Gå til innhold

Hvordan ta hensyn til alkoholiker i sosiale settinger med allohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Broren min har slitt i mange år, å har bestemt seg for å slutte å drikke. Ettersom dette gjøre nå tett innpå julen, kjenner han at han ikke ønsker å tilbringe julen med andre voksne som drikker. Konen hans drikker ikke, så det er ikke et problem. 
Han har sagt i fra at han ikke vil møte oss søsken eller foreldre hvis de skal drikke. Planen var å møtes på julaften alle sammen. 
 

Jeg vil støtte han i å slutte å drikke. Også ønsker jeg hans barn og våre barn skal få feriere jul sammen (så lenge covid ikke stopper oss).

Men vi feirer gjerne 3-4 dager sammen. 
Er det for mye forlangt å be alle droppe alkoholen de dagene vi er sammen?

Jeg kan bare snakke for meg, jeg må ikke ha alkohol. Men mannen min, søsteren vår, svoger og foreldrene våre kan kanskje synes dette blir verre. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 7735c...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke broren deres feire med dere noen få dager? Om dere som regel feirer 3-4 dager, kan jo han være med 1-2 av dagene, så kan dere kose dere med alkohol resten av tiden. 

For mange er alkoholen en viktig del av julekosen, og det å skulle gå uten en akevitt til pinnakjøtet fordi én i familien har et alkoholproblem, blir litt som at alle skal spise nøttestek i stedet for pinnekjøtt fordi én er blitt veganer. 

Jeg er tilnærmet lik avholds, og ingen i min familie drikker, så for meg ville det ikke vært noe problem. Men i samboerens familie er de vant til å ta seg en akevitt til maten, en konjakk til kaffen, o.l.. Ikke sånn at noen blir fulle, har aldri sett noen faktisk bli påvirket av det, men en liten en for smakens og kosens skyld. De ville nok reagert kraftig på å måtte gå hele julen uten. 

Jeg synes vel heller at det er broren din som bør ta ansvar selv, og være takknemlig om dere dropper alkoholen en eller to av dagene. 

Anonymkode: da577...cc9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig om folk ikke greier seg en jul uten alkohol. Det er bare noen dager.

Anonymkode: a7e2c...f3f

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En alkoholiker må lære seg at han har en sykdom som gjør at han ikke kan drikke alkohol, selv om verden rundt ham drikker alkohol. Og det finnes da ingen bedre arena å trene på dette enn med sin nærmeste familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er merkelig om folk ikke greier seg en jul uten alkohol. Det er bare noen dager.

Anonymkode: a7e2c...f3f

Ja, men det er ikke hvilken som helst dager ;) Hadde det vært en vanlig helg, hadde det nok for de flest gått helt fint. Men julen er tradisjon, og mange som har gledet seg til å teste juleøl, julemåltidet er ikke komplett uten akevitten til, osv. 

Det er jo også det samme med kjøtt.. "Det er jo bare noen dager, så du kan vel ofre kjøttet disse dagene, vel??" osv. 

Anonymkode: da577...cc9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Klagenfurt skrev:

En alkoholiker må lære seg at han har en sykdom som gjør at han ikke kan drikke alkohol, selv om verden rundt ham drikker alkohol. Og det finnes da ingen bedre arena å trene på dette enn med sin nærmeste familie.

Det sier seg selv at det er altfor tidlig når han nettopp har begynt. 

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er ikke hvilken som helst dager ;) Hadde det vært en vanlig helg, hadde det nok for de flest gått helt fint. Men julen er tradisjon, og mange som har gledet seg til å teste juleøl, julemåltidet er ikke komplett uten akevitten til, osv. 

Det er jo også det samme med kjøtt.. "Det er jo bare noen dager, så du kan vel ofre kjøttet disse dagene, vel??" osv. 

Anonymkode: da577...cc9

Jeg forstår det, men en jul kan man vel ofre?

Anonymkode: a7e2c...f3f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det sier seg selv at det er altfor tidlig når han nettopp har begynt. 

 

Jeg forstår det, men en jul kan man vel ofre?

Anonymkode: a7e2c...f3f

Jeg synes det er for mye å forlange at alle skal droppe en hel jul, ja. Da synes jeg alkoholikeren skal være takknemlig om de dropper alkoholen 1-2 besøk. Ikke hele julen. 

Jeg hadde nektet å droppe sukker i julen fordi tante Berit var blitt diabetiker og måtte holde seg helt unna og syntes det var vanskelig når alle rundt satt og spiste.. Jeg kunne fint gått 1-2 juledag uten, men å sitte der på julaften og ete grønnsaker med dip, og ikke få ete tradisjonskakene som er en så stor del av julekosen? Nope.. 

