Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, MarianneE skrev:

Det handler vel mest om at barnet ikke hadde fått klar beskjed om at en slik mobil ikke kommer på tale og dermed håpet så inderlig og TS som ikke var klar over hvor dypt skuffelsen stakk. 

Hvor tydelige de hadde vært i forkant har jeg ikke fått helt taket på etter min gjennomgang av tråden, og det har jo dessverre blitt et voldsomt press på dagens barn og unge når det gjelder slike ting.

Samtidig er det jo et veldig stort sprang fra det moren foreslo i forkant av bursdagen - altså en eldre / brukt iPhone til 2.500 kroner - og opp til en iPhone 12. Dersom mine foreldre hadde foreslått en gitt budsjettramme ville jeg aldri ha drømt om at jeg kunne få noe til fire-fem ganger den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.11.2020 den 22.55):

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

Fra reaksjonen hennes skulle man tro hun var veldig bortskjemt, men det høres ikke ut som hun generelt er det - med tanke på resten du skriver. At en 10-åring skal ha en iphone til 6000 +++ (Koster ikke de nyere typene mye mer forresten?) er helt bak mål spør du meg. Det er ikke du som er urimelig i dette tilfelle, jeg foreslå at du står på ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2020 den 1.24):

Så da skal man gi en 10-åring en bursdagsgave hun ikke ønsker seg?

Poenget med GAVER er jo å gi noe mottakeren setter pris på, eller?

Anonymkode: e5cc1...67a

Det må kunne gå an å ønske seg andre ting som ikke koster 10.000 kr 🙄

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2020 den 16.42):

TS igjen, 

 

Jeg valgte å være den kjipe moren. Hun fikk valget mellom å få 2000kr eller beholde xiaomi mobilen. Informerte også om at jeg kan vurdere å kjøpe en iPhone til julen 2021 til maksimum 4000kr, mot at mobilen er i tip topp tilstand og uskadet frem til da. For da har hun vist at hun greier å ta vare på en mobil. Jeg og mannen var litt harde mot henne, men vi kan ikke gi oss nå. Hun har ikke rørt mobilen enda. Og har ikke snakket sammen siden. Jeg sa at hun har morgendagen på å bestemme seg.
 

Føler meg som verdens verste mamma, men kjenner samtidig at jeg ikke kan gi meg nå. Da blir dette brukt i mot meg for alltid. Mannen er den svake av oss to, men han har lovet å ikke gi etter. 

Anonymkode: 2869c...d96

Kjip mor nei!! Du er en bra mor, den moren som faktisk oppdrar et barn til å forstå at penger ikke vokser på trær og man ikke kan peke på det man ønsker før man eventuelt jobber seg opp til det når man blir voksen!!

Anonymkode: 9ee85...3ea

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snødronninga skrev (12 timer siden):

Fra reaksjonen hennes skulle man tro hun var veldig bortskjemt, men det høres ikke ut som hun generelt er det - med tanke på resten du skriver. At en 10-åring skal ha en iphone til 6000 +++ (Koster ikke de nyere typene mye mer forresten?) er helt bak mål spør du meg. Det er ikke du som er urimelig i dette tilfelle, jeg foreslå at du står på ditt.

Den nyeste koster vel 17000..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2020 den 16.42):

TS igjen, 

 

Jeg valgte å være den kjipe moren. Hun fikk valget mellom å få 2000kr eller beholde xiaomi mobilen. Informerte også om at jeg kan vurdere å kjøpe en iPhone til julen 2021 til maksimum 4000kr, mot at mobilen er i tip topp tilstand og uskadet frem til da. For da har hun vist at hun greier å ta vare på en mobil. Jeg og mannen var litt harde mot henne, men vi kan ikke gi oss nå. Hun har ikke rørt mobilen enda. Og har ikke snakket sammen siden. Jeg sa at hun har morgendagen på å bestemme seg.
 

Føler meg som verdens verste mamma, men kjenner samtidig at jeg ikke kan gi meg nå. Da blir dette brukt i mot meg for alltid. Mannen er den svake av oss to, men han har lovet å ikke gi etter. 

Anonymkode: 2869c...d96

Å være "kjip" er en del av det å være foreldre. Man skal dra opp et menneske til å klare seg selv, ha gode verdier og helst bli en god person. Da kan man ikke få viljen sin hele tiden og man har mye å lære på veien til å bli voksen. Synes du/dere gjorde det riktige - helt klart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.11.2020 den 19.34):

Og hvor har du det ifra at denne 10 åringen pleier å få alt hun vil? Kan for all del hende hun aldri har fått noe hun har ønsket seg skikkelig. 

Anonymkode: feba6...ac8

om hun blir sur over noe slikt så tyder veldig mye på akkurat at hun er vant til å få ting hun peker på og heller ikke har lært seg verdien av ting. At den dyreste mobilen koster veeeldig mye og at foreldre ikke driter penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

om hun blir sur over noe slikt så tyder veldig mye på akkurat at hun er vant til å få ting hun peker på og heller ikke har lært seg verdien av ting. At den dyreste mobilen koster veeeldig mye og at foreldre ikke driter penger

Tråd fra 2020...

