Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvorfor kjøpe en billig mobil ingen har hørt om? Hvorfor ikke en eldre modell av feks samsung, eller brukt IPhone? Synes dere er litt harde mot henne

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor har hun fått de verdiene fra? 
her har vår 10 åring enda ikke fått mobil fordi det får ikke våre før ungdomsskolen. Har absolutt ingen bruk for det! 
alle tre har iPad, de betaler halve selv og vi betaler halve. De to yngste valgte å kjøpe brukt fordi de ønsket mer ut av pengene. 
eldste på 14 ønsket en nyere modell, ingen problem da han sparer alt han tjener og kunne cashe ut med en gang. 
han ble kjempeglad da jeg kjøpte en brukt iPhone 7 til han, for da slapp han å bruke så mye av pengene sine. 
holdningsendring og pengeforståelse er virkelig på sin plass. 
 

Anonymkode: 8f7cf...937

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens barn er ekstremt utakknemlig virker det som. De skal ja det nyeste og mest moderne innenfor både teknologi, sko, klær osv. Greit nok at det alltid har vært en form for mote press på skolene, men før i tiden så begynte presset kanskje på slutten av barneskolen, nå starter det så tidlig som barnehagen flere steder. Skal ha, vil ha og ingenting annet enn det som er mest moderne er godt nok. Et år senere og det du fikk året før er alt for gammelt, om barnet ikke ødela mobilen i mellomtiden. Bruk og kast mentaliteten er fint... 

Det er lenge siden jeg var barn, siden jeg har nå er i midten av 30 åra, men jeg husker så godt at foreldrene mine lærte meg gjennom oppveksten at det var viktig å være takknemlig for det jeg fikk av gaver. Selv om jeg ikke alltid fikk det jeg ønsket meg var det viktig at jeg takket for gavene. Hvis jeg absolutt ikke likte noe kunne jeg heller bytte tingen i etterkant som mamma sa. Jeg ble også lært opp til at det var greit at jeg ønsket meg noe, men det betydde ikke at jeg fikk alt jeg ønsket meg/,fikk noe på ønskelista. At det å få gave i seg selv var mer verdt en selve summen på gaven var også noe viktig foreldrene lærte meg. Det er tanken som teller, og ikke hvor mange hundrelapper/tusen lapper som brukes..

Det var en jul jeg fikk en Nintendo husker jeg. Det er og blir den dyreste gaven jeg noen gang fikk som barn, og jeg tror prisen på på 1500 til 2000 kr den gangen. Dette var en gave som både min mormor, min grandtante, mine to onkler med sine partnere hadde spleiset på til meg. Nå i dagens samfunn så forventes det at foreldrene alene skal gi ungene sine en iPhone til 12000 til bursdag eller jul..

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2020 at 10:55 PM, AnonymBruker said:

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

Er du du som postet her tidligere om å avlyse julegaver i år pga en utakknemelig unge? 

Hadde det vært datteren min hadde jeg returnert mobilen tilbake til butikken og hun hadde ikke fått noen annen gave. Men nå hadde ikke min datter reagert på denne måte uansett. Tror det er på tide at dere lærer datteren deres noen vesentlig ting. 

Anonymkode: f0cd5...dcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg som verdens verste mamma, men kjenner samtidig at jeg ikke kan gi meg nå. Da blir dette brukt i mot meg for alltid. Mannen er den svake av oss to, men han har lovet å ikke gi etter.

Dere gjør datteren deres en kjempetjeneste nå. Nå viser dere henne på en omsorgsfull og trygg måte at det ikke er greit å prøve manipulere eller bølle seg til goder. Det er en god lærdom å ha med seg til andre relasjoner også. 

Endret av Hactar
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår presset. I vårt område har mange barn gått rundt med iPhone siden de fikk mobil og forklaringen er at de har fått foreldrenes «gamle». Foreldrene må jo bytte telefoner i ett, tydeligvis. Her har vi samme telefon i årevis til den er utslitt. 
Datteren vår på 12 har vi kjøpt brukt iPhone på finn.no til og ikke nyeste modell. Hun har nå en iPhone 7. Foreslår dette som løsning. 

