Gå til innhold

Hvordan ta hensyn til alkoholiker i sosiale settinger med allohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 20.11.2020 den 14.01, AnonymBruker skrev:

Broren min har slitt i mange år, å har bestemt seg for å slutte å drikke. Ettersom dette gjøre nå tett innpå julen, kjenner han at han ikke ønsker å tilbringe julen med andre voksne som drikker. Konen hans drikker ikke, så det er ikke et problem. 
Han har sagt i fra at han ikke vil møte oss søsken eller foreldre hvis de skal drikke. Planen var å møtes på julaften alle sammen. 
 

Jeg vil støtte han i å slutte å drikke. Også ønsker jeg hans barn og våre barn skal få feriere jul sammen (så lenge covid ikke stopper oss).

Men vi feirer gjerne 3-4 dager sammen. 
Er det for mye forlangt å be alle droppe alkoholen de dagene vi er sammen?

Jeg kan bare snakke for meg, jeg må ikke ha alkohol. Men mannen min, søsteren vår, svoger og foreldrene våre kan kanskje synes dette blir verre. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 7735c...725

Jeg synes det er flott at han setter grenser for hva han vil kunne tåle i en slik situasjon. Det at kona hans ikke drikker er en fordel, men hun har sikkert hatt sine tunge stunder, og holdt ut med hans misbruk i alle år. 

Jeg synes dere skal ta hensyn til han akkurat dette året, med å la være alkohol. For å hjelpe han og familien, det burde familien gå sammen om å gjøre. Jeg ville bedt alle om å droppe alkohol dette året ja, for å støtte han som nå jobber med å komme ut av avhengighet, og hans familie. 

Det er mye viktigere enn at foreldre og søsken kan drikke til måltidet. Er det så viktig for dem å drikke, så kan de gjøre det senere når denne mannen ikke er til stede.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når 1 i familien har en avhengighet betyr det at genene finnes i den slekten. Det er da godt mulig at andre er litt for avhengig av alkohol også. Om de ikke klarer en jul uten, så tenker jeg flere er rammet av de genene enn bare broren. 

Det er heller ingen som sier noe om å bestemme over andre. Vi sier bare at folk som ikke klarer en jul uten alkohol er tåpelige og egoistiske. Det er ingen som sier at de skal tvinges til noe. De kan godt sitte alene på julaften, men de kan ikke forvente at andre skal trå til når de selv får det vanskelig. For eks ved dødsfall, alvorlig sykdom osv. Når de selv ikke gidder gjøre en minsteinnsats for familien, kan de heller ikke forvente noe tilbake når de trenger det. 

Heldigvis har jeg en familie der å droppe alkohol for en annen ville vært selvsagt. 

Anonymkode: 40202...e12

Det er ansvarsfraskrivelse å skylde på gener.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hårreisende men noen kommentarer er så jævlig typisk og speiler samfunnet 2020.  MEG MEG MEG MEG og MEG.  Hvorfor skal JEG måte ofre alkohol i julen fordi andre har problemer?  Jeg vokst opp i et hus med en alkoholiker og det var absolutt INGEN alkohol servert når vi var hos slektninger for å spise.  De skjønte at vi barna hadde det ille nok hjemme med den driten.  Dere klarer ikke å unngå alkohol fordi en du bryr deg om skal slutte, kan du ta deg en bolle og være hjemme alene slik du kan kose deg med flasken. 

Anonymkode: d80b1...a2f

Snu det på hodet. Hvorfor skal alle vi som kjemper oss gjennom livet stå på påler for de som ikke har tatt ansvar for eget liv. De ekte egoistene er alkoholikerne, narkomane, spillegale og det som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (15 minutter siden):

Det er ansvarsfraskrivelse å skylde på gener.

Snu det på hodet. Hvorfor skal alle vi som kjemper oss gjennom livet stå på påler for de som ikke har tatt ansvar for eget liv. De ekte egoistene er alkoholikerne, narkomane, spillegale og det som er.

Det blir feil når de drikker, men jaggu feil når de forsøker å slutte også. For da må vi, gud forby, ta hensyn til de. Også i jula da gitt.

Anonymkode: 258c2...f36

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk alle burde klare å komme sammen uten alkohol. Noe annet er mangel på empati.

Anonymkode: 529c0...16e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det blir feil når de drikker, men jaggu feil når de forsøker å slutte også. For da må vi, gud forby, ta hensyn til de. Også i jula da gitt.

