Gå til innhold

Klarer ikke å la være å tenke på uføre og ønske at jeg også slapp å jobbe. :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du glemte å ta med 100% kontroll over sin egen tid. Mon tro om ikke dette veier opp for 1/3 dels inntekt🤔

Anonymkode: b1d3e...7f4

Nei, man har ikke 100 % kontroll over egen tid. Sykdommen har tatt over. 

Anonymkode: 09a5b...d44

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men sliter man veldig med å trives på jobben kan det jo hende at man har en psykisk lidelse....

Anonymkode: 139a2...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, man har ikke 100 % kontroll over egen tid. Sykdommen har tatt over. 

Anonymkode: 09a5b...d44

Ikke om en er ufør uten nevneverdige plager. Disse finnes det visst en del av.

Anonymkode: b1d3e...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke om en er ufør uten nevneverdige plager. Disse finnes det visst en del av.

Anonymkode: b1d3e...7f4

Det tror jeg ikke noe på. De fleste ser sikkert friske og raske ut når man ser dem. Jeg vet at jeg gjør det. Men når folk ikke ser meg ligger jeg ofte i senga eller føler meg dårlig. Som nå. 

Anonymkode: 09a5b...d44

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det tror jeg ikke noe på. De fleste ser sikkert friske og raske ut når man ser dem. Jeg vet at jeg gjør det. Men når folk ikke ser meg ligger jeg ofte i senga eller føler meg dårlig. Som nå. 

Anonymkode: 09a5b...d44

Du tror altså ikke det finnes snyltere på uføretrygd.

Ok.

Anonymkode: b1d3e...7f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei nei nei 🙄 Så uenig. Var permittert i noen måneder nå i korona, er tilbake i jobb. Er småbarnsmor i stress mellom 100% jobb og barn, så helt ærlig var det greit med litt permittering første måneder, spesielt når barna ikke hadde skole/barnehage å gå til, men etterhvert, det tærer på! kjenner på meg selv, mye i livet er basert på å ha en plass å gå til, å ha en daglige rutiner, daglige stimuli og kontakt med andre mennesker. Sittende hjemme, begynte med mange nye prosjekter på privaten, men falt fort ned i et hull av "giddeløs, sliten, slapp". Begynte å miste selvtillit også, hva er mann hvis man ikke gjør noe fornuftig i livet sitt lengre. ønsker absolutt ingen, selvsagt, å bli uføre. Men skjønner ikke at man kan ønske seg å bli ufør. Nei, det er et svart hull jeg ikke ønsker å falle i. 

ps, er tilbake på jobb, så er av de heldige som har klart seg i korona, foreløpig. 

Anonymkode: 98519...4ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tror altså ikke det finnes snyltere på uføretrygd.

Ok.

Anonymkode: b1d3e...7f4

åh joda, de finnes. Men, tror du at disse ville vært i jobb, sånn ellers? Eller er den gruppa mennesker ville valgt å være kriminelle? snyltere på andre? Det er jo ikke slik at alle som snylter på uføretrygd er potensielle kandidater til 100% jobb ellers heller. Jeg har troa på at samfunnet generelt har det bedre slik.  

Anonymkode: 98519...4ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du tror altså ikke det finnes snyltere på uføretrygd.

Ok.

Anonymkode: b1d3e...7f4

Det finnes sikkert NOEN snyltere. 
 

Men mange som anses som snyltere av utenforstående er ikke snyltere. De har en form som svinger enormt fra dag til dag. Derfor ser de frisk ut akkurat da du ser dem, uten at de er friske av den grunn. 

Anonymkode: 09a5b...d44

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

åh joda, de finnes. Men, tror du at disse ville vært i jobb, sånn ellers? Eller er den gruppa mennesker ville valgt å være kriminelle? snyltere på andre? Det er jo ikke slik at alle som snylter på uføretrygd er potensielle kandidater til 100% jobb ellers heller. Jeg har troa på at samfunnet generelt har det bedre slik.  

Anonymkode: 98519...4ba

De aller fleste av disse ville nok vært i jobb. Men siden vi har et 100% tillitsbasert system på dette og moralen tok siste tog på 1990-tallet, er det ingen begrensninger lengre.

Anonymkode: b1d3e...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes sikkert NOEN snyltere. 
 

Men mange som anses som snyltere av utenforstående er ikke snyltere. De har en form som svinger enormt fra dag til dag. Derfor ser de frisk ut akkurat da du ser dem, uten at de er friske av den grunn. 

Anonymkode: 09a5b...d44

Og det finnes nok mange flere snyltere enn "noen"

Anonymkode: b1d3e...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har full forståelse for at man kan være sliten og lei i perioder, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan noen som er frisk kan være oppriktig misunnelig på uføre. Kanskje de som er det faktisk ikke er frisk?

