Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?

Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Fremhevede innlegg

Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 0.21):

Syns det er trist at det er så mange av dere som tror at uføre bare «sitter hjemme». Det er nesten sånn at jeg har lyst til å si til dere, at jeg ikke tror dere holder motet oppe dersom livet deres først blir krise. Jeg er ikke ufør selv, men kjenner flere. Og de jobber alle HVER dag for å bli friskere. 

For å få kollegaer. For å kunne prate om stort og smått med nye bekjentskaper, uten å føle seg verdiløs og «uten et liv». For å kunne utvikle seg, bidra til samfunnet og kanskje også få være med å hjelpe mennesker i en lignende situasjon i arbeidslivet - når de kommer tilbake til å kunne jobbe. Om så bare litt. ❤️ Å hele tiden møte fordommer som at uføre ikke gjør noen ting, er et slag i fjeset for så mange. Og det gjør vondt langt inn i sjela mi for de jeg kjenner i den situasjonen som aldri ønsket å bli uføre.

Anonymkode: 21a0e...263

Det er jo ganske kritikkverdig at en hel skokk av dere her inne hopper med hodet først inn i offerrollen, når det folk argumenterer mot er at ung ufør-utbetalingen skal være på mer enn det mange tjener i lønnet arbeid. 

Selvfølgelig skal det lønne seg å arbeide, og trygden må reguleres deretter.

Endret av Kastanjefrø
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir 100% varig ufør og får 18000 utbetalt. Som enslig uten bil og hus er det greit

Anonymkode: a7e89...08d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

25000 kroner i måneden tenker jeg er passende. 

Forstår ikke helt at så mange her inne synes det høres så mye ut. Kjenner ikke mange som tjener under 45000 kroner i måneden jeg altså. Hvis de med minstelønn eller hva det kalles blir fornærmet så kan vi heller øke "sitte i kassa på Rema lønna" til 30000. Vi trenger mer folk i butikk uansett, der har man og mulighet for kveld og helgetillegg.

Anonymkode: 8000b...756

• Liker 4
Skrevet

Det var nok i november, og det er nok nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, der er mer enn nok. 

Anonymkode: 2f843...51f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, der er mer enn nok. 

Anonymkode: 2f843...51f

Kommer litt an på hvor store boutgifter man har.

Anonymkode: be8d0...82a

AnonymBruker
Skrevet

Er gjerne med på å øke uføretrygden da må det også bli vanskelige å få det. 

Blir for lett at en 20åring kan stikke på nav og få varig ufør pga lett depresjon og/eller sovesyndrom.

Må bli flere tiltak som hjelper de ut i samfunnet. 

Skal ufør være et lavterskel tilbud så må ytelsene også gjenspeile det, noe som det ser ut som det gjør.

Anonymkode: 202b4...fc9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2020 den 16.33):

Det spiller ingen rolle. Han på rema skaper verdier, mens han på trygd ikke skaper noen ting. Tvert i mot har han brukt en studieplass i mange år, betalt av skattepengene, uten at samfunnet får tilbake kompetansen det har betalt for. 

Anonymkode: a7d6b...fae

Men enkelte snakker jo her som at det er et valg. Det er faktisk mange av de uføre som har smertefulle kroniske sykdommer. De kan jo ikke noe for det. Og mange uføre som har jobbet i mange år også. Min far har vært et arbeidsjern uten like. Han fikk kreft og har nå blitt ufør pga all cellegiften. Han har også fått kroniske skader etter det. Mane unge uføre har opplevd grov omsorgssvikt som gjør det vanskelig å leve et velfungerende liv. Jeg mener at de fortjener å ha det godt. Og jeg mener at de får det sikkert litt bedre hvis de ikke må leve på absolutt minstelønn, og kan ha råd til små gleder for å øke livskvaliteten. 

Noen her skriver at det har vært slik i alle år. Men betyr det at det må være slik bestandig? Er det ikke fint hvis man kan tenke litt nytt og ting kan endre seg til det bedre? 

Jeg synes alle mennesker fortjener å ha det godt, men jeg kunne ønske mange kunne være litt mer empatiske ovenfor hverandre. 

Jeg synes absolutt de som jobber bør tjene mest. Så klart. Og ldng utdannelse skal lønne seg. Men jeg synes ikke forskjellene burde være så utrolig store. 

Anonymkode: 9edbb...ba5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men enkelte snakker jo her som at det er et valg. Det er faktisk mange av de uføre som har smertefulle kroniske sykdommer. De kan jo ikke noe for det. Og mange uføre som har jobbet i mange år også. Min far har vært et arbeidsjern uten like. Han fikk kreft og har nå blitt ufør pga all cellegiften. Han har også fått kroniske skader etter det. Mane unge uføre har opplevd grov omsorgssvikt som gjør det vanskelig å leve et velfungerende liv. Jeg mener at de fortjener å ha det godt. Og jeg mener at de får det sikkert litt bedre hvis de ikke må leve på absolutt minstelønn, og kan ha råd til små gleder for å øke livskvaliteten. 

Noen her skriver at det har vært slik i alle år. Men betyr det at det må være slik bestandig? Er det ikke fint hvis man kan tenke litt nytt og ting kan endre seg til det bedre? 

Jeg synes alle mennesker fortjener å ha det godt, men jeg kunne ønske mange kunne være litt mer empatiske ovenfor hverandre. 

