Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Artig at du kobler det at barn kan få en iphone (nei, ikke en dyr modell) opp mot at jeg da automatisk ikke er opptatt av gjenbruk, secondhand, arveklær, gode verdier og moral. Det at jeg ikke ønsker å statuere et eksempel av mine barn har ikke noe med dårlig moral og verdier å gjøre. 

 Jeg skrev jo MOBIL også! Vi hadde fasttelefon i tillegg, vi greide å fysisk gå til vennene våre å ringe på døra, vi ble med hverandre hjem etter skoletid. Hvilken stein vokste du opp under?? Eller har du faktisk vokst opp med dinosaurene? 😂😉

Det gikk nok rett over hodet på deg, men poenget var at i disse dager betyr mobil mye mer enn feks merkeklær og kan derfor ikke sammenlignes med å ikke ha buffalosko. Hvilke sko du hadde på deg påvirket ikke på samme måte som det påvirker nå å ikke være tilgjengelig.

Anonymkode: b0edd...15a

Nå er det vel heller du som ikke klarer å følge med her 😅 Jenta har fått en smartphone, så hun er tilgjengelig. Har du andre argumenter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, ella_b skrev:

Snakk om å avfeie barns følelser. Skal de ikke få oppleve noe som vanskelig eller dramatisk med mindre det når opp til din "liv og død"-standard?

Man trenger ikke bruke all verdens penger på å kjøpe top notch tech, men man må kunne sette seg inn i barnets verden, diskutere ønsker og forventninger og ikke avskrive noe de opplever som viktig som en "jævla dupeditt".

Hvor eksakt har jeg avfeid et barns følelser mener du?

 

Vet ikke hvilken planet du lever på, men det må være jævlig fint der hvis det at en ti-åring ikke får den dyreste telefonen på markedet, kvalifiserer til et spørsmål om liv og død i dine øyne.

 

Oh mankind, where do we go from here 🙄😔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

TS igjen, 

 

Før dere slakter oss helt her. Vi har ikke bestemt oss enda, vi bare prater sammen, jeg og mannen, om hvordan vi skal løse dette. Men det får mot ny telefon og en eldre iphone, hun vil aller helst ha en uten «knapp» og heldekkende skjerm og ansiktslås. Xiaomi har alle de funksjonene her, pluss knallgod kamera. Det var grunnen til at vi valgte å kjøpe den til henne. Må legge til at alle vennene hennes har ikke iPhone. Av de 5-6 jentene som hun ofte har med hjem har hos oss så har 1 iPhone, 2 har Samsung og resten andre telefonmerker. Så det er ikke slik at mangelen på iPhone vil utestenge henne hekt sosialt. 
 

Jeg har veldig lyst til at hun beholde xiaomi mobilen i minst ett år, vise at hun kan ta vare på en mobil. Så hvis den er i god stand til neste år, så kan jeg vurdere å overta den og hun kan få en iPhone til 6000kr. Men mannen vil helst kjøpe iPhone til henne nå. Vi diskuterer dette frem og tilbake :( Blir aldri enige. 

Anonymkode: 2869c...d96

Om dere gir etter, så ender dere bare opp med en enda større drittunge som kommer til å kreve mer og mer og mer.

Anonymkode: 102bb...3f4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dere gir etter, så ender dere bare opp med en enda større drittunge som kommer til å kreve mer og mer og mer.

Anonymkode: 102bb...3f4

Enig. Skjønner ikke at det er et tema en gang. Jenta har fått flere tilbud om samarbeid for ny telefon og likevel vil hun bare ha og ha, de burde sette ned foten for de gjør henne ingen tjenester når de holder på sånn.

Anonymkode: cd71f...aa5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd at hun ikke ble glad for gaven, jeg har aldri hørt om det merket, men kikket på telefonen og den så flott ut. Regner med at den er bedre enn en gammel iPhone, så er spørsmålet hva som er viktigst da. Funksjonene til telefonen eller merket. En 10 åring trenger jo absolutt ikke det nyeste og beste, hvem gjør egentlig det... 

Jeg har to barn, en på snart ni som den eneste i sin klasse uten mobil (det går helt fint) og en på 12 med en iPhone 8 som er mer enn god nok! 
Helt uaktuelt å bruke så mye penger på noe de ikke trenger selv om vi har råd. 

