Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir for pokker ikke bortskjemt av å få en telefon man ønsker seg. Gud bedre altså 

Anonymkode: 495de...41b

Dette handler om mer enn en telefon. Det handler om at barn ikke alltid kan få alt de vil hele tiden. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Dette handler om mer enn en telefon. Det handler om at barn ikke alltid kan få alt de vil hele tiden. 

Og hvor har du det ifra at denne 10 åringen pleier å få alt hun vil? Kan for all del hende hun aldri har fått noe hun har ønsket seg skikkelig. 

Anonymkode: feba6...ac8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor har du det ifra at denne 10 åringen pleier å få alt hun vil? Kan for all del hende hun aldri har fått noe hun har ønsket seg skikkelig. 

Anonymkode: feba6...ac8

Hun ønsker seg kun den aller nyeste iPhone. Andre modeller er overhode ikke gode nok for henne selv om man vet at det er mange mobiler som er like bra som denne. Da tenker hun bare merke og at hun skal ha det nyeste og kuleste. Da tviler jeg sterkt på at dette bare gjelder denne telefonen... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvor har du det ifra at denne 10 åringen pleier å få alt hun vil? Kan for all del hende hun aldri har fått noe hun har ønsket seg skikkelig. 

Anonymkode: feba6...ac8

Er det vanlig at barn får gave til 10000?

Anonymkode: 4916d...01b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hun ønsker seg kun den aller nyeste iPhone. Andre modeller er overhode ikke gode nok for henne selv om man vet at det er mange mobiler som er like bra som denne. Da tenker hun bare merke og at hun skal ha det nyeste og kuleste. Da tviler jeg sterkt på at dette bare gjelder denne telefonen... 

Hvis hun faktisk hadde fått en rimeligere Iphone i gave, feks Iphone 7, så hadde hun nok ikke reagert så kraftig, tenker jeg. Hun har ønsket seg Iphone og får en telefonformet gave, klart hun tror det er en Iphone i den. Men så er det en helt annen telefon som ingen har hørt om. Fordi 'Iphone er så dyrt og vi stoler ikke på at du klarer å ta vare på en Iphone'. Hun blir jo tråkka på flere ganger her. 

Foreldrene burde avklart forventningene før de gav bort gaven. Synes faren er den viseste her.

Anonymkode: 7df6a...11a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun faktisk hadde fått en rimeligere Iphone i gave, feks Iphone 7, så hadde hun nok ikke reagert så kraftig, tenker jeg. Hun har ønsket seg Iphone og får en telefonformet gave, klart hun tror det er en Iphone i den. Men så er det en helt annen telefon som ingen har hørt om. Fordi 'Iphone er så dyrt og vi stoler ikke på at du klarer å ta vare på en Iphone'. Hun blir jo tråkka på flere ganger her. 

Foreldrene burde avklart forventningene før de gav bort gaven. Synes faren er den viseste her.

Anonymkode: 7df6a...11a

Tja hvem vet... Men kinesiske telefoner er veldig bra. Sikker på den hun fikk er like bra som iPhone. Den har da uansett de samme funksjonene

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun faktisk hadde fått en rimeligere Iphone i gave, feks Iphone 7, så hadde hun nok ikke reagert så kraftig, tenker jeg. Hun har ønsket seg Iphone og får en telefonformet gave, klart hun tror det er en Iphone i den. Men så er det en helt annen telefon som ingen har hørt om. Fordi 'Iphone er så dyrt og vi stoler ikke på at du klarer å ta vare på en Iphone'. Hun blir jo tråkka på flere ganger her. 

Foreldrene burde avklart forventningene før de gav bort gaven. Synes faren er den viseste her.

Anonymkode: 7df6a...11a

Jeg lurer veldig.... har du barn?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2020 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Å gi ett barn en telefon til ganske mange tusen. jo

Anonymkode: 102bb...3f4

Nei

Anonymkode: 495de...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2020 den 17.18, Maleficenta skrev:

Dette handler om mer enn en telefon. Det handler om at barn ikke alltid kan få alt de vil hele tiden. 

Hva vet du om hva dette barnet får ? Kanskje det er den ene gaven hun har fått hele livet 

Anonymkode: 495de...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 23.20, Raven.Writingdesk skrev:

Dette er nok veldig tabu å si, men min erfaring er at barna som kanskje kommer fra middels lav/lav sosioøkonomiske forhold er de som er mest opptatt av merkevarer, penger og status.

Det er en gjentagende greie at de har knall kontroll på biltyper, mobiltyper, prisen på div. Spill, utstyr m.m.

Den største fordelen med god økonomi er at man slipper å bekymre seg så mye, og dermed betyr status og merker litt mindre. Så jeg relaterer dette mye mer til at dere kommer kanskje fra lav/ middels lav sosioøkonomisk ståsted, enn at datteren er bortskjemt eller «feiler noe»..

