Gå til innhold

Klarer ikke å la være å tenke på uføre og ønske at jeg også slapp å jobbe. :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

En uke har gått. De uføre skal inn i en ny uke der de ikke skal jobbe, mens jeg må jobbe. Blir helt gal av dette. Klarer ikke like jobben, og går og ønsker meg ufør. Hadde gladelig ønsket meg en psykisk diagnose, men ikke kreft eller noe sånt. Hater arbeidslivet og klarer ikke la være å tenke at uføre er heldige mennesker. Ikke de som har store smerter selvsagt, men de som har psykiske plager. Jeg får ikke dette ut av hodet. :( Dere er sikkert uenige i meg og synes dette er dumt, men sånn er det. Alt er meningsløst på jobb nå og det er dårlig stemning. De uføre slipper dette og jeg mener de er heldige, men det er bra dere slipper og vi skal være glade for at vi har et så godt system i Norge, vet jeg kanskje høres rar ut, men jeg skulle så gjerne hatt deres dag :(

Anonymkode: 5d825...fd4

Du får vente på Karma. Har hørt hun er ei bitch....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvordan finne en jobb man trives i hvis man ikke er utadvendt?

Anonymkode: 139a2...ff1

Hjemmekontor? I disse dager med nærmest revolusjonerende digitalisering viser det seg jo at veldig mye arbeid helt fint kan gjøres hjemmefra, og at veldig mange trives mye bedre med det. Utdannelse må nok til, men det er det like greit å få overstått først som sist for i overimorgen må du ha master for å tømme søppel.

Anonymkode: 1973a...359

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan godt bytte. Jeg hater livet mitt som ung ufør med sosial angst. Du aner ikke hvor heldig du er! 

Anonymkode: 79016...415

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enig! De som er uføre uten smerter og alvorlige lidelser, men feks pga ADHD og lærevansker har virkelig skutt gullfulgen i dette livet.

Anonymkode: 6c4d7...364

Ingen blir uføre med ADHD og lærevansker.
Du er jammen meg en kald fisk som kan snakke sånn om alle dem som har mange mange unødvendige utfordringer hver eneste dag.
Når man man blir uføre pga man har nevroutviklingsforstyrrelser (ADHD, autisme, tourettes osv) så innebærer dette at man i tillegg har gjerne sjeldne genfeil, autisme og psykisk utviklingshemming og problemer i hverdagen til og med det å ha noen ved siden av seg, eller se andre sine øyne, lyder, inntrykk. Man er da  umyndiggjorte og har like mye å si om eget liv som et barn og ingen rett på å ha tilgang på egen konto utover det som formyndere overfører eller tar ut.

Det ER en alvorlig lidelse bare den går ikke på fysiske smerter men en hjerne som ikke fungerer som den skal.

Anonymkode: 94f5f...afa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor psykiske sykdommer som er så jævelige. Hva med parkinsons eller CP. da er det bedre å ønske seg disse lidelsene.

Anonymkode: b6de8...207

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo den dumhet å ønske seg en psykisk diagnose. Men du vet jo ikke hva du snakker om, og jeg tror kanskje det kommer av at du ser litt for mange som har "angst" og er "deprimerte" uten egentlig å være det. De ordene blir jo mye misbrukt, så du ser jo ikke hvordan det i virkeligheten er. Og så er det et ordtak som heter " vær forsiktig med hva du ønsker deg, for det kan gå i oppfyllelse" 

Håper jo ikke at det gjør det i ditt tilfelle da, men det hadde jo vært en idé og satt seg bedre inn i psykiske lidelser og diagnoser kanskje?  For det du skriver er fryktelig respektløst mot de som faktisk er psykisk syke. 

Få deg en annen jobb! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bytter gjerne med deg! Jeg savner da jeg kunne kle på meg og sminke og ordne meg, klar for en ny dag, kjøre til jobb og treffe smilende kolleger og andre mennesker, ha lunsj og diskutere sak og fag, og fredagsstemningen og alt det andre sosiale med et arbeidsliv. 

