Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo hårreisende å foreslå og kjøpe telefon på avbetaling. Vi har fint økonomi til å kjøpe den nyeste iPhone til alle 5 i familien. Det skjer ikke. Verken voksne eller barn får nyeste modeller.

Du er jo med på å lage dette presset. Trikset er jo ikke at man skal gi etter for presset, men å lære ungene hvordan man kan leve med det.

Din oppdragelse vil jo føre ungen rett i luksusfellen.

Anonymkode: d30d0...bd8

Ja, det er jo helt sykt faktisk! Foreslå å bruke penger man IKKE har, ikke for å kjøpe noe helt livsnødvendig, men for å kjøpe en fucking ny modell av iPhone til barn🙃 Jeg blir helt sjokkert av hvilket sløseri enkelte bedriver og oppfordrer til. Det er jo nettopp slik unødvendig merkepress oppstår.

Dette er jo oppskriften på å bli Luksusfellen-kandidat, og å få barn som ikke forstår økonomi. Vi har god økonomi og kunne lett kjøpt flere titalls helt nye iPhoner på dagen, men vi har jo såpass god økonomi nettopp på grunn av økonomisk sans. 

 

Anonymkode: 32a2c...e87

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! 
 

Dette ble en fryktelig lang tråd! Vi har snakket med datteren vår, og fått snakket ut om det hun følte. Vi sa at hun kunne få 2000kr istedenfor mobilen, så kunne hun spare til iPhonen, men dette ville hun ikke gå med på. Hun sa hun aldri vil greie å spare opp 12000kr, til iPhonen hun ønsket seg. Så det var uaktuelt. Vi foreslo også å kjøpe en brukt iPhone til 2500kr eller en eldre iPhone til den summen. Dette var også uaktuelt, hun ville ikke ha en gammel iPhone. Hun sa at hun kunne til nød nøye seg med en iPhone X eller 11. Men igjen  disse telefonene koster mer enn det vi har tenkt å bruke.
 

Jeg og mannen snakket også om økonomi og andre forhold, og da argumenterte han for at foreldre med «dårligere» jobber enn oss, har kjøpt iPhone til barna sine. Argumentet hans er vi har jo egentlig råd til iPhone, så hvorfor skal vi nekte henne det fordi jeg er prinsipielt imot dyre mobiler til små barn. Han mener at vi skal unne henne en iPhone X mot at hun ikke får ny mobil de neste 3-4 årene. Men jeg er usikker på om hun greier å ta vare på iPhonen de årene, er rederi må punge ut for en ny allerede til neste år. 

Så vi er litt usikre her, tror kanskje vi gir etter. For mannen er egentlig enig i at hun burde få en iPhone. Jeg håper inderlig jeg får levert tilbake den telefonen jeg kjøpte, for pakken ble slengt ganske hardt i gulvet. I verste fall får jeg beholde den som min mobil. 

 

Anonymkode: 2869c...d96

Med den type argumentasjon, hadde jeg ikke gitt etter. Nå må dere vise at dere er de voksne og at en tiåring ikke har hele bildet og mulighet til å styre familiens økonomi på den måten. Tiden for å skaffe henne iPhone X, om det var det dere ville, var før bursdagen. Nå er det for sent.
 

Gir dere etter nå, skaper dere en veldig uheldig presedens for at hun kan kreve gaver til en så høy pris som hun selv synes hun fortjener. Da legger dere opp til å belønne en fryktelig ufordragelig holdning til dere. Tenk dere diskusjonen om hun skal få bil til attenårsdagen. Hun kan gå med på fjorårets teslamodell mot at hun ikke maser om ny bil på fem år? 
 

Hvis alle rimelige forslag er uaktuelle, så blir hun uten telefon, da. Ikke forsøk å levere tilbake telefonen som ble måkt i gulvet. Den risikoen får dere ta på egen kappe, eller enda bedre, la datteren deres ta konsekvensen av selv. 

Endret av Hactar
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er en svindyr telefon, men jeg ler ikke akkurat av tanken på hva som hadde skjedd om jeg på den alderen hdde kastet en gave i gulvet og oppført meg som om noen gjorde meg stor urett! Det hadde IKKE blitt flere gaver i allefall,  det er helt greit, heller en leksjon i takknemlighet og folkeskikk før husarrest hadde blitt satt inn.

