Gå til innhold

Hun er ufør... ☹️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at man må gå til legen og nav årlig for å dokumentere at man fortsatt er ufør. Tror heller ingen ringer nav og ber de om å stanse trygden umiddelbart, for nå har jeg hatt en lang og god periode. 

Anonymkode: a30b5...e53

Nettopp. 

Anonymkode: 4857d...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, mariannann skrev:

Folk blir sure fordi de innerst inne også har lyst til å slippe å gå på jobb og ikke gjøre noe for å få penger. Derfor blir de sure og bitre på uføre og synes det er urettferdig at de sliter og stresser i jobber de kanskje ikke liker, og at en del av lønna går til syke mennesker som er uføre. Også tenker de at mange uføre egentlig kunne ha jobbet, men ikke gjør det fordi det er mer behagelig å la være. 

Har overhode ikke lyst til å slutte å jobbe. Jeg elsker jobben min og tar i mot lønn med god samvittighet. Jeg ble permittert i 2 mnd under corona og ble rett og slett lettere deprimert under denne perioden, så det at du sier at folk er sure fordi de må jobbe når andre slipper unna stemmer ikke i mitt tilfelle ihvertfall, og det gjelder nok veldig mange andre også.

Anonymkode: d1ccc...f47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å være fordomsfull! Ikke alle uføre snakker døgnet rundt om sykdom og hvor jævlig livet er og uføre kan også være oppegående! Syk er noe alle kan bli når som helst i livet, det finnes ingen garanti. Man kan også havne i en trafikkulykke. Er man ikke oppegående lenger da bare fordi man uheldigvis blir ufør? Er ingen som VIL være uføre! De aller fleste syke savner å jobbe. 

Anonymkode: b6594...7de

Utrolig mange snakker faktisk KUN om sykdom og plager. Vet ikke om det er fordi hele livet handler om det, eller rett og slett manglende sosial input fra andre steder - men jeg har snakket med veldig mange uføre som bare utelukkende sitter å klager. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og kan du fortelle meg grunnene? Helst spesifik grunner, ikke det vrælet om man ikke kan ta vare på seg selv, fordi det kan man

Anonymkode: dab42...024

Fordi at når man er ufør er man for syk til å jobbe, noe som betyr at man enten a) har for store begrensninger ift hva jeg orker å leve med. Eller b) snylter, en egenskap jeg virkelig hater. 

En som ikke klarer å jobbe klarer heller ikke å delta på de aktivitetene og leve det livet jeg ønsker. Derfor.

Anonymkode: bdc96...735

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner det er vanskelig å forstå at mange har større ambisjoner enn å gå hjemme og sulle om man ikke har det selv, og i tillegg ha muligheten til å tjene mange ganger så mye som en ufør får i en jobb man brenner for. 

Anonymkode: 6da08...92a

Å være ufør handler ikke om ambisjoner, men om helse. 

Anonymkode: 4857d...2b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart at ikke uføretrygden blir stoppet når du ikke er ufør lenger.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

Er ikke rart det, er på livstid så derfor kommer det sjeldent folk i arbeid igjen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man sterk psyke og grei helse, bør man ikke være ufør. Dersom dette er tilfelle, ville jeg iallfall styrt unna. Sier mye om personen om den heller vil sitte hjemme og brodere på medmennskers bekostning, enn selv å bidra i arbeidslivet. Den slags mentalitet er det værste over alt

Anonymkode: f52e5...11a

Enda en uførtråd. Men mange som er nokså grei fysisk og psykisk, som ikke får seg jobb i dette landet, desverre. Men det er sannheten. Har en litt helseutfordringer og f.eks vært uheldig å mistet jobben av ulike årsaker og der en senere ikke får seg noe jobb (kun vikar, mini stillinger) er veien nokså kort til en uførpensjon. En kan ikke leve på nærmest ingenting. En kan ha gjort nærmest allt i sin makt i flere år for å få en fast jobb en kan leve av. Ikke alle har en voldsom utdanning å vise til. Og alle kan bare ikke gjøre "alt"  Det er trist, men det eksisterer mer enn vi aner, tror jeg. 

