Gå til innhold

Noen her med evnerike barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da mener jeg blant de 2-5 prosent smarteste blant barna. Har dere fått det testet? Hvordan kan man merke på barnet deres at det er evnerikt? 

Anonymkode: 8c1d8...eb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, har ett. Tegnene var der veldig tidlig. Gikk gjennom alle milepælene lenge før andre. Trengte bare forklaring en gang før han lærte (og aldri glemte). Støvsugerhukommelse (alt ble hørt og lagret), lærte å lese selv som treåring, snakket flytende før 2 år, forsto mattekoder før 1 klasse, forsto voksen humor, ekstrem nysgjerrighet (millioner av spørsmål hele tiden), helt ustoppelig (snakking), pluss mye mer. Men den ekstreme nysgjerrigheten  og det å lære alt første gang var ganske det mest fremtredende. Pluss å lære seg å lese selv, uten hjelp fra oss. 

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble testet ja, selv om vi egentlig visste svaret. Har flere barn, og de var aldri sånn. 
Jeg kan ikke alt, men bare spør om du lurer på noe, ts.

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, har ett. Tegnene var der veldig tidlig. Gikk gjennom alle milepælene lenge før andre. Trengte bare forklaring en gang før han lærte (og aldri glemte). Støvsugerhukommelse (alt ble hørt og lagret), lærte å lese selv som treåring, snakket flytende før 2 år, forsto mattekoder før 1 klasse, forsto voksen humor, ekstrem nysgjerrighet (millioner av spørsmål hele tiden), helt ustoppelig (snakking), pluss mye mer. Men den ekstreme nysgjerrigheten  og det å lære alt første gang var ganske det mest fremtredende. Pluss å lære seg å lese selv, uten hjelp fra oss. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Det er umulig å lære å lese selv, helt uten hjelp.  Skriftspråket er menneskeskapt og kan kun læres videre av mennesker. 

Anonymkode: 6a4d2...8db

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er umulig å lære å lese selv, helt uten hjelp.  Skriftspråket er menneskeskapt og kan kun læres videre av mennesker. 

Anonymkode: 6a4d2...8db

Stemmer ikke. Evnerike barn hører på lydene i det som blir lest for dem, og har tilstrekkelig kapasitet til å overføre det til egen læring. Google IT. 

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er umulig å lære å lese selv, helt uten hjelp.  Skriftspråket er menneskeskapt og kan kun læres videre av mennesker. 

Anonymkode: 6a4d2...8db

Dette er tull. Mange barn kan ved hjelp av å høre språk og se bokstavene lære seg å lese og skrive. Det er symbollæring.

Anonymkode: fb29d...2ae

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er tull. Mange barn kan ved hjelp av å høre språk og se bokstavene lære seg å lese og skrive. Det er symbollæring.

Anonymkode: fb29d...2ae

Ja vel... om du sier det så...😉

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja vel... om du sier det så...😉

Anonymkode: 218c8...3ae

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er tull. Mange barn kan ved hjelp av å høre språk og se bokstavene lære seg å lese og skrive. Det er symbollæring.

Anonymkode: fb29d...2ae

Beklager, siterte feil person 

Anonymkode: 218c8...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ble testet ja, selv om vi egentlig visste svaret. Har flere barn, og de var aldri sånn. 
Jeg kan ikke alt, men bare spør om du lurer på noe, ts.

Anonymkode: 218c8...3ae

Takk. Jeg lurte egentlig bare på hvilken kategori sønnen min er i , om han er evnerik eller bare skoleflink. Han har ikke vært i kategorien som leser når han er 2, kan alle lands hovedsteder innen han er 4 osv. Men han har alltid hatt mange spørsmål, vært nysgjerrig, leste da han var 5, pugget hovedsteder og land, osv. 

Anonymkode: 8c1d8...eb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har. De er testet med Ravens matriser. 

