Gå til innhold

Noen her med evnerike barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

O.G. skrev (7 timer siden):

Unger med ADHD er gjerne smarte, så det må da de mødrene gjerne gjøre.

At det kan forekomme betyr ikke at det gjelder flertallet. Jeg vet ikke om det har fremkommet nyere forskning de siste årene, men da jeg studerte var det viden kjent at gjennomsnitts IQ blant dem med adhd var under snittet for befolkningen ellers.

Anonymkode: 7f82b...eba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At det kan forekomme betyr ikke at det gjelder flertallet. Jeg vet ikke om det har fremkommet nyere forskning de siste årene, men da jeg studerte var det viden kjent at gjennomsnitts IQ blant dem med adhd var under snittet for befolkningen ellers.

Anonymkode: 7f82b...eba

Bah.

Ingen jeg kjenner med adhd kan kalles dumme på noe som helst vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (8 minutter siden):

Bah.

Ingen jeg kjenner med adhd kan kalles dumme på noe som helst vis. 

Bah.

Jeg har ikke kalt noen dum. Én med IQ på 95 kan fint være bedre fungerende enn én med IQ på 135. Poenget mitt var bare at grunnen til at så mange i tråden "har evnerike barn", er fordi det gjerne er dem som trekkes mot slike tråder. En forelder som føler at hun eller han strever med sine barn vil neppe orke å lese en slik tråd, selv om det godt kan være akkurat det vanskelige barnet har høy IQ. Jeg orker i hvert fall ikke lese noe jeg tror vil få meg til å føle meg verre eller mislykket som mor, og unngår dermed å klikke meg inn. 

Anonymkode: 7f82b...eba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror foreldre i begge ender av skalaen ønsker et "stempel" på hva som gjør barnet sitt annerledes. For det er jo ofte det man blir, når man faller utenfor den store normalen. Særlig i møte med (offentlig) skole kan det være greit å kunne vise til noe offisielt, for å få den hjelpen og tilretteleggingen barnet har krav på. Du var heldig og ble sett av dine lærere, jeg var ikke like heldig. Gikk på en trøblete skole, hvor de hadde mer enn nok med å følge opp alle som var under barnevernet o.l. De var bare fornøyd med å ha en flink elev som klarte seg selv, ingen tenkte tanken at jeg trengte utfordringer å bryne meg på. 

Anonymkode: 7f82b...eba

Jeg ser forsåvidt poenget ditt - men føler også at de fleste som svarer i denne tråden har litt for høy tiltro til både hva sånne evnetester kan vise, og rettighetene de mener det utløser. Jeg har vanskelig for å se for meg, i en samtale med en lærer der du mener barnet ditt ikke får utfordringer nok på skolen, at det skal hjelpe å smelle i bordet med dokumentasjon på at barnet ditt lå i topp 2%-sjiktet som fireåring. Om barnet ditt er en av de smarteste i klassen/kullet, så er det usannsynlig at problemet ligger i at lærerne ikke har fått med seg at ungen er smart. Det høres mer sannsynlig ut at, som i ditt tilfelle, at de ikke har ressurser til å følge opp de flinke. Helt enig i at dette er et problem, men ser ikke helt hvordan det hjelper å "dokumentere" hvor smart barnet er. Derfor jeg også sier at en av de viktigste tingene foreldre til evnerike barn kan gjøre er å hjelpe de å finne arenaer de kan utfordre seg selv på.

Syns også man skal være forsiktig med å legge alt for mye vekt på slike tester. For det første så er det begrensa hva de kan måle, og for det andre så er det ikke nødvendigvis slik at et barn som lå i topp 2%-sjiktet som fireåring gjør det samme som fjortenåring. Utvikling går i rykk og napp, og intelligens er ikke noe statisk som man er født med og som ikke kan forandres over tid. (Om du er uenig i dette siste, og mener du har et evnerikt barn, anbefaler jeg å lese om konseptene "fixed mindset" vs "growth mindset" innenfor psykologi. Som jeg skrev tidligere, så mener jeg en av de største bjørnetjenestene du kan gjøre et evnerikt barn er å la de utvikle et "fixed mindset" og bygge identiteten sin rundt det å være smart.)