Anonymkode: f5a6a...93c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet, slutt å vær så selvgod. Hun er uføretrygdet og er gjennom det alt forsørget, så det trenger ikke du gjøre. Det hadde vært mye verre om hun var kunstern for real. De lever på almisser fra staten hvis de er relativt flink og veldig få av dem tjener noe i nærheten av deg, enten de klarer få stipender eller greier selge noe. Mange kunstnere lever på sin partner. Når det gjelder barnespørsmålet er det søtt at du alt vurderer familieliv med noen du har truffet et par ganger, men kanskje ikke forespeile livet så inmari som dette her? Kan du ikke bare bli kjent med dama? hvis du viser deg verdig hennes tillit forteller hun deg nok hvorfor hun er ufør etterhvert. 

Anonymkode: daead...287

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda en uførtråd. Men mange som er nokså grei fysisk og psykisk, som ikke får seg jobb i dette landet, desverre. Men det er sannheten. Har en litt helseutfordringer og f.eks vært uheldig å mistet jobben av ulike årsaker og der en senere ikke får seg noe jobb (kun vikar, mini stillinger) er veien nokså kort til en uførpensjon. En kan ikke leve på nærmest ingenting. En kan ha gjort nærmest allt i sin makt i flere år for å få en fast jobb en kan leve av. Ikke alle har en voldsom utdanning å vise til. Og alle kan bare ikke gjøre "alt"  Det er trist, men det eksisterer mer enn vi aner, tror jeg. 

Anonymkode: f5a6a...93c

Litt helseutfordringer gir ikke rett til 100% uførestønad.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange damer med psykiske problemer som driver med kunstmaling, formingsting osv. Hvorfor det? 🤔 

Anonymkode: 98fed...548

Jeg tror det er fordi man blir tvunget å føle på ting, andre eller ikke blir på samme måte tvunget til å føle på... man vil jo også ha en mening med ting man gjør, og da er en fin måte å gjøre dette på f.eks. gjennom maleri 😊

Anonymkode: 3e516...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er fordi man blir tvunget å føle på ting, andre eller ikke blir på samme måte tvunget til å føle på... man vil jo også ha en mening med ting man gjør, og da er en fin måte å gjøre dette på f.eks. gjennom maleri 😊

Anonymkode: 3e516...66c

Gud forby å ga en kreativ hobby liksom. 

Anonymkode: 4857d...2b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Niek79 said:

Du har en ganske sjuk fantasi dersom du tror jeg mener at alle jeg ikke ønsker å lage barn sammen med bør ta livet av seg. Det sier ærlig talt mer om deg enn om meg.

Nå tenkte jeg mest på den nedlatende tonen i forhold til "å la andre brødfø meg" (eller hvordan du nå skrev det). Men etter de senere innleggene dine i tråden, skjønner jeg jo at du bare mener at det er uaktuelt å få barn med noen som ikke har noen titalls mill på bok. Og det er selvsagt mer forståelig.

Anonymkode: 82cf0...33f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå tenkte jeg mest på den nedlatende tonen i forhold til "å la andre brødfø meg" (eller hvordan du nå skrev det). Men etter de senere innleggene dine i tråden, skjønner jeg jo at du bare mener at det er uaktuelt å få barn med noen som ikke har noen titalls mill på bok. Og det er selvsagt mer forståelig.

Anonymkode: 82cf0...33f

Traff noen ømme tær her ja. Hvordan VÅGER jeg å ha preferanser 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner det er vanskelig å forstå at mange har større ambisjoner enn å gå hjemme og sulle om man ikke har det selv, og i tillegg ha muligheten til å tjene mange ganger så mye som en ufør får i en jobb man brenner for. 

Anonymkode: 6da08...92a

Ja, om en tror en "må gå hjemme og sulle" om en er ufør, er det ikke rart.

Anonymkode: c5641...588

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt helseutfordringer gir ikke rett til 100% uførestønad.

Anonymkode: 8c4d1...0ee

Nei, det trengs ikke såpass engang. Stå på-vilje må en ha litt av.

Anonymkode: c5641...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har chattet med ei i noen uker nå, og vi møttes et par ganger men har aldri kommet ordentlig inn på teamet om jobb og slik. I starten fortalte hun meg at hun driver med kunst, og hun viste meg sine verk. Jeg tenkte automatisk at det er slik hun forsørger seg selv.