Anonymkode: 258c2...f36

Hvor har jeg påstått at det er feil at de forsøke å slutte? Slutt med stråmannsargumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svogeren min er alkoholiker, og vi unngår selvsagt all alkohol i maten, men andre kan ta seg en øl eller et glass vin. Ingen pleier å drikke mye. 

Anonymkode: 72060...14a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svogeren min er alkoholiker, og vi unngår selvsagt all alkohol i maten, men andre kan ta seg en øl eller et glass vin. Ingen pleier å drikke mye. 

Anonymkode: 72060...14a

Notis til dette; alkohol i mat fordamper dersom det tilføres på korrekt måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/20/2020 at 2:10 PM, Klagenfurt said:

En alkoholiker må lære seg at han har en sykdom som gjør at han ikke kan drikke alkohol, selv om verden rundt ham drikker alkohol. Og det finnes da ingen bedre arena å trene på dette enn med sin nærmeste familie.

Men man kan kanskje la de ta ett skritt av gangen. Familien burde ta hensyn

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (Akkurat nå):

Notis til dette; alkohol i mat fordamper dersom det tilføres på korrekt måte.

Ikke helt, og smaken kan trigge tilbakefall 

Anonymkode: 72060...14a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (2 minutter siden):

Hvor har jeg påstått at det er feil at de forsøke å slutte? Slutt med stråmannsargumentasjon.

Du skrev og jeg siterer: «Hvorfor skal alle vi som kjemper oss gjennom livet stå på påler for de som ikke har tatt ansvar for eget liv?»

Så okej. Da tolker jeg det som at det er flott at de slutter, bare ikke forvent noe og skap bry for de rundt deg mens du prøver. 

Anonymkode: 258c2...f36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleMumi skrev (1 minutt siden):

Men man kan kanskje la de ta ett skritt av gangen. Familien burde ta hensyn

Det er din mening, jeg er uenig. Man må ta ansvar for eget liv.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke helt, og smaken kan trigge tilbakefall 

Anonymkode: 72060...14a

Jo, det gjør det. Om det er rester av alkohol og -smak er det tilført og tilberedt på feil måte.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skrev og jeg siterer: «Hvorfor skal alle vi som kjemper oss gjennom livet stå på påler for de som ikke har tatt ansvar for eget liv?»

Så okej. Da tolker jeg det som at det er flott at de slutter, bare ikke forvent noe og skap bry for de rundt deg mens du prøver. 

Anonymkode: 258c2...f36

Helt korrekt. Disse menneskene har som regel skapt et regelrett helvete for sin familie i lang tid. Det er en del av læringsprosessen å gjøre opp for det man har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Klagenfurt said:

Det er din mening, jeg er uenig. Man må ta ansvar for eget liv.

Jo, det gjør det. Om det er rester av alkohol og -smak er det tilført og tilberedt på feil måte.

Helt korrekt. Disse menneskene har som regel skapt et regelrett helvete for sin familie i lang tid. Det er en del av læringsprosessen å gjøre opp for det man har gjort.

Om man har problemer med å legge vekk alkoholen i julen, så burde man kanskje være med å bli avhold. Medmenneskelighet er noe dritt ass

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleMumi skrev (1 minutt siden):

Om man har problemer med å legge vekk alkoholen i julen, så burde man kanskje være med å bli avhold. Medmenneskelighet er noe dritt ass

Det må du gjerne mene. Jeg har mine meninger og erfaringer.

Jeg har blitt tråkket på av familiemedlemmer med diverse utfordringer hele livet mitt. Jeg gidder ikke å bruke favorittiden min på året for å hjelpe de samme menneskene på beina igjen ved å legge lokk på min juleopplevelse, som innebærer et glass juleøl og en akevitt til julemiddagen og et glass whiskey etter riskremen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klagenfurt skrev (5 minutter siden):

Helt korrekt. Disse menneskene har som regel skapt et regelrett helvete for sin familie i lang tid. Det er en del av læringsprosessen å gjøre opp for det man har gjort.

Ja, og da ville det vel være naturlig å hjelpe vedkommende med å slutte da? I det minste ikke gjøre det verre å slutte ved og absolutt måtte drikke foran han? Kan hvertfall ikke klage på at vedkommende går på en sprekk igjen da. 

Er det forresten å gjøre opp for seg og sitte å se på at resten av familien drikker? Er det en test man må gjennom for å bevise noe liksom? 

Anonymkode: 258c2...f36

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):
Ja, og da ville det vel være naturlig å hjelpe vedkommende med å slutte da? I det minste ikke gjøre det verre å slutte ved og absolutt måtte drikke foran han? Kan hvertfall ikke klage på at vedkommende går på en sprekk igjen da. 

