Gå til innhold

Hvordan ta hensyn til alkoholiker i sosiale settinger med allohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du litt alkoholikertendenser selv også, om det er så uaktuelt å være edru? Du kan gange ditt savn med hundre og se for deg hvor vanskelig det er for han.

Anonymkode: 448a7...14e

Den du svarer evner tydeligvis heller ikke å se andres behov og følelser, akkurat slik han klager at alkoholikerne ikke gjør. Rart med det.

Anonymkode: 960a2...31a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klagenfurt skrev (1 time siden):

Det er ansvarsfraskrivelse å skylde på gener.

Snu det på hodet. Hvorfor skal alle vi som kjemper oss gjennom livet stå på påler for de som ikke har tatt ansvar for eget liv. De ekte egoistene er alkoholikerne, narkomane, spillegale og det som er.

Ruslidelser er sykdom, og jo, det er genetisk i mange tilfeller. 

Skulle bare mangle at man tok hensyn til et familiemedlem som prøver å bli rusfri. Hadde ikke kostet meg en kalori å ta hensyn. 
 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (1 time siden):

Jeg har ingen interesse av å være terapeuten til de som har latt sine problemer gå ut over meg. Jeg lever mitt liv på min måte. Er ikke mitt problem om vedkommende går på en sprekk.

Det er så absolutt en del av å gjøre opp for seg, og å ta ansvar for eget liv. Alkohol er en del av norsk kultur. Om du ikke klarer å se noen andre drikke alkohol, så må du sitte alene for resten av livet.

Om man drikker foran en man VET er alkoholiker så er man medskyldig om personen sprekker. Ofte må ens nærmeste gjøre en innsats for at den syke skal kunne bli kvitt avhengigheten, som innebærer å ikke innta ting den syke er avhengig av rett foran nesa på personen. Det er ikke veldig vanskelig å unngå.


 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (2 timer siden):

Jeg har ingen interesse av å være terapeuten til de som har latt sine problemer gå ut over meg. Jeg lever mitt liv på min måte. Er ikke mitt problem om vedkommende går på en sprekk.

Det er så absolutt en del av å gjøre opp for seg, og å ta ansvar for eget liv. Alkohol er en del av norsk kultur. Om du ikke klarer å se noen andre drikke alkohol, så må du sitte alene for resten av livet.

Men broren til ts har da ikke latt sine problemer gå ut over deg? 

Det er mange som skjuler sine alkoholprobkemer lenge. Det er ikke sikkert at ts eller foreldrene har lidd under hans alkoholbruk, utover at de naturligvis er veldig bekymret for ham.

Anonymkode: 0e6ef...a88

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (3 timer siden):

Disse personene har ikke noe med mitt dagligliv å gjøre lenger. Jeg ser dem på julaften, eller i juleselskap. I så måte gir jeg totalt faen i om de drikker seg i hjel. Det er deres sak å ordne.

Oisann. Vurdert terapi? Høres ikke sunt ut å være så sint på en stor gruppe mennesker.

Anonymkode: a7e2c...f3f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Klagenfurt said:

Det er ansvarsfraskrivelse å skylde på gener.

Snu det på hodet. Hvorfor skal alle vi som kjemper oss gjennom livet stå på påler for de som ikke har tatt ansvar for eget liv. De ekte egoistene er alkoholikerne, narkomane, spillegale og det som er.

Å, du vet ingenting om alkoholisme, ser jeg. Det er gener som avgjør om man vil oppleve sug og trang. Det er ikke ansvarsfraskrivelse. Tvert imot er det vitkig å vite slik at man innser at man aldri kan drikke. Om man tror det er kun selvkontroll som gjelder, så kan man tenke at man skal trappe ned eller drikke mindre. Men faktum er at når de genene har slått seg på kan man aldri drikke litt, for det vil aktivere mer sug. Det betyr også at andre i familien kan være tilbøyelige til alkoholisme. Fint å fortelle barn slik når de blir gamle nok

Derfor er det viktig å vite at gener spiller inn. 

Å droppe alkohol 1 jul er ike å stå på pinne for noen. I sommer hjalp broren min meg å male huset. Jeg hadde feiret jul alkoholfritt om han trengte det. Er slik det fungerer i en god familie. Vi hjelper hverandre og "står på pinne" for hverandre. Du har kanskje kke en sånn?

