Gå til innhold

Hun er ufør... ☹️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Niek79 skrev:

Jepp. 

Uten arv også ja? Så bra for deg :) 

Tror jeg kjenner en, kanskje to personer som kunne klart det tilsvarende. De tjener omlag 20 mill i året.

Resten har 1 mill eller under (bortsett fra noen få i lederstillinger med kanskje maks 1,2) , og tross god inntekt har de jo lån osv etter inntekt. De hadde ikke klart seg livet ut på KUN sparing uten noe fra det offentlige. 

Men da har nok du tjent noen millioner hvert år over en lengre periode :) 

Da kan du jo i en sånn situasjon få betalt hjemmehjelp, rehabilitering, ombygging av hjem/hjelpemidler, behandling  - i tillegg til huslån/barnehage/SFO, fritidsaktiviter til barn osv. 

Ingen av de tingene kommer gratis selv om du tar imot offentlig hjelp. 

Anonymkode: ead6f...06e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Uten arv også ja? Så bra for deg :)

Tror jeg kjenner en, kanskje to personer som kunne klart det tilsvarende. De tjener omlag 20 mill i året.

Resten har 1 mill eller under (bortsett fra noen få i lederstillinger med kanskje maks 1,2) , og tross god inntekt har de jo lån osv etter inntekt. De hadde ikke klart seg livet ut på KUN sparing uten noe fra det offentlige. 

Men da har nok du tjent noen millioner hvert år over en lengre periode :)

Da kan du jo i en sånn situasjon få betalt hjemmehjelp, rehabilitering, ombygging av hjem/hjelpemidler, behandling  - i tillegg til huslån/barnehage/SFO, fritidsaktiviter til barn osv. 

Ingen av de tingene kommer gratis selv om du tar imot offentlig hjelp. 

Anonymkode: ead6f...06e

Handler bare om å spare og tenke på at det kommer dårlige dager etter gode. Mange kvinner kunne hatt mye å lære av den tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du alt dette uten partner og arv?

Har grei økonomi selv på AAP pga forsikringer, men det hørtes litt i overkant ut selv med makssatser. 

Anonymkode: ead6f...06e

Ja, det klarer jeg. Fikk litt arv som har hjulpet med nedbetaling av lån, men har fortsatt en del lån på huset. Bor i et dyrt område og er nødt til å passe på at ungene passer inn, sånn med tanke på merkeklær og sånne ting. 

Anonymkode: dc00d...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange damer med psykiske problemer som driver med kunstmaling, formingsting osv. Hvorfor det? 🤔 

Anonymkode: 98fed...548

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør, men egentlig "frisk", i den forstand at jeg kan jobbe om jeg får sjansen. Litt av problemet er at med flere års CV-hull, ingen referanser og ikke noe nettverk å snakke om, er det ekstremt vanskelig å komme tilbake til arbeidslivet. Hundrevis av søknader sendt, uten fremgang. Da blir uføretrygden først og fremst en måte å sikre inntekten på, mens man prøver å få aksept hos andre, både arbeidsgivere og potensielle partnere. 

Jeg tror det er ganske mange som meg. Tross alt er veldig mange sykdommer i det minste delvis variable i intensitet, og mange lærer seg å leve med dem etter en tid. Hvis hun har energi til å drive med kunst store deler av tiden kan det godt være hun kunne jobbet, kanskje også fulltid, men hvis min erfaring er noe å lære av, har hun for seg en ENORM oppoverbakke når det gjelder å overbevise en arbeidsgiver om å satse. For mange blir den psykiske belastningen avslag på avslag på avslag såpass tung at man bare gir opp til slutt.

Anonymkode: 4e959...fd9

Da er du ikke ufør som mange av de andre uføre, dessverre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Jeg er endelig frisk nå, men fortsatt «ufør» fordi ingen vil ansette meg, selv med utdanning og referanser. 

Anonymkode: 4857d...2b9

Er vel ikke ufør da? Bare i Norge dette går 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Loff77 skrev:

Er vel ikke ufør da? Bare i Norge dette går 

Jeg har vært alvorlig syk, ditt brødhue. 

Anonymkode: 4857d...2b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært alvorlig syk, ditt brødhue. 

Anonymkode: 4857d...2b9

Og det har jeg full forståelse for, men nå er du frisk sier du og da er du jo ikke ufør

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor følte du deg truffet av det jeg skrev, når du åpenbart ikke har surfet igjennom livet? 