Anonymkode: cd71f...aa5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enebarn og har på mine 30 år aldri fått en bursdagsgave i nærheten av prisen til en iPhone. Foreldrene mine har en veldig gjennomsnittlig økonomi. 

I mine øyne er en ny iPhone en sykt dyr bursdagsgave.

Anonymkode: 3a4e6...d4c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hun hvor mye penger 12.000 kr faktisk er? Kan dere legge frem andre ting dere kan bruke den summen på, bare sånn for sammenligning. Det funker bra for vår 8-åring, uten at han har ønsket seg sånne dyre idiotmerker for øvrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 23.13, AnonymBruker skrev:

Min fjortiss har en iPhone 7, den har jeg reparert skjermen på tre ganger eller no 😅 Aldri om jeg hadde betalt såå mye for en iphone12 til en 10-åring. Men sjekk på teleoutlet.no, der tenker jeg å få ordnet en litt nyere telefon til eldstemann nå etterhvert; men hun må bidra litt selv også :) Telefon har, dessverre, helt sjukt mye å si for disse barna .. 

Anonymkode: baeaa...fd5

jeg hadde ikke betalt så mye for en telefon til noen jeg 😛 Skal man ha så dyre "vaner" så bør en kunne kjøpe de selv... 

Anonymkode: aab5d...9f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom dere gir etter. Si at dette er bursdagsgave og  julegave de neste to årene :) da tenker jeg at det er innafor... 

Anonymkode: aab5d...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hær re gud.. for en tråd! Jeg har to gutter i barnehagealder - det er bare å begynne å spare skjønner jeg.

Og så hun for en del sider tilbake som kjøpte iPhone til 14000 til 14-åringen i julegave - på avbetaling! Jeg har ikke ord..

Og til dere som snakker om "billigmodeller" av iPhone og å kjøpe brukt - i hovedinnlegget står det at foreldrene hadde foreslått for jenta å bruke ca 2500 på iPhone, men det var hun ikke interessert i. Men ut fra dette er det jo også lett å forstå at en xiaomi til 2000 ikke vil falle i god jord. Jeg ville som flere andre foreslår levert tilbake telefonen og gitt henne penger i gave. Så får hun spare til iPhone selv.

Uff for en verden vi lever i..

Anonymkode: b27a1...1a3

Har du noen gang kjøpt en bil på avbetaling, gjerne til langt mer en 14.000?! Hva er forskjellen. Jo, det skal jeg fortelle deg, du må i tilligg betale renter på den summen. Det trenger man ikke på den tlf. Så når man har betalt ned de 14.000 på 24 mnd feks, Kan man kjøpe seg en ny tlf. Du gjentar vel prosessen med en ny bil etter en del år du også. Kast ikke stein i glasshus selv nå

Anonymkode: 483b9...aaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe vits å diskutere et sånt tema med så mange. Folk er forskjellige, prioriterer forskjellig gjør vi også. Jeg Personelig kjøper den nyeste iPhonen til meg selv og mitt barn. Elsker duppedingser, betaler også gjerne flere tusen for en robotstøvsuger feks. Vi er som sagt forskjellige. Det er døfødt tema med andre ord

Anonymkode: 483b9...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11 åring fikk en iPhone SE, den nye billig versjon av iPhone til 4000kr med ett års abonnement på 299 på ice.net. med 8 gb som vi kunne dele med hele familien på 4. Synes det ikke er så ille innvestering da. Den mobil skal han ha i noen år. Tvinger på barnet en mobil som barnet absolutt ikke vil ha må vi investere på en ny veldig snart igjen synes jeg. Tror ikke det blir mye sparing her synes jeg .

Anonymkode: 65487...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen, 

 

Før dere slakter oss helt her. Vi har ikke bestemt oss enda, vi bare prater sammen, jeg og mannen, om hvordan vi skal løse dette. Men det får mot ny telefon og en eldre iphone, hun vil aller helst ha en uten «knapp» og heldekkende skjerm og ansiktslås. Xiaomi har alle de funksjonene her, pluss knallgod kamera. Det var grunnen til at vi valgte å kjøpe den til henne. Må legge til at alle vennene hennes har ikke iPhone. Av de 5-6 jentene som hun ofte har med hjem har hos oss så har 1 iPhone, 2 har Samsung og resten andre telefonmerker. Så det er ikke slik at mangelen på iPhone vil utestenge henne hekt sosialt. 
 