Anonymkode: 4628c...1aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At det kan forekomme betyr ikke at det gjelder flertallet. Jeg vet ikke om det har fremkommet nyere forskning de siste årene, men da jeg studerte var det viden kjent at gjennomsnitts IQ blant dem med adhd var under snittet for befolkningen ellers.

Anonymkode: 7f82b...eba

Jeg vet om flere med ADHD som er så dumme at det nesten er rart at de klarer å kle på seg selv om morgenen.

Anonymkode: 46d0f...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ser forsåvidt poenget ditt - men føler også at de fleste som svarer i denne tråden har litt for høy tiltro til både hva sånne evnetester kan vise, og rettighetene de mener det utløser. Jeg har vanskelig for å se for meg, i en samtale med en lærer der du mener barnet ditt ikke får utfordringer nok på skolen, at det skal hjelpe å smelle i bordet med dokumentasjon på at barnet ditt lå i topp 2%-sjiktet som fireåring. Om barnet ditt er en av de smarteste i klassen/kullet, så er det usannsynlig at problemet ligger i at lærerne ikke har fått med seg at ungen er smart. Det høres mer sannsynlig ut at, som i ditt tilfelle, at de ikke har ressurser til å følge opp de flinke. Helt enig i at dette er et problem, men ser ikke helt hvordan det hjelper å "dokumentere" hvor smart barnet er. Derfor jeg også sier at en av de viktigste tingene foreldre til evnerike barn kan gjøre er å hjelpe de å finne arenaer de kan utfordre seg selv på.

Syns også man skal være forsiktig med å legge alt for mye vekt på slike tester. For det første så er det begrensa hva de kan måle, og for det andre så er det ikke nødvendigvis slik at et barn som lå i topp 2%-sjiktet som fireåring gjør det samme som fjortenåring. Utvikling går i rykk og napp, og intelligens er ikke noe statisk som man er født med og som ikke kan forandres over tid. (Om du er uenig i dette siste, og mener du har et evnerikt barn, anbefaler jeg å lese om konseptene "fixed mindset" vs "growth mindset" innenfor psykologi. Som jeg skrev tidligere, så mener jeg en av de største bjørnetjenestene du kan gjøre et evnerikt barn er å la de utvikle et "fixed mindset" og bygge identiteten sin rundt det å være smart.)

Anonymkode: 4628c...1aa

Her er det rett og slett en haug med faktafeil. Hvor har du fått det fra? 
-iq er ikke noe statisk. En med iq på 95, kan ikke plutselig få 130 fordi det har utviklet seg. Du setter iq i en kategori med feks språk, men det er det jo ikke. 
for det andre (du har nok ikke lest forskning), er det ikke slik at læreren nødvendigvis ser de smarte barna. De er ofte urolige pga mangel på stimuli, og blir ofte oppfattet som uoppmerksomme. Mange av de får feilaktig adhd-diagnose.

Det er heller ikkr begrenset hva evnetester kan vise. De tar for seg alt fra oppmerksomhet, hukommelse, arbeidsminne etc Etc- omfattende tester over flere ganger. I tillegg hentes grundige observasjoner fra skole/bhg/foreldre. At du bagatelliserer det, sier mest om dine holdninger. Evnerike barn SKAL liksom ikke få lov å være evnerike. Du drar det ned på et nivå som både gir informasjon om din manglende kunnskap på området. Men misunnelsen skinner også igjennom: du skal ikke tro du er bedre. Og du toppet det hele med å beskrive høy iq som noe som er i forandring, og noe som nærmest kan skje alle. Du har jo ikke peiling! 
 

Og hvem snakker om å bygge identitet rundt iq? Det er da vel ingen som gjør det? Om du hadde sett et evnerikt barn, hadde du forstått hvorfor det må tilrettelegging til. Men du har tydeligvis kun egne oppfatninger å bygge din argumentasjon på. Derfor blir diskusjonen nyttesløs. 

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ps. Du sikter til fixed mindset, som ikke en gang er basert på forskning, 
og hopper elegant over faktisk forskning: som at evnerike barn trenger tilrettelegging, evnerike barn får for lite i norske skoler og at evner arves fra mor- det er aldså ikke bare noe som oppstått -alle punktene er ny forskning- du kan undersøke selv .
Det er også anerkjent forskning at alle barn har et visst potensialet , og at miljø har betydning for å få brukt det helt og fullt. Det er imidlertidig slik at ikke alle barn har enormt genetisk potensiale, og gitt ekstremt gode miljøbetingelser, vil et barn med mindre potensiale enn feks en evnerik, kun utvikle seg ift til sitt makspotensiale. Se til forskning om du ikke tror meg. Da er den bilen parkert en gang for alle- det går ikke ann å plutselig bli evnerik- sånn som du ønsker å gi uttrykk for. 