Er det forresten å gjøre opp for seg og sitte å se på at resten av familien drikker? Er det en test man må gjennom for å bevise noe liksom? 

Anonymkode: 258c2...f36

Jeg har ingen interesse av å være terapeuten til de som har latt sine problemer gå ut over meg. Jeg lever mitt liv på min måte. Er ikke mitt problem om vedkommende går på en sprekk.

Det er så absolutt en del av å gjøre opp for seg, og å ta ansvar for eget liv. Alkohol er en del av norsk kultur. Om du ikke klarer å se noen andre drikke alkohol, så må du sitte alene for resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen interesse av å være terapeuten til de som har latt sine problemer gå ut over meg. Jeg lever mitt liv på min måte. Er ikke mitt problem om vedkommende går på en sprekk.

Det er så absolutt en del av å gjøre opp for seg, og å ta ansvar for eget liv. Alkohol er en del av norsk kultur. Om du ikke klarer å se noen andre drikke alkohol, så må du sitte alene for resten av livet.

Kjære vene🙈 Hadde jeg slitt og hatt slike holdninger rundt meg hadde jeg fortsatt å drikke sjøl og. Du snakker jo i mot deg selv. Du skriver at du har blitt tråkket på av folk med ulike utfordringer hele livet, men det er ikke ditt problem hvis en i nær familie drikker og skaper et helvete for de rundt seg. Påvirker drikkingen andre eller ikke? Hva stemmer egentlig? 

Og ja, på sikt så kan nok denne personen se på at andre drikker. Men her er det snakk om en som nylig har bestemt seg og vi snakker jul om 1 mnd. 

Anonymkode: 258c2...f36

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 14.16):

Jeg synes det er for mye å forlange at alle skal droppe en hel jul, ja. Da synes jeg alkoholikeren skal være takknemlig om de dropper alkoholen 1-2 besøk. Ikke hele julen. 

Jeg hadde nektet å droppe sukker i julen fordi tante Berit var blitt diabetiker og måtte holde seg helt unna og syntes det var vanskelig når alle rundt satt og spiste.. Jeg kunne fint gått 1-2 juledag uten, men å sitte der på julaften og ete grønnsaker med dip, og ikke få ete tradisjonskakene som er en så stor del av julekosen? Nope.. 

Anonymkode: da577...cc9

Har du litt alkoholikertendenser selv også, om det er så uaktuelt å være edru? Du kan gange ditt savn med hundre og se for deg hvor vanskelig det er for han.

Anonymkode: 448a7...14e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjære vene🙈 Hadde jeg slitt og hatt slike holdninger rundt meg hadde jeg fortsatt å drikke sjøl og. Du snakker jo i mot deg selv. Du skriver at du har blitt tråkket på av folk med ulike utfordringer hele livet, men det er ikke ditt problem hvis en i nær familie drikker og skaper et helvete for de rundt seg. Påvirker drikkingen andre eller ikke? Hva stemmer egentlig? 

Og ja, på sikt så kan nok denne personen se på at andre drikker. Men her er det snakk om en som nylig har bestemt seg og vi snakker jul om 1 mnd. 

Anonymkode: 258c2...f36

Disse personene har ikke noe med mitt dagligliv å gjøre lenger. Jeg ser dem på julaften, eller i juleselskap. I så måte gir jeg totalt faen i om de drikker seg i hjel. Det er deres sak å ordne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bedt alle om å droppe alkohol. Voksne folk må da klare å droppe alkoholen de dagene. Skulle da bare mangle å støtte de man er glad i som prøver å slutte med det han eller hun har vært avhengig av. Er min mening. 

Broren din fortjener å ferie sammen med dere så nei det er ikke for mye forlangt å be alle droppe alkoholen de dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Klagenfurt said:

Jeg har ingen interesse av å være terapeuten til de som har latt sine problemer gå ut over meg. Jeg lever mitt liv på min måte. Er ikke mitt problem om vedkommende går på en sprekk.

Det er så absolutt en del av å gjøre opp for seg, og å ta ansvar for eget liv. Alkohol er en del av norsk kultur. Om du ikke klarer å se noen andre drikke alkohol, så må du sitte alene for resten av livet.

Dersom du var i min familie og jeg var den som inviterte til juleselskap, hadde jeg glatt trukket tilbake din invitasjon slik at du kunne sittet med alkoholen din og broren fått nyte selskapet.

Anonymkode: 960a2...31a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...