Jeg synes absolutt de som jobber bør tjene mest. Så klart. Og ldng utdannelse skal lønne seg. Men jeg synes ikke forskjellene burde være så utrolig store. 

For mange er det absolutt et valg, snakker kanskje om de som har opplevd omsorgssvikt.kan ligge bak hvis foreldrene er uføre og alle barna er uføre. Foreldrene har så lite tro på seg selv og er så sykdomsfokuserte , og tror da ikke barna kan bedre eller ser seg selv i barna og heier på de igjennom nav systemet 

Men har sett solskinnshistorier hvor partner el. andre i nettverket har hjulpet barna med utdanning og ut i arbeidslivet tross liten tiltro fra feks veldig  diagnose fokuserte foreldre som har jobbet kanskje ubevisst fra de ble født med å få de på trygd.det er fantastisk å se noen mot alle odds  fungerer i et yrke

Anonymkode: 202b4...fc9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg bare spørre hvorfor noen bare får 18k? Jeg er også ufør med ung tillegget og har utbetalt 30k

Anonymkode: 3095f...482

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan jeg bare spørre hvorfor noen bare får 18k? Jeg er også ufør med ung tillegget og har utbetalt 30k

Nei, du har ikke det.

Anonymkode: e76f6...4f8

• Liker 8
Skrevet

18000 er nok ja! 

Det må ALLTID lønne seg å jobbe. Norge er det landet i verden med høyest antall trygdede, det er fordi det er litt for gunstig

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvem skal betale for alt dette da? At 20% av befolkningen ikke jobber? 

Hva skal vi prioritere bort? Sykehus? Skoler? 

• Liker 7
Skrevet
On 11/14/2020 at 3:48 PM, AnonymBruker said:

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000?

Anonymkode: 353bf...cb7

Minstesatsen for en 100 % ung uføre for en enslig , brutto, er over 25.000 kr og dette er uten barnetillegg. Til sammenligning så hvis jeg hadde jobbet 100 % i det yrket jeg jobber i så ville jeg hatt 27.000 kr i brutto. 

On 11/14/2020 at 3:54 PM, AnonymBruker said:

Vanligvis syns jeg det har holdt mer enn nok til meg, men da partneren mistet all inntekt så kjente jeg på at 18K ikke var store greiene på to i en mnd.

Anonymkode: 5e171...ae0

Vi er to som lever på 20.000 i måneden. Det går fint. 

On 11/14/2020 at 4:12 PM, AnonymBruker said:

Mhm. Jeg er dessverre på vei mot ufør selv. Har høy utdannelse, og holdt på med ny utdannelse. Kunne forventet 45.000 før skatt  i mnd, må i stede belage meg på normal ufør-sats på ca 15.000. Det føles kjipt, men er selvsagt takknemlig for å få penger i det hele tatt.

Det er ikke noe jeg vil mer enn å kunne arbeide og bidra.

Anonymkode: 820a0...507

Samme her. Veldig takknemlig for at vi slipper å sulte. :)  Og at man kan kombinere uføretrygd med jobb. :) 

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor gidder du i det hele tatt? Hvis du skal trolle, så sett deg inn i hva du skal trolle om først. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2020 den 15.59):

Veldig uenig. Det skal lønne seg og jobbe, og uførsatsen må holdes på det nivået det er.

Anonymkode: 7ada2...af8

Alle satser via nav må ned. Vi må få en ordentlig reel forskjell på inntekt trygd og inntekt jobb.  Det må lønne seg stort å jobbe. Flere titusener i forskjell må det være fra trygd og opp til lavtlønte. 

Anonymkode: f7aa9...dc0

• Liker 4
Skrevet
Rucula skrev (9 minutter siden):

18000 er nok ja! 

Det må ALLTID lønne seg å jobbe. Norge er det landet i verden med høyest antall trygdede, det er fordi det er litt for gunstig

Det er nok ikke litt for gunstig. Det er utrolig gunstig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor dra opp igjen denne tråden?? Diskusjoner om dette kommer absolutt ingen vei, som dere kanskje allerede kan se etter 42 sider med uenighet?

Anonymkode: 45bdd...60e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å avgjøre hvem som er reelle uflre kan man se på hva de gjør i privatlivet

Anonymkode: be8d0...82a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor dra opp igjen denne tråden?? Diskusjoner om dette kommer absolutt ingen vei, som dere kanskje allerede kan se etter 42 sider med uenighet?

Anonymkode: 45bdd...60e

Fordi, som du ser, ønsker folk å fortsatt diskutere det.

Anonymkode: e76f6...4f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
OPIgirl skrev (På 14.11.2020 den 16.42):

Hvorfor skal de som er uføre ha dårligere livskvalitet enn de som jobber? 

Det er mange faktorer som kan gi redusert livskvalitet - uføre kan være en av dem, men det er også mange andre ting i livet som kan gi dårligere livskvalitet som ikke er på langt nær like godt ivaretatt av velferdsordninger. Noen har diagnoser de må leve med, barn med diagnoser, ektefelle med sykdom, død i nære relasjoner, vanskelige familieforhold, utsatt for vold, voldtekt, mobbing, lærevansker, uheldige med utseende (flåsete sagt, men kan påvirke både livskvalitet og muligheter i livet) etc. Mener ikke at alle disse tilfelle kan likestilles, men poenget er at livet rett og slett er urettferdig. Det er mange andre grupper som fortjener å få hjelp før uføre får høyere sats. Synes jeg. 

Anonymkode: aed61...225

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...