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ps. Du sikter til fixed mindset, som ikke en gang er basert på forskning, 
og hopper elegant over faktisk forskning: som at evnerike barn trenger tilrettelegging, evnerike barn får for lite i norske skoler og at evner arves fra mor- det er aldså ikke bare noe som oppstått -alle punktene er ny forskning- du kan undersøke selv .
Det er også anerkjent forskning at alle barn har et visst potensialet , og at miljø har betydning for å få brukt det helt og fullt. Det er imidlertidig slik at ikke alle barn har enormt genetisk potensiale, og gitt ekstremt gode miljøbetingelser, vil et barn med mindre potensiale enn feks en evnerik, kun utvikle seg ift til sitt makspotensiale. Se til forskning om du ikke tror meg. Da er den bilen parkert en gang for alle- det går ikke ann å plutselig bli evnerik- sånn som du ønsker å gi uttrykk for. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Et spørsmål: Vet du hva forskning er? 

Anonymkode: 6a4d2...8db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Et spørsmål: Vet du hva forskning er? 

Anonymkode: 6a4d2...8db

Ja, selvfølgelig. Det er jobben min. 

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, selvfølgelig. Det er jobben min. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Det tviler jeg sterkt på, sånn som du slenger rundt deg med «forskning viser» 😀

Anonymkode: 6a4d2...8db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det tviler jeg sterkt på, sånn som du slenger rundt deg med «forskning viser» 😀

Anonymkode: 6a4d2...8db

Ja, ja...

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes seriøst det blir litt for dumt dette her med at de "stakkars smarte barna kjeder seg sånn." Det kreves mer enn høy IQ for å lykkes i livet. Vellykkede mennesker klarer å tilpasse seg. Mennesker med høy IQ har også ofte velutviklede prososiale evner, noe som gjør at de tilpasser seg. Jeg synes at foreldre som gjemmer seg bak "barnet mitt har ikke ADHD, det er bare så intelligent at de dumme lærerne ikke klarer å lære det noe" høres litt korte ut, for å si det upolitisk korrekt.

PS. Ingen har dødd av å kjede seg litt, og det er ganske mange som kjeder seg på skolen, uavhengig av intelligens. Jeg er gjennomsnittlig på alle områder, og kan skrive under på at det var dørgende kjedelig for meg også.

Anonymkode: 34fb2...68b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

At det kan forekomme betyr ikke at det gjelder flertallet. Jeg vet ikke om det har fremkommet nyere forskning de siste årene, men da jeg studerte var det viden kjent at gjennomsnitts IQ blant dem med adhd var under snittet for befolkningen ellers.

Anonymkode: 7f82b...eba

Dette er faktisk feil. Det er kjent at flere barn med adhd er feildiagnostisert og egentlig er evnerike og at det er et problem å skille disse. Søker man på adhd og evnerik kommer det mange artikler om dette. 

Anonymkode: d88f3...f23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 18.09):

Jeg er skeptisk til dette voldsomme fokuset på "evnerike" barn. Klart det er forskjeller i kognitive evner, men hvor stor verdi man skal tillegge dette er jeg usikker på. Etter min erfaring klarer evnerike barn seg jevnt over bra og er ofte privilegerte på hjemmebane, og utover å få lov til å utfolde seg fritt, få ekstraoppgaver, bøker etc., ser jeg ikke behovet for å sette inn noen større "tiltak" til denne gruppa. Det store fokuset på IQ, testing og særbehandling slår meg mest som foreldres behov for å ha et "spesielt" barn. Kan kjenne dette igjen fra mine egne foreldre, som var veldig opptatt av at vi barna var skarpe og tok teoretisk læring svært fort.