Anonymkode: 40202...e12

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en trist dag når noen begynner å velge alkoholen istedenfor folk. 

De øvrige i familien bør kunne avstå fra alkohol i julen. Det er vel ikke noe stort offer?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 14.01):

Broren min har slitt i mange år, å har bestemt seg for å slutte å drikke. Ettersom dette gjøre nå tett innpå julen, kjenner han at han ikke ønsker å tilbringe julen med andre voksne som drikker. Konen hans drikker ikke, så det er ikke et problem. 
Han har sagt i fra at han ikke vil møte oss søsken eller foreldre hvis de skal drikke. Planen var å møtes på julaften alle sammen. 
 

Jeg vil støtte han i å slutte å drikke. Også ønsker jeg hans barn og våre barn skal få feriere jul sammen (så lenge covid ikke stopper oss).

Men vi feirer gjerne 3-4 dager sammen. 
Er det for mye forlangt å be alle droppe alkoholen de dagene vi er sammen?

Jeg kan bare snakke for meg, jeg må ikke ha alkohol. Men mannen min, søsteren vår, svoger og foreldrene våre kan kanskje synes dette blir verre. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 7735c...725

Ser ikke problemet. Alle bør kutte ut alkoholen når dere er sammen. Er det for mye å spørre om så har tydeligvis alle et alkoholproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en selvfølge å støtte den som sliter med alkoholproblemer eller annet i samme gata og ikke ha den typen inntak uansett hvilken feiring det hadde dreid seg om. Man kan godt klare seg uten alkohol og slike stimuli de timene/dagene "feiring" varer. Det gjør godt å få bort rus fra sammenkomster. Syns jeg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dersom du var i min familie og jeg var den som inviterte til juleselskap, hadde jeg glatt trukket tilbake din invitasjon slik at du kunne sittet med alkoholen din og broren fått nyte selskapet.

Anonymkode: 960a2...31a

Jaja, moralen din er visst at man skal ta vare på de som har skadet de rundt seg, og straffe de som ikke orker å hjelpe dem som har skadet en selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (20 timer siden):

Om man drikker foran en man VET er alkoholiker så er man medskyldig om personen sprekker. Ofte må ens nærmeste gjøre en innsats for at den syke skal kunne bli kvitt avhengigheten, som innebærer å ikke innta ting den syke er avhengig av rett foran nesa på personen. Det er ikke veldig vanskelig å unngå.

Medskyldig? Få meg ikke til å le. Det er ikke mitt oppdrag at en annen person skal være rusfri. Det er ikke min skyld at vedkommende ikke kan begrense seg.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men broren til ts har da ikke latt sine problemer gå ut over deg? 

Det er mange som skjuler sine alkoholprobkemer lenge. Det er ikke sikkert at ts eller foreldrene har lidd under hans alkoholbruk, utover at de naturligvis er veldig bekymret for ham.

Anonymkode: 0e6ef...a88

De aller fleste med et slags avhengighetsproblem har i lang tid latt sin avhengighet gå kraftig utover sine nærmeste.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å, du vet ingenting om alkoholisme, ser jeg. Det er gener som avgjør om man vil oppleve sug og trang. Det er ikke ansvarsfraskrivelse. Tvert imot er det vitkig å vite slik at man innser at man aldri kan drikke. Om man tror det er kun selvkontroll som gjelder, så kan man tenke at man skal trappe ned eller drikke mindre. Men faktum er at når de genene har slått seg på kan man aldri drikke litt, for det vil aktivere mer sug. Det betyr også at andre i familien kan være tilbøyelige til alkoholisme. Fint å fortelle barn slik når de blir gamle nok

Derfor er det viktig å vite at gener spiller inn. 

Å droppe alkohol 1 jul er ike å stå på pinne for noen. I sommer hjalp broren min meg å male huset. Jeg hadde feiret jul alkoholfritt om han trengte det. Er slik det fungerer i en god familie. Vi hjelper hverandre og "står på pinne" for hverandre. Du har kanskje kke en sånn?

