Gå til innhold

Hvordan ta hensyn til alkoholiker i sosiale settinger med allohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klagenfurt skrev (1 minutt siden):

Jaja, selv mishandlede hunder kryper tilbake til sin voldsutøver.

Det er ikke alle mennesker som trenger et rusproblem for å være egoistiske og selvsentrerte. Vet ikke hva som er verst jeg. 

Anonymkode: 258c2...f36

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke alle mennesker som trenger et rusproblem for å være egoistiske og selvsentrerte. Vet ikke hva som er verst jeg. 

Anonymkode: 258c2...f36

Dårlig forsøk på et stikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (2 minutter siden):

Dårlig forsøk på et stikk.

Kan ikke ha vært så dårlig om du tok det som et stikk. Jeg konstanterte bare fakta jeg.

En person som selv ikke klarer/er villig til  å droppe alkohol én dag i året én gang er forøvrig kanskje ikke den rette til å snakke nedlatende om de som har et problem. 

Anonymkode: 258c2...f36

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 14.01):

Er det for mye forlangt å be alle droppe alkoholen de dagene vi er sammen?

Nei. 

Men er nok mange som ikke klarer å feire jul uten alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia

Det er feil at forskning viser at barn av foreldre som drikker alkohol drikker mer som voksen enn de som har foreldre som ikke drikker. Grunnen til det er feil er fordi det ikke har blitt gjort forskning på foreldre har et vanlig forhold til alkohol, kun de som har et større problem til det. Dette kan googles for de som er usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Kan ikke ha vært så dårlig om du tok det som et stikk. Jeg konstanterte bare fakta jeg.

En person som selv ikke klarer/er villig til  å droppe alkohol én dag i året én gang er forøvrig kanskje ikke den rette til å snakke nedlatende om de som har et problem. 

Anonymkode: 258c2...f36

Hundre prosent enig med deg. Jeg vil mye heller beholde en egoistisk venn/bror/mor/far etc som sliter med rus, alkohol eller annen avhengighet kontra et menneske som bare er egoistisk fordi han/hun kan. Sistnevnte kan ha en tendens til å se på seg selv som et offer («den eller den type mennesker har gjort så mye drit mot andre at de fortjener ikke min respekt!» og det er noe langt mer skremmende og uønsket i mitt liv. 

Så Klagenfurt, jeg skulle likt å høre hva dine venner og familiemedlemmer har å si om deg. 

Anonymkode: 960a2...31a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Zodiackiller said:

Det er feil at forskning viser at barn av foreldre som drikker alkohol drikker mer som voksen enn de som har foreldre som ikke drikker. Grunnen til det er feil er fordi det ikke har blitt gjort forskning på foreldre har et vanlig forhold til alkohol, kun de som har et større problem til det. Dette kan googles for de som er usikker. 

Det er særs dårlig diskusjonsetikette å vise til forsknings uten å inkludere kilder. 

Anonymkode: 960a2...31a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har som tradisjon at det ikke drikkes på julaften, går helt fint ☺️ Syns dog han må tåle litt hvis han er på besøk, at f.eks noen tar en øl til maten men er respektløst å sitte å drikke seg full

Anonymkode: c3037...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia

Angående spørsmålet. Jeg hadde spiseforstyrrelser før (bulimi) og jula var ekstremt vanskelig pga alle kakene og godteriet. Aldri om jeg hadde tvunget familien min til å ikke servere det i jula når jeg prøvde å bli frisk. Jeg tror den beste løsningen er at broren din drar tidligere ettersom alkoholen blir sterkere senere og at dere har rikelig med brus på border. Han kommer til å oppleve situasjoner med alkohol i fremtiden og det er da bedre å øve seg på dette med familien sin som vet om problemet enn på julebord med jobben. Problemet til en alkoholiker er heller ikke alkoholen i seg selv og er dypere. Alkoholen er bare symptomet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Zodiackiller said:

Det er feil at forskning viser at barn av foreldre som drikker alkohol drikker mer som voksen enn de som har foreldre som ikke drikker. Grunnen til det er feil er fordi det ikke har blitt gjort forskning på foreldre har et vanlig forhold til alkohol, kun de som har et større problem til det. Dette kan googles for de som er usikker. 

Hvilken frase skal jeg google med? Det er hundre og ørten forskningsartikler om temaet, å finne akkurat den ene er litt vanskelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (23 timer siden):

Jeg har ingen interesse av å være terapeuten til de som har latt sine problemer gå ut over meg. Jeg lever mitt liv på min måte. Er ikke mitt problem om vedkommende går på en sprekk.

Det er så absolutt en del av å gjøre opp for seg, og å ta ansvar for eget liv. Alkohol er en del av norsk kultur. Om du ikke klarer å se noen andre drikke alkohol, så må du sitte alene for resten av livet.

Ja, og ikke på en god måte. En grunn til at jeg aldri sier jeg er norsk i spania. De syns vi er ekle, og det forstår jeg godt. De er langt fra de eneste.

Anonymkode: 529c0...16e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan ikke ha vært så dårlig om du tok det som et stikk. Jeg konstanterte bare fakta jeg.

En person som selv ikke klarer/er villig til  å droppe alkohol én dag i året én gang er forøvrig kanskje ikke den rette til å snakke nedlatende om de som har et problem. 

Anonymkode: 258c2...f36

Enig.

