Gå til innhold

Hun er ufør... ☹️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du i det hele tatt lest innlegget jeg i utgangspunktet svarte på? For her handler det ikke om hva man kan og ikke kan, så jeg gjentar meg selv; innlegget jeg siterte handlet om at en bruker hevdet at de som er i jobb ønsker å være hjemme. Så det er ikke snakk om hva man kan og ikke kan. 

Vær snill og les hva jeg i utgangspunktet siterte, så slipper du å misforstå og diskutere noe jeg aldri har sagt noe om, og så slipper jeg å gjenta meg selv 10 ganger.

Anonymkode: 6da08...92a

NRK?

Anonymkode: 82cf0...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har chattet med ei i noen uker nå, og vi møttes et par ganger men har aldri kommet ordentlig inn på teamet om jobb og slik. I starten fortalte hun meg at hun driver med kunst, og hun viste meg sine verk. Jeg tenkte automatisk at det er slik hun forsørger seg selv.

Nå fikk jeg vite at hun egentlig er ufør, men jeg har ikke spurt hvorfor. Hun sliter ikke fysisk (så vidt jeg ser), hun er sprek og har ikke klagd på noen smerter eller noe. Psykisk er hun oppegående og er veldig sosial ute.

Vi har snakket litt om fremtiden og våre mål og ambisjoner, men for å være helt ærlig føler jeg det ikke er så lurt å gå inn i et forhold og lage barn med ei som er ufør. Jeg tjener rundt 500k som ikke er allverdens mye, og hvis jeg må ta meg av henne så blir det mindre penger på meg.

Hva tenker dere, er det lurt eller ikke lurt å inngå et forhold med noen som er ufør?

Anonymkode: cb7ed...8fa

Økonomisk lurt? Kanskje ikke? Det kommer jo an på hvor viktig levestandard er for deg, hvor mye orden hun har i økonomien og slikt? I tillegg vil jo årsaken til uførheten spille wn rolle for noen. Hvis du liker et aktivt liv og hun ikke kan delta i det, kan det jo bli et problem. En del tidligere rusmisbrukere er også uføre. Det kan jo også være risikabelt. Jeg tror du må tenke gjennom hvasom er viktig og mindre viktig for deg, og så mp du selvfølgelig bli bedre kjent med henne sådu vet mer om henne før du tar noen drastiske avgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner vel at det er vanskeligere og mer stressende å ha dårlig økonomi enn å ha god økonomi?

Anonymkode: 8c4d1...0ee

Selvsagt er det vanskelig og stressende å ha dårlig økonomi. 

Poenget er at man kg an krangle om penger også med god økonomi. Hvem skal betale for hva? Hva skal man bruke penger på. Om din partner gjør veldig dumme økonomiske vurderinger, går jo det ut over deg også. Hjelper lite om hn tjener godt hvis hn bruker mer enn hn tjener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå videre med henne. Hun fortjener en som behandler henne skikkelig og ikke som et mindreverdig menneske. Noe jeg ser av det siste du skrev der.

Du burde skamme deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man sterk psyke og grei helse, bør man ikke være ufør. Dersom dette er tilfelle, ville jeg iallfall styrt unna. Sier mye om personen om den heller vil sitte hjemme og brodere på medmennskers bekostning, enn selv å bidra i arbeidslivet. Den slags mentalitet er det værste over alt

Anonymkode: f52e5...11a

Ingen av dere vet hva hun er ufør for, så dette var lavmål å skrive. Jeg er selv deltidsufør pga fibromyalgi og sterke smerter som forverrer seg om jeg tøyer strikken for langt, men jeg viser ikke utad at jeg kjenner på disse smertene. På de verste dagene holder jeg meg hjemme.

Anonymkode: b885f...913

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Thyra skrev:

Selvsagt er det vanskelig og stressende å ha dårlig økonomi. 

Poenget er at man kg an krangle om penger også med god økonomi. Hvem skal betale for hva? Hva skal man bruke penger på. Om din partner gjør veldig dumme økonomiske vurderinger, går jo det ut over deg også. Hjelper lite om hn tjener godt hvis hn bruker mer enn hn tjener. 

Men her var det krangel pga dårlig økonomi det var snakk om, så jeg skjønner ikke hvorfor du må poengtere dette.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Svartfugl said:

Økonomisk lurt? Kanskje ikke?

Hun vil ha inntekten uansett. Så i forhold til en kone som jobber 50%, er ikke inntekten så helt gal.

Jeg ville bekymret meg mer om årsaken til uførhet.

Anonymkode: 82cf0...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil ha inntekten uansett. Så i forhold til en kone som jobber 50%, er ikke inntekten så helt gal.

Jeg ville bekymret meg mer om årsaken til uførhet.

Anonymkode: 82cf0...33f

Hvorfor skulle en eventuell kone jobbet 50 prosent? Hadde forresten satt pris på om du siterte hele innlegget mitt, så det ikke ser ut som svaret mitt var så unyansert...

Endret av Svartfugl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men her var det krangel pga dårlig økonomi det var snakk om, så jeg skjønner ikke hvorfor du må poengtere dette.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

Dårlig økonomi er vel å ha for stort forbruk i forhold til inntekten/for liten inntekt i forhold til forbruket. Det er en glidende overgang mellom om det er forbruket som er for høyt eller inntekten som er for lav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thyra skrev:

Dårlig økonomi er vel å ha for stort forbruk i forhold til inntekten/for liten inntekt i forhold til forbruket. Det er en glidende overgang mellom om det er forbruket som er for høyt eller inntekten som er for lav. 

