Gå til innhold

Hvordan ta hensyn til alkoholiker i sosiale settinger med allohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke avholds og jeg er et tradisjonsmenneske, men for min del hadde det vært en selvfølge at vi alle holdt alkoholen unna på julaften for å støtte bror/sønn/familiemedlem som forsøker å få bukt med avhengighet. De som ønsker å drikke kan heller gjøre det lille julaften, første og andre juledag osv. Hvis dere feirer 3-4 dager, så ville jeg i det minste ha gitt ham 1 alkoholfri dag og da på den dagen det viktigst å samle alle, nemlig julaften ☺️

Anonymkode: 960a2...31a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville droppet alkoholen og forventet at resten av familien aksepterte det. Såpass toleranse og medmenneskelighet bør man kunne forvente av egen slekt og venner. Om man ikke klarer å holde seg unna alkoholen i et par dager for å skjerme en alkoholiker, burde man kanskje kutte ut alkoholen selv også?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, burgut skrev:

Ville droppet alkoholen og forventet at resten av familien aksepterte det. Såpass toleranse og medmenneskelighet bør man kunne forvente av egen slekt og venner. Om man ikke klarer å holde seg unna alkoholen i et par dager for å skjerme en alkoholiker, burde man kanskje kutte ut alkoholen selv også?

Eller så kan du bare la være og legge deg opp i andre personers livsvalg, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man klarer unngå drikke en jul. Viss ikke har man et alkoholproblem, enkelt og greit. 

Anonymkode: 40202...e12

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har god kontakt og er glad i broren/familiemedlemmet ditt, så ofrer du selvsagt en jul uten alkohol for hans del. Det er utenfor min fatteevne at noen heller ville prioritert et glass vin til middagen over å ha et nært familiemedlem på besøk. Familie er viktigere enn alkohol. 

Edit: Kan også nevne at ingen i min familie har noen gang drukket alkohol på jul eller andre familiemiddager. Min mormor er alkoholiker, så vi tar hensyn til dette. Det er ingen ofring, vi vil selvsagt mye heller inkludere mormor enn å ha litt drikke til maten. 

Endret av Lisa Rowe
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med din mann? Vil han virkelig ikke hjelpe broren din. Det er bare noen dager, selv om det er jul. Kan heller ikke tro at ikke foreldrene ikke vil støtte sin sønn. Hvis de ikke vil det, er det heller ikke folk han bør feire jul med alkoholiker eller ikke. 

Anonymkode: 9788f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.11.2020 den 14.52, Klagenfurt skrev:

Jeg synes det er verre med de som ikke evner å skille mellom et glass øl og en pjolter akevitt, og grisefylla. Man skaper et usunt forhold til alkohol for barna ved bare å drikke "bak lukkede dører".

Forskning sier noe annet. 

Anonymkode: 6ad1d...da5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ofrer selvsagt én jul med akevitt til maten for at et nært familiemedlem skal kunne delta og klare målet han nå har satt seg. Å vurdere noe annet er egoistisk. 

Dere som mener noe annet. Regner med dere aldri har opplevd å ha en alkoholiker i nær familie. Og har dere det så regner jeg med dere aldri klager hvis de ikke klarer å la være og drikke. Og at dere stiller opp uansett hva som skjer når de drikker. Kan ikke klage hvis man selv ikke klarer å ta hensyn et par dager i året. 

Anonymkode: 258c2...f36

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min drakk seg i hjel. Jeg hadde blitt sjeleglad om hun hadde klart å slutte mens det ennå var mulig. Hadde med glede kuttet all alkohol om hun skulle komme og ønsket det. 

Anonymkode: 1b127...6ce

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, så her har tradisjonen vært fest på først juledag, etter familiemiddag. Altså har det vært en del alkohol på den tiden. 

Jeg hadde virkelig ikke hatt problemer med å kutte for en sånn årsak. Man støtter opp om de rundt seg. Så jeg syns ikke du gjør noe galt i å spørre, ts. 

 

Anonymkode: bd5af...190

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er ganske vilt om nær familie ikke kan ofre alkoholen noen dager for å hjelpe en som prøver å kvitte seg med et alvorlig problem som sannsynligvis går ut over alle rundt ham. Man skulle jo tro det var i alles interesse å bidra til at han får det bedre. Jeg klarer ikke se for meg noe jeg ikke kunne klart meg uten noen dager - selv sjokolade og kaker i juledagene - om det på lang sikt gjorde livet lettere for en av mine nærmeste.

På 20.11.2020 den 14.05, AnonymBruker skrev:

For mange er alkoholen en viktig del av julekosen, og det å skulle gå uten en akevitt til pinnakjøtet fordi én i familien har et alkoholproblem, blir litt som at alle skal spise nøttestek i stedet for pinnekjøtt fordi én er blitt veganer. 

Anonymkode: da577...cc9

Det blir jo en helt latterlig sammenlikning. Veganeren har tatt et verdivalg, alkoholikeren har en sykdom og en avheninghet. For øvrig skal jeg feire jul hos broren min som er veganer, og det gjør meg ingenting å spise vegisterkaker i stedet for ribbe - julen handler om så mye mer.

