Gå til innhold

Hun er ufør... ☹️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det trenger du ikke være. Men klart, hun er ikke akkurat 20 år. Men hun kan være i 20-årene, eventuelt i begynnelsen av 30-årene.

Anonymkode: b41d7...3eb

Det gjelder uansett de færreste. Og hun har heller ikke noe mulighet til å øke inntekten på samme måte som en som er i jobb. 

Anonymkode: 8c4d1...0ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke orket å dra det økonomiske lasset alene. Man må bruke hodet også når man velger seg partner. Ting blir enklere med en romslig økonomi. Krangling om penger er en vanlig grunn til samlivsbrudd. Hvis man ønsker å ha en fritid og et familieliv hvor man f eks har en hytte å dra til, ferieturer hvor man unner seg det man har lyst på osv, så bør man ikke gå for en ufør partner.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

Det er da mange som krangler om penger selv om de sitter gost i det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Det er da mange som krangler om penger selv om de sitter gost i det. 

Du skjønner vel at det er vanskeligere og mer stressende å ha dårlig økonomi enn å ha god økonomi?

Anonymkode: 8c4d1...0ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har sikrere inntekt enn deg faktisk :)

Men er jo lurt å finne ut hvorfor på sikt, for å se om det kan skape problemer med et familieliv. Jeg syns ikke du skal avskrive henne enda. Det er bra hun kan bruke tid på ting som gir henne glede i hverdagen, selv om hun ikke kan jobbe :)

Anonymkode: a7309...d8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigst å lære personen å kjenne uansett om man er uføretrygdet eller ikke. Selvsagt bør ts få vite hvorfor vedkommende er uføretrygdet. Men å si at man ikke kan etablere et forhold fordi en er uføretrygdet , blir rart. Nå ser det jo ikke ut til at ts er allverdens til kupp økonomisk heller. Så faktisk kan det godt være at denne uføretrygdede kvinnen kan bidra med mer økonomisk enn det ts kan. Hun har jo i tillegg et kunstnerisk talent, og kan spe på økonomien med salg av dette. Jeg blir mer bekymret over ts vinkling, med at han kanskje må forsørge henne og da blir det mindre på ham. Er man en familie, deler man tenker jeg. Helt rettferdig kan det aldri bli.  Og hva hvis det nå altså er denne damen som tjener mest? Hvordan deler ts godene da. Viktigere å vite hvordan den andre part håndterer penger, synes jeg. Den med mest inntekt , kan være et økonomisk ødeland. Har en venninne som er uføretrygdet, ikke spesielt stor trygd heller. Der er alt på stell. Regninger alltid betalt. Alltid velstelt. Har et koselig lite hus. Har alltid penger. Vår felles venninne har en inntekt på opp mot millionen. Er alltid i mangel på penger før neste lønning. Har diverse kredittkort og forbrukslån. Må ofte låne penger av både meg og sin uføretrygdet venninne. Velstelt hun og, med ekstensions, negler osv og bruker mye på dette. Bor i leid leilighet. Kort sagt er hun et økonomisk kaos. Jeg er ikke i tvil om hvem jeg hadde satset på hvis jeg var mann. Og det er ikke hun med kaoset. For meg er slike ting viktig å finne ut av.

Anonymkode: fde61...285

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å være fordomsfull! Ikke alle uføre snakker døgnet rundt om sykdom og hvor jævlig livet er og uføre kan også være oppegående! Syk er noe alle kan bli når som helst i livet, det finnes ingen garanti. Man kan også havne i en trafikkulykke. Er man ikke oppegående lenger da bare fordi man uheldigvis blir ufør? Er ingen som VIL være uføre! De aller fleste syke savner å jobbe. 

Anonymkode: b6594...7de

Noen vil nok være uføre. Pga ytelsene de kan få.

Anonymkode: c5641...588

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har chattet med ei i noen uker nå, og vi møttes et par ganger men har aldri kommet ordentlig inn på teamet om jobb og slik. I starten fortalte hun meg at hun driver med kunst, og hun viste meg sine verk. Jeg tenkte automatisk at det er slik hun forsørger seg selv.

Nå fikk jeg vite at hun egentlig er ufør, men jeg har ikke spurt hvorfor. Hun sliter ikke fysisk (så vidt jeg ser), hun er sprek og har ikke klagd på noen smerter eller noe. Psykisk er hun oppegående og er veldig sosial ute.

Vi har snakket litt om fremtiden og våre mål og ambisjoner, men for å være helt ærlig føler jeg det ikke er så lurt å gå inn i et forhold og lage barn med ei som er ufør. Jeg tjener rundt 500k som ikke er allverdens mye, og hvis jeg må ta meg av henne så blir det mindre penger på meg.

Hva tenker dere, er det lurt eller ikke lurt å inngå et forhold med noen som er ufør?

