Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 11.11.2020 den 17.25, Maleficenta skrev:

Det er forskjell ja men iPhone er ikke best

Det er det delte meninger om 

Anonymkode: 495de...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, Savan skrev:

Håper du står på prinsippet ditt. Å gi etter for et barn som er så bastant, for en TING,  tenker jeg er å gjøre henne en bjørnetjeneste..
 

Må bare si at den mest bortskjemte jenta jeg kjenner, endte opp med å selge sexbilder til gamle griser med den dyre telefonen hun fikk av foreldrene. Hun fikk alt hun ville ha, men det ble aldri nok og hun lærte aldri verdien av å kunne ønske seg noe, og ikke få det med en gang, eller å jobbe for noe, spare penger.. Det gikk ut over dømmekraft og moral gitt. Med hennes mindset var det minimal innsats=penger=verdt det. Nå selger hun dop. Vil ikke ha en vanlig jobb, for penger er alt, og jo enklere jo bedre.

 

Ser også at de damene som ender opp med sugar daddies, ofte er damer som fikk alt de ville ha av foreldrene og som voksne aktivt oppsøker menn som kan fortsette i den rollen.

 

Just food for thought 🌹 Dere ga den gaven i beste mening, dumt hun ble lei seg, men dere har trøsta og forklart, tilbudt alternativer. Barn blir lei seg, de får reaksjoner, de overreagerer av og til, men det er en del av livet. Det må voksne klare å stå i. Hun kommer til å overleve uten akkurat den iphonen, believe me. Jeg overlevde å miste faren min rundt hennes alder, tro meg det gjorde vondt. Life goes on.

Da kan jeg jo si jeg ikke har den erfaringen med de jeg kjenner. Snakk om skremselspropaganda 

Anonymkode: 495de...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kjøper noe helt annet enn hun ønsker, og forventer hun blir glad ??

Anonymkode: 495de...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere kjøper noe helt annet enn hun ønsker, og forventer hun blir glad ??

Anonymkode: 495de...41b

Man burde bli glad for å i det heletatt få en mobil. Ikke oppføre seg som en drittunge

Anonymkode: 102bb...3f4

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, sånn drittoppførsel på en 10 åring. En ting er å bli skuffet og vise det, men man kaster da ikke gaven i gulvet med vilje! Har hun så lite forståelse av hva ting koster og penger generelt? Hun virker ikke moden nok til å ha ansvar for en dyr telefon.

Jeg hadde sagt tvert at da får hun ikke noen gave om hun skal oppføre seg sånn.

Om dere ender opp med å kjøpe en annen telefon, så gå for en brukt eller eldre iphone. La hun velge, det eller ingenting.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg jo si jeg ikke har den erfaringen med de jeg kjenner. Snakk om skremselspropaganda 

Anonymkode: 495de...41b

Helt greit det 🤷‍♀️ 
 

Skremselspropaganda? Det er et eksempel fra virkeligheten. Her argumenteres det for å gi etter for kjøpepress pga. mulighet for mobbing, uteblivende sosialliv fordi det ikke er RIKTIG telefon, jeg vet ikke hva.

 

Kan du ikke bare gi noen saklige argumenter for at en ti-åring skal ha absolutt den dyreste i-phonen? Og gjerne sleng på noen argumenter for hvorfor det, etter din erfaring, er gunstig for et barn å bli bortskjemt etter noter?

 

Klart, det kan gå bra. Det kan også slå feil 🤷‍♀️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Man burde bli glad for å i det heletatt få en mobil. Ikke oppføre seg som en drittunge

Anonymkode: 102bb...3f4

Det er tull. Hadde du fått en stygg julegenser fra europris hadde du ikke "blitt glad for å få en genser". 