Anonymkode: 34344...855

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Hotwife skrev:

Men hvorfor kjøpe en billig mobil ingen har hørt om? Hvorfor ikke en eldre modell av feks samsung, eller brukt IPhone? Synes dere er litt harde mot henne

Har du lest tråden? 10-åringen vil ikke ha det.

Anonymkode: 97d22...f2a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 10-åring vil nok bare helst ha det de andre har og de forstår nok ikke helt hva det egentlig vil si at den nyeste iphonen er for dyr. Uansett hvor mye man forteller og lærer en 10-åring om penger så vil de nok ikke klare/evne og forstå dette. TS sin datter kan for mange virke utakknemlig, men her er det nok mange følelser om å ikke få lik som andre samt å ikke evne å forstå. Man skal selvfølgelig fortelle og forklare barnet hvordan dette fungerer, men å forvente full forståelse er litt drøyt. 

Anonymkode: d184a...0df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En 10-åring vil nok bare helst ha det de andre har og de forstår nok ikke helt hva det egentlig vil si at den nyeste iphonen er for dyr. Uansett hvor mye man forteller og lærer en 10-åring om penger så vil de nok ikke klare/evne og forstå dette. TS sin datter kan for mange virke utakknemlig, men her er det nok mange følelser om å ikke få lik som andre samt å ikke evne å forstå. Man skal selvfølgelig fortelle og forklare barnet hvordan dette fungerer, men å forvente full forståelse er litt drøyt. 

Anonymkode: d184a...0df

Jeg forstår at jenta bare er ti år og at hun derfor reagerer urasjonelt. Er da foreldrenes jobb å lære henne å forstå slike ting

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du du som postet her tidligere om å avlyse julegaver i år pga en utakknemelig unge? 

Hadde det vært datteren min hadde jeg returnert mobilen tilbake til butikken og hun hadde ikke fått noen annen gave. Men nå hadde ikke min datter reagert på denne måte uansett. Tror det er på tide at dere lærer datteren deres noen vesentlig ting. 

Anonymkode: f0cd5...dcb

Jeg syns ts løste det på en fin måte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man burde bli glad for å i det heletatt få en mobil. Ikke oppføre seg som en drittunge

Anonymkode: 102bb...3f4

Man er ikke en drittunge av den grunn

Anonymkode: 495de...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt en drittunge..! Når jeg får barn når jeg blir eldre skal de jobbe for det.. mange barn idag er sykt bortskjemte .. barnets reaksjon var bare uppdragelig.. Hilsen 22 åring

Anonymkode: 22843...305

Å Gud ,få deg hvertfall noen år til på baken og få barn. Du virker umoden 

Anonymkode: 495de...41b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Savan skrev:

Helt greit det 🤷‍♀️ 
 

Skremselspropaganda? Det er et eksempel fra virkeligheten. Her argumenteres det for å gi etter for kjøpepress pga. mulighet for mobbing, uteblivende sosialliv fordi det ikke er RIKTIG telefon, jeg vet ikke hva.

 

Kan du ikke bare gi noen saklige argumenter for at en ti-åring skal ha absolutt den dyreste i-phonen? Og gjerne sleng på noen argumenter for hvorfor det, etter din erfaring, er gunstig for et barn å bli bortskjemt etter noter?

 

Klart, det kan gå bra. Det kan også slå feil 🤷‍♀️

Man blir for pokker ikke bortskjemt av å få en telefon man ønsker seg. Gud bedre altså 

Anonymkode: 495de...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 år å helt knust... lykke til som voksen når den tid kommer sier jeg bare..

Anonymkode: e0eee...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun? Da jeg var 17 og gikk på videregående var det de heldige som hadde iphone. Jeg ventet til jeg fikk meg jobb og kunne ta det på avbetaling. iPhonen i seg selv er jo dyr, den nyeste nå ca 9000, og så blir det fort en dyr mobilregning utenom hver mnd. Absolutt ikke noe foreldre skal måtte betale mens barna enda er mindreårig...