Anonymkode: cb7ed...8fa

Jeg ville aldri hatt barn med noen som synes det er greit å la andre finansiere livsoppholdet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at uføre har overlevd såpass lenge uten en partner, når det tilsynelatende er sånn at man automatisk får forsørgerbyrden når man inngår et forhold med en ufør. Å si at noen VIL være ufør, er enda dummere, da det ikke er noen enkel sak å bli uføretrygdet, og slettes ikke noe man bestemmer selv.

TS: Hvorfor avskrive daten før du i det hele tatt vet noe mer om situasjonen? Tenk om du går glipp av noe veldig bra kun fordi du har så mange forutinntatte meninger?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er meget lurt. Du får en kvinne som har opplevd livets bakside, og som ikke har surfet igjennom livet. Dem som har surfet igjennom livet har ikke kjent det ordentlige livet på kroppen. Du møter også en kreativ, sprek og sosial kvinne, som nok har vokst og utviklet seg til å "finne seg selv". Jeg ser virkelig ikke problemet. 

Du bør dog finne ut hvorfor hun er ufør, altså alvorlighetsgraden. Skeptismen din kan slå inn hvis det viser seg å være alvorligere enn hva du kunne tenkt deg. 

Men alt i alt så hadde dette ikke skremt meg. Faktisk, så skulle jeg ønsket at jeg selv møtte henne :) 

Anonymkode: b41d7...3eb

Merkelig tankegang å tro at alle mennesker som er i jobb har "surfet gjennom livet".. Det kan jeg garantere deg ikke stemmer. Jeg kjenner mange som har hatt det tøft på mange forskjellige plan som likevel står opp og går på jobb, inkludert meg selv. Jeg jobber godt over 100% selv om jeg har 5 kroniske sykdommer. Jeg kom meg nesten ikke gjennom VGS, men har nå høy utdanning og dermed mulighet til å ha en jobb som passer mitt behov. 

Anonymkode: 6da08...92a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Niek79 said:

Jeg ville aldri hatt barn med noen som synes det er greit å la andre finansiere livsoppholdet sitt.

Du mener helt alvorlig at folk som blir uføre skal ta livet av seg?

Anonymkode: 82cf0...33f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke orket å dra det økonomiske lasset alene. Man må bruke hodet også når man velger seg partner. Ting blir enklere med en romslig økonomi. Krangling om penger er en vanlig grunn til samlivsbrudd. Hvis man ønsker å ha en fritid og et familieliv hvor man f eks har en hytte å dra til, ferieturer hvor man unner seg det man har lyst på osv, så bør man ikke gå for en ufør partner.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

Jeg tjener mer enn TS, høy utdanning og alt det der. Vært sammen med mannen i 20 år.

Etter vi fikk barn ble jeg plutselig syk, og er nå på AAP.

To godt bekjente av meg døde nettopp av kreft med småbarn - kort og uventet diagnose. 

Man vet aldri hva som skjer i livet.

Men, jeg hadde selv avklart litt diverse før en eventuelt gikk videre med mer. Klart det har mye å si hvilken situasjon man er i. 

Anonymkode: ead6f...06e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Niek79 skrev:

Jeg ville aldri hatt barn med noen som synes det er greit å la andre finansiere livsoppholdet sitt.

Endel er uføre først rett for pensjonsalder :P De har betalt skatt hele livet, og blir eksempelvis uføre av kreft. 

Du får passe deg da ;) 

Anonymkode: ead6f...06e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om de får barn sammen vil jo utgiftene øke betraktelig.  Kanskje hun klarer seg ok med nåvørende økonomi, men utstyr til barn, barnehage, ferier osv blir problematisk. 

Anonymkode: 840ca...1ed

Tja, jeg klarer helt fint å ha barna i de dyreste idrettene som finnes, de har merkeklær og er oppdatert på de teknologiske duppedingsene. Jeg eier eget hus, drar på ferie hvert år og har penger til overs hver måned. Er det noe jeg ikke trenger er det en partner for det økonomiske. Ikke alle uføre er fattige!

Anonymkode: dc00d...bd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig tankegang å tro at alle mennesker som er i jobb har "surfet gjennom livet".. Det kan jeg garantere deg ikke stemmer. Jeg kjenner mange som har hatt det tøft på mange forskjellige plan som likevel står opp og går på jobb, inkludert meg selv. Jeg jobber godt over 100% selv om jeg har 5 kroniske sykdommer. Jeg kom meg nesten ikke gjennom VGS, men har nå høy utdanning og dermed mulighet til å ha en jobb som passer mitt behov. 

Anonymkode: 6da08...92a

Hvorfor følte du deg truffet av det jeg skrev, når du åpenbart ikke har surfet igjennom livet? 

Det er ikke svart/hvitt her, altså enten er du ufør eller så har du surfet deg igjennom livet. Jeg mente at det er bedre å finne ei som har opplevd livet, enn dem som har surfet igjennom livet. Sistnevnte gruppen virker ofte mer forlokkende enn motsatt, men egentlig ligger fordelen i det omvendt. Dem som har surfet igjennom livet har knapt hatt en eneste dårlig dag, våkner opp hver dag hvor normalitet er en selvfølge, og kjører på uten å skjønne hva som kan ramme en. 

