Gå til innhold

Noen her med evnerike barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg var selv et barn som lå langt fremme tidlig og to av barna mine var sånn. Det er kjempeviktig at barna får utfordringer på eget nivå, ellers blir skolen ekstremt kjedelig. Skolen har blitt bedre siden jeg var barn, men slett ikke bra nok, det jeg fikk av utfordringer var ekstra matteoppgaver en sjelden gang og å bli satt som hjelpelærer for andre elever. 🙄

 

Synes en del har veldig negativ holdning til smarte, evnerike, skoleflinke barn. Det er liksom ok å ha talent i idrett, sang, tegning osv, men å være smart er fy fy.. Fryktelig synd!

 

Husk at retten til tilpasset opplæring også gjelder de ressurssterke! 

Anonymkode: ebe75...353

Det som er fyfy er eventuelt å gnåle konstant om det. Hører aldri at foreldre til barn som er musikalske maser og maser om at barnet deres ligger så mye lenger foran enn andre barn. Det er nok mer dette folk reagerer på, enn at et barn har evner. Janteloven blir nevnt her som noe negativt, men det er faktisk unorsk å skryte. Derfor vil man raskt se pigger i Norge, om man er over snittet skrytete 🙂

Anonymkode: 6a4d2...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som er fyfy er eventuelt å gnåle konstant om det. Hører aldri at foreldre til barn som er musikalske maser og maser om at barnet deres ligger så mye lenger foran enn andre barn. Det er nok mer dette folk reagerer på, enn at et barn har evner. Janteloven blir nevnt her som noe negativt, men det er faktisk unorsk å skryte. Derfor vil man raskt se pigger i Norge, om man er over snittet skrytete 🙂

Anonymkode: 6a4d2...8db

Det er ikke gnål å påpeke at det finnes barn med ekstra behov de ikke får dekket. 

Foreldre med musikalske barn kan melde barna på musikkskole eller sende de til privatundervisning. Det er ikke sammenlignbart med barn som må tilbringe store deler av hverdagen på en skole hvor de vantrives. 

Hadde det vært omvendt, at barnet hadde lærevansker og ikke klarte å følge undervisningen sammen med de andre, hadde ingen reagert på at man sto på for å skaffe barnet tilpasset opplæring. Men det er plutselig "skrytete" hvis barnet vantrives fordi undervisningen ikke gir barnet tilstrekkelig stimulans? 

Det eneste jeg ønsker, er at barnet mitt skal trives på skolen. At det skal assosiere skole med noe positivt, at det er en arena der barnet kan få fortsette å bygge selvfølelse. At det skal oppleve gleden ved å gjøre en innsats og bli belønnet for strevet. 

Anonymkode: bfb64...2f0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke gnål å påpeke at det finnes barn med ekstra behov de ikke får dekket. 

Foreldre med musikalske barn kan melde barna på musikkskole eller sende de til privatundervisning. Det er ikke sammenlignbart med barn som må tilbringe store deler av hverdagen på en skole hvor de vantrives. 

Hadde det vært omvendt, at barnet hadde lærevansker og ikke klarte å følge undervisningen sammen med de andre, hadde ingen reagert på at man sto på for å skaffe barnet tilpasset opplæring. Men det er plutselig "skrytete" hvis barnet vantrives fordi undervisningen ikke gir barnet tilstrekkelig stimulans? 

Det eneste jeg ønsker, er at barnet mitt skal trives på skolen. At det skal assosiere skole med noe positivt, at det er en arena der barnet kan få fortsette å bygge selvfølelse. At det skal oppleve gleden ved å gjøre en innsats og bli belønnet for strevet. 

Anonymkode: bfb64...2f0

Enig, du skryter ikke i innlegget du nettopp skrev. Det er godt innafor. Men mange av innleggene i denne tråden, fra TS og div andre, er ganske uspiselige i tonen. Feks burde det være mulig å snakke om eget barn uten å tilnærmet idioterklære de andre barna i klassen. 