Anonymkode: 91419...8f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tråd fra 2020...

Anonymkode: 91419...8f1

ja og? Det er ikke mer enn 2 år siden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2020 den 22.55):

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

Er dattera di autist? Siden hun reagerte på den måten. Bare barn med autisme som reagerer slikt.

Anonymkode: f8c74...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 timer siden):

ja og? Det er ikke mer enn 2 år siden

Høyst unødvendig å dra opp en gammel tråd!

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dattera di autist? Siden hun reagerte på den måten. Bare barn med autisme som reagerer slikt.

Anonymkode: f8c74...330

tråden er gammel…

lurven skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig kjøper man ikke en dyr telefon til et så ungt barn, de har ikke behov for den beste modellen og 

tråden er gammel…

Anonymkode: 80071...e05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært artig med en oppdatering på denne tråden! Ble det iPhone til jul denne gangen - det var jo ett av alternativene hvis hun tok godt vare på den billigere ett år? 

Anonymkode: af40f...a0b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/11/2020 at 12:17 PM, AnonymBruker said:

Iphone 6 ble lansert i 2014. 

Det sier noe om kvaliteten på Iphone. Ingen andre merker er i nærheten av å ha gjensalgsverdi seks år senere. Mange som mener man bare betaler for merket bør merke seg dette.

Anonymkode: cb461...26b

Har ikke lest hele tråden, men vil bare nevne at samsung også har utmerket kvalitet. Min s6 fra 2015 er som ny, og fungerer supert til alt. Den du har kjøpt ser også veldig bra ut. Iphone har jeg dårlig erfaring med, men bruker en litt på jobb da jeg er apputvikler.

Vi har god råd, hus, bil, feriehus og ponnier til ungene...men aldri i verden om de hadde fått mobil til 12000. 

Det viktigste er å lære de å sette pris på det de har. 1 år som prøvemobil høres ut som en god ide.

 

Anonymkode: fbe97...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2020 den 22.55):

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

Hadde kjøpt iPhone, skjønner hun er skuffet. Det er stort press om dagen.Dere kunne spart. Dere hadde klart å sette av en tusenlapp hver noen mnd

Anonymkode: 0c7a7...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også blitt lei meg om jeg virkelig ønsket meg A og fikk B. Det er mye bedre å kjøpe noe helt annet, enn billigversjonen av noe hun ønsker seg. Man kan få en iPhone 11 til 4000 kr. Hun kunne heller fått et pengetilskudd og spart opp resten selv. 

Selv om jeg forstår at barnet ble skuffet, synes jeg oppførselen hennes var dårlig. 

Anonymkode: 35b8d...3c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En voksen ser på den oppførselen og tenker at dette er uakseptabelt og utakknemlig. Men det er snakk om et barn, barn tenker ikke på samme måte som voksne og jeg syns det er dårlig gjort av dere i kommentarene å si slikt. 
 

Ts, jeg skjønner at dette ble en skuffende opplevelse for både deg og datteren din.  Hadde dere ikke mulighet å benytte nedbetaling på abonnement? 
Jeg tror egentlig det muligens hadde vært bedre å ikke gi henne en mobil om dere ikke kunne kjøpe den hun ville ha, kanskje?

Men jeg hadde også blitt skuffet om jeg hadde ønsket meg og fått en billig offbrand.  Veldig uheldig situasjon, men skjønner at ikke alle har råd til en 10 - 15 tusen kroner mobiltelefon.

Anonymkode: 1e6e2...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la ungen spare opp nok penger til hennes egen telefon. 

kanskje hun får en tøddel med "respekt" for penger, når hun ser hvor lang tid det kan ta å tjene opp nok penger. 

Anonymkode: 69964...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig todelt i saken her kjenner jeg. Hadde barna mine reagert sånn, hadde jeg blitt sint og skuffa og tenkt de var utakknemlige. Men samtidig så skjønner jeg henne. For når man ønsker seg en iPhone, så er ikke en billig drittmobil det samme. Et ukjent merke som ingen har hørt om, vil sjeldent holde seg bra lenge. 
 

her har ikke ungene begynt med mobil enda. Men de har nettbrett. Jeg har kjøpt billige nettbrett, som må fornyes etter et år eller to, for da slutter halvparten av appene å virke. For de produserer ikke oppdateringer til nettbrettet lenger. Nå sist ble jeg drittlei og kjøpte iPad, den billigste av dem. Og de virker så det suser enda! Det ene overtok de fra meg. Og det er nå seks år gammelt og like bra. Man får det man betaler for. 

Anonymkode: a332c...22e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke kjøpe en pent brukt iPhone da? Det er mange som selger dem billig, fordi de selv skal ha det nyeste av det nyeste. Jeg er selv tilhenger av iPhone men tror nesten aldri jeg har kjøpt en helt ny, de er like gode de brukte.

Anonymkode: b9872...25d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...