Gå til innhold

Hvordan ta hensyn til alkoholiker i sosiale settinger med allohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trist at så mange bryr seg mer om alkoholen enn om familiemedlemmer

Endret av LilleMumi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hipparchia

Det er litt vanskelig å linke når man skriver på telefonen, men siden folk her ikke vil bruke google eller oria så har dere denne: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/add.13097/full. Dette er en gjennomgang av 21 studier som konkluderer med det jeg skrev først. Det er ikke er belegg for å konkludere at vanlig alkoholbruk foran barn er skadelig. 

Brukeren over som siterte at dette med barn er avsporing, like vel så er flere av argumentene mot TS at man ikke bør drikke i julen pga barn. De som står bak kampanjene som har vært angående alkohol foran har selv sagt at de satser bredt fordi det tar ofte tid å bli diagnostisert som alkoholiker. Det betyr ikke at de som allerede har vært møysomme med alkoholen skal slutte. Normale foreldre vil kunne lese barna om situasjoner med alkohol blir et problem for de. Hvis dette ikke blir fanget opp så er det allerede et forstyrrende forhold i den familien. Derfor dro jeg dette inn for det har blitt rene hysteriet rundt dette, og jeg syns det elendig argumentasjon for hvorfor TS ikke skal få drikke i jula. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleMumi skrev (2 minutter siden):

Trist at så mange bryr seg mer om alkoholen enn om familiemedlemmer

Det sier mye om hva alkoholikere og rusavhengige møter på når de prøver å bli nyktre. I min familie drikkes det ikke i jula. Vi har en i familien som nekter å komme på grunn av det, og en annen som er åpen rundt sin avhengighet. Med den siste går det opp og ned, mens den andre fornekter sine problemer. Alle andre vet om de, men ingen vil si noe siden det ikke vil nytte for en som ikke vil innrømme det selv, og som ofrer jula når det ikke blir servert alkohol. Hevder sykdom hvert år mens alle vet hva som skjer i huset der de som drikker samles. Hele byen vet det. Vi bor i en liten by, og mange har familie der det er problemer. 

 

Zodiackiller skrev (2 minutter siden):

Det er litt vanskelig å linke når man skriver på telefonen, men siden folk her ikke vil bruke google eller oria så har dere denne: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/add.13097/full. Dette er en gjennomgang av 21 studier som konkluderer med det jeg skrev først. Det er ikke er belegg for å konkludere at vanlig alkoholbruk foran barn er skadelig. 

Brukeren over som siterte at dette med barn er avsporing, like vel så er flere av argumentene mot TS at man ikke bør drikke i julen pga barn. De som står bak kampanjene som har vært angående alkohol foran har selv sagt at de satser bredt fordi det tar ofte tid å bli diagnostisert som alkoholiker. Det betyr ikke at de som allerede har vært møysomme med alkoholen skal slutte. Normale foreldre vil kunne lese barna om situasjoner med alkohol blir et problem for de. Hvis dette ikke blir fanget opp så er det allerede et forstyrrende forhold i den familien. Derfor dro jeg dette inn for det har blitt rene hysteriet rundt dette, og jeg syns det elendig argumentasjon for hvorfor TS ikke skal få drikke i jula. 

Ts har sagt at hun prøver å få til en jul uten alkohol. Har du lest tråden og HI? 

Hva skal du gjøre hvis en i familien blir full når det er barn tilstede? Kaste personen ut med barna som vitne? Men ts nevnte ikke noe om barn. Hun pratet om sin bror som har blitt edru. 

Anonymkode: 0ff8f...fe8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studien konkluderer med at jo mer foreldrene drikker, jo mer drikker barna (There is a fairly large and consistent literature demonstrating that more parental drinking is associated with more drinking in offspring.)

All grunn til å bestrebe mest mulig måteholdenhet, om ikke fullstendig total avholdende. 

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/add.13097/full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så fordi du har spiseforstyrrelse vet du alt om alkohol? Forandret du personlighet hvis du spiste litt mer kake enn du planla? 

