Gå til innhold

Noen her med evnerike barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo ikke mitt subjektive inntrykk, det er det som er saken. Når testresultat foreligger og ny forskning sier det samme, er det ikke lenger en individuell oppfatning, men empiri. 

Anonymkode: 218c8...3ae

"Ny forskning" er et ganske ullent begrep som kan innbefatte mye rart, alt fra enkelt-psykologer som har skrevet en bok om temaet til store kredible forskningsprosjekter. Testresultater og IQ forandrer uansett ikke på det faktum at hvert barn må vurderes individuelt og at det ikke er noen automatikk i at ekstra smarte barn skal ha en helt annen skolehverdag. Som andre har påpekt er potensial og faktiske ferdigheter/kunnskaper ulike ting. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visjon skrev (2 minutter siden):

"Ny forskning" er et ganske ullent begrep som kan innbefatte mye rart, alt fra enkelt-psykologer som har skrevet en bok om temaet til store kredible forskningsprosjekter. Testresultater og IQ forandrer uansett ikke på det faktum at hvert barn må vurderes individuelt og at det ikke er noen automatikk i at ekstra smarte barn skal ha en helt annen skolehverdag. Som andre har påpekt er potensial og faktiske ferdigheter/kunnskaper ulike ting. 

Jeg viser til det nye forskningsprosjektet som kom i år, etter oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Regner det som rimelig pålitelig. Funn i studien (og andre mindre studier) peker i retning av at evnerike barn faktisk TRENGER tilrettelegging.

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det du som var lærer? I siste avsnitt viser du noen holdninger til foreldre og barn som ikke er helt..heldige. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Jeg var lærer noen år på et tidligere tidspunkt. Og nei, særlig uheldige holdninger har jeg ikke, så hersketeknikkene kan du bare droppe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er mange barn som lærer å lese når de er 4-5 år uten at det betyr at de er evnerike.

Anonymkode: d5654...923

Denne signerer jeg. Jeg tror om jeg ikke husker feil at jeg leste ved den alderen. Opplært av voksne da såklart. Men evnerik,  nei så absolutt ikke. Jeg kunne også hovedsteder og forskjellige voksen ting som jeg ble lært,  men jeg er helt gjennomsnittlig om ikke under om jeg skal være ærlig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å kjede seg fordi man ikke er interessert er ikke det samme som å kjede seg fordi det er for lett.

Nei. Tvert imot. Det er også mange evnerike blandt de med psykiske problemer, og blant kriminelle. 

Anonymkode: a8730...1f2

Ok, hvis tallene viser dette må tiltak settes inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall svar i denne tråden vitner om at ts problemstilling berører mange. Det er ingenting som provoserer foreldre mer enn tanken på at andre barn kan mestre ting deres eget ikke kan. Dette er denne tråden et godt eksempel på. Den hadde nok sett annerledes ut om det dreide seg om barn med problemer- der virker takhøyden til å være større. Håper ts gjør det som er rett for sitt barn, uten å la seg påvirke av sterke jante-holdninger. 

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Antall svar i denne tråden vitner om at ts problemstilling berører mange. Det er ingenting som provoserer foreldre mer enn tanken på at andre barn kan mestre ting deres eget ikke kan. Dette er denne tråden et godt eksempel på. Den hadde nok sett annerledes ut om det dreide seg om barn med problemer- der virker takhøyden til å være større. Håper ts gjør det som er rett for sitt barn, uten å la seg påvirke av sterke jante-holdninger. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Men er det rett for ungene å bli omtalt som genier hvis de ikke er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøet barnet vokser opp i påvirker i stor grad interesser og tidlig/sen læring, samt "interesse" for samfunn og politikk.

Det at barnet er "heldig" med oppvekstvilkårene, sier i seg selv ingen ting om dets evner. 

Det som er avgjørende er barnets potensiale om å "nå langt"  forskjellige felt, det være seg f eks musikk eller matematikk.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (57 minutter siden):

Men er det rett for ungene å bli omtalt som genier hvis de ikke er det da?

Nei, det er det ikke. Men det er jo egentlig ikke det denne tråden handler om? Den handler om et barn som sannsynligvis har høyere iq enn jevnaldrende. Du kan kalle det geni eller evnerik, det er likevel en kjensgjerning at mange ikke liker slik benevnelse- fordi det gir signaler om at noen barn faktisk er smartere enn deres eget. Så klart liker ingen det. Derfor stilles det så enormt mange kritiske spørsmål til ts. Hun må for all del ikke tro hun har oppdratt et barn som attpåtil er smartere enn våre...