Anonymkode: 4f98b...e6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen, 

 

Jeg valgte å være den kjipe moren. Hun fikk valget mellom å få 2000kr eller beholde xiaomi mobilen. Informerte også om at jeg kan vurdere å kjøpe en iPhone til julen 2021 til maksimum 4000kr, mot at mobilen er i tip topp tilstand og uskadet frem til da. For da har hun vist at hun greier å ta vare på en mobil. Jeg og mannen var litt harde mot henne, men vi kan ikke gi oss nå. Hun har ikke rørt mobilen enda. Og har ikke snakket sammen siden. Jeg sa at hun har morgendagen på å bestemme seg.
 

Føler meg som verdens verste mamma, men kjenner samtidig at jeg ikke kan gi meg nå. Da blir dette brukt i mot meg for alltid. Mannen er den svake av oss to, men han har lovet å ikke gi etter. 

Anonymkode: 2869c...d96

Ja, det føles som verdens verste mamma, men det er du ikke.

Jeg synes dere prøvde å løse det på en bra måte. Ja, stoltheten hennes er skadet og hun føler hun må kjempe videre for å vinne denne kampen. Da er det bare å holde ut. Hun skjønner etterhvert at denne mobilen er bedre enn ingen mobil. Gi henne litt rom og litt tid nå for å akseptere situasjonen. Det blir en veldig verdifull lekse for henne videre i livet. Om 10 år kommer hun til å se annerledes ut på denne situasjonen enn nå. Hun er fortsatt et barn. Men samtidig er det viktig at dere forklarer til henne på en måte hun forstår hvorfor dere gjør som dere gjør. 

Her kunne regjeringen kjørt en kampanje med filmer eller videoer hvor det forklares til barn i denne alderen om verdien av ting, om penger, om hvorfor man ikke trenger den nyeste og dyreste modellen av noe man ønsker seg og om å være bra nok. Jeg er redd for at disse holdningene videreføres også når det gjelder utseende og da er kun det perfekte bra nok. En ond spiral.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kjøper noe helt annet enn hun ønsker, og forventer hun blir glad ??

Anonymkode: 495de...41b

Noe helt annet er det jo ikke, hun ønska seg en telefon og fikk en telefon. Det var bare ikke bra nok, og ingen kompromisser er gode nok heller. Hvordan tenker dere egentlig å skjerme barn for alle skuffelser de må gjennom? En karakter som ikke ble som forventa, kommer kanskje ikke inn på skolen som var første valg, får ikke den de er forelska i, blir dumpa, klarer ikke oppkjøringa and so on and on..


Mye å grine over i dette livet gitt. Men så går det pinadø videre likevel 😉

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun fått valget av foreldrene, bra det, eneste hun faktisk vil lære noe av.  

Anonymkode: b19e2...ae2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen, 

 

Jeg valgte å være den kjipe moren. Hun fikk valget mellom å få 2000kr eller beholde xiaomi mobilen. Informerte også om at jeg kan vurdere å kjøpe en iPhone til julen 2021 til maksimum 4000kr, mot at mobilen er i tip topp tilstand og uskadet frem til da. For da har hun vist at hun greier å ta vare på en mobil. Jeg og mannen var litt harde mot henne, men vi kan ikke gi oss nå. Hun har ikke rørt mobilen enda. Og har ikke snakket sammen siden. Jeg sa at hun har morgendagen på å bestemme seg.
 

Føler meg som verdens verste mamma, men kjenner samtidig at jeg ikke kan gi meg nå. Da blir dette brukt i mot meg for alltid. Mannen er den svake av oss to, men han har lovet å ikke gi etter. 

Anonymkode: 2869c...d96

Bra at du stod på prinsippet ditt. Du er ikke verdens verste mamma, du sier jo fra første stund at du er lei deg og skuffet over at hun ikke ble glad for gaven- den var gitt med beste mening, skal tanken eller pengene telle mest? Å klare å stå i et barns vanskelige følelser er så vondt, så vanskelig, vi vil jo bare at de skal være glad og fornøyde hele tiden- men det er jo umulig, og ikke ville det vært bra heller.. Vi lærer av alle følelsene tross alt. Det enkleste for deg her ville jo vært å bare kjøpt den telefonen- mange her inne hadde gjort det, men er det smart å kjøpe bort vonde følelser..?