Som jeg sa, de med dårlig råd krangler mer om økonomi enn de som ikke har dårlig råd.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Svartfugl said:

Hvorfor skulle en eventuell kone jobbet 50 prosent? Hadde forresten satt pris på om du siterte hele innlegget mitt, så det ikke ser ut som svaret mitt var så unyansert...

Beklager, jeg valgte et litt tilfeldig innlegg for å kommentere på det jeg hadde lyst å kommentere på. Burde sikkert tatt HI.

Anonymkode: 82cf0...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Som jeg sa, de med dårlig råd krangler mer om økonomi enn de som ikke har dårlig råd.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

Det er vel et ordtak som lyder noe i retning av "når nøden vandrer inn, går lykken ut", og det tror jeg stemmer.

I Norge er vi i dag spart for den typen nød det siktes til, men det er klart at det hjelper på et forhold om økonomien er noenlunde i orden.

Anonymkode: 82cf0...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det brukeren jeg siterte mener, at alle i jobb ønsker å være hjemme. Det er ikke sånn at de fleste uføre er så frisk at de kan dra på ekspedisjoner heller, for i såfall kan man vel fint gå på en tilrettelagt jobb i stedet, så det å være ufør betyr jo at man på grunn av sin sykdom må være mer hjemme en folk som er i arbeid.

Forstår at mange uføre er veldig sensitive her inne og tar seg nær av mye, men det burde ikke være vanskelig å forstå at man er (som regel) mer hjemme som ufør kontra friske arbeidsføre mennesker, og at uføre får mindre utbetalt enn folk flest i arbeid, og at uføre stort sett har et eller annet som hemmer dem fra å leve et normalt liv.

Anonymkode: 6da08...92a

Man kan selvsagt gå til en tilrettelagt jobb. Eller man kan bruke den gode tiden på seg selv. Om en er oppegående noen få timer eller mindre pr dag, er det ikke mennesklig å kreve at man da skal måtte bruke disse fattige timene på å jobbe.

Anonymkode: c5641...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan selvsagt gå til en tilrettelagt jobb. Eller man kan bruke den gode tiden på seg selv. Om en er oppegående noen få timer eller mindre pr dag, er det ikke mennesklig å kreve at man da skal måtte bruke disse fattige timene på å jobbe.

Anonymkode: c5641...588

Jeg forstår ikke hva det er du prøver å diskutere, for du er tydeligvis ikke uenig i at de som er ufør er syk og at man dermed er mer hjemme enn de som er i full jobb. 

Anonymkode: 6da08...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Loff77 said:

Da er du ikke ufør som mange av de andre uføre, dessverre;)

Dessverre? Du vil helst at jeg skal være sykere? Sympatisk.

Anonymkode: 4e959...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 29_j skrev:

Nei, livet er barna. Enkelte forstår det bare ikke  

Pisspreik! 

Anonymkode: b6594...7de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig mange snakker faktisk KUN om sykdom og plager. Vet ikke om det er fordi hele livet handler om det, eller rett og slett manglende sosial input fra andre steder - men jeg har snakket med veldig mange uføre som bare utelukkende sitter å klager. 

Fordi at når man er ufør er man for syk til å jobbe, noe som betyr at man enten a) har for store begrensninger ift hva jeg orker å leve med. Eller b) snylter, en egenskap jeg virkelig hater. 

En som ikke klarer å jobbe klarer heller ikke å delta på de aktivitetene og leve det livet jeg ønsker. Derfor.

Anonymkode: bdc96...735

Noen, ja, men ikke alle. Jeg kjenner flere uføre og de fleste HATER å snakke om sykdom og seg selv. Hvis man spør hvordan formen er svarer de bare kort og dreier samtalen over på noe annet.

Selvfølgelig finnes det noen snyltere, men de aller fleste er uføre av en god grunn.

Hva om partneren din plutselig hadde blitt alvorlig syk og ikke klart å delta på de viktige aktivitetene og levd det livet DU ønsker, hva hadde du gjort da? Dumpet vedkommende etter 10-20-30 år? Med de egoistiske holdningene dine er det nesten så jeg håper du en gang blir ufør og blir dumpet fordi du ikke kan delta på partnerens aktiviteter og leve det livet h*n ønsker. 

Anonymkode: b6594...7de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om de får barn sammen vil jo utgiftene øke betraktelig.  Kanskje hun klarer seg ok med nåvørende økonomi, men utstyr til barn, barnehage, ferier osv blir problematisk. 

Anonymkode: 840ca...1ed

Ikke alle uføre er blakke/fattige.

har selv familie som har uføre+uføre forsikring å har 22K utbetalt +550 000 i forsikringspenger som er utbetalt. 
 

 

Anonymkode: 95c73...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hva det er du prøver å diskutere, for du er tydeligvis ikke uenig i at de som er ufør er syk og at man dermed er mer hjemme enn de som er i full jobb. 

Anonymkode: 6da08...92a

Med teskjeen sier jeg at uføre kan gjøre som de vil med restarbeidsevnen sin. Om de velger å jobbe eller bruke den på seg selv er ett fett.

Anonymkode: c5641...588

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, jeg valgte et litt tilfeldig innlegg for å kommentere på det jeg hadde lyst å kommentere på. Burde sikkert tatt HI.

Anonymkode: 82cf0...33f

Neida, mente bare at du kunne sitert hele innlegget mitt, ikke bare deler av det. Men det er ikke en big deal. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...