Anonymkode: 6a4d2...8db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnerike unger er annerledestenkere, det holder ikke å bare kunne å lære seg selv å lese som femåring, det er en dybde og kompleksistet der som ikke finnes hos de andre barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå er ikke jeg spesielt evnerik, men skal love deg at jeg kjedet meg på skolen likevel. Satt også og dagdrømte. Det å kjede seg på skolen er ekstremt normalt, uavhengig av evner.

Anonymkode: d7f45...e7d

Å kjede seg fordi man ikke er interessert er ikke det samme som å kjede seg fordi det er for lett.

anonym 4545 skrev (8 timer siden):

Nå ja, at det er et velkjent problem at en del evnerike barn ender opp som skoletapere, er nok noe overdrevet.

Nei. Tvert imot. Det er også mange evnerike blandt de med psykiske problemer, og blant kriminelle. 

Anonymkode: a8730...1f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å kjede seg fordi man ikke er interessert er ikke det samme som å kjede seg fordi det er for lett.

Nei. Tvert imot. Det er også mange evnerike blandt de med psykiske problemer, og blant kriminelle. 

Anonymkode: a8730...1f2

Si ikke det. Den som synes det er for lett er jo heller ikke interessert. Det er bare to ulike grunner til ikke å være interessert.

Anonymkode: 6a4d2...8db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Så lurt, det skal jeg sjekke om min har noe interesse for! 
Vi har funnet flere spill på iPaden hvor han regner med måleenhet, geometri, algebra osv. og skjønner det aller meste. Han har også masse bøker på norsk og engelsk og kan utrolig mye fakta om veldig mye. Synes bare det er trist at det ble en så stor skuffelse med skolestart. Var aldri noe tema om fremskutt skolestart da han er født i slutten av desember. Har nevnt det for læreren ved flere anledninger, men hun vil ikke gi noe mer enn oppgaver for 2. trinn og hun sa at «han er ganske treg når han skal gjøre oppgavene sine», hvilket jeg tolket som at hun tenkte han ikke klarte de. Han sier til meg at han ikke gidder å gjøre oppgavene (lekser er et kapittel i seg selv) og noen ganger later som om han ikke kan.

Har dere vurdert forsering av klassetrinn?

Anonymkode: 94054...26d

Vi har ikke vurdert forsering av klassetrinn foreløpig, fordi jenta vår har veldig mange gode venner både i klassen og på trinnet, og blant disse også nære bestevenner som hun er oppvokst med fra hun var baby, og som aksepterer henne akkurat slik hun er. 
Så det ville bli en for stor påkjenning pr nå å flytte henne. 
 

Når det er sagt, så er den sosiale evnen hun har til å samhandle med og knytte seg til jevnaldrende HELT avhengig av at hun får «brukt musklene sine» mentalt på annet hold; den akademiske frustrasjonen hennes må holdes på et minimum. Vi merker det veldig godt i perioder der far og jeg ikke har kapasitet til å gi like mye utfordringer eller f.eks. fasilitere møter for henne slik at hun får utløp for «voksenhjernen» sin, som hun kaller den. Da har hun mye kortere lunte og kan fint begynne å underprestere i timene, søke seg bort fra vennene; hun blir nedstemt og urolig. 
 

Men så lenge hun får strukket på de figurative beina, og blåst ut jevnlig på en konstruktiv måte, så har hun pr nå stor glede av vennene sine. 
 

Anonymkode: b0107...925

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

 

Husk at retten til tilpasset opplæring også gjelder de ressurssterke! 

Anonymkode: ebe75...353

Vi må skille mellom unger som kommer fra ressurssterke hjem hvor kunnskap og skole blir tatt alvorlig, dvs hjem som skaper skoleflinke barn og unger som er seriøst geniale, nemlig annerledestenkerne. Det er sistnevnte vi må ta vare på, fremtiden til alle vil være avhengig av det.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet som lærer noen år. Møtte flere som mente barna deres var spesielt evnerike. Skal sies at vi lærere ikke alltid fikk dette til å stemme med realiteten i klasserommet. Kanskje hadde eleven høy intelligens, men når du eksempelvis ikke kan skrive en side uten masse språklig klums (ser det jo ofte blant folk som skriver i disse trådene også), så har du ikke godt av å bli flyttet opp et skoletrinn. Eller at oppgavene som visstnok var for enkle, egentlig ble gjort med harelabb uten å ta seg tid. 

