Gå til innhold

Hun er ufør... ☹️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ufør pga aspergers. Det vises ikke på meg og jeg virker oppegående og 'frisk'. Jobb fungerer ikke fordi å være rundt folk rett og slett sender meg inn i en konstant malstrøm av alvorlig depresjon. Når jeg har full kontroll på egen hverdag derimot, så klarer jeg å holde meg frisk. 

Nå skal ikke jeg ha barn, da jeg vet at barn krever mye mer enn jeg kan gi, og jeg må kunne ta pauser når JEG trenger det, og det går ikke an å legge barnet på hylla mens jeg legger meg ned med en bok 😅 Jeg kommer heller aldri til å ville flytte sammen med noen, for det tar for mye ut av meg å måtte forholde meg til en annen person hele tiden.

Så, du kan se at selv om uføre kan virke sosiale og oppegående, så kan de ha store limitasjoner som kan være en dealbreaker for andre. Skal jeg ha et forhold, så må han være enig i å være sæeboere og at barn aldri vil være aktuelt. Jeg regner med at jeg kommer til å være singel hele livet 😅

Du bør prate med henne. Du vet nå at inntekten hennes aldri vil være spesielt høy. Du må også finne ut hvilke utfordringer hun har før du går inn i et forhold med henne. 

Anonymkode: e8e47...2e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda en uføretråd....

Anonymkode: 5ffcb...eb9

Med over 360000 uføre sier det seg selv at dette er et enormt tema. Det er flere enn det bor i Bergen, Norges nest største by.

Anonymkode: c5641...588

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg kvinne, men det å være ufør er dessverre en dealbreaker for meg....

Anonymkode: 48a81...bdf

Så hvis du blir ufør vil du nekte deg selv en partner?

Anonymkode: c5641...588

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skriver jo TS om barn, så da er nok det et ønske.

Anonymkode: 82cf0...33f

Men er ikke sikkert hun vil ha barn. 

Anonymkode: b6594...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke alle som vil ha barn!!! Enkelte tenker bare barn, barn, barn, men livet dreier seg faktisk om MYE mer enn disse jævla barna som alle med barn forventer at absolutt alle vil ha! 

Anonymkode: b6594...7de

Nå skriver jo TS at han vil ha barn og at de har snakket om ambisjoner og fremtiden. Det var derfor jeg skrev det. Hilsen frivillig barnløs

Anonymkode: 6aa1e...65a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hvis du blir ufør vil du nekte deg selv en partner?

Anonymkode: c5641...588

om man blir ufør selv, så endrer jo situasjonen seg. 

Anonymkode: f52e5...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I et forhold,  tja da lever man så tett på hverandre at man merker forskjellen, gjerne i økonomisk kjøpekraft og felles mål f.eks bolig og eiendom, rastløshet,  døgnrytme etc...  Men min beste venninne er ufør og det er noe jeg sjelden tenker over eller betyr noe 

Anonymkode: 9a009...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun tjente godt før hun ble ufør, kan hun ha en ok økonomi nå.

Anonymkode: 693f2...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

om man blir ufør selv, så endrer jo situasjonen seg. 

Anonymkode: f52e5...11a

Jaha. Da må man altså ned fra sin høye hest?

Anonymkode: c5641...588

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør, men egentlig "frisk", i den forstand at jeg kan jobbe om jeg får sjansen. Litt av problemet er at med flere års CV-hull, ingen referanser og ikke noe nettverk å snakke om, er det ekstremt vanskelig å komme tilbake til arbeidslivet. Hundrevis av søknader sendt, uten fremgang. Da blir uføretrygden først og fremst en måte å sikre inntekten på, mens man prøver å få aksept hos andre, både arbeidsgivere og potensielle partnere. 

Jeg tror det er ganske mange som meg. Tross alt er veldig mange sykdommer i det minste delvis variable i intensitet, og mange lærer seg å leve med dem etter en tid. Hvis hun har energi til å drive med kunst store deler av tiden kan det godt være hun kunne jobbet, kanskje også fulltid, men hvis min erfaring er noe å lære av, har hun for seg en ENORM oppoverbakke når det gjelder å overbevise en arbeidsgiver om å satse. For mange blir den psykiske belastningen avslag på avslag på avslag såpass tung at man bare gir opp til slutt.

Anonymkode: 4e959...fd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis du blir ufør vil du nekte deg selv en partner?

Anonymkode: c5641...588

Nope. Hva andre gjør får bli opp til dem. Men jeg går ikke frivillig inn i et forhold med en ufør. Hvis jeg hadde vært i et langt forhold og han hadde BLITT ufør hadde saken vært en helt annen. 

Anonymkode: 48a81...bdf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri gått inn i et forhold med en som er ufør. Det er rett og slett fordi jeg ikke vil forsørge et annet menneske, men heller ha drømmer og mål vi kan oppnå sammen. Jeg tror heller ikke det er sunt at det menneske du bor sammen med ALLTID er hjemme og har lite å fortelle fra sitt eget liv fordi dem ikke opplever noe særlig, da de bare går hjemme. Vil også tro det blir mye prat om sykdom/psyke da det er det eneste dem har opplevd i løpet av en dag. Det høres nok i overkant krasst ut dette her men det jeg har opplevd av syke/psyke mennesker er at de kan være ekstremt selvopptatt og at livet kun handler om hvordan de har det og hvor "jævlig" det er for de. 