Anonymkode: 40202...e12

Ansvarsfraskrivelse. "Jeg har dårlige gener jeg visst". Er akkurat som å skylde på dårlig barndom for at man er kriminell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært tungt for meg, i hvert fall.

Drikke øl og cognac med familien min er for meg det aller viktigste med julen, og det jeg gleder meg desidert mest til. Vil faktisk påstå at det ikke blir noen jul uten alkohol.

(Og nei, det er ingen barn på feiringen.)

Anonymkode: 2e933...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/20/2020 at 2:01 PM, AnonymBruker said:

Men vi feirer gjerne 3-4 dager sammen. 
Er det for mye forlangt å be alle droppe alkoholen de dagene vi er sammen?

Selvsagt ikke. Jula er mye barnas høytid, og de drikker ikke alkohol. Det burde heller ikke være problem å tilbringe tid sammen med familie og barn uten å drikke.

Jeg hadde savnet akkurat akevitt til maten, men hadde ikke nevnt det. Kjøp brus, farris og diverse alkoholfritt 

Anonymkode: ba3ad...64c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hadde vært tungt for meg, i hvert fall.

Drikke øl og cognac med familien min er for meg det aller viktigste med julen, og det jeg gleder meg desidert mest til. Vil faktisk påstå at det ikke blir noen jul uten alkohol.

(Og nei, det er ingen barn på feiringen.)

Anonymkode: 2e933...d00

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (22 timer siden):

Det er ansvarsfraskrivelse å skylde på gener.

Snu det på hodet. Hvorfor skal alle vi som kjemper oss gjennom livet stå på påler for de som ikke har tatt ansvar for eget liv. De ekte egoistene er alkoholikerne, narkomane, spillegale og det som er.

Først så innrømmer du at alkoholisme er en sykdom, også kommer du med dette? Man har ikke skyld i sykdom og man er absolutt ikke egoistisk fordi man er syk. Det er ikke snakk om å "stå på påler" for noen som helst, det er snakk om å legge egne ønsker til sides for et par dager, slik at en som prøver å ta ansvar for sitt eget liv kan delta og føle seg elsket og ivaretatt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selvsagt ikke. Jula er mye barnas høytid, og de drikker ikke alkohol. Det burde heller ikke være problem å tilbringe tid sammen med familie og barn uten å drikke.

Jeg hadde savnet akkurat akevitt til maten, men hadde ikke nevnt det. Kjøp brus, farris og diverse alkoholfritt 

Anonymkode: ba3ad...64c

Jula er jo ikke barnas høytid om det ikke er barn til stede. Og barn tar ikke skade av foreldre som drikker en enhet eller to ila et selskap på 9 timer. De tar mer skade av at de voksne gjør alkohol til noe skummelt som bare skal drikkes bak lukkede dører.

Lisa Rowe skrev (8 minutter siden):

Først så innrømmer du at alkoholisme er en sykdom, også kommer du med dette? Man har ikke skyld i sykdom og man er absolutt ikke egoistisk fordi man er syk. Det er ikke snakk om å "stå på påler" for noen som helst, det er snakk om å legge egne ønsker til sides for et par dager, slik at en som prøver å ta ansvar for sitt eget liv kan delta og føle seg elsket og ivaretatt. 

Selvfølgelig kan man ha skyld i sykdom selv, for noe vås. Ansvarsfraskrivelse nok en gang.

Om du hadde hatt alvorlige avhengige i din nærmeste familie hadde du visst hvor selvsentrerte og destruktive de fleste av disse menneskene er. At de nok en gang skal få stå i sentrum fordi de skal føle seg elsket og ivaretatt er for dumt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klagenfurt skrev (Akkurat nå):

Jula er jo ikke barnas høytid om det ikke er barn til stede. Og barn tar ikke skade av foreldre som drikker en enhet eller to ila et selskap på 9 timer. De tar mer skade av at de voksne gjør alkohol til noe skummelt som bare skal drikkes bak lukkede dører.

Selvfølgelig kan man ha skyld i sykdom selv, for noe vås. Ansvarsfraskrivelse nok en gang.

Om du hadde hatt alvorlige avhengige i din nærmeste familie hadde du visst hvor selvsentrerte og destruktive de fleste av disse menneskene er. At de nok en gang skal få stå i sentrum fordi de skal føle seg elsket og ivaretatt er for dumt altså.