En av dem er veldig utadvent og alle merker at han er smart. Hun er veldig nyskjerrig, har en imponerende hukommelse, er rask til å finne løsninger, konkluderer så raskt at man gjerne ikke tror hun har rukket å tenke gjennom spørsmålet. Hun er kontaktsøkende, interessert i mennesker, leser sosiale koder på en måte jeg aldri har klart. Litt pertentlig og veldig pliktoppfyllende. De to andre er mer innadvente og du merker det ikke hvis du ikke blir kjent med dem. De må være trygge på folk for å åpne opp. Når de gjør det, er det facinerende å få innblikk i hvordan de  resornerer. Begge er uvanlig flinke til å få med seg detaljer og trekke slutninger.  Den ene er veldig kreativ, den andre musikalsk. Den ene sliter litt sosialt, mest fordi hun ikke vil tilpasse seg det sosiale spillet blandt jevnaldrende. Gidder ikke holde på med slim eller en del av de andre tingene som er populært. Hun har heldigvis funnet en liten gruppe som hun trives med. De to er ikke like glade i å lære, men gjør det likevel bra på skolen. De er rotehoder, og er hele tiden på jakt etter lettvinte løsninger. 

De vet alle at de er evnerike, og vi har vært tydelige på hva det innebærer. De er ikke bedre enn andre, men de har en hjerne som kan jobbe raskere. Dette hjelper dem for eksempel med å ikke bli frustrert over mengden repitisjon på skolen. De vet at mange trenger det for å lære. I stedet for å klage over at det er kjedelig, kan de enten bare gjøre det raskt og bli ferdig, eller ta det opp med læreren og få alternative oppgaver. 

Det følger også bekymringer med for disse barna. De får tidligere eksistensielle kriser, kan bli deprimmerte og føle at livet er  meningsløst. Følelsen av annerledeshet kan forsterke dette. Det er viktig å være obs, og søke hjelp om man ikke selv føler at man kan hjelpe den det gjelder. Det kan være bra for dem å møte andre evnerike, og de får raskt et dypt bånd hvis de finner noen de klikker med. De trenger å se at det ikke er noe galt med dem, selv om de føler at de ikke alltid passer inn. Da er det en trøst i å være flere. 

Anonymkode: a8730...1f2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk. Jeg lurte egentlig bare på hvilken kategori sønnen min er i , om han er evnerik eller bare skoleflink. Han har ikke vært i kategorien som leser når han er 2, kan alle lands hovedsteder innen han er 4 osv. Men han har alltid hatt mange spørsmål, vært nysgjerrig, leste da han var 5, pugget hovedsteder og land, osv. 

Anonymkode: 8c1d8...eb2

Det går jo an å teste ham for å se? Mange her inne vil fortelle deg at det ikke er noe vits. Men vår erfaring er at man bør gjøre det, ellers får de ikke den tilpassede opplæringen de har krav på. Fortsatt lever janteloven, også hos lærere- som ofte har barn i samme alder. Jeg er ikke noe ekspert på evnerike barn, utenom at jeg var ett selv- og nå har et barn som er det. Jeg hadde hatt det mye bedre på skolen om noen bare hadde gitt meg nok utfordringer. Det vil jeg at barnet mitt skal få også. Så gjør det du. Ps. Det er ikke noe poeng å spørre i bhg/skole. I vårt tilfelle svarte de bare at det jevner seg ut, han er helt normal. Han fikk derfor ikke være sammen med de eldre vennene sine på andre avd, fordi han hadde godt av aldersadekvat stimulering. Utreder rev seg i håret, gutten var en av de 2% i Norge, men ingen hadde sett det eller gitt utfordringer. Mente han burde ha begynt året før. Jeg visste bedre ved skolestart, så når dagen kom, var jeg forberedt. 

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Stemmer ikke. Evnerike barn hører på lydene i det som blir lest for dem, og har tilstrekkelig kapasitet til å overføre det til egen læring. Google IT. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Da har du sittet med barnet og lest i boka. Uttalte høyt mens barnet så på teksten. DU LÆRTE BARNET Å LESE!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av barna mine er, har fire totalt. Lærte seg å lese selv som 4-åring, snakket rent tidlig, veldig langt foran på skolen. 
 

Har ikke testet henne. 