Anonymkode: d6479...e46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bor kanskje et sted hvor det er et sterkt press på å ha de dyreste og nyeste telefonene? Et slikt press er nok ikke lett å stå i for datteren din. Når det er sagt er jo reaksjonen og oppførselen ikke grei, og man kan jo umiddelbart tenke at det er en bortskjemt og utakknemlig holdning. Det jo veldig lettvint å få en telefon til så mye penger, selv om mange helt sikkert får det. Det er mye penger, og ikke alle har så mye penger å bruke på en telefon til alle i heimen, og det sender jo også et signal om at det bare er å kjøpe i vei dyre ting til store summer. Og en 10-åring med en telefon til så mange tusen synes jeg høres drøyt ut. Jeg kjenner en 14-åring som ønsker seg Iphone 12. Han må spare penger til det, og når han har spart mesteparten, får han resten av foreldrene sine. Det er jo mye læring i å spare til ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS igjen, 

 

Jeg valgte å være den kjipe moren. Hun fikk valget mellom å få 2000kr eller beholde xiaomi mobilen. Informerte også om at jeg kan vurdere å kjøpe en iPhone til julen 2021 til maksimum 4000kr, mot at mobilen er i tip topp tilstand og uskadet frem til da. For da har hun vist at hun greier å ta vare på en mobil. Jeg og mannen var litt harde mot henne, men vi kan ikke gi oss nå. Hun har ikke rørt mobilen enda. Og har ikke snakket sammen siden. Jeg sa at hun har morgendagen på å bestemme seg.
 

Føler meg som verdens verste mamma, men kjenner samtidig at jeg ikke kan gi meg nå. Da blir dette brukt i mot meg for alltid. Mannen er den svake av oss to, men han har lovet å ikke gi etter. 

Anonymkode: 2869c...d96

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg var 10 - 11 år var mitt høyeste ønske å få løvenes konge 2 på vhs.

 

Anonymkode: 383ed...a6d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte min som 29-åring. Iphone er en drittelefon man bare må ha som alt annet vi blir sosialt presset til. Uten den blir det ikke facetime og det er kjipt å falle ut. 

Anonymkode: 47c3a...2d6

Hva er egentlig facetime?

Anonymkode: 90299...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vitner om at du er en god mor, TS

👂👏👏👏🤜

(Skulle egentlig bare være applaus-emoji. Vanskelig å gjøre dette på telefonen)

Anonymkode: b1600...b62

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, hellokitty skrev:

Vi klarte oss fint på sent 90 og tidlig 2000 tallet som barn. Fåtallet av BARN hadde egen telefon da. Burde ikke være forskjell nå. Går an å låne telefon å ringe om man er på besøk hos venner.

I dag går ikke barn å ringer på til hverandre lenger. Alt sosialt avtales over telefon. Er en 14 åring på hytta med foreldrene i dag, så er det mye lettere for han å ha kontakt med venner selvom han er bortreist enn før. Da jeg hadde pappahelger på 90-tallet, mistet jeg all kontakt med venner i de helgene. Det ville jeg ikke gjort nå

Anonymkode: 90299...866

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med 10-åringer og mobil,er at mobilene har kort levetid. De knuser, faller i en vanndam,blir glemt ute i regnet. Så vi har satset på rimeligere mobiler. Mulig dere kunne ha kjøpt et mer kjent merke, men har selv stort sett kjøpt merker som er mer ukjente. Man får ofte mer for pengene,rett og slett fordi man ikke betaler for merkenavnet. Kanskje når datteren deres får prøvd mobilen innser hun at den er helt ok.

Anonymkode: e1432...cc5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen, 

Jeg valgte å være den kjipe moren. Hun fikk valget mellom å få 2000kr eller beholde xiaomi mobilen. Informerte også om at jeg kan vurdere å kjøpe en iPhone til julen 2021 til maksimum 4000kr, mot at mobilen er i tip topp tilstand og uskadet frem til da. For da har hun vist at hun greier å ta vare på en mobil. Jeg og mannen var litt harde mot henne, men vi kan ikke gi oss nå. Hun har ikke rørt mobilen enda. Og har ikke snakket sammen siden. Jeg sa at hun har morgendagen på å bestemme seg.

Føler meg som verdens verste mamma, men kjenner samtidig at jeg ikke kan gi meg nå. Da blir dette brukt i mot meg for alltid. Mannen er den svake av oss to, men han har lovet å ikke gi etter. 

Anonymkode: 2869c...d96

Jeg synes du løser dette på en bra måte. Datteren din får nå anledning til å vise at hun kan ta vare på telefonen, så kan dere jo eventuelt heve listen senere. Foreldre må ta noen «kjipe» avgjørelser, og du har helt rett i at dere må ta denne kampen nå, ellers vil det nok bare eskalere ytterligere :)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Iphonen kommer til å vare mye lengre enn en billig telefon. Hvorfor gi henne en billig telefon på prøve i ett år for deretter å kjøpe en Iphone til henne? Det er i hvert fall bruk og kast. Personlig kommer jeg aldri til å gå tilbake til andre merker etter nå å ha fått Iphone, fordi funksjonaliteten er så mye bedre, og jeg kommer ikke til å gi barna mine noe dårligere heller. Hvorfor skal de ha noe dårligere bare fordi de er barn? Funksjonalitet trumfer pris (men vi har råd til det). 

Anonymkode: 7df6a...11a

Poenget er ikke at dere har råd til det. Poenget er at dere ved å kjøpe iPhone til barna deres setter en standard om at det kun er det dyreste og "beste" som er ok å ha. Som igjen fører til at mange barn med foreldre som ikke har råd til en telefon til 14.000 føler på et press for å ha dette for å passe inn. Og ofte er det slik, at barn blir mobbet for å ikke ha en bra nok telefon

Anonymkode: 90299...866

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 23.03, moho skrev:

Jeg husker godt følelsen av å få feil gave. Jeg ønsket meg for eksempel sykt en Ball-genser men fikk en annen genser som kanskje lignet litt, men det var jo ikke «en genser» jeg hadde ønsket meg. Din datter reagerer nok annerledes enn jeg ville gjort, men det til side.