Anonymkode: 529c0...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zodiackiller skrev (3 minutter siden):

Angående spørsmålet. Jeg hadde spiseforstyrrelser før (bulimi) og jula var ekstremt vanskelig pga alle kakene og godteriet. Aldri om jeg hadde tvunget familien min til å ikke servere det i jula når jeg prøvde å bli frisk. Jeg tror den beste løsningen er at broren din drar tidligere ettersom alkoholen blir sterkere senere og at dere har rikelig med brus på border. Han kommer til å oppleve situasjoner med alkohol i fremtiden og det er da bedre å øve seg på dette med familien sin som vet om problemet enn på julebord med jobben. Problemet til en alkoholiker er heller ikke alkoholen i seg selv og er dypere. Alkoholen er bare symptomet. 

Så fordi du har spiseforstyrrelse vet du alt om alkohol? Forandret du personlighet hvis du spiste litt mer kake enn du planla? 

Anonymkode: 0ff8f...fe8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia
n_97 skrev (3 minutter siden):

Hvilken frase skal jeg google med? Det er hundre og ørten forskningsartikler om temaet, å finne akkurat den ene er litt vanskelig 

Hvis du leser alle artikler norsk og engelsk absolutt handler om foreldre som er full foran barna eller har uvanlige drikkemønstre. Prøv å finn en artikkel om foreldre som tar 2 enheter alkohol foran barna og skadeligheten. Nada! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zodiackiller skrev (3 minutter siden):

Han kommer til å oppleve situasjoner med alkohol i fremtiden og det er da bedre å øve seg på dette med familien sin som vet om problemet enn på julebord med jobben. Problemet til en alkoholiker er heller ikke alkoholen i seg selv og er dypere. Alkoholen er bare symptomet. 

Dette er såpass individuelt at du umulig kan vite hva som er best for hver og en. Min mormor var på rehabilitering i flere måneder og har vært avholds i et år nå, men hun kan fortsatt ikke delta på aktiviteter, møter eller middager hvor alkohol er involvert. Å rive av plasteret er ikke nødvendigvis den rette veien å gå for alle. 

Zodiackiller skrev (1 minutt siden):

Hvis du leser alle artikler norsk og engelsk absolutt handler om foreldre som er full foran barna eller har uvanlige drikkemønstre. Prøv å finn en artikkel om foreldre som tar 2 enheter alkohol foran barna og skadeligheten. Nada! 

Ikke vis til forskning om du ikke evner å inkludere kilder på dette. "Google det" eller "Hvis du leser..." er ikke kilder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hipparchia

Dere er så hysteriske jeg blir helt gal. Alkohol er ikke farlig foran barn. Det er mengden som er farlig. En venn av meg sin far har bipolarlidelse og ble alkoholiker pga dette. Vennen min tok skade av å se faren sin drikke, selvfølgelig. Selv om faren aldri var voldelig. MEN moren og resterende familien har hatt et vanlig alkoholbruk med 1 glass eller 2. Dette har faktisk gjort at h*n har et svært vanlig forhold til alkohol i dag. Hadde moren vært en kontrast til faren tror jeg h*n i større grad hadde hatt problemer med dette. Og det akkurat det samme alle artikler jeg har lest på norsk og engelsk. 

Endret av Zodiackiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zodiackiller skrev (4 minutter siden):

Dere er så hysteriske jeg blir helt gal. Alkohol er ikke farlig foran barn. Det er mengden som er farlig. Samboeren min sin far har bipolarlidelse og ble alkoholiker pga dette. Typen min tok skade av å se faren sin drikke, selvfølgelig. Selv om faren aldri var voldelig. MEN moren og resterende familien har hatt et vanlig alkoholbruk med 1 glass eller 2. Dette har faktisk gjort at han har et svært vanlig forhold til alkohol i dag. Hadde moren vært en kontrast til faren tror jeg han i større grad hadde hatt problemer med dette. Og det akkurat det samme alle artikler jeg har lest på norsk og engelsk. 

Ts snakker om en alkoholiker som skal feire sin første jul rusfri, ikke om de som tar ett glass en gang i året. Hvis de andre drikker kan broren ha noe i bagen og ta sjansen på å drikke siden alle lukter alkohol og da er det ikke lett å oppdage at han har drukket. Jula er en tid fylt av følelser. Du kan ikke bruke typen din som ett orakel på at det vil gå bra. Bare at du bruker ordet typen om kjæresten din forteller at du enda ikke er tørr bak ørene. 

Anonymkode: 0ff8f...fe8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zodiackiller skrev (3 minutter siden):

Dere er så hysteriske jeg blir helt gal. Alkohol er ikke farlig foran barn. Det er mengden som er farlig. Samboeren min sin far har bipolarlidelse og ble alkoholiker pga dette. Typen min tok skade av å se faren sin drikke, selvfølgelig. Selv om faren aldri var voldelig. MEN moren og resterende familien har hatt et vanlig alkoholbruk med 1 glass eller 2. Dette har faktisk gjort at han har et svært vanlig forhold til alkohol i dag. Hadde moren vært en kontrast til faren tror jeg han i større grad hadde hatt problemer med dette. Og det akkurat det samme alle artikler jeg har lest på norsk og engelsk. 

Denne diskusjonen handler ikke om hvorvidt alkohol er farlig foran barn eller ikke, men om å drikke foran en person som prøver å bli edru. Jeg siterte deg dessuten bare for å si at om du skal vise til forskning i en diskusjon, så er du selv ansvarlig for å komme med kilder til dette. Når jeg deltar i en diskusjon så tar det nok tid å skrive og å finne kilder til egne påstander, om jeg ikke skal måtte drive å søke rundt for å finne kilder til dine påstander også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Zodiackiller said:

Og det akkurat det samme alle artikler jeg har lest på norsk og engelsk. 

Siden du har lest så mange artikler kan du gi oss som ikke har like god oversikt et utvalg av dine favorittartikler. Gjerne på engelsk, der aner jeg ikke hvor jeg skal begynne å lete en gang for jeg kjenner ikke faguttrykkene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...