en ganske god jobb på hvitløk også. (skal vist hjelpe å gni hendene på rustfritt stål, selv har jeg ikke prøvd)

Vis isen drypper (kuler i kjeks, laget hjemme ofc ;) ), putt en mini marshmallows i bunn av "kjeglen" og ingenting drypper.

Sjekke om egg har blitt dårlige? En bolle vann, putt egget oppi (med skall), flyter det så er det holdbart.. synker det derimot.. ja.. :spy:

Har potetene en tendens til å "formere" seg.. putt et eple i posen og de holder lenger!

Eggehvite fjerner tyggegummi fra klær, pensle på og la virke i 20 min, vask som vanlig.

Rødvin til overs? Hell de over i en isbit form geniale til sauser, blir som en buljong ordning :vin:

Ha en fin kveld videre alle sammen :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke om egg har blitt dårlige? En bolle vann, putt egget oppi (med skall), flyter det så er det holdbart.. synker det derimot.. ja.. :spy:

Hei, du hadde mange gode tips, men vil bare si at dette er feil, det er omvendt :) Hvis egget ligger i ro i bunnen så er det bra, hvis det flyter opp og "dupper" litt, så er det ganske gammelt.

4d_5AccS_woHDFyRlclBUQIckv8fD8onksKww2V61cbQ.jpg

Her er et bra egg. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7599686

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du hadde mange gode tips, men vil bare si at dette er feil, det er omvendt :) Hvis egget ligger i ro i bunnen så er det bra, hvis det flyter opp og "dupper" litt, så er det ganske gammelt.

4d_5AccS_woHDFyRlclBUQIckv8fD8onksKww2V61cbQ.jpg

Her er et bra egg. http://www.nrk.no/he...sstil/1.7599686

Her har det gått fort i svingene ja..du har helt rett! :) Tror det er ei her som skulle vært i seng :veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...