Har selv vært sykemeldt i 8 mnd, pr i dag tilbake noen få prosent i jobb. Klarer ikke å skjønne hvordan jeg om 4 mnd skal være frisk nok til 100%, og det skremmer livet av meg. Det eneste jeg vil er å være 100% arbeidsfør, noen annet tørr jeg ikke tenke meg. Hadde det ikke vært for barna og mannen hadde jeg gitt opp, og valgt bort livet, og nei, jeg er ikke psykisk syk. Men om jeg ikke blir frisk fra den fysiske tilstanden går jeg et svært begrenset liv i møte, både jobbmessig og privat. Bytter det gladelig mot 50 timers arbeidsuke, så lenge jeg kan får være frisk.

Anonymkode: eac80...431

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kriwin80
AnonymBruker skrev (På 29.11.2020 den 16.13):

En uke har gått. De uføre skal inn i en ny uke der de ikke skal jobbe, mens jeg må jobbe. Blir helt gal av dette. Klarer ikke like jobben, og går og ønsker meg ufør. Hadde gladelig ønsket meg en psykisk diagnose, men ikke kreft eller noe sånt. Hater arbeidslivet og klarer ikke la være å tenke at uføre er heldige mennesker. Ikke de som har store smerter selvsagt, men de som har psykiske plager. Jeg får ikke dette ut av hodet. :( Dere er sikkert uenige i meg og synes dette er dumt, men sånn er det. Alt er meningsløst på jobb nå og det er dårlig stemning. De uføre slipper dette og jeg mener de er heldige, men det er bra dere slipper og vi skal være glade for at vi har et så godt system i Norge, vet jeg kanskje høres rar ut, men jeg skulle så gjerne hatt deres dag :(

Anonymkode: 5d825...fd4

Helt enig med deg. Tenkt så deilig å kunne ligge på sofaen å kose seg med selvmordstanker hele dagen.

Så dum i hodet er det faktisk ikke lov å være, TS. Jeg foreslår at du holder slike tanker for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har full forståelse for at man kan være sliten og lei i perioder, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan noen som er frisk kan være oppriktig misunnelig på uføre. Kanskje de som er det faktisk ikke er frisk?

Har selv vært sykemeldt i 8 mnd, pr i dag tilbake noen få prosent i jobb. Klarer ikke å skjønne hvordan jeg om 4 mnd skal være frisk nok til 100%, og det skremmer livet av meg. Det eneste jeg vil er å være 100% arbeidsfør, noen annet tørr jeg ikke tenke meg. Hadde det ikke vært for barna og mannen hadde jeg gitt opp, og valgt bort livet, og nei, jeg er ikke psykisk syk. Men om jeg ikke blir frisk fra den fysiske tilstanden går jeg et svært begrenset liv i møte, både jobbmessig og privat. Bytter det gladelig mot 50 timers arbeidsuke, så lenge jeg kan får være frisk.

Anonymkode: eac80...431

Jeg skal hjelpe deg å forstå. Det disde er ute etter er ytelsene en får på uføretrygd. Ikke lidelsene uføre kan ha.

Dette er egentlig ganske logisk.

Anonymkode: b1d3e...7f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal hjelpe deg å forstå. Det disde er ute etter er ytelsene en får på uføretrygd. Ikke lidelsene uføre kan ha.

Dette er egentlig ganske logisk.

Anonymkode: b1d3e...7f4

Så det man er misunnelig på er egentlig de som har penger nok til å ikke jobbe, ikke de som er uføre. Det burde kommet frem av overskriften på alle disse trådene som dukker opp om nøyaktig samme tema😩

Anonymkode: 09a5b...d44

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, man har ikke 100 % kontroll over egen tid. Sykdommen har tatt over. 

Anonymkode: 09a5b...d44

 

Ta deg en tur til en av disse plassene hvor det er >20 % uføre på små plasser rundt om i Norge så ser du at dette absolutt ikke stemmer. 

På sommeren fiskes, bades, beises, males, snekres, holdes bbq selskaper med familien.

På høsten plukkes det sopp og bær, det jaktes det dag etter dag, uke etter uke. 

Vintertid, da er det Granka som teller, helst rett etter nyttår, når det er som mørkest og stormene herjer som verst. 

Som nevnt i forrige innlegg, det er bare en håndfull av de som virkelig er uføre som har mistet arbeidsevnen og inntektsevnen sin grunnet sykdom. 

Tror du virkelig med hånda på hjertet at 22% av alle i Ballangen kommune er så syk at de ikke kan jobbe?  Og det er det totale gjennomsnittet. 38% av kvinner rundt 60 år er ufør i ballangen.. Helt hårreisende. 