Om hun er såpass opptatt av dette hadde dere også gjort bedre i å samarbeide med henne, kanskje la henne vente 6mnd mer (jul) og heller kjøpe det hun ønsket seg, for eksempel via at onkler/tanter/besteforeldre spytter i, til en telefon hun virkelig har lyst på og ønsket seg lenge.. 

 

Har ikke samme erfaring. Ikke fra Oslo Vest iallfall. Om man har penger har man status - og man har råd til Louboutin sko, Givenchy veske og Fendi solbriller. Ved å bruke kjente designere viser de utad at dem har penger, og i den grad oppnår de status  blant andre overfladiske mennesker. 

Da kjøper man f.eks den nyeste iPhone. Men, det er forskjell på folk, og det finnes mange jordnære, klimavennlige mennesker med masse penger, som ikke er opptatt av status og forbruk.  

Men det de ofte har tilfelles er hvordan de håndterer økonomi. De lærer barna tidlig verdien av en vare, og skjemmer ikke nødvendigvis bort barna med unødvendig dyre gaver, eller gaver i hytt og pine. De er ofte gode til å inspirere barna, slik at de tar skolen seriøst, og får seg den utdannelsen de ønsker, og på den måten oppnår en like god økonomi som sine foreldrene. 

Noen folk fra middels lav/lav sosioøkonomiske forhold er nok opptatt av penger (som alle andre), og noen "craver" etter å bli sett, "craver" etter å bruke penger dem aldri hadde som barn/tenåring. Kjøpe noe dem bare kunne drømme om, og pengene brenner ofte i lomma. Merkeklær som blir kjøpt er oftest de med en gigantisk logo, som f.esk en Ralph Lauren som dekker halve skjorta. Eller en Michael Kross veske. 

Men igjen, det finnes motparten i samme "kategori", som aldri har vært materialistisk eller har et ønske om å bruke unødvendig mye penger relativt for dem. 

Det dem ofte har tilfelles er sykdom og psykisk sykdom, som har ført til uføre. Eller kun en inntekt, eller inntekter fra et lavlønnet yrke. Barn fra lav sosioøkonomiske forhold må ofte kjempe hardt i livet for å kunne bryte ut av mønstret som generasjoner har skapt. Pga. psykisk syke foreldre har oppveksten ofte vært tøff, og det har ikke vært gitt at hodet var helt på plass under skoletimen. Om man faller av allerede da blir gjerne livet ekstra utfordrende, man har rett og slett ikke fått samme start på livet som mange andre barn. 

Som jeg alltid skriver: Men alt er individuelt. 

 

TS, jeg forstår at datteren din er skuffet. Det er viktig at dere snakker om økonomi, og lærer henne verdien av saker og ting. Hun er bare et barn, men hun er ti år. Hun får med seg det meste dere ønsker å lære henne. Lærdom er den viktigste gaven, samt oppmerksomhet, forståelse, tålmodighet og masse kjærlighet. Godt tips fra andre om å spare penger til en annen gang, om ønsket har en kostbar prislapp. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rant skrev:

Har ikke samme erfaring. Ikke fra Oslo Vest iallfall. Om man har penger har man status - og man har råd til Louboutin sko, Givenchy veske og Fendi solbriller. Ved å bruke kjente designere viser de utad at dem har penger, og i den grad oppnår de status  blant andre overfladiske mennesker. 

Da kjøper man f.eks den nyeste iPhone. Men, det er forskjell på folk, og det finnes mange jordnære, klimavennlige mennesker med masse penger, som ikke er opptatt av status og forbruk.  

 

Dette vil jeg beskrive som overklasse, og er nok ikke representativ for gruppa jeg forsøkte å beskrive (middelklasse, og kanskje litt øvre middelklasse) en «overklasse» økonomisk sett representerer en kjempeliten del av befolkningen. Jeg ville gjettet 5-10 men i følge denne artikkelen https://www.arbeidslivet.no/Internasjonalisering/Den-nordiske-modellen/Finnes-enna-klassesamfunnet/.  Utgjør de bare 2,1 prosent. Jeg kan godt se for meg at de er lokalisert i Oslo Vest, de er neppe bosatt på bygd eller utkantskommuner. Så denne gruppa blir liksom litt «uvesentlig» for hva jeg mente, de lever sitt eget liv nærmest fjernt fra resten av verden, ofte i et vakuum av likesinnede. (Altså ikke en som meg 😬

1 time siden, Rant skrev:

Men det de ofte har tilfelles er hvordan de håndterer økonomi. De lærer barna tidlig verdien av en vare, og skjemmer ikke nødvendigvis bort barna med unødvendig dyre gaver, eller gaver i hytt og pine. De er ofte gode til å inspirere barna, slik at de tar skolen seriøst, og får seg den utdannelsen de ønsker, og på den måten oppnår en like god økonomi som sine foreldrene. 