Endret av Daria
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med en mor som narkoman og alkoholiker, når min far fikk foreldreansvar for meg - så kuttet hele familien all alkohol på familiesammenkomster, slik at jeg ikke skulle bli trigget etc. Syntes dere skal gjøre akkurat det samme for å støtte han :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.11.2020 den 14.01, AnonymBruker skrev:

Jeg kan bare snakke for meg, jeg må ikke ha alkohol. Men mannen min, søsteren vår, svoger og foreldrene våre kan kanskje synes dette blir verre. Hva ville dere gjort?

Du kan ta ditt eget valg. Du kan ikke bestemme over andre voksne. Du kan også tenke over hva alkoholismen han påført de andre i familien deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en selvfølge at man kutter ut. Men jeg har også vokst opp med en forelder som kommer fra en familie med rus/alkoholproblemer, og som bla hadde to søsken som drakk. Derfor var mine foreldre måteholdne med alkohol hele oppveksten, både for å vise hensyn til de hadde problemer, og for å vise oss barna at alkohol ikke er nødvendig i noen sammenhenger, siden det er en genetisk komponent i dette, og vi kan være utrustet med samme svakheten.

Etter at disse to drakk seg i hjel, og vi barna ble voksne har vi hatt et ganske vanlig forhold til alkohol med øl og akevitt til julemiddagen, bobler på nyttårsaften, og et glass vin til middagen i ferier/helg. Men jeg er sikker på at foreldrene min lett hadde byttet bort dette for resten av livet, dersom hen kunne fått tilbake søsknene sine, og jeg er sikker på at de hadde kuttet ut på dagen dersom noen av oss barna hadde fått problemer. 

For dette er en alvorlig sykdom, broren din kan faktisk dø! Og dersom han nettopp har sluttet å drikke er dette en kjempesårbar periode, og det første året må man gå på tærne, gjennom alle disse feiringene og tradisjonene som er høyrisiko for både alkohol og vanskelige følelser. Kanskje kan han etterhvert lære seg at andre drikker rundt han, uten å delta, kanskje kan han aldri det. Men kan du og foreldrene dine virkelig leve med dere selv, dersom han etterhvert drikker seg ihjel, og dere vet at dere ikke var villige til å droppe alkohol den første jula han virkelig forsøkte?

Jeg hadde forsøkt å få hele familen til å droppe det, i hvertfall på juleaften og en kveld til. Hadde ikke det gått hadde jeg invitert de som var med på notene til rusfri jul hjemme hos meg, og gitt faen i resten. Og hadde ikke mannen min vært enig hadde jeg nok bedt han dra til helvete og feire med svigers. At det er jul er da bare enda større grunn til å ta hensyn.

Anonymkode: 332ff...11c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Klagenfurt said:

Du kan ta ditt eget valg. Du kan ikke bestemme over andre voksne. Du kan også tenke over hva alkoholismen han påført de andre i familien deres.

Når 1 i familien har en avhengighet betyr det at genene finnes i den slekten. Det er da godt mulig at andre er litt for avhengig av alkohol også. Om de ikke klarer en jul uten, så tenker jeg flere er rammet av de genene enn bare broren. 

Det er heller ingen som sier noe om å bestemme over andre. Vi sier bare at folk som ikke klarer en jul uten alkohol er tåpelige og egoistiske. Det er ingen som sier at de skal tvinges til noe. De kan godt sitte alene på julaften, men de kan ikke forvente at andre skal trå til når de selv får det vanskelig. For eks ved dødsfall, alvorlig sykdom osv. Når de selv ikke gidder gjøre en minsteinnsats for familien, kan de heller ikke forvente noe tilbake når de trenger det. 

Heldigvis har jeg en familie der å droppe alkohol for en annen ville vært selvsagt. 

Anonymkode: 40202...e12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min søster er tørrlagt alkoholiker. Det er en selvfølge at vi ikke drikker alkohol de julene hun feirer med oss. Det er jo helt idiotisk hvis dere setter alkoholen forran et familiemedlem som prøver å ta tak i sitt destruktive mønster for å få et bedre liv. 

Anonymkode: a5f7e...cfa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2020 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er ikke hvilken som helst dager ;) Hadde det vært en vanlig helg, hadde det nok for de flest gått helt fint. Men julen er tradisjon, og mange som har gledet seg til å teste juleøl, julemåltidet er ikke komplett uten akevitten til, osv. 

Det er jo også det samme med kjøtt.. "Det er jo bare noen dager, så du kan vel ofre kjøttet disse dagene, vel??" osv. 

Anonymkode: da577...cc9

Hos oss har vi sjelden hatt julekveld med alkohol fordi det har vært barn til stede. Kan man ta hensyn til barn, kan man også ta hensyn til en bror som sliter med alkohol! Er det ikke bedre at alle samles, enn at noen MÅ ha alkohol?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårreisende men noen kommentarer er så jævlig typisk og speiler samfunnet 2020.  MEG MEG MEG MEG og MEG.  Hvorfor skal JEG måte ofre alkohol i julen fordi andre har problemer?  Jeg vokst opp i et hus med en alkoholiker og det var absolutt INGEN alkohol servert når vi var hos slektninger for å spise.  De skjønte at vi barna hadde det ille nok hjemme med den driten.  Dere klarer ikke å unngå alkohol fordi en du bryr deg om skal slutte, kan du ta deg en bolle og være hjemme alene slik du kan kose deg med flasken. 

Anonymkode: d80b1...a2f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke mye å forlange. Hvis noen mener dette, så er det nok ikke bare broren din som må se på drikkevanene sine.

Anonymkode: 71b26...99d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...