Og selv om det var godt ment, føltes fokuset belastende. Man ble indirekte fortalt at man ikke hørte hjemme blant de andre i klassen, som skapte en større distanse enn det hadde trengt å være. Å måtte omgås og respektere folk med ulike egenskaper og som ikke er på ditt nivå i alt, er jo en del av livet. Og andre barn har også evner som det såkalt "evnerike" barnet trenger å inspireres av. Det er bare teoretisk sterke unger vi kaller "evnerike", men det finnes drøssevis av evner. Barn som er usedvanlig rause og sosialt dyktige er jo også evnerike, det samme barn som er flink med hendene og praktiske ting. Ingen mener at disse bare burde omgås såkalt likesinnede, så hvorfor tenker vi sånn om de akademiske barna? Ingen har alle egenskaper, alle trenger å bryne seg på hverandre for å vokse som personer. 

Hos meg skapte i hvert fall fokuset på evnerikhet en arroganse, som ikke tjente meg til fordel senere. På et tidspunkt skal man studere, og om man har vært spesiell i en klasse på 20, er man det neppe blant et studentkull på 200 smarte folk. Da bør man ha en trygg identitet som tåler å anses som mer vanlig, og hvor ikke alt er knyttet opp til at man skal få en usedvanlig lysende framtid. For den forventningen er det lett å pålegge de akademisk evnerike, men livet tar jo ofte sine egne veier og byr på utfordringer og elementer av middelmådighet, også for dem. 

Anonymkode: b3ba6...a46

Jeg ser at du har din opplevelse av dette. 

Faktisk kan det å være "evnerik" by på problemer. Mangel på utfordringer i skolen, kan faktisk føre til sterk demotivasjon, og at den "evnerike" ender opp som skoletaper. I Norge har alle barn rett til tilpasset opplæring!

Hilsen mor til 2 barn som ikke er mer spesielle enn andre, og kanskje ikke i kategorien "evnerike",  men som tar lærdom raskt. Eldste går i 3.klasse. vi har prøvd å få læreren til å gi henne mer utfordringer, men vi opplever å ikke alltid bli møtt på det. Datteren vår ble kjempeskuffet når hun begynte på skolen, fordi hun føler at hun ikke lærer nok. Hun blir veldig demotivert av stadig repetisjon  ting hun kan...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er faktisk feil. Det er kjent at flere barn med adhd er feildiagnostisert og egentlig er evnerike og at det er et problem å skille disse. Søker man på adhd og evnerik kommer det mange artikler om dette. 

Anonymkode: d88f3...f23

Les hva jeg skriver. Mener du at flertallet med adhd egentlig er blant topp 2%? 

Anonymkode: 7f82b...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Les hva jeg skriver. Mener du at flertallet med adhd egentlig er blant topp 2%? 

Anonymkode: 7f82b...eba

Du skrev at det var kjent at de med adhd hadde lavere iq enn gjennomsnittet. Dette er feil. Det at det er en korrelasjon mellom adhd og evnerike (mange feildiagnostiseringer) og alle fagpersoner som sier at barn med adhd ikke har lavere intelligens  enn resten gjør at sånne utsagn er farlige å komme med. De med adhd lever allerede med mange komplekser. 

Anonymkode: d88f3...f23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 10.19):

Kanskje litt på siden, men min bror var ett evnerikt barn. Ikke testet, og fikk ikke oppfølging på skolen for dette, noe min mor angrer på i dag. Som mange har brukt som eksempel «lærte han seg å lese selv» som fire åring, og har veldig gode resoneringsevner, husker alt han har hørt osv. Han gikk på skolen på 90 tallet, så mye var annerledes med tanke på at alle barn skal bli sett og få utvikle seg, uavhengig om man er «flink» eller «ikke flink»

Skolen for han ble en lidelse. Veldig kjedelig da han kunne det meste fra før, og lærte det nye fort. Han erfarte at å være tilstede var nok til å lære. Som gikk veldig fint barneskolen, ungdomsskolen og egentlig videregående faglig sett. På videregående stod han i fare for å stryke i flere fag pga dårlig oppmøte (les: møtte til prøver og når det passet seg), men bestod da han «Var så flink» og bestod fagkravene likevel. På universitetet falt han gjennom, da han aldri har lært seg å studieteknikker og det ikke var nok stikke innom forelesing, og stille til eksamen.