Nå fikk jeg vite at hun egentlig er ufør, men jeg har ikke spurt hvorfor. Hun sliter ikke fysisk (så vidt jeg ser), hun er sprek og har ikke klagd på noen smerter eller noe. Psykisk er hun oppegående og er veldig sosial ute.

Vi har snakket litt om fremtiden og våre mål og ambisjoner, men for å være helt ærlig føler jeg det ikke er så lurt å gå inn i et forhold og lage barn med ei som er ufør. Jeg tjener rundt 500k som ikke er allverdens mye, og hvis jeg må ta meg av henne så blir det mindre penger på meg.

Hva tenker dere, er det lurt eller ikke lurt å inngå et forhold med noen som er ufør?

Anonymkode: cb7ed...8fa

Klarer du å leve et bra liv alene på 500,000 ? Hvis ja, så skulle man tro det gikk an å leve et bra liv 2 stk (+barn) med typ 800,000 i året også..?

Skjønner ikke hvorfor du automatisk hopper til den at du må ta deg av henne. Hun har jo fast og trygg inntekt, trolig tryggere enn arbeidsinntekten din. For alt du vet kan hun jo også ha 2 millioner på sparekontoen.

Du bør styre unna folk som ikke har begrep på økonomi og forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

om man blir ufør selv, så endrer jo situasjonen seg. 

Anonymkode: f52e5...11a

så det er greit for "en selv" å være ufør, men ikke andre? 😂😂

Anonymkode: d1111...16c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å være ufør handler ikke om ambisjoner, men om helse. 

Anonymkode: 4857d...2b9

Virker ikke som du fikk med deg innlegget som ble sitert. Dette handler ikke om uføres ambisjoner, men et tilsvar til noen som mener at folk som er i jobb ønsker å gå hjemme og sulle, og det stemmer absolutt ikke. Hvis man har ambisjoner og en god jobb man stortrives i, i tillegg til et ønske om å bruke hodet så ønsker man naturligvis å gå på jobb fremfor å være hjemme. 

Anonymkode: 6da08...92a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, om en tror en "må gå hjemme og sulle" om en er ufør, er det ikke rart.

Anonymkode: c5641...588

Det er det brukeren jeg siterte mener, at alle i jobb ønsker å være hjemme. Det er ikke sånn at de fleste uføre er så frisk at de kan dra på ekspedisjoner heller, for i såfall kan man vel fint gå på en tilrettelagt jobb i stedet, så det å være ufør betyr jo at man på grunn av sin sykdom må være mer hjemme en folk som er i arbeid.

Forstår at mange uføre er veldig sensitive her inne og tar seg nær av mye, men det burde ikke være vanskelig å forstå at man er (som regel) mer hjemme som ufør kontra friske arbeidsføre mennesker, og at uføre får mindre utbetalt enn folk flest i arbeid, og at uføre stort sett har et eller annet som hemmer dem fra å leve et normalt liv.

Anonymkode: 6da08...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker ikke som du fikk med deg innlegget som ble sitert. Dette handler ikke om uføres ambisjoner, men et tilsvar til noen som mener at folk som er i jobb ønsker å gå hjemme og sulle, og det stemmer absolutt ikke. Hvis man har ambisjoner og en god jobb man stortrives i, i tillegg til et ønske om å bruke hodet så ønsker man naturligvis å gå på jobb fremfor å være hjemme. 

Anonymkode: 6da08...92a

Naturligvis. Men det er ikke dermed sagt at man kan.

Anonymkode: 82cf0...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naturligvis. Men det er ikke dermed sagt at man kan.

Anonymkode: 82cf0...33f

Har du i det hele tatt lest innlegget jeg i utgangspunktet svarte på? For her handler det ikke om hva man kan og ikke kan, så jeg gjentar meg selv; innlegget jeg siterte handlet om at en bruker hevdet at de som er i jobb ønsker å være hjemme. Så det er ikke snakk om hva man kan og ikke kan. 

Vær snill og les hva jeg i utgangspunktet siterte, så slipper du å misforstå og diskutere noe jeg aldri har sagt noe om, og så slipper jeg å gjenta meg selv 10 ganger.

Anonymkode: 6da08...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...