Det er ikke svart/hvitt her, altså enten er du ufør eller så har du surfet deg igjennom livet. Jeg mente at det er bedre å finne ei som har opplevd livet, enn dem som har surfet igjennom livet. Sistnevnte gruppen virker ofte mer forlokkende enn motsatt, men egentlig ligger fordelen i det omvendt. Dem som har surfet igjennom livet har knapt hatt en eneste dårlig dag, våkner opp hver dag hvor normalitet er en selvfølge, og kjører på uten å skjønne hva som kan ramme en. 

Dette er ikke du, selv om du er i jobb. 

Anonymkode: b41d7...3eb

Det var et eksempel til deg på at man trenger absolutt ikke være sammen med en ufør for å ha en partner som ikke har noen livserfaring og aldri har møtt motgang. Og man trenger forøvrig heller ikke å ha kroniske sykdommer for å ha livserfaring og å kunne forstå andre og være en god kjæreste. 

Anonymkode: 6da08...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at bare fordi at man er uføre, så betyr det ikke at man har mindre penger en de som tjener mere?

De som er uføre har en tildens til og spare og passe på pengene mere en de som tjener mere, siden de bruker mere en de har råd til.

Trur du skal bare glemme jenta, sånn at hun slipper sånne folk som deg.

Anonymkode: dab42...024

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange damer med psykiske problemer som driver med kunstmaling, formingsting osv. Hvorfor det? 🤔 

Anonymkode: 98fed...548

Mener du det er bra eller dårlig?

Anonymkode: 4857d...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Meg også. Hadde aldri funket.

Anonymkode: bdc96...735

Og kan du fortelle meg grunnene? Helst spesifik grunner, ikke det vrælet om man ikke kan ta vare på seg selv, fordi det kan man

Anonymkode: dab42...024

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Loff77 skrev:

Og det har jeg full forståelse for, men nå er du frisk sier du og da er du jo ikke ufør

Jeg har fortsatt uføretrygd. Men jeg er ikke ufør på den måten at jeg egentlig har kapasitet til å jobbe. Har tatt utdanning også, men det er håpløst å få jobb på grunn av fortiden. Så jeg både er og ikke er ufør, om du skjønner. 

Anonymkode: 4857d...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble sammen med kjæresten min var jeg for skamfull til å si at jeg var uføretrygdet. Jeg fortalte det etterhvert. Etter noen år er jeg i en god jobb og han holder på å bli arbeidsledig.... Uføretrygd sier ikke noe i seg selv om hvordan en person er. Jeg har langt høyere plikt-og ansvarsfølelse enn kjæresten min som knapt har vært sykemeldt i sitt liv. Men jeg reagerer sterkere enn han på enkelte ting. Og det gjør at jeg var trygdet.

Anonymkode: 9b106...28b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortsatt uføretrygd. Men jeg er ikke ufør på den måten at jeg egentlig har kapasitet til å jobbe. Har tatt utdanning også, men det er håpløst å få jobb på grunn av fortiden. Så jeg både er og ikke er ufør, om du skjønner. 

Anonymkode: 4857d...2b9

Så rart at ikke uføretrygden blir stoppet når du ikke er ufør lenger.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så rart at ikke uføretrygden blir stoppet når du ikke er ufør lenger.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

Er du så dum eller gjør du deg vrang med vilje?

Anonymkode: 4857d...2b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du så dum eller gjør du deg vrang med vilje?

Anonymkode: 4857d...2b9

Skjønner ikke hvorfor det er et dumt spørsmål.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mariannann skrev:

Folk blir sure fordi de innerst inne også har lyst til å slippe å gå på jobb og ikke gjøre noe for å få penger. Derfor blir de sure og bitre på uføre og synes det er urettferdig at de sliter og stresser i jobber de kanskje ikke liker, og at en del av lønna går til syke mennesker som er uføre. Også tenker de at mange uføre egentlig kunne ha jobbet, men ikke gjør det fordi det er mer behagelig å la være. 

Skjønner det er vanskelig å forstå at mange har større ambisjoner enn å gå hjemme og sulle om man ikke har det selv, og i tillegg ha muligheten til å tjene mange ganger så mye som en ufør får i en jobb man brenner for. 

Anonymkode: 6da08...92a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor det er et dumt spørsmål.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

Det er ikke sånn at man må gå til legen og nav årlig for å dokumentere at man fortsatt er ufør. Tror heller ingen ringer nav og ber de om å stanse trygden umiddelbart, for nå har jeg hatt en lang og god periode. 

Anonymkode: a30b5...e53

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...