Jeg har veldig lyst til at hun beholde xiaomi mobilen i minst ett år, vise at hun kan ta vare på en mobil. Så hvis den er i god stand til neste år, så kan jeg vurdere å overta den og hun kan få en iPhone til 6000kr. Men mannen vil helst kjøpe iPhone til henne nå. Vi diskuterer dette frem og tilbake :( Blir aldri enige. 

Anonymkode: 2869c...d96


Altså, nå er jeg en av de som har forsvart datteren din i et par innlegg, og skjønner godt hun ble lei seg.

MEN -

det blir jo likevel helt feil om dere rett og slett kapitulerer og kjøper den rådyre telefonen nå. Da legger dere opp til en dynamikk som kommer til å bli helt eksplosiv når hun blir tenåring snart.

Selv om jeg skjønner hun ble lei seg, så kan dere ikke rett ut belønne en slik reaksjon og oppførsel.

Dere må være voksne og tørre å sette ned foten. Når dere har tilbudt og forsøkt forhandle med div ulike realistiske løsninger, billigere iPhone, delsum og hun må spare, ønske tilskudd i julegaver osv - og hun slår seg helt vrang. Da er det på tide å sette strek, og si at da blir det ingen telefon.

Ja, hun kommer sikkert til å knekke sammen og synes dere er de verste i verden. Det må dere tåle. Det er tross alt bedre for jenta deres å lære noe økonomiske realiteter nå - enn at hun får alt hun krever, og går på en stor smell når hun flytter ut og fremdeles føler at ‘livet skylder henne div luksus hun ønsker seg’.

 

Anonymkode: 4516d...0eb

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skyldes dårlig/manglende oppdragelse. Barn som vokser opp på denne måten blir ikke gagns mennesker, og det er foreldrenes feil. 

Det er utopisk å tro at sutrete, bortskjemte, respektløse, egoistiske barn blir noe annet som voksne.

Anonymkode: 969dc...59e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen, 

 

Før dere slakter oss helt her. Vi har ikke bestemt oss enda, vi bare prater sammen, jeg og mannen, om hvordan vi skal løse dette. Men det får mot ny telefon og en eldre iphone, hun vil aller helst ha en uten «knapp» og heldekkende skjerm og ansiktslås. Xiaomi har alle de funksjonene her, pluss knallgod kamera. Det var grunnen til at vi valgte å kjøpe den til henne. Må legge til at alle vennene hennes har ikke iPhone. Av de 5-6 jentene som hun ofte har med hjem har hos oss så har 1 iPhone, 2 har Samsung og resten andre telefonmerker. Så det er ikke slik at mangelen på iPhone vil utestenge henne hekt sosialt. 
 

Jeg har veldig lyst til at hun beholde xiaomi mobilen i minst ett år, vise at hun kan ta vare på en mobil. Så hvis den er i god stand til neste år, så kan jeg vurdere å overta den og hun kan få en iPhone til 6000kr. Men mannen vil helst kjøpe iPhone til henne nå. Vi diskuterer dette frem og tilbake :( Blir aldri enige. 

Anonymkode: 2869c...d96

Nå er min 10-åring av motsatt kjønn, og jeg vet at det utgjør en forskjell. 
Men jeg blir virkelig satt ut av at en 10-åring kan ha denne typen "krav" til foreldrene sine. 

Her i huset fikk eldste nykjøpt Iphone av gammel modell nykjøpt da vi foreldre ikke lenger hadde brukbare arvetelefoner å avse lenger. Første telefon til barn har da blitt gitt når de begynte å være alene hjemme etter skoletid. Og da fikk en av oss voksne oss ny, og så overtok barnet den gamle. 
Ettersom vi har Iphone, så ble det det barnet også fikk. Men det skal sies at ingen av oss har hatt de nyeste Iphonene, og vi bruker dem over flere år før barna arver dem. 
10-åringen vår har brukt telefon som "spillmaskin" hjemme en stund nå, men det er først i senere tid den har begynt å blitt tatt i bruk til å kontakte andre. (Og da mest oss foreldre) 
Å holde kontakten med venner har ennå ikke begynt å skje over denne platformen. (Men jeg ser at tenåringen er der, og er helt avhengig av mobilen) 

Jeg forstår at du og mannen har veldig forskjellige meninger om hva som er greit og ikke. 
På den ene siden har dere råd til å gi datteren deres enkelte dyre gaver, siden hun er enebarn. På den annen side, så er det helt tydelig at hun ikke har noen forståelse av verdien av ting. 
Altså handler dette etter hvert i mindre grad om selve telefonen, og i større grad om hvilke signaler dere som foreldre sender. (Altså hvilken oppdragelse dere gir datteren deres.) 