Anonymkode: 194f4...918

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny Bruker skrev (Akkurat nå):

Da har du sittet med barnet og lest i boka. Uttalte høyt mens barnet så på teksten. DU LÆRTE BARNET Å LESE!

😂😂😂. Luringen. La meg gjette: du har eget barn som ikke leste tidlig, og derfor tror du det samme gjelder for alle Andrea barn? Okeeei...

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk. Jeg lurte egentlig bare på hvilken kategori sønnen min er i , om han er evnerik eller bare skoleflink. Han har ikke vært i kategorien som leser når han er 2, kan alle lands hovedsteder innen han er 4 osv. Men han har alltid hatt mange spørsmål, vært nysgjerrig, leste da han var 5, pugget hovedsteder og land, osv. 

Anonymkode: 8c1d8...eb2

Det er mange barn som lærer å lese når de er 4-5 år uten at det betyr at de er evnerike.

Anonymkode: d5654...923

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det går jo an å teste ham for å se? Mange her inne vil fortelle deg at det ikke er noe vits. Men vår erfaring er at man bør gjøre det, ellers får de ikke den tilpassede opplæringen de har krav på. Fortsatt lever janteloven, også hos lærere- som ofte har barn i samme alder. Jeg er ikke noe ekspert på evnerike barn, utenom at jeg var ett selv- og nå har et barn som er det. Jeg hadde hatt det mye bedre på skolen om noen bare hadde gitt meg nok utfordringer. Det vil jeg at barnet mitt skal få også. Så gjør det du. Ps. Det er ikke noe poeng å spørre i bhg/skole. I vårt tilfelle svarte de bare at det jevner seg ut, han er helt normal. Han fikk derfor ikke være sammen med de eldre vennene sine på andre avd, fordi han hadde godt av aldersadekvat stimulering. Utreder rev seg i håret, gutten var en av de 2% i Norge, men ingen hadde sett det eller gitt utfordringer. Mente han burde ha begynt året før. Jeg visste bedre ved skolestart, så når dagen kom, var jeg forberedt. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Så bra at dere hadde rett i deres antagelser:) Jeg har forstått det slik jeg også, at skolen bare svarer at det er innenfor normalen. Her var han veldig interessert i matte og språk før skolestart, men interessen har dempet seg litt nå når han går på skolen, men jeg merker at han jobber fort og tar ting lett. Flink til å resonnere. Faren hans er evnerik med en iq på 137, først og fremst derfor jeg har tenkt litt på det. 

Anonymkode: 8c1d8...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😂😂😂. Luringen. La meg gjette: du har eget barn som ikke leste tidlig, og derfor tror du det samme gjelder for alle Andrea barn? Okeeei...

Anonymkode: 218c8...3ae

Riktig, mitt barn er kun ett år, så har ikke lært å lese tidlig. Men jeg leser masse med barnet i fange og det er mye læring i det.

Ønsker meg ikke et evnerikt barn. Vil at den skal jobbe seg oppover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bruker skrev (2 minutter siden):

Riktig, mitt barn er kun ett år, så har ikke lært å lese tidlig. Men jeg leser masse med barnet i fange og det er mye læring i det.

Ønsker meg ikke et evnerikt barn. Vil at den skal jobbe seg oppover.

Du kan ikke lage deg et evnerikt barn uansett ;) 

Og det staves «fanget»

Anonymkode: 194f4...918

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så bra at dere hadde rett i deres antagelser:) Jeg har forstått det slik jeg også, at skolen bare svarer at det er innenfor normalen. Her var han veldig interessert i matte og språk før skolestart, men interessen har dempet seg litt nå når han går på skolen, men jeg merker at han jobber fort og tar ting lett. Flink til å resonnere. Faren hans er evnerik med en iq på 137, først og fremst derfor jeg har tenkt litt på det. 

Anonymkode: 8c1d8...eb2

Det er forsket på at evnerikhet er arvelig, så har far det, er det ganske stor sannsynlighet for at barnet har det også- vil jeg tro. Jeg ville testet, skolen er desverre mest laget for et gjennomsnitt- alle veier. 

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...