Dette er ikke du, selv om du er i jobb. 

Anonymkode: b41d7...3eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun klarer da fint å ta vare på seg selv nå.  Så hvorfor trur du at du må brødfø henne hvis dere blir sammen? 🤦

Anonymkode: 74189...dd0

Nettopp! Å være ufør er ikke et handicap, dessuten så er det ikke alltid permanent. Man kan alltid - dersom man blir bedre starte å jobbe igjen. Jeg er selv ufør og jeg har ikke tenkt å være det for alltid. Drømmen min er å komme meg tilbake i arbeid igjen. Å være ufør gir meg muligheten til å bygge meg selv opp igjen når jeg ikke har helse nok til å fungere i kravene som et offentlig arbeidsliv krever akkurat nå. 

Gi henne en sjanse. Hun vet nok smertelig godt at folk har fordommer mot de som er uføre. Du kan risikere å gå glipp av ei fantastisk dame.

Hun har fast inntekt, hun klarer å ta vare på seg selv. Du blir aldri tvunget til å forsørge henne. 

Anonymkode: b0365...bfc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nope. Hva andre gjør får bli opp til dem. Men jeg går ikke frivillig inn i et forhold med en ufør. Hvis jeg hadde vært i et langt forhold og han hadde BLITT ufør hadde saken vært en helt annen. 

Anonymkode: 48a81...bdf

Javel, bare de andre,men ikke meg.

Anonymkode: 3690e...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enda en uføretråd....

Anonymkode: 5ffcb...eb9

Sånn tenker jeg og. Hva er det med folk og uføre? Er vi per definisjon spedalske og mentalt tilbakestående alle sammen? 

 

Anonymkode: cf2b8...a08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri gått inn i et forhold med en som er ufør. Det er rett og slett fordi jeg ikke vil forsørge et annet menneske, men heller ha drømmer og mål vi kan oppnå sammen. Jeg tror heller ikke det er sunt at det menneske du bor sammen med ALLTID er hjemme og har lite å fortelle fra sitt eget liv fordi dem ikke opplever noe særlig, da de bare går hjemme. Vil også tro det blir mye prat om sykdom/psyke da det er det eneste dem har opplevd i løpet av en dag. Det høres nok i overkant krasst ut dette her men det jeg har opplevd av syke/psyke mennesker er at de kan være ekstremt selvopptatt og at livet kun handler om hvordan de har det og hvor "jævlig" det er for de. 

Derfor er det mye bedre å finne seg en oppegående og frisk partner man kan leve livet med. 

 

Anonymkode: d1ccc...f47

1. Uføretrygd betyr ikke at personen må bli forsørget av partneren sin. 

2. Uføre kan også ha mål og drømmer for fremtiden.

3. En ufør person kan være akkurat like oppegående som en arbeidsfør person. 

 

 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har chattet med ei i noen uker nå, og vi møttes et par ganger men har aldri kommet ordentlig inn på teamet om jobb og slik. I starten fortalte hun meg at hun driver med kunst, og hun viste meg sine verk. Jeg tenkte automatisk at det er slik hun forsørger seg selv.

Nå fikk jeg vite at hun egentlig er ufør, men jeg har ikke spurt hvorfor. Hun sliter ikke fysisk (så vidt jeg ser), hun er sprek og har ikke klagd på noen smerter eller noe. Psykisk er hun oppegående og er veldig sosial ute.

Vi har snakket litt om fremtiden og våre mål og ambisjoner, men for å være helt ærlig føler jeg det ikke er så lurt å gå inn i et forhold og lage barn med ei som er ufør. Jeg tjener rundt 500k som ikke er allverdens mye, og hvis jeg må ta meg av henne så blir det mindre penger på meg.

Hva tenker dere, er det lurt eller ikke lurt å inngå et forhold med noen som er ufør?

Anonymkode: cb7ed...8fa

Du trenger ikke forsørge henne, hun får uføretrygd og klarer seg jo greit økonomisk nå:) Jeg er ufør, men hadde god lønn før jeg ble syk, pluss uføreforsikring, så jeg har absolutt det jeg trenger. Så ufør betyr ikke automatisk fattig.

Men mtp å få barn osv er det jo greit å finne ut hvorfor hun er ufør. Fikk du ikke vite det da hun fortalte at hun var ufør? Jeg virker også veldig frisk og oppegående og sosial ute. Men det er når jeg faktisk orker å møte folk, og kan også ha dager hvor jeg bare må hvile. Heldigvis har jeg og mannen min funnet vår rytme. Og man må ikke gjøre alt sammen heller. Vi har to barn, og mer faller på ham enn det ville gjort om jeg var frisk. Men vi fikk dem før jeg ble syk, og livet blir som det blir.

Alle kan bli syke, tilogmed deg om ett år. Og dersom Du har funnet en dame du virkelig liker, er vel det viktigere kanskje?

Anonymkode: 8fa02...7fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen vil nok være uføre. Pga ytelsene de kan få.

Anonymkode: c5641...588

Tror du ja

Anonymkode: 3690e...624

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...