Derfor er det mye bedre å finne seg en oppegående og frisk partner man kan leve livet med. 

 

Anonymkode: d1ccc...f47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør, men egentlig "frisk", i den forstand at jeg kan jobbe om jeg får sjansen. Litt av problemet er at med flere års CV-hull, ingen referanser og ikke noe nettverk å snakke om, er det ekstremt vanskelig å komme tilbake til arbeidslivet. Hundrevis av søknader sendt, uten fremgang. Da blir uføretrygden først og fremst en måte å sikre inntekten på, mens man prøver å få aksept hos andre, både arbeidsgivere og potensielle partnere. 

Jeg tror det er ganske mange som meg. Tross alt er veldig mange sykdommer i det minste delvis variable i intensitet, og mange lærer seg å leve med dem etter en tid. Hvis hun har energi til å drive med kunst store deler av tiden kan det godt være hun kunne jobbet, kanskje også fulltid, men hvis min erfaring er noe å lære av, har hun for seg en ENORM oppoverbakke når det gjelder å overbevise en arbeidsgiver om å satse. For mange blir den psykiske belastningen avslag på avslag på avslag såpass tung at man bare gir opp til slutt.

Anonymkode: 4e959...fd9

Dette. Jeg er endelig frisk nå, men fortsatt «ufør» fordi ingen vil ansette meg, selv med utdanning og referanser. 

Anonymkode: 4857d...2b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope. Hva andre gjør får bli opp til dem. Men jeg går ikke frivillig inn i et forhold med en ufør. Hvis jeg hadde vært i et langt forhold og han hadde BLITT ufør hadde saken vært en helt annen. 

Anonymkode: 48a81...bdf

Hva hvis du blir ufør selv?

Anonymkode: c5641...588

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke kg bare opprette et eget rom for uføretråder, og så gjøre det slik at man kan skule hele det forbanna rommet så man slipper å lede alt det jævla dritet som folk lirer av seg? 

Anonymkode: 4857d...2b9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis du blir ufør selv?

Anonymkode: c5641...588

Ingen som er frisk blir ufør. Vet du ikke det? :ironi:(ironi, for det er jo dem som blir ufør med tiden).

Anonymkode: b41d7...3eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vet du hva hun tjener? For alt du vet så kan det hende denne kvinnen har maks uføretrygd + får uføreforsikring i tillegg. Da ligger hun tett på TS i lønn! Dessuten så kan det hende hennes kreative sider kan gi inntekt med årene. Man trenger ikke svartmale alt fullstendig selv om hun er ufør. Har hun gode holdninger, er tilsynelatende normalt oppegående og ikke har en diagnose som kommer til å ødelegge henne med årene, så kan jo hun være et kupp! 

Anonymkode: b41d7...3eb

Hvis hun har maks ufør og uføreforsikring så er hun vel litt oppe i årene. TS vil ha barn.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde aldri gått inn i et forhold med en som er ufør. Det er rett og slett fordi jeg ikke vil forsørge et annet menneske, men heller ha drømmer og mål vi kan oppnå sammen. Jeg tror heller ikke det er sunt at det menneske du bor sammen med ALLTID er hjemme og har lite å fortelle fra sitt eget liv fordi dem ikke opplever noe særlig, da de bare går hjemme. Vil også tro det blir mye prat om sykdom/psyke da det er det eneste dem har opplevd i løpet av en dag. Det høres nok i overkant krasst ut dette her men det jeg har opplevd av syke/psyke mennesker er at de kan være ekstremt selvopptatt og at livet kun handler om hvordan de har det og hvor "jævlig" det er for de. 

Derfor er det mye bedre å finne seg en oppegående og frisk partner man kan leve livet med. 

 

Anonymkode: d1ccc...f47

De aller fleste uføre klarer å forsørge seg selv.

Anonymkode: 4e959...fd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis hun har maks ufør og uføreforsikring så er hun vel litt oppe i årene. TS vil ha barn.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

Det trenger du ikke være. Men klart, hun er ikke akkurat 20 år. Men hun kan være i 20-årene, eventuelt i begynnelsen av 30-årene.

Anonymkode: b41d7...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri gått inn i et forhold med en som er ufør. Det er rett og slett fordi jeg ikke vil forsørge et annet menneske, men heller ha drømmer og mål vi kan oppnå sammen. Jeg tror heller ikke det er sunt at det menneske du bor sammen med ALLTID er hjemme og har lite å fortelle fra sitt eget liv fordi dem ikke opplever noe særlig, da de bare går hjemme. Vil også tro det blir mye prat om sykdom/psyke da det er det eneste dem har opplevd i løpet av en dag. Det høres nok i overkant krasst ut dette her men det jeg har opplevd av syke/psyke mennesker er at de kan være ekstremt selvopptatt og at livet kun handler om hvordan de har det og hvor "jævlig" det er for de. 

Derfor er det mye bedre å finne seg en oppegående og frisk partner man kan leve livet med. 

 

Anonymkode: d1ccc...f47

Snakk om å være fordomsfull! Ikke alle uføre snakker døgnet rundt om sykdom og hvor jævlig livet er og uføre kan også være oppegående! Syk er noe alle kan bli når som helst i livet, det finnes ingen garanti. Man kan også havne i en trafikkulykke. Er man ikke oppegående lenger da bare fordi man uheldigvis blir ufør? Er ingen som VIL være uføre! De aller fleste syke savner å jobbe. 

Anonymkode: b6594...7de

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...