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (1 time siden):

Miljøet barnet vokser opp i påvirker i stor grad interesser og tidlig/sen læring, samt "interesse" for samfunn og politikk.

Det at barnet er "heldig" med oppvekstvilkårene, sier i seg selv ingen ting om dets evner. 

Det som er avgjørende er barnets potensiale om å "nå langt"  forskjellige felt, det være seg f eks musikk eller matematikk.

 

 

Hjelper ikke at du har evner i den ene eller annen retningen hvis ikke omgivelsene legger til rette fopr at du skal utvikle evnene dine til det ypperlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (1 minutt siden):

Hjelper ikke at du har evner i den ene eller annen retningen hvis ikke omgivelsene legger til rette fopr at du skal utvikle evnene dine til det ypperlige.

Her har skolen en viktig oppgave, samt seriøse tester som kan avsløre mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, statistisk er det sannsynlig for at man er evnerik når man leser veldig tidlig, og da særlig hvis ingen har pugget med barnet.  Mitt barn er testet og er som sagt blant de 2% i Norge i sin aldersgruppe. Det er med andre ord ikke rom for tolkning om at han «bare er et gjennomsnittlig barn»- som mange her prøver å si. Han er et barn ja, men har behov for større utfordringer. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Jeg har også hørt det, at tidligere lesere ofte er en indikasjon på at barnet er evnerikt. Hvor gammelt er barnet ditt, og hvilke tegn har han på at han er evnerik?:)

Her er lista her:

- Nysgjerrig og vitebegjærlig 

- Lite søvnbehov

- Voksen humor

- Kritisk til informasjon som blir gitt. Lar seg sjelden lure. 

- Fascinasjon for flagg, hovedsteder, land fra han var 4-5 år. 

Anonymkode: 8c1d8...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har også hørt det, at tidligere lesere ofte er en indikasjon på at barnet er evnerikt. Hvor gammelt er barnet ditt, og hvilke tegn har han på at han er evnerik?:)

Her er lista her:

- Nysgjerrig og vitebegjærlig 

- Lite søvnbehov

- Voksen humor

- Kritisk til informasjon som blir gitt. Lar seg sjelden lure. 

- Fascinasjon for flagg, hovedsteder, land fra han var 4-5 år. 

Anonymkode: 8c1d8...eb2

Alvorlig talt. Med mindre barnet ditt lærte seg å lese som ett/to-åring er det null og niks ekstraordinært med den listen der. Du beskriver et HELT VANLIG BARN.

Anonymkode: 6a4d2...8db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Alvorlig talt. Med mindre barnet ditt lærte seg å lese som ett/to-åring er det null og niks ekstraordinært med den listen der. Du beskriver et HELT VANLIG BARN.

Anonymkode: 6a4d2...8db

Ikke meg du svarer. Men Google evnerike barn. Ja, alle barn har disse trekkene, bare at de fleste barn har det i mer fremtredende barn. Jeg har to som ikke er det også, og det er et haaav av forskjell. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, autokorrektur. Skulle skrive: de evnerike barna har det i mer fremtredende grad. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har også hørt det, at tidligere lesere ofte er en indikasjon på at barnet er evnerikt. Hvor gammelt er barnet ditt, og hvilke tegn har han på at han er evnerik?:)

Her er lista her:

- Nysgjerrig og vitebegjærlig 

- Lite søvnbehov

- Voksen humor

- Kritisk til informasjon som blir gitt. Lar seg sjelden lure. 

- Fascinasjon for flagg, hovedsteder, land fra han var 4-5 år. 

Anonymkode: 8c1d8...eb2

Jeg svarte som første innlegg under hi. Les der for tegn:-)

Anonymkode: 218c8...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg svarte som første innlegg under hi. Les der for tegn:-)

Anonymkode: 218c8...3ae

Takk:)

Anonymkode: 8c1d8...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du svarer. Men Google evnerike barn. Ja, alle barn har disse trekkene, bare at de fleste barn har det i mer fremtredende barn. Jeg har to som ikke er det også, og det er et haaav av forskjell. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Da bør dere kanskje også liste opp fingre og tær som tegn på at man er evnerik, siden de fleste evnerike har dette?

Anonymkode: 6a4d2...8db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da bør dere kanskje også liste opp fingre og tær som tegn på at man er evnerik, siden de fleste evnerike har dette?

Anonymkode: 6a4d2...8db

Du gjorde det jo akkurat, så da slapp vi andre😉

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, latterliggjøring, nedsettende utsagn, avsporinger og svart til dette. 

- Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...