Grunnen til at jeg skriver dette er at om dere har spesielt smarte barn som lærer fort, pass på at også de får lære på skolen, så de slipper å kjede seg, og mulighet til å nå sitt potensiale. Min bror er en veldig spennende samtalepartner, og veldig flink i sitt yrke, og liker hva han gjør. Så det går helt fint med han, men han kunne tilført samfunnet mye mer, og ikke minst sluppet å lide seg gjennom skoleårene om han også hadde fått utfordringer.

Anonymkode: 9c894...4e6

Dette er som å lese om meg selv. Har knekt koden for høyere utdanning nå, ferdig utdannet til våren med B snitt. Startet på to utdanninger før denne. Er 25 år. Hadde så mange dager fravær på videregående at de ikke ville la meg bestå, til tross for gode karakterer på prøver. Valgte å droppe ut og tok «hele» vgs som privatist på 6 mnd. Interessant hvordan et møte på femten minutter med sensor kan gi deg karakter 6, mens 3 år på VGs kan gi deg stryk - i samme fag? Hmm..  

 

Det var aldri noe snakk om at jeg var et evnerikt barn, men i retrospektiv har tanken streifet mine foreldre. Som barn var jeg veldig nyskjerrig og reflekterte mye. Snakket tidlig og mye, snakket som en foss. Elsket barneskolen, men slet mye med rettskriving pga skrivevansker. Skolens løsning på dette var å ta meg ut av andre fag, typ samfunnsfag, naturfag o.l for å ha norsk med ikke norske elever... Jeg har surfet gjennom den norske skolen, lærer meget raskt og har god hukommelse. Når jeg var yngre kjedet jeg meg og slet med å finne «Sånne som meg». Jeg har alltid hatt venner, ganske mange, men aldri passet inn i min egen «alder». «Evnerik» hva betyr det? Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, det er ikke bare det å være dyktig akademisk, det er som å se verden på en annen måte. 

 

Anonymkode: 82ecb...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er som å lese om meg selv. Har knekt koden for høyere utdanning nå, ferdig utdannet til våren med B snitt. Startet på to utdanninger før denne. Er 25 år. Hadde så mange dager fravær på videregående at de ikke ville la meg bestå, til tross for gode karakterer på prøver. Valgte å droppe ut og tok «hele» vgs som privatist på 6 mnd. Interessant hvordan et møte på femten minutter med sensor kan gi deg karakter 6, mens 3 år på VGs kan gi deg stryk - i samme fag? Hmm..  

 

Det var aldri noe snakk om at jeg var et evnerikt barn, men i retrospektiv har tanken streifet mine foreldre. Som barn var jeg veldig nyskjerrig og reflekterte mye. Snakket tidlig og mye, snakket som en foss. Elsket barneskolen, men slet mye med rettskriving pga skrivevansker. Skolens løsning på dette var å ta meg ut av andre fag, typ samfunnsfag, naturfag o.l for å ha norsk med ikke norske elever... Jeg har surfet gjennom den norske skolen, lærer meget raskt og har god hukommelse. Når jeg var yngre kjedet jeg meg og slet med å finne «Sånne som meg». Jeg har alltid hatt venner, ganske mange, men aldri passet inn i min egen «alder». «Evnerik» hva betyr det? Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, det er ikke bare det å være dyktig akademisk, det er som å se verden på en annen måte. 

 

Anonymkode: 82ecb...f17

Litt rart å hevde at du surfet gjennom den norske skolen om du slet så mye med skrivevansker at du ble tatt ut av klassen.

Eksempelet ditt om privatisteksamenen er det også uklart hvor du vil med. Som du skriver, så var det fravær du røk på i ordinær vgs. «Alle» vet at det er lettere å oppnå god karakter som privatist.

Den utdannelsen du nå er ferdig med må være en bachelor? Noe mer kan du ikke ha rukket. 

Anonymkode: 6a4d2...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være evnerik som barn er fint det, men det gir ingen garanti for at barnet klarer seg bedre enn andre barn gjennom skolen eller ender opp som professor eller statsoverhode. Det kan også by på mye frustrasjon ettersom samfunnet i form av skole m.m. ikke er lagt opp på en måte som hensyntar evnerike barn. Som flere andre påpeker her er det viktig å støtte disse barna og ikke la de "seile sin egen sjø" selv om de virker selvstendige. De trenger like mye støtte, om ikke mer, som andre barn. 

Anonymkode: 72673...207

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...