Hvis hun ønsket seg en iPhone 12 og ikke «en telefon», så ville det nok vært bedre å gi henne 2000 kr til å spare til iPhone12, og ikke kastet bort pengene på noe hun ikke ønsket seg men som til forveksling kunne ligne.

Denne er jeg enig i. Jeg også husker veldig godt følelsen av å få det foreldrene mine mente at var "det samme", for det er for barnet noe HELT annet. Jeg hadde så inmari ønsket meg en blånisselue en gang og fikk en rødnisselue fordi blå var utsolgt. Jeg reagerte ikke så sterkt som din datter for det var jo bare en lue og en tilfeldig hverdagsgave, men jeg husker det var vemodig å gå på skolen med den når det var den blå som var kul. Husker dette ved flere anledninger, der jeg fikk ting som "var helt lik" for en voksen, men for meg var det jo boe "helt annet". 

Dere har ikke gjort noe feil selvfølgelig og klandrer dere ikke, men mitt tips er å bytte den, få tilbake pengene og spare de for henne så hun får den hun vil ha. Blir hun sur da også, så får dere prøve å skjerpe henne kraftig. 

Anonymkode: feba6...ac8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne er jeg enig i. Jeg også husker veldig godt følelsen av å få det foreldrene mine mente at var "det samme", for det er for barnet noe HELT annet. Jeg hadde så inmari ønsket meg en blånisselue en gang og fikk en rødnisselue fordi blå var utsolgt. Jeg reagerte ikke så sterkt som din datter for det var jo bare en lue og en tilfeldig hverdagsgave, men jeg husker det var vemodig å gå på skolen med den når det var den blå som var kul. Husker dette ved flere anledninger, der jeg fikk ting som "var helt lik" for en voksen, men for meg var det jo boe "helt annet". 

Dere har ikke gjort noe feil selvfølgelig og klandrer dere ikke, men mitt tips er å bytte den, få tilbake pengene og spare de for henne så hun får den hun vil ha. Blir hun sur da også, så får dere prøve å skjerpe henne kraftig. 

Anonymkode: feba6...ac8

Tror de fleste barn må gjennomgå at de ikke fikk AKKURAT det de ønska seg- Santa ain’t real, dessverre! At dere framstiller det som et grusomt traume derimot som har satt så dype spor.. Nesten så jeg sier takk for at jeg har opplevd de jævligste tinga som kan skje et barn, for de traumene skal jeg banna bein jobbe meg gjennom. Uten de erfaringene hadde jeg kanskje sitti her å skrevet om den Boschen som ikke var en liten søt Nokia 3310 og hvor forferdelig tragisk det var for meg så alle unger må for guds skyld få det de vil ha, når de vil ha det 😅
 

Huff, sorry altså men klarer bare ikke 🤷‍♀️

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen, 

 

Jeg valgte å være den kjipe moren. Hun fikk valget mellom å få 2000kr eller beholde xiaomi mobilen. Informerte også om at jeg kan vurdere å kjøpe en iPhone til julen 2021 til maksimum 4000kr, mot at mobilen er i tip topp tilstand og uskadet frem til da. For da har hun vist at hun greier å ta vare på en mobil. Jeg og mannen var litt harde mot henne, men vi kan ikke gi oss nå. Hun har ikke rørt mobilen enda. Og har ikke snakket sammen siden. Jeg sa at hun har morgendagen på å bestemme seg.
 

Føler meg som verdens verste mamma, men kjenner samtidig at jeg ikke kan gi meg nå. Da blir dette brukt i mot meg for alltid. Mannen er den svake av oss to, men han har lovet å ikke gi etter. 

Anonymkode: 2869c...d96

Veldig bra at dere ikke gav etter. Dette lærer hun nok mye av selv om det kan føles kjipt her og nå.

 

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, B87C skrev:

Jeg er i 30 årene og da jeg var mellom 10 og 15 fikk vi aldri noe kjempe dyre gaver, det gikk i leker, for ja jeg lekte med leker til jeg var ca 13, og senere cd'er plakater klær osv, men min lillebror som i dag er 14, han får iPhone, Playstation, Nintendo switch og merke klær av typen dritt dyrt, skjønner jo at tidene endrer seg så det  gjør gavene og, men det er jo et ganske stort gap mellom en cd til 199 og en iPhone til 11tusen, er jo fortsatt samme forelder som kjøpet disse gavene... 

«Da jeg var barn»-moral passer ikke her. Verden har forandret seg, man hadde ikke smarttelefoner den gangen.

Anonymkode: 8b428...a99

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner så godt igjen disse trolletrådene.

Anonymkode: d2cf8...bca

Ja, det skulle ikke forundre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...