Anonymkode: da577...cc9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier seg selv at det er altfor tidlig når han nettopp har begynt. 

Det vil alltid være for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er ikke hvilken som helst dager ;) Hadde det vært en vanlig helg, hadde det nok for de flest gått helt fint. Men julen er tradisjon, og mange som har gledet seg til å teste juleøl, julemåltidet er ikke komplett uten akevitten til, osv. 

Det er jo også det samme med kjøtt.. "Det er jo bare noen dager, så du kan vel ofre kjøttet disse dagene, vel??" osv. 

Anonymkode: da577...cc9

Å måtte ha alkohol i juletider er forferdelig tragisk, ihvertfall når det feires med barn. Synes man bør gå i seg selv om man ikke klarer å kose seg uten juleøl. Det finnes masse spennende alkoholfritt man kan prøve. 

Ts, håper alle er med på en alkoholfri jul, lykke til 🙂

Anonymkode: 2a074...176

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å måtte ha alkohol i juletider er forferdelig tragisk, ihvertfall når det feires med barn. Synes man bør gå i seg selv om man ikke klarer å kose seg uten juleøl. Det finnes masse spennende alkoholfritt man kan prøve. 

Ts, håper alle er med på en alkoholfri jul, lykke til 🙂

Anonymkode: 2a074...176

Jeg synes det er verre med de som ikke evner å skille mellom et glass øl og en pjolter akevitt, og grisefylla. Man skaper et usunt forhold til alkohol for barna ved bare å drikke "bak lukkede dører".

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rimelig spesielt å diskutere på dette når man har en avhengig i familien.

Juleølen kam drikkes ALLE andre dager. 

Når alkohol blir viktig er det er signal liksom. 

Anonymkode: 01d6b...904

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker dere forøvrig alle dagene i jula med barn? Det er mye! Og vi er ikke avholds altså. 

 

Anonymkode: 01d6b...904

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo??? Er det mulig å stille dette spørsmålet engang??? 
hvis din bror har vært alkoholiker og nå har greid å slutte er det jo helt fantastisk!! Han trenger all den støtten og oppmuntringen han kan få! 
og å ikke drikke når han er der er jo bare en BAGATELL!!! 
drikk brus og kos dere med alkoholfri jul. 
bedre for han, bedre for barna og sunnere for dere. 
Dere burde skamme dere over at dere ikke 100% støtter han i dette!!  
 

Min brors kompis ble dessverre alkoholiker i veldig ung alder. 
selv om han drakk, bestemte vennegjengen at INGEN drakk når han var tilstede. Og dette i en alder av 24 år. 
dette er 15 år siden, og fortsatt slår vennegjengen ring rundt han og ingen drikker når de er sammen alle sammen. 
Dette synes jeg er d eneste riktige!! 

Når d har gått noen år kan dere kanskje drikke igjen selv om han ikke drikker. Men nå i starten må DERE faktisk også gjøre en innsats!! 

Anonymkode: f0dc7...e3a

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er egoistisk å ikke kunne kutte ut alkoholen i julen for å hjelpe et familiemedlem som sliter med avhengighet. Regner med det i tillegg er barn tilstedet, og det vil også være best for dem om alkoholen kuttes ut. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Klagenfurt skrev:

Jeg synes det er verre med de som ikke evner å skille mellom et glass øl og en pjolter akevitt, og grisefylla. Man skaper et usunt forhold til alkohol for barna ved bare å drikke "bak lukkede dører".

Forskning viser at barn som ser foreldrene drikke kommer til å drikke mer enn de som ikke er vitne til dette. 

Man kan selvsagt syns at dette er rart, men det er forsket mye på.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg er det selvsagt at man ikke drikker alkohol med barn til stede. Om man ikke kan overleve noen juledager uten alkohol selv når et nært familiemedlem er alkoholiker, er det helt sykt! Alkohol har en altfor stor plass i livet til de fleste nordmenn. Dessverre... 

Anonymkode: 3f225...7bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2020 den 0.07, AnonymBruker skrev:

For meg er det selvsagt at man ikke drikker alkohol med barn til stede. Om man ikke kan overleve noen juledager uten alkohol selv når et nært familiemedlem er alkoholiker, er det helt sykt! Alkohol har en altfor stor plass i livet til de fleste nordmenn. Dessverre... 

Anonymkode: 3f225...7bf

Hvorfor er det selvsagt? Hva tenker du egentlig at du gjør med bildet av alkohol? I stedet for å normalisere at man kan drikke en enhet uten at det er noe problematisk, så gjør du alkohol til noe stygt og skummelt som må drikkes bak lukkede dører for å ikke oppdages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det vært en selvfølge å kutte alkohol. Det er snakk om broren din. Og selvfølgelig støtter man sine nærmeste. 

Anonymkode: 70575...451

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...