Nå møter jeg ingen voksne. Er hjemme hele dagen. Alene. All utdanning og alt arbeid jeg la i, er bortkastet. Jeg har evner og kunnskap, men får ikke brukt de pga helsa. Har durable smerter gjennom hele dagen,  pluss fatigue. Lege, sykehus etc er heller ikke noe gøy. Å være fattig og å miste alle økonomiske fremtidsdrømmer, er hardt. Det ble ikke Bali-tur. Det ble ingen hytte på fjellet. Heller ikke en ordentlig god og trygg bil. Regninger og gjeld til langt oppover ørene etter mange år under avklaring. Alle vet at AAP tar knekken på økonomien. Ødelagt økonomi —> ødelagt søvn. 

Ts. Innlegget ditt er er hån. Du skulle ha prøvd ett år som ufør. Da hadde du nok ønsket deg tilbake i jobb ganske raskt igjen. Det er trist og kjedelig. Meningen over alt gjennomtenkes ofte. Utenforskap er grusomt. 

Anonymkode: 2eba9...828

Bytterne dukker opp igjen.

Anonymkode: b1d3e...7f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker du å bli ufør? 

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg heller ønsket å vinne noen titalls millioner i lotto eller noe slikt.

Mer å rutte med hver måned med der.

Anonymkode: a5d72...58f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager virker så forlokkende med den mølla man må gjennom for uføretrygd? Ikke minst: hva er så forlokkende med å våkne opp hver dag uten noe som helst på planen? Jeg forstår det ikke.
 

Du mister venner, du bli mistrodd, avkledd, kastet rundt i nav-systemet, plutselig er du helt uten inntekt i hvor lenge...? Ett år? Ja, tror det er ett år nå. Ett år uten en krone. Jeg var «heldig», hadde bare 2x3 mnd uten inntekt.
 

Hadde ny saksbehandler hver gang jeg snakket med NAV. Måtte forklare saken på nytt hver gang. Noen trodde ikke på meg. Jeg hadde en lege som kjempet for meg, for han visste jeg var syk. Hva da hvis man bare har vondt i viljen? Da står man der, uten inntekt, blir mistrodd, man har igjen. 
 

Ikke gå den veien, TS. Bytt heller jobb. 

Anonymkode: 09a5b...d44

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har det som du ønsker. Arbeidslivet kan være skikkelig tøft. Jeg kunne blitt ufør men har valgt å jobbe, har prioritert det. Har selvfølgelig gått ut over livskvaliteten. Tidligere var det skamfullt å uføretrygde seg men nå er det akseptabelt. Til og med litt «in» i enkelte miljøer slik at de kan bruke tiden  sin på hobbyer, reiser og interesser. Være litt kunstner, kreativ, influencer, freelancer eller noe selvstendig. Veldig mange sier ikke at de er ufør før man blir godt kjent.

Anonymkode: 0f347...7c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan få mine psykiske lidelser og se hva du syns. Unner ingen det. Livet er et mareritt rett og slett.

Anonymkode: edd91...8a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange med adhd har full jobb. Adhd er ikke en grunn i seg selv for å ikke jobbe. Heller ikke lærevansker. Mange jobber kan tilrettelegges for forskjellige vansker. 
 

Alle ønsker seg en ferie en gang i blant. Du ønsker deg ikke ufør, men du har det dritt på jobb og er sikkert sliten. Ufør er det ingen som ønsker seg. Ikke hvis de har forsøkt å være ufør. 

Anonymkode: 0faac...37d

Ja de fleste med ADHD og lærevansker er i jobb. Vi har jo en statsminister med dysleksi. Men så er det noen som får uføretrygd pga disse tingene. Og selvfølgelig har de det som plommen i egget når de kan leve et liv uten forventninger og krav, med penger på konto og uten smerter. Og forresten har jeg aldri sagt noe om at jeg har det dritt på jobb.