I vår mors øyne er vi alle verdensmester.  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (5 minutter siden):

Vi må skille mellom unger som kommer fra ressurssterke hjem hvor kunnskap og skole blir tatt alvorlig, dvs hjem som skaper skoleflinke barn og unger som er seriøst geniale, nemlig annerledestenkerne. Det er sistnevnte vi må ta vare på, fremtiden til alle vil være avhengig av det.

Veldig viktig poeng! Og så må det være lov å være stolt av de barna også. Selv har jeg ikke sagt til en sjel at barnet mitt er veldig evnerikt. Jeg observerte reaksjonene til foreldrene når vi snakket om lesing. Da jeg fortalte at han leste tre år gammel, ble noen av foreldrene nærmest litt irriterte (jeg fortalte det uten å skryte, og bare kort når jeg ble spurt om han kunne lese). Derfor holder jeg det hemmelig, og de eneste som vet er skolen. Jeg har funnet ut at det er nærmest umulig å si noe sånt uten at andre foreldre føler det en trussel mot sitt barn. Det er egentlig synd at det skal være sånn. 

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig viktig poeng! Og så må det være lov å være stolt av de barna også. Selv har jeg ikke sagt til en sjel at barnet mitt er veldig evnerikt. Jeg observerte reaksjonene til foreldrene når vi snakket om lesing. Da jeg fortalte at han leste tre år gammel, ble noen av foreldrene nærmest litt irriterte (jeg fortalte det uten å skryte, og bare kort når jeg ble spurt om han kunne lese). Derfor holder jeg det hemmelig, og de eneste som vet er skolen. Jeg har funnet ut at det er nærmest umulig å si noe sånt uten at andre foreldre føler det en trussel mot sitt barn. Det er egentlig synd at det skal være sånn. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Jeg leste tidlig selv uten å kalle meg selv genial av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig viktig poeng! Og så må det være lov å være stolt av de barna også. Selv har jeg ikke sagt til en sjel at barnet mitt er veldig evnerikt. Jeg observerte reaksjonene til foreldrene når vi snakket om lesing. Da jeg fortalte at han leste tre år gammel, ble noen av foreldrene nærmest litt irriterte (jeg fortalte det uten å skryte, og bare kort når jeg ble spurt om han kunne lese). Derfor holder jeg det hemmelig, og de eneste som vet er skolen. Jeg har funnet ut at det er nærmest umulig å si noe sånt uten at andre foreldre føler det en trussel mot sitt barn. Det er egentlig synd at det skal være sånn. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Er man veldig evnerik fordi man kan lese tidlig? Jeg leste også på den alderen, handlet nok mye om at jeg ble lest for og at bokstaver dermed festet seg fort. Jeg er ikke et stort geni, bare godt utrustet innenfor normalen. Klart man kan være stolt av kidsa, men bør kanskje ikke overdrive betydningen av alt heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine bb skrev (10 timer siden):

Folk misforstår totalt hva det betyr å være evnerik. Alle kan lære seg å lese , alle kan lære seg det meste. Er man et evnerikt barn så betyr det at man har spesielle evner. En 1 åring som snakker flytende eller en 2 åring som skriver, et barn som ligger langt foran andre og som har en høyere intelligens enn det som er vanlig. evner er noe man har , ikke noe man lærer seg. Så nei, man ikke lære seg å bli evnerik. Dette er noe helt spesielt. 

Enig. 

Jeg kunne lese og skrive før jeg begynte i 1.klasse og snakket godt flytende som 3 år. Det er kun fordi mamma leste til meg hver dag fra da jeg var liten, Hvis hun hadde ikke gjort det ville det nok vært annerledes :riste:

Anonymkode: d9df5...99a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visjon skrev (2 minutter siden):

Jobbet som lærer noen år. Møtte flere som mente barna deres var spesielt evnerike. Skal sies at vi lærere ikke alltid fikk dette til å stemme med realiteten i klasserommet. Kanskje hadde eleven høy intelligens, men når du eksempelvis ikke kan skrive en side uten masse språklig klums (ser det jo ofte blant folk som skriver i disse trådene også), så har du ikke godt av å bli flyttet opp et skoletrinn. Eller at oppgavene som visstnok var for enkle, egentlig ble gjort med harelabb uten å ta seg tid. 

