Gå til innhold

Noen her med evnerike barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er holdningene en møter. «Kanskje har eleven høy intelligens, men.. «. Det skal liksom ikke tas på alvor, og det er veldig i tiden å finne andre feil ved de barna. «De er klumsete», «de er sosialt dårlige» etc. En brannfakkel: kan det være at skolen ikke har nok kompetanse til å vite hva de skal gjøre med de barna? De fleste lærere er ikke evnerike selv, og det kan derfor være vanskelig å forstå seg på en hjerne som jobber dobbelt så fort. Det har kommet en ny rapport som støtter dette: nemlig at den norske skole ikke gir disse barna rette og nok utfordringer. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Så klart kan det finnes mye uvitenhet, og at skolene ikke gir nok tilpasset opplæring og har nok ressurser er noe de fleste vet. Klart det finnes skikkelig glupe unger. Samtidig tror jeg også man som forelder må innse at lærere og skoleverk gjerne har et mer nyansert inntrykk av barnets ferdigheter som er like sant som ditt subjektive inntrykk. Hvis ingen i skoleverket mener at barnet ditt bør flyttes opp en klasse, så er det en sjanse for den avgjørelsen er riktig. Det forandrer ikke på at barnet ditt er skikkelig glupt og at du kan være stolt, men for noen foreldre er åpenbart «geni»-merkelappen uhyre viktig.

Når jeg skrev «språklig klumsete» betyr det forresten dårlig grammatikk og syntaks, ergo viktige kunnskaper som man bør lære selv om man er høyt intelligent. Mange på dette forumet som hevder seg for evnerike for den norske skolen skriver utrolig dårlig, og det forteller at noe ikke er helt på plass i selvinnsikten. Eller at man har blitt (indirekte) fortalt av foreldre at siden man er så sabla god i x og y, så trenger man ikke pugge z på lik linje med andre. Litt på siden av tema, men noe jeg har lagt merke til i flere tråder. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

naboene våre har en datter født i juni 2012.. min datter er født i mars samme året. Deres datter hoppet glatt over andreklasse og går nå i ett klassetrinn over min datter. Hun er evnerik, men ikke særlig god på det sosiale.. Så der sliter hun.. Alle har sitt..

Anonymkode: 7cc0c...23c

Men det må ikke være slik. Mange evnerike barn klarer seg utmerket. Men med en hjerne som funker annerledes, er det ikke rart at det skjærer seg med andre. Er du så sikker på at de sliter sosialt? Eller kan det rett og slett være at de ikke har funnet noen som matcher dem? Eller at de lett kommer i konflikter fordi de forstår konflikter annerledes og ikke forstår den andres handlingsmønster? Det virker som det er en vedtatt sannhet at evnerik=dårlig sosialt. Det er en sannhet med modifikasjoner. 

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (9 minutter siden):

Hvilke skal bli tatt vare på da? Ungene fra ressursterke hjem med fokus på skole og å lære ungene mest mulig før skolestart allerede, eller anerledestenkerne som kan komme fra alle sosioøkonomiske klasser?

Mitt inntrykk er at de ressurssterke foreldrene med mange bokhyller og Dax18 på TV-en gjerne er veldig opptatt av at ungen er mega-evnerik og trenger masse ekstraoppfølging.

De barna jeg som lærer har bitt meg merke til som spesielle, har kommet fra et bredere spekter av befolkningen og ikke nødvendigvis hatt dette fokuset hjemme. Så du har et poeng.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det må ikke være slik. Mange evnerike barn klarer seg utmerket. Men med en hjerne som funker annerledes, er det ikke rart at det skjærer seg med andre. Er du så sikker på at de sliter sosialt? Eller kan det rett og slett være at de ikke har funnet noen som matcher dem? Eller at de lett kommer i konflikter fordi de forstår konflikter annerledes og ikke forstår den andres handlingsmønster? Det virker som det er en vedtatt sannhet at evnerik=dårlig sosialt. Det er en sannhet med modifikasjoner. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Jeg oppfatter hun som veldig umoden i forhold til min egen datter.. Hun har heller ingen venner i klassetrinnet hun går i, men søker de hun er på alder med eller yngre.. du merker forskjell på en 3. og fjerdeklassing sosialt, mens hun ligger under min datter igjen på det sosiale.. men veldig trivelig jente altså, som kommer til å bli lege eller kirurg..

Anonymkode: 7cc0c...23c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg oppfatter hun som veldig umoden i forhold til min egen datter.. Hun har heller ingen venner i klassetrinnet hun går i, men søker de hun er på alder med eller yngre.. du merker forskjell på en 3. og fjerdeklassing sosialt, mens hun ligger under min datter igjen på det sosiale.. men veldig trivelig jente altså, som kommer til å bli lege eller kirurg..