Anonymkode: 0ff8f...fe8

Du vet tydeligvis ikke hvordan spiseforstyrrelser fungerer. Faktisk er ikke avhengighet så forskjellig uansett om det utspiller seg spiseforstyrrelse eller rusmisbruk - begge deler er svært destruktivt både for pasient OG FAMILIE, men selvfølgelig på forskjellige måter. Broren til TS er tørrlagt alkoholiker og vil derfor ikke heller forandre personlighet. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts snakker om en alkoholiker som skal feire sin første jul rusfri, ikke om de som tar ett glass en gang i året. Hvis de andre drikker kan broren ha noe i bagen og ta sjansen på å drikke siden alle lukter alkohol og da er det ikke lett å oppdage at han har drukket. Jula er en tid fylt av følelser. Du kan ikke bruke typen din som ett orakel på at det vil gå bra. Bare at du bruker ordet typen om kjæresten din forteller at du enda ikke er tørr bak ørene. 

Anonymkode: 0ff8f...fe8

Men her legger du jo ansvaret på familien som skal sjekke om han drikker? Skal familien være edru for å fungere som et politi for at han ikke skal drikke? Jeg tror enhver familie med alkoholikere i familien finner ut at det er faktisk er deres jobb å passe på at pappa, søsken eller andre familiemedlemmer ikke drikker. Denne tankegangen er ganske skadelig fordi det gjør at man selv føler ansvar når personen drikker og legger problemet på resten av familien. Igjen, hans rusfrie jul bør heller gjøres med familie for de kan ta hensyn ved å ikke legge fokuset på kosen med alkoholen men heller ha alkohol mer i bakgrunnen. Dette er absolutt ikke å dra av plasteret, heller gi han en mykere overgang til det normale livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia
n_97 skrev (1 minutt siden):

Studien konkluderer med at jo mer foreldrene drikker, jo mer drikker barna (There is a fairly large and consistent literature demonstrating that more parental drinking is associated with more drinking in offspring.)

All grunn til å bestrebe mest mulig måteholdenhet, om ikke fullstendig total avholdende. 

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/add.13097/full.

Det er jo poenget mitt. At mye alkohol er skadelig, men den konkluderer med at det ikke er belegg for at normal bruk er det. Les hva jeg skriver takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Zodiackiller said:

Det er jo poenget mitt. At mye alkohol er skadelig, men den konkluderer med at det ikke er belegg for at normal bruk er det. Les hva jeg skriver takk. 

Jeg har ikke sagt noen ting om hva du mener, jeg etterspurte kildene dine, ellers har jeg ikke vært aktiv i tråden i det hele tatt. Fint om du ikke tar for gitt hva andre mener siden du selv vil ha det frabedt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten la ham feire alene med kone og barn, eller så dropper dere alkohol når han er tilstede. Om man prøver å slutte med noe, uansett hva, så er det utrolig triggende å ha det rett foran nesen. Så klart han har dårlig selvkontroll, det er jo derfor han har problemer med alkohol, og det er derfor dere må respektere hans ønsker. Det er ikke noe vits å pine ham bare fordi dere "må jo få lov". Da lar dere heller ham få være i fred med familien om det er vanskelig å respektere. 

Endret av Rant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zodiackiller skrev (10 minutter siden):

Du vet tydeligvis ikke hvordan spiseforstyrrelser fungerer. Faktisk er ikke avhengighet så forskjellig uansett om det utspiller seg spiseforstyrrelse eller rusmisbruk - begge deler er svært destruktivt både for pasient OG FAMILIE, men selvfølgelig på forskjellige måter. Broren til TS er tørrlagt alkoholiker og vil derfor ikke heller forandre personlighet. 