I vår mors øyne er vi alle verdensmester.  

Dette er holdningene en møter. «Kanskje har eleven høy intelligens, men.. «. Det skal liksom ikke tas på alvor, og det er veldig i tiden å finne andre feil ved de barna. «De er klumsete», «de er sosialt dårlige» etc. En brannfakkel: kan det være at skolen ikke har nok kompetanse til å vite hva de skal gjøre med de barna? De fleste lærere er ikke evnerike selv, og det kan derfor være vanskelig å forstå seg på en hjerne som jobber dobbelt så fort. Det har kommet en ny rapport som støtter dette: nemlig at den norske skole ikke gir disse barna rette og nok utfordringer. 

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visjon skrev (1 minutt siden):

Er man veldig evnerik fordi man kan lese tidlig? Jeg leste også på den alderen, handlet nok mye om at jeg ble lest for og at bokstaver dermed festet seg fort. Jeg er ikke et stort geni, bare godt utrustet innenfor normalen. Klart man kan være stolt av kidsa, men bør kanskje ikke overdrive betydningen av alt heller. 

Ja, statistisk er det sannsynlig for at man er evnerik når man leser veldig tidlig, og da særlig hvis ingen har pugget med barnet.  Mitt barn er testet og er som sagt blant de 2% i Norge i sin aldersgruppe. Det er med andre ord ikke rom for tolkning om at han «bare er et gjennomsnittlig barn»- som mange her prøver å si. Han er et barn ja, men har behov for større utfordringer. 

Anonymkode: 218c8...3ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

. En brannfakkel: kan det være at skolen ikke har nok kompetanse til å vite hva de skal gjøre med de barna?

Anonymkode: 218c8...3ae

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er holdningene en møter. «Kanskje har eleven høy intelligens, men.. «. Det skal liksom ikke tas på alvor, og det er veldig i tiden å finne andre feil ved de barna. «De er klumsete», «de er sosialt dårlige» etc. En brannfakkel: kan det være at skolen ikke har nok kompetanse til å vite hva de skal gjøre med de barna? De fleste lærere er ikke evnerike selv, og det kan derfor være vanskelig å forstå seg på en hjerne som jobber dobbelt så fort. Det har kommet en ny rapport som støtter dette: nemlig at den norske skole ikke gir disse barna rette og nok utfordringer. 

Anonymkode: 218c8...3ae

Helt enig!!!!

Anonymkode: ebe75...353

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte meg selv å lese som 5-åring og elsket alt jeg kunne lære. Foreldrene mine fikk tilbud om å flytte meg opp et klassetrinn, men pga jeg hadde alle mine venner på det opprinnelige trinnet så holdt de meg der. Den dag idag angrer de på at de ikke flyttet meg opp. Endte med at jeg uansett ikke var med på det resten av klassen jobbet med siden alt var for enkelt. Fikk kjeft fordi jeg var for rask. Måten de håndterte det på var dårlig. Har 4 fulle notatbøker med eventyr jeg har skrevet mine første 2 år på skole. Alle skrevet etter jeg var ferdig med det arbeidet resten av klassen brukte hele skoletimene på. Så viktigste rådet jeg kan komme med er å passe på at evnerike barn får nok utfordringer. Jeg kjedet meg gjennom hele barne og ungdomsskolen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke skal bli tatt vare på da? Ungene fra ressursterke hjem med fokus på skole og å lære ungene mest mulig før skolestart allerede, eller anerledestenkerne som kan komme fra alle sosioøkonomiske klasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naboene våre har en datter født i juni 2012.. min datter er født i mars samme året. Deres datter hoppet glatt over andreklasse og går nå i ett klassetrinn over min datter. Hun er evnerik, men ikke særlig god på det sosiale.. Så der sliter hun.. Alle har sitt..

Anonymkode: 7cc0c...23c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...