Anonymkode: 7cc0c...23c

Det er ikke sikkert. Kanskje hopper hun av høystatusjaget og må sitte og forsvare overfor sine foreldre at hun vil bli lærer, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bruker skrev (19 timer siden):

Da har du sittet med barnet og lest i boka. Uttalte høyt mens barnet så på teksten. DU LÆRTE BARNET Å LESE!

Ja, de barna som blir lest mye for har jo gjerne et stort fortrinn når de skal skrive og lese selv. Og det er jo stor hjelp for å lære å lese i hvertfall. 

Her kunne begge mine barn alfabetet da de var to-tre år, da de vi hadde en spilleliste med norske barnesanger og alfabetesangen var en av de. Den minste kjente igjen mange bokstaver da hun var tre år, fordi hun spilte poio (hadde sett på storebror). Begge mine barn har snakket rent tidlig (kommenter av helsestasjon og flere barnehage, og andre med barn i samme alder). 

Mine barn er ikke evnerike, og aner ikke hvor de ligger på IQ skalaen. Men poenget mitt er at barn generelt lærer fort, og hvis de har interessen for det så lærer de jo enda fortere. Her har vi lest veldig mye for barna, og barna elsker å bli lest for. Så for vår del er lesingen fra de er veldig små og deres interesse for det gjort at de har vært lenger fremme enn flere på samme alder. Mitt tantebarn kan feks alt om dinosaurer, og kunne navn på utrolig mange dinosaurer før han klarte å snakke rent omtrent.

Så jeg tror ts at du skal henvende deg i en egen gruppe/forening for evnerike barn og kanskje få teste barnet hvis du tror at hun/han er evnerike. For jeg tror heller ikke på at det er særlig mange som vil svare i denne tråden som faktisk har evnerike barn da det er et fåtall. Mange kan sikkert ha høy IQ, men de fleste tror jo at barna sine er genier virker det som. 

Anonymkode: ba509...552

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O.G. skrev (6 minutter siden):

Det er ikke sikkert. Kanskje hopper hun av høystatusjaget og må sitte og forsvare overfor sine foreldre at hun vil bli lærer, f.eks.

godt mulig, men hun har allerede ett mål :)

Anonymkode: 7cc0c...23c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

godt mulig, men hun har allerede ett mål :)

Anonymkode: 7cc0c...23c

Det hadde/har de fleste unger. Jeg ville bli astronaut da jeg var barn, det jeg ble var sosiolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på siden, men min bror var ett evnerikt barn. Ikke testet, og fikk ikke oppfølging på skolen for dette, noe min mor angrer på i dag. Som mange har brukt som eksempel «lærte han seg å lese selv» som fire åring, og har veldig gode resoneringsevner, husker alt han har hørt osv. Han gikk på skolen på 90 tallet, så mye var annerledes med tanke på at alle barn skal bli sett og få utvikle seg, uavhengig om man er «flink» eller «ikke flink»

Skolen for han ble en lidelse. Veldig kjedelig da han kunne det meste fra før, og lærte det nye fort. Han erfarte at å være tilstede var nok til å lære. Som gikk veldig fint barneskolen, ungdomsskolen og egentlig videregående faglig sett. På videregående stod han i fare for å stryke i flere fag pga dårlig oppmøte (les: møtte til prøver og når det passet seg), men bestod da han «Var så flink» og bestod fagkravene likevel. På universitetet falt han gjennom, da han aldri har lært seg å studieteknikker og det ikke var nok stikke innom forelesing, og stille til eksamen.

Grunnen til at jeg skriver dette er at om dere har spesielt smarte barn som lærer fort, pass på at også de får lære på skolen, så de slipper å kjede seg, og mulighet til å nå sitt potensiale. Min bror er en veldig spennende samtalepartner, og veldig flink i sitt yrke, og liker hva han gjør. Så det går helt fint med han, men han kunne tilført samfunnet mye mer, og ikke minst sluppet å lide seg gjennom skoleårene om han også hadde fått utfordringer.