Det er selvfølgelig bare tull, det er en gavepakke fra staten fordi Ballangen kommune ikke kan oppdrive arbeidsplasser, og når du er uten utdannelse og står der med bitte bitte litt vondt i kroppen, da blir du ufør så lenge du holder ut på AAP i noen få år. 

https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/her-er-det-nesten-normalt-a-vaere-ufor/3423493167.html

Trygd i alle former er smittsomt, er kollegaen din ofte sykemeldt så senkes terskelen for at du også sykemelder deg. Er hele borettslaget ufør så smitter det over på deg, og du søker den friheten også. 

 

 

Anonymkode: d2f92...e49

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det man er misunnelig på er egentlig de som har penger nok til å ikke jobbe, ikke de som er uføre. Det burde kommet frem av overskriften på alle disse trådene som dukker opp om nøyaktig samme tema😩

Anonymkode: 09a5b...d44

Men du må da skjønne at det er ikke moro å gnåle på rike folk, for de bare ler av andres misunnelse.

Nei, da er det bedre å gnåle på uføre for de blir faktisk såret av det - kanskje spesielt de med psykiske lidelser, for da føler de seg enda dårligere.

 

Anonymkode: 90a20...305

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så det man er misunnelig på er egentlig de som har penger nok til å ikke jobbe, ikke de som er uføre. Det burde kommet frem av overskriften på alle disse trådene som dukker opp om nøyaktig samme tema😩

Anonymkode: 09a5b...d44

Man er misunnelig på dem som får penger av staten uten at de er så arbeidsudyktige som de vil ha det til.

Det er også blitt påpekt gjentatte ganger i de aller fleste av disse trådene.

Anonymkode: b1d3e...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Ta deg en tur til en av disse plassene hvor det er >20 % uføre på små plasser rundt om i Norge så ser du at dette absolutt ikke stemmer. 

På sommeren fiskes, bades, beises, males, snekres, holdes bbq selskaper med familien.

På høsten plukkes det sopp og bær, det jaktes det dag etter dag, uke etter uke. 

Vintertid, da er det Granka som teller, helst rett etter nyttår, når det er som mørkest og stormene herjer som verst. 

Som nevnt i forrige innlegg, det er bare en håndfull av de som virkelig er uføre som har mistet arbeidsevnen og inntektsevnen sin grunnet sykdom. 

Tror du virkelig med hånda på hjertet at 22% av alle i Ballangen kommune er så syk at de ikke kan jobbe?  Og det er det totale gjennomsnittet. 38% av kvinner rundt 60 år er ufør i ballangen.. Helt hårreisende. 

Det er selvfølgelig bare tull, det er en gavepakke fra staten fordi Ballangen kommune ikke kan oppdrive arbeidsplasser, og når du er uten utdannelse og står der med bitte bitte litt vondt i kroppen, da blir du ufør så lenge du holder ut på AAP i noen få år. 

https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/her-er-det-nesten-normalt-a-vaere-ufor/3423493167.html

Trygd i alle former er smittsomt, er kollegaen din ofte sykemeldt så senkes terskelen for at du også sykemelder deg. Er hele borettslaget ufør så smitter det over på deg, og du søker den friheten også. 

 

 

Anonymkode: d2f92...e49

Dette er faktiske tall som er svært vanskelig å bortforklare for uførehyllerne. De står på sitt, det er bsre noen få snyltere på landsbasis.

Anonymkode: b1d3e...7f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Ta deg en tur til en av disse plassene hvor det er >20 % uføre på små plasser rundt om i Norge så ser du at dette absolutt ikke stemmer. 

På sommeren fiskes, bades, beises, males, snekres, holdes bbq selskaper med familien.

På høsten plukkes det sopp og bær, det jaktes det dag etter dag, uke etter uke. 

Vintertid, da er det Granka som teller, helst rett etter nyttår, når det er som mørkest og stormene herjer som verst. 

Som nevnt i forrige innlegg, det er bare en håndfull av de som virkelig er uføre som har mistet arbeidsevnen og inntektsevnen sin grunnet sykdom. 

Tror du virkelig med hånda på hjertet at 22% av alle i Ballangen kommune er så syk at de ikke kan jobbe?  Og det er det totale gjennomsnittet. 38% av kvinner rundt 60 år er ufør i ballangen.. Helt hårreisende. 

Det er selvfølgelig bare tull, det er en gavepakke fra staten fordi Ballangen kommune ikke kan oppdrive arbeidsplasser, og når du er uten utdannelse og står der med bitte bitte litt vondt i kroppen, da blir du ufør så lenge du holder ut på AAP i noen få år. 

https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/her-er-det-nesten-normalt-a-vaere-ufor/3423493167.html

Trygd i alle former er smittsomt, er kollegaen din ofte sykemeldt så senkes terskelen for at du også sykemelder deg. Er hele borettslaget ufør så smitter det over på deg, og du søker den friheten også. 

 

 

Anonymkode: d2f92...e49

Tragisk! Det er noe galt med systemet når det er sånn enkelte steder (her jeg bor er det svært få på uføretrygd). 

Anonymkode: 09a5b...d44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...