Anonymkode: 6c4d7...364

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ønsker deg et liv hvor du ikke kan gjøre annet enn å holde deg hjemme fordi du ikke har råd til å gå ut å spise med venner, gå på kino, dra ut for å danse, dra på ferie... Ja vel. Men tror du blir rimelig kjapt deprimert og miserabel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En uke har gått. De uføre skal inn i en ny uke der de ikke skal jobbe, mens jeg må jobbe. Blir helt gal av dette. Klarer ikke like jobben, og går og ønsker meg ufør. Hadde gladelig ønsket meg en psykisk diagnose, men ikke kreft eller noe sånt. Hater arbeidslivet og klarer ikke la være å tenke at uføre er heldige mennesker. Ikke de som har store smerter selvsagt, men de som har psykiske plager. Jeg får ikke dette ut av hodet. :( Dere er sikkert uenige i meg og synes dette er dumt, men sånn er det. Alt er meningsløst på jobb nå og det er dårlig stemning. De uføre slipper dette og jeg mener de er heldige, men det er bra dere slipper og vi skal være glade for at vi har et så godt system i Norge, vet jeg kanskje høres rar ut, men jeg skulle så gjerne hatt deres dag :(

Anonymkode: 5d825...fd4

Buuuuuuuuuhuuuuuuu! Stakkars, stakkars deg! 🙄🤪

Anonymkode: 3fcdf...589

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen blir uføre med ADHD og lærevansker.
Du er jammen meg en kald fisk som kan snakke sånn om alle dem som har mange mange unødvendige utfordringer hver eneste dag.
Når man man blir uføre pga man har nevroutviklingsforstyrrelser (ADHD, autisme, tourettes osv) så innebærer dette at man i tillegg har gjerne sjeldne genfeil, autisme og psykisk utviklingshemming og problemer i hverdagen til og med det å ha noen ved siden av seg, eller se andre sine øyne, lyder, inntrykk. Man er da  umyndiggjorte og har like mye å si om eget liv som et barn og ingen rett på å ha tilgang på egen konto utover det som formyndere overfører eller tar ut.

Det ER en alvorlig lidelse bare den går ikke på fysiske smerter men en hjerne som ikke fungerer som den skal.

Anonymkode: 94f5f...afa

Ingen? Jeg er medlem i en stor gruppe relatert til tema NAV, der mange legger frem sine saker og utfordringer rundt dette. Der er det flere uføre pga de to tingene jeg nevner, og det har de bekreftet. Ser ikke grunn til å tro at de skjuler noen andre diagnoser. Dette er også mennesker som har barn og hjem og fungerer ellers, så ingen umyndiggjøring og blabla. Det er ikke noe jeg har dratt ut av løse lufta.

Anonymkode: 6c4d7...364

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rant skrev (4 minutter siden):

Så du ønsker deg et liv hvor du ikke kan gjøre annet enn å holde deg hjemme fordi du ikke har råd til å gå ut å spise med venner, gå på kino, dra ut for å danse, dra på ferie... Ja vel. Men tror du blir rimelig kjapt deprimert og miserabel.

Med 23000kr+ i månedsinntekt blir det mer enn nok igjen til både kino og dansing. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Med 23000kr+ i månedsinntekt blir det mer enn nok igjen til både kino og dansing. 

Men det er jo ikke vanlig å få utbetalt så mye, da har man hatt en godt betalt jobb i utgangspunktet og/eller forsikring.

Anonymkode: 1973a...359

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS må være noe av det dummeste jeg har møtt på. Jeg skal vedde på at du ikke blir lykkelig selv om du blir ufør TS, selv om det tydeligvis er ditt store mål, for du vil finne noe du er misfornøyd med da også. Hvis du mistrives så sterkt på jobb, må du få deg en ny! Og det er det bare du som kan gjøre noe med.

Anonymkode: 51306...6da

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke har klart å skaffe deg noe annet enn en meningsløs jobb du ikke kan fordra, beror vel på at du burde tatt deg sammen og skaffet deg noe bedre.

Å ønske seg syk, og misunne de som er lenket til hjemmet med lav trygt, er så lavmål at jeg jo skjønner hvorfor du ikke har en jobb som krever mye av deg, for å si det sånn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo ikke vanlig å få utbetalt så mye, da har man hatt en godt betalt jobb i utgangspunktet og/eller forsikring.

Anonymkode: 1973a...359

Det er litt mer enn det grunnsatsen på ung ufør tilsvarer. Men for de som ikke har ung ufør og får minstetrygd ser jeg det blir trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...