Men her legger du jo ansvaret på familien som skal sjekke om han drikker? Skal familien være edru for å fungere som et politi for at han ikke skal drikke? Jeg tror enhver familie med alkoholikere i familien finner ut at det er faktisk er deres jobb å passe på at pappa, søsken eller andre familiemedlemmer ikke drikker. Denne tankegangen er ganske skadelig fordi det gjør at man selv føler ansvar når personen drikker og legger problemet på resten av familien. Igjen, hans rusfrie jul bør heller gjøres med familie for de kan ta hensyn ved å ikke legge fokuset på kosen med alkoholen men heller ha alkohol mer i bakgrunnen. Dette er absolutt ikke å dra av plasteret, heller gi han en mykere overgang til det normale livet. 

Jeg har slitt med spiseforstyrrelser, vennligst ikke legg ord i munnen min. Ingen oppdaget det innad i familien, kun venninner som så at jeg var blitt tynn. 

Broren til ts er KLINISK EDRU. Han er ikke tørrlagt selv om han ikke har drukket på en stund. Familien skal ikke fungere som politi. Det virker som om søsteren bryr seg og vil ta hensyn, men er redd de andre vil boikotte jula eller drikke selv om det ikke er ønskelig i år. 

Tror ts og hennes bror vet mer om det virkelige livet, som du kaller normale livet enn vi gjør. Ts har ikke skrevet noe om at broren har lagt ansvaret på familien. Hvorfor blander du inn kaker med rus? Nå venter jeg bare på at en veganer svarer og blir like usaklig. Jula er en til tre dager. Da kan man ta litt hensyn? Men ts bør spørre broren hva han selv tenker. Problemet er at han kan bli utsatt for en trigger som varer i tre dager der risikoen for han er en sprekk. 

Anonymkode: 0ff8f...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rant skrev (6 minutter siden):

Enten la ham feire alene med kone og barn, eller så dropper dere alkohol når han er tilstede. Om man prøver å slutte med noe, uansett hva, så er det utrolig triggende å ha det rett foran nesen. Så klart han har dårlig selvkontroll, det er jo derfor han har problemer med alkohol, og det er derfor dere må respektere hans ønsker. Det er ikke noe vits å pine ham bare fordi dere "må jo få lov". Da lar dere heller ham få være i fred med familien om det er vanskelig å respektere. 

Hadde han familie? Jeg falt ut fra HI når det ble så mange avsporinger og tråden ble så lang. 

Anonymkode: 0ff8f...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zodiackiller skrev (13 minutter siden):

Du vet tydeligvis ikke hvordan spiseforstyrrelser fungerer. Faktisk er ikke avhengighet så forskjellig uansett om det utspiller seg spiseforstyrrelse eller rusmisbruk - begge deler er svært destruktivt både for pasient OG FAMILIE, men selvfølgelig på forskjellige måter. Broren til TS er tørrlagt alkoholiker og vil derfor ikke heller forandre personlighet. 

Du kan ikke sammenligne alkoholavhengighet med overspising. Ja, begge deler er en form for avhengighet, men det sier seg selv at man må eksponeres for mat. Du må spise, men du må ikke drikke alkohol. Det er en grunn til at mennesker med overspisingslidelse og mennesker med alkoholisme behandles ulikt. Konsekvensene av å drikke er som regel også langt verre enn konsekvensene av å overspise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hadde han familie? Jeg falt ut fra HI når det ble så mange avsporinger og tråden ble så lang. 

Anonymkode: 0ff8f...fe8

Jeg leste kun HI. Les HI igjen du. Kone og barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Klagenfurt said:

Jula er jo ikke barnas høytid om det ikke er barn til stede. Og barn tar ikke skade av foreldre som drikker en enhet eller to ila et selskap på 9 timer. De tar mer skade av at de voksne gjør alkohol til noe skummelt som bare skal drikkes bak lukkede dører.

Nei, men det blir barn tilstede i situasjonen vi svarer på. Barn tar skade av alkoholiserte foreldre, så helt supert å støtte en tørlegging 

Anonymkode: ba3ad...64c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan ikke ha vært så dårlig om du tok det som et stikk. Jeg konstanterte bare fakta jeg.