Men bidrag til iphone hadde vært bedre enn en hun ikke ønsket, men da måtte hun nesten vært enig om det på forhånd slik at skuffelsen ikke ble så stor. Det kan føles så utrolig stort å få ha en iphone eller en canada goose jakke når man er i 17-18 års alderen og ikke har egne penger enda, noe man drømmer om liksom, så hun kan nok ikke styre følelsene sine.

Men jeg vet ikke hvor gammel hun er. Er hun tenåring så er en vanlig mobil absolutt mer enn nok.

Anonymkode: 5ab9a...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun bare er 10 år, har hun ikke bruk for iphone! Wow. Jeg som er 23 syns iphone er mye å holde styr på. Får månedlig en dyr regning selv om iphonen i seg selv er nedbetalt, og selv om jeg har det billigste abonnementet på telenor. Tenker at det fort kan bli dyrt om en 10-åring skal sitte å laste ned apper og bruke 4G selv! Hva med nettbrett isteden, om det er internett og musikk og YouTube osv hun vil se på??

Anonymkode: 5ab9a...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Visste ikke at det er press om å ha iphone blant 10-åringer! Tenk alle de dyre vinterjakkene osv de kommer til å ønske seg de neste årene. Det er jo umulig uten jobb. I tillegg til at der er en alder hvor de vokser ut av klærne. De må lære seg at foreldrene må stå og jobbe veldig, veldig lenge for å få råd til alt. Sett jenta til en jobb hjemme og si at i dag skal hun leve en dag som mamma, og tjene penger, og ha 8 timers arbeidsdag. Bare for en dag. Så skal hun se at det ikke er bare å kjøpe dyre ting!

Anonymkode: 5ab9a...7d9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Man blir for pokker ikke bortskjemt av å få en telefon man ønsker seg. Gud bedre altså 

Anonymkode: 495de...41b

Å gi ett barn en telefon til ganske mange tusen. jo

Anonymkode: 102bb...3f4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir for pokker ikke bortskjemt av å få en telefon man ønsker seg. Gud bedre altså 

Anonymkode: 495de...41b

Mye vil ha mer..

Anonymkode: 5ab9a...7d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2020 den 23.30, AnonymBruker skrev:

TS igjen, 

 

Før dere slakter oss helt her. Vi har ikke bestemt oss enda, vi bare prater sammen, jeg og mannen, om hvordan vi skal løse dette. Men det får mot ny telefon og en eldre iphone, hun vil aller helst ha en uten «knapp» og heldekkende skjerm og ansiktslås. Xiaomi har alle de funksjonene her, pluss knallgod kamera. Det var grunnen til at vi valgte å kjøpe den til henne. Må legge til at alle vennene hennes har ikke iPhone. Av de 5-6 jentene som hun ofte har med hjem har hos oss så har 1 iPhone, 2 har Samsung og resten andre telefonmerker. Så det er ikke slik at mangelen på iPhone vil utestenge henne hekt sosialt. 
 

Jeg har veldig lyst til at hun beholde xiaomi mobilen i minst ett år, vise at hun kan ta vare på en mobil. Så hvis den er i god stand til neste år, så kan jeg vurdere å overta den og hun kan få en iPhone til 6000kr. Men mannen vil helst kjøpe iPhone til henne nå. Vi diskuterer dette frem og tilbake :( Blir aldri enige. 

Anonymkode: 2869c...d96

Kjære TS, dette ble nok ilddåpen for det som kommer med å ha en pre-tenåring i huset. Dere må velge deres kamper, å for å være helt ærlig så hadde jeg i deres situasjon valgt å kjøpe en iPhone til barnet tross det som skjedde. MEN hadde kjøpt en 8 plus/ eller en xr, gjerne brukt. En anbefaling er vel at forventningsavklaring er et must fremover, vi har en 12 åring som har ønsker som er hinsides, og langt unna det han kan forvente å få til jul og bursdag, å hver gang det kommer opp så informerer jeg om at det er for dyrt. 

Anonymkode: 36abc...67c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...