 

Synes du er god 😘 Håper dattera di finner ut at gaven duger, selv om det ikke var den dyreste iphonen. Lykke til ❤️

 

Endret av Savan
Ups
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tull. Hadde du fått en stygg julegenser fra europris hadde du ikke "blitt glad for å få en genser". 

Anonymkode: 4f98b...e6e

Dårlig eksempel 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Drizzt said:

Her kunne regjeringen kjørt en kampanje med filmer eller videoer hvor det forklares til barn i denne alderen om verdien av ting, om penger, om hvorfor man ikke trenger den nyeste og dyreste modellen av noe man ønsker seg og om å være bra nok.

Hæ? Hva har regjeringen med dette å gjøre? Og hvilke barn/ungdommer bryr seg om regjeringen?

Anonymkode: 112ad...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hva har regjeringen med dette å gjøre? Og hvilke barn/ungdommer bryr seg om regjeringen?

Anonymkode: 112ad...259

Opplysningskampanje for barn og foreldre. Regjeringen kan gi oppdrag og bevilge midler for eksempel. Slik det var for hjerneslag, selvmord, stoffmisbruk og andre viktige temaer i samfunnet som berører mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du var flink som sto på ditt. Men denne oppførselen til jenta kommer jo fra...øh, dere? Igjen, du har vært flink og jeg er helt enig i at å bruke SÅ mye penger på en mobil til et barn er helt sinnssykt. Ja, for mangemillionærer som har råd å betale 12 tusen hver gang ungen mister mobilen ned trappa, for all del. Men for oss vanlige dødelige. En mobil er noe som skal brukes ihjel. Den får juling rett og slett. Da er det jo helt ulogisk å bruke 12 tusen på noe som lett kan knuses umiddelbart.Hadde du betalt 12 tusen for en uknuselig telefon som tålte å bli kjørt over at en trailer og alt mulig rart - og som ikke et utdatert om to år - ja... men det er jo ikke det. Om et-to år kommer en ny mobil og da er dagens dato-iphone dritt og flaut og kleint å bruke, etc. 

Jeg skjønner godt at barn syns det er flaut å bruke en dritgammel mobil - men da er det viktig å lære barnet at deres verdi ikke ligger i hvilken mobil de har. Selvsagt vil de ha en som fungerer og kan ha samme apper - men de fleste nyere mobiler er ganske sidestilt og har de fleste like appene. Men hvis barnet har lyst på en nyere iphone så får man kjøpt billige, fint brukte. 

Forøvrig så kjøpte jeg og en kollega nye mobiler for kanskje 5 år siden samtidig. Jeg kjøpte en samsung, de kjøpte en xiaomi. Begge til ca samme pris. Deres xiaomi var myyyye bedre enn min og hyrte mye lengre. En skikkelig arbeidshest av en telefon. 

Nå finnes det jo billige Huawei-telefoner som går Apple rett i hælene. 

Anonymkode: 383ed...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 23.11, AnonymBruker skrev:

Huff, harde ord, og veldig inkluderende! Det er et barn som du snakker om!! Du kan ikke si at et barm er en "drittunge av en unge" pga en reaksjon?!? Min sønn reagerte nesten likt da han ikke fikk Play Station et år. Han var så overbevisst om at han fikk det, drømte om det og fikk noe helt annet! Har null problemer med å forstå reaksjonen hans som gikk fra 100 i forventning til å måtte stå å smile med tårer bankene i øyekroken. Til slutt klarte han ikke holde seg. Drittunge???? Nei :)

Anonymkode: 35512...df8

Fortsatt en drittunge..! Når jeg får barn når jeg blir eldre skal de jobbe for det.. mange barn idag er sykt bortskjemte .. barnets reaksjon var bare uppdragelig.. Hilsen 22 åring

Anonymkode: 22843...305

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.11.2020 den 22.55, AnonymBruker skrev:

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 
 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 


 

Anonymkode: 2869c...d96

Barnet er jo uten skyld - det er jo dere som foreldre som ikke har lært ungen nok. Hele greie blir jo bare trist for begge parter som resultat. 