Jeg er vokst opp med en far som drakk. Og ja, det det var veldig lite ålreit. Men da han tok valget om å slutte og drikke var det en selvfølge for alle i familien å ta hensyn til det i begynnelsen. Null alkohol i jula. Nå har vi aldri hatt det mens vi var barn heller, av naturlige grunner, men feirer vi med andre var det heller ikke alkohol. Nå har han ikke drukket på 12 år, så jeg tror vi trygt kan si at det gagnet både han og oss. Så kan jo du syns at det blir for dumt, men jeg er evig takknemlig for at min pappa fikk den hjelpen han trengte da han trengte det. Forøvrig kan vi fint ta oss en øl til maten og en baileys til desserten på julaften nå selvom han er der. 
Han la ned en stor jobb for å klare det, skulle bare mangle at vi ikke tok hensyn noen dager i året for å hjelpe han på veien. Hadde han ikke klart det hadde det blitt skilsmisse og jeg bet faktisk ikke om jeg hadde hatt kontakt med han i dag. Altså..Vinn vinn for alle parter. 

Anonymkode: 258c2...f36

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (7 minutter siden):

Jula er jo ikke barnas høytid om det ikke er barn til stede. Og barn tar ikke skade av foreldre som drikker en enhet eller to ila et selskap på 9 timer. De tar mer skade av at de voksne gjør alkohol til noe skummelt som bare skal drikkes bak lukkede dører.

Selvfølgelig kan man ha skyld i sykdom selv, for noe vås. Ansvarsfraskrivelse nok en gang.

Om du hadde hatt alvorlige avhengige i din nærmeste familie hadde du visst hvor selvsentrerte og destruktive de fleste av disse menneskene er. At de nok en gang skal få stå i sentrum fordi de skal føle seg elsket og ivaretatt er for dumt altså.

Nå tror jeg alle som har lest tråden vet hva du mener. Skal du fortsette å rope her inne? Du bruker ikke store BOKSTAVER, men gjentar deg selv. 

Anonymkode: 0ff8f...fe8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (Akkurat nå):

Jula er jo ikke barnas høytid om det ikke er barn til stede. Og barn tar ikke skade av foreldre som drikker en enhet eller to ila et selskap på 9 timer. De tar mer skade av at de voksne gjør alkohol til noe skummelt som bare skal drikkes bak lukkede dører.

Selvfølgelig kan man ha skyld i sykdom selv, for noe vås. Ansvarsfraskrivelse nok en gang.

Om du hadde hatt alvorlige avhengige i din nærmeste familie hadde du visst hvor selvsentrerte og destruktive de fleste av disse menneskene er. At de nok en gang skal få stå i sentrum fordi de skal føle seg elsket og ivaretatt er for dumt altså.

Jeg har som sagt en mormor som er alkoholiker. Har også en farfar som er alkoholiker og har utviklet demens på grunn av dette, en far som er rusmisbruker, en onkel som har hatt rusproblemer og en onkel som dessverre døde på grunn av rusmisbruk/overdose. Jeg vet ALT for mye om avhengighet og hvordan det kan ødelegge en familie, men jeg vet også at det ikke er noens skyld. Det betyr ikke at jeg godtar handlingene enkelte av mine familiemedlemmer har gjort, men jeg har forståelse for at det var sykdommen deres som tok styringen. 

Min mor drakk ikke en dråpe alkohol på 25 år - hun ventet til alle barna var voksne før hun tok sjansen, fordi hun visste at alkoholisme og rusmisbruk ligger sterkt i våre gener. Det er ikke ansvarsfraskrivelse - om man har en genetisk sårbarhet for å utvikle sykdommer så handler det ikke nødvendigvis bare om selvkontroll. https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-dna/alkoholavhengighet-over-70-prosent-arvelig/768482

Alkoholisme og rusmisbruk kan ødelegge utrolig mye for en person og for en familie, så det er klart at jeg hadde strukket meg langt for å hjelpe om noen endelig følte seg klar til å ta kontroll over sykdommen sin. Selv min far, som jeg ikke har kontakt med og ikke kommer til å tilgi, hadde jeg ville hjulpet i å bli bedre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...