Dette synes jeg ikke er noe mer vanlig for overklassen enn folk flest. Det er ikke sånn at barn født i overklassen lærer bedre eller mer enn andre barn å ta utdannelse eller jobbe for pengene. Så her er jeg egentlig ikke enig med deg. Forskjellen er at overklassen har råd til å sende ungene på kostskole på andre siden av jorda for å ta seg en sivilingeniør utdannelse, det har ikke arbeiderklassen/middelklassen/øvre middelklasse. Men de «presser» og støtter barna sine like mye, med de ressursene de har. 

1 time siden, Rant skrev:

Noen folk fra middels lav/lav sosioøkonomiske forhold er nok opptatt av penger (som alle andre), og noen "craver" etter å bli sett, "craver" etter å bruke penger dem aldri hadde som barn/tenåring. Kjøpe noe dem bare kunne drømme om, og pengene brenner ofte i lomma. Merkeklær som blir kjøpt er oftest de med en gigantisk logo, som f.esk en Ralph Lauren som dekker halve skjorta. Eller en Michael Kross veske. 

Men igjen, det finnes motparten i samme "kategori", som aldri har vært materialistisk eller har et ønske om å bruke unødvendig mye penger relativt for dem. 

Det dem ofte har tilfelles er sykdom og psykisk sykdom, som har ført til uføre. Eller kun en inntekt, eller inntekter fra et lavlønnet yrke. Barn fra lav sosioøkonomiske forhold må ofte kjempe hardt i livet for å kunne bryte ut av mønstret som generasjoner har skapt. Pga. psykisk syke foreldre har oppveksten ofte vært tøff, og det har ikke vært gitt at hodet var helt på plass under skoletimen. Om man faller av allerede da blir gjerne livet ekstra utfordrende, man har rett og slett ikke fått samme start på livet som mange andre barn. 

Dette er faktisk dessverre sant: ja. Arbeidsledighet og ufør går i arv, generasjon til generasjon. Det viser også at livets lodd trekkes ofte før man er født. Verden er virkelig ikke rettferdig. 
 

Er enig med din siste avslutning: ja, det er selvfølgelig individuelt. Det vi snakker om her er grove generaliseringer. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:

 

Da har jeg svært god kjennskap til "overklassen" og uttaler meg deretter. 

Har ikke så mye annet å kommentere videre enn at; nei, det er ikke kun pga. økonomi "overklasse" barn gjør det bra på skolen. Det handler om verdier (etikk/moral -  mener ikke økonomi, altså), UiO er gratis, man trenger ikke dra på kostskole i utlandet for å oppnå livet som en i "overklassen". Merker jeg ikke liker det begrepet, overklassen, men iallfall; ja, mange reiser på utveksling. Det er ikke nødvendigvis "så" dyrt. Og noen betaler for utdannelsen. Men det er en "undervariant" igjen av hva jeg beskriver, og ikke hva jeg mente i min første kommentar. 

Vil ikke si jeg kommer med grov generalisering, men generalisering er det så visst. Stereotypier rett og slett. 

Er enig med deg, verden er ikke rettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, BethD skrev:

Du vet det går an å kjøpe brukte telefoner sant? 

Ja, det vet nok alle. Dette har for øvrig blitt nevnt flere ganger i tråden, og det kom også tydelig frem i HI at familien hadde diskutert det alternativet...

På 10.11.2020 den 22.55, AnonymBruker skrev:

<snip> Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel.

Anonymkode: 2869c...d96

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lord Friendzone skrev:

Ja, det vet nok alle. Dette har for øvrig blitt nevnt flere ganger i tråden, og det kom også tydelig frem i HI at familien hadde diskutert det alternativet...

 

Joda. Sikkert. Men poenget er jo at om barnet ønsker seg en iPhone så fins det måter å få tak i det uten å kjøpe ny. 

når det er sagt hadde ikke denne ungen fått en dritt av meg noensinne igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, BethD skrev:

Joda. Sikkert. Men poenget er jo at om barnet ønsker seg en iPhone så fins det måter å få tak i det uten å kjøpe ny. 

Du hopper inn på side 21, uten å engang ha lest førsteinnlegget, for å fortelle noe som alle skjønner, og som allerede har blitt diskutert i tråden...

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om hva dette barnet får ? Kanskje det er den ene gaven hun har fått hele livet 

Anonymkode: 495de...41b

Så du tror så vondt om ts? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at ungene ser at andre unger fra mer bemidlede hjem har siste skrik i alt og de vil ha det samme selv og skjønner ikke at det ikke går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var det skuffede foreldre, skuffet barn og mange KGere som nær knives om å fortelle hvor bortskjemt og håpløst barn TS har.

Det handler vel mest om at barnet ikke hadde fått klar beskjed om at en slik mobil ikke kommer på tale og dermed håpet så inderlig og TS som ikke var klar over hvor dypt skuffelsen stakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...