Om jeg så hadde hatt 100 millioner så hadde jeg ikke vært så patetisk at jeg ga 10 åringen min en mobil til 10,000+ tusen.

Hvordan i all verden kan folk være så blåst? Selv om jeg har mer enn nok med penger så hadde jeg aldri gjort det av den enkle grunn at jeg ikke hadde ønsket å bidra til et sånt psycho kjøpe/ status-press blant barn. 

Det handler jo overhodet ikke om hvor mange barn dere har..Det handler om at det er sinnsykt at unger på 8/10 år MÅÅ ha en mobil til 10,000+ for å være lykkelige / "passe inn". 

Er så glaaaad for at jeg var liten på 80 og 90 tallet❤️

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Fortsatt en drittunge..! Når jeg får barn når jeg blir eldre skal de jobbe for det.. mange barn idag er sykt bortskjemte .. barnets reaksjon var bare uppdragelig.. Hilsen 22 åring

Anonymkode: 22843...305

Vi har vel alle tenkt som deg en gang... 😉

Mange norske barn i dag lever i overflod. Nordmenn er skamrike. Forbruk er ekstremt tilgjengelig. Å skjerme barna for dette er himla vanskelig. Selvfølgelig bør man jobbe for gode holdninger, men foreldrene står ikke for 100% av det en tiåring påvirkes av, og derfor kan ALLE foreldre oppleve at barna av og til reagerer som en "drittunge". Dette kan fort skje deg også, fordi du ikke kan oppdra barnet i en boble der Mamma bestemmer alle verdier. Sorry, men sånn er det å leve i et samfunn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Savan skrev:

Tror de fleste barn må gjennomgå at de ikke fikk AKKURAT det de ønska seg- Santa ain’t real, dessverre! At dere framstiller det som et grusomt traume derimot som har satt så dype spor.. Nesten så jeg sier takk for at jeg har opplevd de jævligste tinga som kan skje et barn, for de traumene skal jeg banna bein jobbe meg gjennom. Uten de erfaringene hadde jeg kanskje sitti her å skrevet om den Boschen som ikke var en liten søt Nokia 3310 og hvor forferdelig tragisk det var for meg så alle unger må for guds skyld få det de vil ha, når de vil ha det 😅
 

Huff, sorry altså men klarer bare ikke 🤷‍♀️

Bare så det skal være sagt så har jeg opplevd ganske jævlige traumer selv. Og bodd i ørten fosterhjem som ikke har behandla meg pent de heller. Allikevel så husker jeg bl.a den lua fra hjemme hos min egene foreldre før jeg flytta. Barn er barn uanset traumer eller ikke. Jeg har heldigvis fokusert på å ta med meg de gode minnene, og det med denne lua er sært nok et godt minne. 

Jeg mente absolutt ikke at man skal gi et barn alt dem peker på, men blir teit å gi en etterligning av det de vil ha, da gir man noe helt annet istede tenker jeg. Og husk, selvom du og jeg har opplevd traumatiske ting så betyr ikke det at "normale" barn ikke skal få være normale. Blir like idiotisk som å si : spis opp maten din, tenk på barna i afrika. 

Anonymkode: feba6...ac8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er tull. Hadde du fått en stygg julegenser fra europris hadde du ikke "blitt glad for å få en genser". 

Anonymkode: 4f98b...e6e

Jo, jeg ønsker meg faktisk en stygg julegenser

Anonymkode: aa02c...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...