En person som selv ikke klarer/er villig til  å droppe alkohol én dag i året én gang er forøvrig kanskje ikke den rette til å snakke nedlatende om de som har et problem. 

Anonymkode: 258c2...f36

Hadde det vært en person som var verdt å droppe det for så. Det er poenget mitt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hundre prosent enig med deg. Jeg vil mye heller beholde en egoistisk venn/bror/mor/far etc som sliter med rus, alkohol eller annen avhengighet kontra et menneske som bare er egoistisk fordi han/hun kan. Sistnevnte kan ha en tendens til å se på seg selv som et offer («den eller den type mennesker har gjort så mye drit mot andre at de fortjener ikke min respekt!» og det er noe langt mer skremmende og uønsket i mitt liv. 

Så Klagenfurt, jeg skulle likt å høre hva dine venner og familiemedlemmer har å si om deg. 

Anonymkode: 960a2...31a

Jeg bryr meg ikke om hva familiemedlemmer som har tråkket på meg mener om meg.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, og ikke på en god måte. En grunn til at jeg aldri sier jeg er norsk i spania. De syns vi er ekle, og det forstår jeg godt. De er langt fra de eneste.

Anonymkode: 529c0...16e

Spanjoler drikker jo langt oftere enn nordmenn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men det blir barn tilstede i situasjonen vi svarer på. Barn tar skade av alkoholiserte foreldre, så helt supert å støtte en tørlegging 

Anonymkode: ba3ad...64c

Man blir ikke alkoholisert av å drikke to-tre enheter i et juleselskap på 9 timer, når man til vanlig drikker et par enheter i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (4 minutter siden):

Man blir ikke alkoholisert av å drikke to-tre enheter i et juleselskap på 9 timer, når man til vanlig drikker et par enheter i uka.

Hvorfor ikke lage din egen tråd om dette så ser du hvor mange svar du får? 

Anonymkode: 0ff8f...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lisaaaaa skrev (På 20.11.2020 den 15.08):

Forskning viser at barn som ser foreldrene drikke kommer til å drikke mer enn de som ikke er vitne til dette. 

Man kan selvsagt syns at dette er rart, men det er forsket mye på.

Og hva mener du med "å drikke"? 

I mange land er det vanlig å drikke vin til maten hver dag. Mener du at forskning viser at barna som ser at foreldrene drikker vin (f.eks. i Frankrike, Spania, Italia) vil "drikke" mer? 

Mine svigerforeldre er fra et av disse landene. De "drikker" hver dag. 365 dager i året. Altså de tar et glass vin til middagen. Hver eneste dag. De er forøvrig 79 og 85 år, og har "drukket" siden de var 15-16 år. Er det dette du mener med "å drikke"?  Er det også denne type "drikking"  forskningen omhandler? 

Anonymkode: 11809...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hva mener du med "å drikke"? 

I mange land er det vanlig å drikke vin til maten hver dag. Mener du at forskning viser at barna som ser at foreldrene drikker vin (f.eks. i Frankrike, Spania, Italia) vil "drikke" mer? 

Mine svigerforeldre er fra et av disse landene. De "drikker" hver dag. 365 dager i året. Altså de tar et glass vin til middagen. Hver eneste dag. De er forøvrig 79 og 85 år, og har "drukket" siden de var 15-16 år. Er det dette du mener med "å drikke"?  Er det også denne type "drikking"  forskningen omhandler? 

Anonymkode: 11809...c18

Du kan jo lese på dette. Forfatteren av dette har flere interessante innlegg om temaet. https://tjomlid.com/2012/06/10/noen-tanker-om-alkohol-og-foreldreansvar/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (21 minutter siden):

"Gunnar Tjomlid (f. 1974) er forfatter, blogger, foredragsholder, podcaster, youtuber og og fotograf."

Ja, og han bruker troverdige kilder når han kommer med informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...