I min verden burde ikke 10-åringen hatt denne forventningen til gaveverdi i det hele tatt. Så her bør dere nok ta noe selvkritikk på hva slags forventninger dere lar barnet bygge opp. For denne typen forventninger vil jo ikke minske, hvis dette ikke tas tak i. 

Når det er sagt, så ville nok aldri jeg kjøpt en så dyr gave som ikke var spesifikt ønsket av barnet. Da hadde jeg heller gitt et "gavekort" til bursdagen, der det sto at dere kjøper en mobiltelefon for opp til XXXXkr, og at hun kan få være med og velge ut hvilken selv. 

Men når det nå først har skjedd, og dere har kommet i den situasjonen, så er det viktig at dere håndterer den på en gjennomtenkt måte. 
For det er her dere legger grunnlaget for alle kamper dere skal ta med datteren deres gjennom de neste årene (både pre-teen og tenårene) Og med dette utgangspunktet, bør dere nok forberede dere på å stå i en del dramatikk i årene fremover.
Kan hun bestemme hva dere skal gi i gave?
Hvem setter grensene for verdien på ting hun kan få? Hun eller dere? 
Hvis hun har behov for en ting, som telefon, kan dere da gi henne det hun trenger, eller skal hun få ting hun kan skryte av til venner? Og hvordan skal dere balansere hennes behov for å "følge moter" med deres ønske om å "handle fornuftig". Verden er sjelden svart-hvit. Det å nekte barn å få klær av populære merker, eller å være med på andre trender, fordi dette følger foreldrenes prinsipper, kan også få negative følger. 
Kan hun trasse seg til ting når hun og dere krangler/er uenige? Er det en makt hun skal ha? 
Bestemmer dere, absolutt, uansett hva? 
Evt. hvor går grensene for hennes medbestemmelsesrett? 

Jeg anbefaler å snakke dere godt gjennom dette, i første omgang dere voksne. 
Dere kommer absolutt lengst som et samlet team. Hvis ikke kan hun jo bare lære seg å spille dere opp mot hverandre. 

Jeg ville nok vært veldig streng her, og sagt at det var denne telefonen eller ingen telefon. Den dekker alle krav hun måtte ha til funksjon. Og hun blir ikke utenfor av å ha denne i en periode. Så kunne dere heller snakket om hva som skal til for at hun på sikt kan tjene seg penger til å kjøpe dyrere og nyere Iphoner enn dere er villige til å betale for. 
 

Og så vil jeg bare legge til at det er mange barn som klarer å ta vare på en telefon. Spesielt hvis de får et deksel som beskytter så ikke enhver berøring gir riper/skader.

Anonymkode: ac5c4...485

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.11.2020 den 10.21, Aureka skrev:

Ingen telefon når de er13 år gammel? Hvordan fungerer det? Er hen utenfor, blir hen inkludert?

Hvilken verden lever du i? Jeg lever i virkeligheten, er født tidlig på 70-tallet. Da mennesker snakket sammen. brukte tid på hverandre.

Inkludering forstår du lite av tydeligvis.

Se på unge i dag, når de møtes står/de de sammen å trykker på hver sin tlf. For å vise dumme ting til hverandre. Totalt asosialt og tilbakestående.

Hvorfor klarte vi oss uten mobilen før? Mens i dag er det nesten umulig, sosiale media og smarttelefonen er det verste som har skjedd mennesket.

Anonymkode: 070c3...ac7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når sjefen i huset er 10 år. Lykke til videre.

Anonymkode: 4d491...1b3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn går det når sjefen i huset er 10 år. Lykke til videre.

Anonymkode: 4d491...1b3

Nettopp, men er jo slik dagens barneoppdragelse foregår. Barna bestemmer alt, jobber i et yrke der man ser dette hver dag.

 

Når foreldre spør et barn på 5år om de vil ha på seg jakke ute pga det er kaldt for eks..