Anonymkode: 9c894...4e6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er ikke evnerik, men hun var et barn som var veldig flink på skolen og lå foran de andre i flere fag. Utfordringen ble at hun kjedet seg i matte, engelsk og flere andre fag. Hun fikk oppgaver for et høyere trinn i matte, og i norsk fikk hun også de første årene oppgaver beregnet på trinnet over. Utfordringen ble bare at på skolen så var det mengdetrening som var tingen. Og det syntes hun var drepende kjedelig. Hun skjønte jo hvordan det skulle løses, og ønsket ikke å løse 20 oppgaver til som var helt lik. Dette gjorde at hun følte det ble en "straff" at hun var flink på skolen. Hvorfor skulle hun løse 20 like oppgaver mens de som lå vanlig an i klassen kun trengte å løse 10?

Vi prøvde å forklare at spesielt i matte var det viktig at hun fikk litt utfordringer for ikke å dette helt av. Skoletimene ble utrolig kjedelige for henne og hun mistet interessen. Heldigvis fikk hun etter hvert en lærer som ga henne litt mer utfordringer og hun er veldig dyktig i faget i dag. MEN, tilpasset opplæring (også for de som er skoleflinke) betyr ikke nødvendigvis mange flere helt like oppgaver.

Hun var også foran i forhold til å diskutere problemstillinger i samfunnet og fulgte med på super-nytt, valg, nyheter osv. Dette gjorde også at mange av de andre fagene kom veldig lett for henne. Disse tingene gjorde at hun "seilte" gjennom barne- og ungdomsskolen uten å måtte legge så mye arbeid i det. Og hun syntes det var kjedelig.

Skjønner det vanskelig for skolen med individuell tilrettelegging for alle, men for ikke å "miste" de som er faglig sterke trengs det litt mer fokus på denne gruppen også.

Anonymkode: 777de...df2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange som imponerte voksne mennesker til og med lærere som unge/ungdommer pga skoleflinkhet og målene de hadde, men som egentlig aldri ble noe annet enn denne personen som en gang i tiden var så flink på skolen. Mye skjer på folks vei her i livet og kvinner med ambisjoner så blir det ofte sosialisert bort etterhvert pga samfunnet behøver at de tar hovedansvaret med hus, heim og unger uten betaling og uten å kny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kanskje litt på siden, men min bror var ett evnerikt barn. Ikke testet, og fikk ikke oppfølging på skolen for dette, noe min mor angrer på i dag. Som mange har brukt som eksempel «lærte han seg å lese selv» som fire åring, og har veldig gode resoneringsevner, husker alt han har hørt osv. Han gikk på skolen på 90 tallet, så mye var annerledes med tanke på at alle barn skal bli sett og få utvikle seg, uavhengig om man er «flink» eller «ikke flink»

Skolen for han ble en lidelse. Veldig kjedelig da han kunne det meste fra før, og lærte det nye fort. Han erfarte at å være tilstede var nok til å lære. Som gikk veldig fint barneskolen, ungdomsskolen og egentlig videregående faglig sett. På videregående stod han i fare for å stryke i flere fag pga dårlig oppmøte (les: møtte til prøver og når det passet seg), men bestod da han «Var så flink» og bestod fagkravene likevel. På universitetet falt han gjennom, da han aldri har lært seg å studieteknikker og det ikke var nok stikke innom forelesing, og stille til eksamen.

Grunnen til at jeg skriver dette er at om dere har spesielt smarte barn som lærer fort, pass på at også de får lære på skolen, så de slipper å kjede seg, og mulighet til å nå sitt potensiale. Min bror er en veldig spennende samtalepartner, og veldig flink i sitt yrke, og liker hva han gjør. Så det går helt fint med han, men han kunne tilført samfunnet mye mer, og ikke minst sluppet å lide seg gjennom skoleårene om han også hadde fått utfordringer.

Anonymkode: 9c894...4e6

Kjenner meg igjen her. På VGS lå jeg langt over fraværsgrensen i forhold til å få karakter. Heldigvis så trikset skolen med tallene slik at jeg kom akkurat innenfor. Som de sa:

Du kan dette, du har Ikke noe behov for å gå enda ett år her, vi har ikke noe behov for å holde deg her ett år til. Vi skriver ned fraværet ditt, lykke til videre 🙂

Vet ikke hva det hadde blitt av meg om de ikke hadde gjort dette.
 

Det å gå på skolen var som å sitte på møte hele dagen med den på arbeidsplassen som bare snakker om ting alle vet, med mange ord, men er i en posisjon der det er forventet at han leder møter.

Anonymkode: 362a7...8cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visjon skrev (55 minutter siden):

Så klart kan det finnes mye uvitenhet, og at skolene ikke gir nok tilpasset opplæring og har nok ressurser er noe de fleste vet. Klart det finnes skikkelig glupe unger. Samtidig tror jeg også man som forelder må innse at lærere og skoleverk gjerne har et mer nyansert inntrykk av barnets ferdigheter som er like sant som ditt subjektive inntrykk. Hvis ingen i skoleverket mener at barnet ditt bør flyttes opp en klasse, så er det en sjanse for den avgjørelsen er riktig. Det forandrer ikke på at barnet ditt er skikkelig glupt og at du kan være stolt, men for noen foreldre er åpenbart «geni»-merkelappen uhyre viktig.