Anonymkode: 070c3...ac7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken verden lever du i? Jeg lever i virkeligheten, er født tidlig på 70-tallet. Da mennesker snakket sammen. brukte tid på hverandre.

Inkludering forstår du lite av tydeligvis.

Se på unge i dag, når de møtes står/de de sammen å trykker på hver sin tlf. For å vise dumme ting til hverandre. Totalt asosialt og tilbakestående.

Hvorfor klarte vi oss uten mobilen før? Mens i dag er det nesten umulig, sosiale media og smarttelefonen er det verste som har skjedd mennesket.

Anonymkode: 070c3...ac7

Nå er det sånn at verden har endret seg, og det har den ikke bare gjort de siste 50 årene, men også i de 50 før der, og de 50 før der. 
Jeg tror ingen av oss ville ønsket å gå tilbake til tiden før innlagt vann og strøm, selv om folk klarte seg fint da og. 

En gang i verden var det utenkelig at alle familier hadde sin egen bil. Eller egen telefon i husstanden. (eller do inne i huset)
Det var helt innafor å sende brev med flere dagers fremsendingstid, og nyheter kom to ganger om dagen. (Forutsatt at man kjøpte ettermiddagsavisen og morgenavisen.) 

Unge i dag møtes på andre måter enn før. Og, ja, mobiltelefonene er en stor del av deres liv. Det betyr ikke at de ikke klarer seg uten. De ungdommene jeg kjenner klarer fint å legge vekk telefonen i flere timer for å stikke på fritidsaktiviteter, eller i flere dager om de skal på klassetur. 
Men de er aller, aller mest sosiale på SOME og via forskjellige nettchatter og ved å prate med hverandre mens de spiller dataspill sammen. 
I motsetning til oss som er født på 70-tallet, så foregår altså mye av deres interaksjon hjemmefra, eller fra der de måtte befinne seg, selv om de altså gjør ting sammen. Uten at jeg kan si det har gått nevneverdig ut over deres evne til å ha det gøy sammen når de først er fysisk sammen. 

Jeg selv ønsker heller ikke å gå tilbake 50 år i teknologi. 
Jeg liker internett, søkemotorer, nettbank, nettaviser og e-bøker. 
Jeg stortrives med å kunne sende meldinger med venner, dele bilder og lenker, og å kunne ringe og snakke med folk når jeg vil. (Uten å måtte gå via en hustelefon og gjette på hvem som egentlig svarer.) 
Og jeg synes e-post har gjort arbeidslivet MYE enklere. Og savner ikke å måtte sende fysiske brev for å kommunisere med kunder og leverandører. 
Eller å gå ut fra en kollegas kontor og lure på hva denne egentlig sa, sånn helt nøyaktig. 

Anonymkode: ac5c4...485

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag: Om hun får denne telefonen nå, så gir hun avkall på alle bursdag og julegaver frem til hun er 18 år. ( Eller velg d som passer) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Savan skrev:

EHH.

 

Vi er ikke dinosaurer altså, og det var sjukt press når vi vokste opp også, med alle de nyrike familiene som jobba i «oljå». Playstation, Nintendo, Miss 60 bukser, mobiltelefoner, datamaskin, bunad, Buffalo sko, alle tinga de kuleste hadde.

 

Personlig vokste jeg opp uten TV(!), bil, merkeklær, og etterhvert min elskede pappa. Det var sistnevnte jeg trengte terapi for, alt annet har bare gjort meg godt.

 

Ting er bare ting. Her er det mange som trenger å få perspektiv på ting!

Veldig bra poeng!

Dessuten er det rimelig ironisk at de samme ungene som er opphengt i iPhone og å ha det beste i et evig statusjag, også danser til "BliMe"-danser, som handler om at man er mer enn god nok som du er og at alle skal være venner...

Anonymkode: 90299...866

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje problemet er at en gave er en overraskelse. Det hadde sikkert gått mye bedre om dere hadde tatt en samtale med henne om at den hun ønsket seg ble for dyr, og vist henne telefonen dere tenkte på. Da kunne hun fått velge om hun ville ha den eller ingen telefon.  Det er mye forventninger rundt gaver som er pakket inn. Barnet vet ikke hva de får og  de greier ikke alltid kontrollere følelsene sine om de blir veldig skuffet.

Hvis dere hadde vist telefonen til henne før dere kjøpte den, så hadde hun fått en sjans til å tenke over det. 

Endret av Chiyo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...