Når jeg skrev «språklig klumsete» betyr det forresten dårlig grammatikk og syntaks, ergo viktige kunnskaper som man bør lære selv om man er høyt intelligent. Mange på dette forumet som hevder seg for evnerike for den norske skolen skriver utrolig dårlig, og det forteller at noe ikke er helt på plass i selvinnsikten. Eller at man har blitt (indirekte) fortalt av foreldre at siden man er så sabla god i x og y, så trenger man ikke pugge z på lik linje med andre. Litt på siden av tema, men noe jeg har lagt merke til i flere tråder. 

Det er jo ikke mitt subjektive inntrykk, det er det som er saken. Når testresultat foreligger og ny forskning sier det samme, er det ikke lenger en individuell oppfatning, men empiri. 

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Selvfølgelig. Barnet har ikke gjettet seg frem til hvilke bokstaver som gir de ulike ordlydene uten assistanse/opplæring fra et eller annet sted. Det sier seg jo selv.

Anonymkode: 5e13c...bf6

Tull. Bilder og ord kan fint settes sammen og læres av alle.

Ser man er bilde av en katt og bokstavene k, a, t og t står under, er man i gang. Then expand.

Anonymkode: 71166...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

O.G. skrev (4 minutter siden):

Men alle disse smarte ungene, de var der jo for 40 år siden også. Hvor hen er de i dag da?

Mange av dem er forskere. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig, du skryter ikke i innlegget du nettopp skrev. Det er godt innafor. Men mange av innleggene i denne tråden, fra TS og div andre, er ganske uspiselige i tonen. Feks burde det være mulig å snakke om eget barn uten å tilnærmet idioterklære de andre barna i klassen. 

Anonymkode: 6a4d2...8db

Jeg har ikke sett noen her i tråden idioterklære andre barn - med mindre du mener at det å påpeke at de andre i klassen ikke er i nærheten av et gitt barn hva angår evner og intelligens er synonymt med å «idioterklære». 
Jeg har 3 barn som alle er helt fullstendig middelmådige, eldstemann går imidlertid i klasse med et barn som kan defineres som ‘evnerikt’ og leker en del med dette barnet. Jeg har ingen problemer med å se at dette barnet utvilsomt er svært begavet, og nærmest et lite geni, og at min egen sønn aldri kommer til å klare det samme - uten at jeg idioterklærer mitt eget barn av den grunn. 
Når noen er svært evnerike og dyktige, vil nødvendigvis resten av klassen være mindre dyktige og intelligente. 

Anonymkode: d8e6c...921

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange av dem er forskere. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Nei, det er de skoleflinke elevene som blir forskere. Anerledestenkerne begynner kanskje i en akadamisk retning, men de er ofte ikke korridorpolitikere, så de er ikke ofte representert blant professorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visjon skrev (1 time siden):

Så klart kan det finnes mye uvitenhet, og at skolene ikke gir nok tilpasset opplæring og har nok ressurser er noe de fleste vet. Klart det finnes skikkelig glupe unger. Samtidig tror jeg også man som forelder må innse at lærere og skoleverk gjerne har et mer nyansert inntrykk av barnets ferdigheter som er like sant som ditt subjektive inntrykk. Hvis ingen i skoleverket mener at barnet ditt bør flyttes opp en klasse, så er det en sjanse for den avgjørelsen er riktig. Det forandrer ikke på at barnet ditt er skikkelig glupt og at du kan være stolt, men for noen foreldre er åpenbart «geni»-merkelappen uhyre viktig.

Når jeg skrev «språklig klumsete» betyr det forresten dårlig grammatikk og syntaks, ergo viktige kunnskaper som man bør lære selv om man er høyt intelligent. Mange på dette forumet som hevder seg for evnerike for den norske skolen skriver utrolig dårlig, og det forteller at noe ikke er helt på plass i selvinnsikten. Eller at man har blitt (indirekte) fortalt av foreldre at siden man er så sabla god i x og y, så trenger man ikke pugge z på lik linje med andre. Litt på siden av tema, men noe jeg har lagt merke til i flere tråder. 

Var det du som var lærer? I siste avsnitt viser du noen holdninger til foreldre og barn som ikke er helt..heldige. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...