Gå til innhold

Sovia prøver på førstemann


Sovia

Anbefalte innlegg

Takk for fine meldinger, @Noldi og @Amatariel😘

Når det gjelder privat gynekolog er jeg forsåvidt klar, men det som gjør at jeg nøler litt er kostnadene. Hvor mange konsultasjoner har man i måneden (skjønner at dette er individuelt), og betaler man mellom 1500-2000 hver gang? Velger man en klinikk (type Hausken, Volvat, Medicus, Aleris?) eller en privat gynekolog med egen praksis? Må lese meg opp her merker jeg. 
Jeg blir jo også litt lettere gal av å ikke kunne ringe gynekologen min når jeg lurer på noe, så jeg tenker det er verdt å få den oppfølgingen og ikke minst tryggheten rundt prøvingen og etterhvert også forhåpentligvis et svangerskap. Går det evt. an å be fastlegen om en henvisning til privat siden den offentlige ikke har tid til mer enn én konsultasjon hver 3. måned, eller er det evt forbeholdt langtidsprøvere? Her har jeg ingen peiling 😄

 

Takk @Amatariel, men jeg tror det er best å anse meg som ute. Jeg har aldri kunnet stole på EL-testene tidligere, eneste grunnen til at jeg krysstestet med de nå var for å se om de faktisk ble positive når jeg antok jeg hadde EL. Likevel tenker jeg at jeg kan dra på Fürst og ta en blodprøve på fredag (7 dager etter antatt EL), så er jeg helt sikker 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blitt veldig positivt overrasket over kostnadene til privat gynekolog (Medicus). Både ved prøving ved forrige barn og denne runden her. Jeg betalte ca 1400 kr ved første konsultasjon, og det har egentlig vært det. Kommer selvsagt an på hvilken hjelp man trenger, men i mitt tilfelle har det bare vært medisin(er). Jeg har fritt kunne ringe og sende e-post til gynekologen med spørsmål og vi har hatt dialog underveis. 

Henvisning får man som hovedregel bare hvis man har vært prøver i 1 år+. 

Lurt med blodprøve hos Furst ja, gjør det! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP1 - CD38

Stikker bare innom for å vise dagens temperatur. FF mener jo fortsatt jeg har hatt EL, og selv om jeg ikke tror på det så er det litt fint likevel. Nå er krysset forresten litt justert nedover - noen som vet hvorfor? Da fikk jeg plutselig mange temperaturer over coverlinen 🙈

23ED8592-67CB-4976-B53A-C4488AF9CD20.thumb.jpeg.800736bbd17093fe0975d15fa15b63c8.jpeg

Jeg har både bestemt meg for å dra og ta blodprøve i morgen (mye for å bare ha det gjort), og også å ta kontakt med en privat gynekolog i neste uke for å få en time før jul. Sistnevnte er selvsagt med mindre jeg på mirakuløst vis har hatt EL likevel, for da funker jo åpenbart Letrozol. Men det har jeg som sagt vanskelig for å tro.

Ellers bare koser jeg meg og gleder meg til både helg og snart juleferie. Håper dere har en fin dag 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig null peiling på temping og fertilityfriend, så jeg skal ikke gi deg håp eller ta fra deg håp når det kommer til tempkurven og krysset i appen. Men! Jeg må jo si at hvis det stemmer og du er 6 dpo i dag så er jo det helt fantastisk😍 Blir veldig spennende å høre hva blodprøven sier! Hvor lang tid tar det å få svar fra fürst? Jeg blir jo kjempenysgjerring jeg nå😁😇 Hvis det stemmer er det bare én dag mellom oss i dpo-land også😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FF justerer ut fra en helhet, så om krysset flyttet seg nå så må det være dagens temp som gjorde utslaget. Hvorfor den gjorde det med det grunnlaget vet jeg ikke...

Veldig lurt å ta den blodprøven ja! Du får vel forhåpentligvis svar dagen etter? Eller, om du tar i morgen så svar på mandag da. Håååper du har hatt EL. Men uansett tror jeg det blir bra med en gyntime. For selv om du har hatt EL så burde jo letrozol hjulpet til slik at den kom tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovia skrev (På 9.12.2020 den 12.33):

Takk for fine meldinger, @Noldi og @Amatariel😘

Når det gjelder privat gynekolog er jeg forsåvidt klar, men det som gjør at jeg nøler litt er kostnadene. Hvor mange konsultasjoner har man i måneden (skjønner at dette er individuelt), og betaler man mellom 1500-2000 hver gang? Velger man en klinikk (type Hausken, Volvat, Medicus, Aleris?) eller en privat gynekolog med egen praksis? Må lese meg opp her merker jeg. 
Jeg blir jo også litt lettere gal av å ikke kunne ringe gynekologen min når jeg lurer på noe, så jeg tenker det er verdt å få den oppfølgingen og ikke minst tryggheten rundt prøvingen og etterhvert også forhåpentligvis et svangerskap. Går det evt. an å be fastlegen om en henvisning til privat siden den offentlige ikke har tid til mer enn én konsultasjon hver 3. måned, eller er det evt forbeholdt langtidsprøvere? Her har jeg ingen peiling 😄

 

Takk @Amatariel, men jeg tror det er best å anse meg som ute. Jeg har aldri kunnet stole på EL-testene tidligere, eneste grunnen til at jeg krysstestet med de nå var for å se om de faktisk ble positive når jeg antok jeg hadde EL. Likevel tenker jeg at jeg kan dra på Fürst og ta en blodprøve på fredag (7 dager etter antatt EL), så er jeg helt sikker 👏🏻

Jeg går hos volvat, ved å være medlem (gratis studentmedlemskap for meg da) så får jeg 20% rabatt på timene, gratis tlfkonsultasjon og nye elektroniske resepter. Hun har mange ganger satt meg på div medisiner og fulgt meg opp per tlf. Jeg går også jevnlig dit. Pga coronatillegg osv havner jeg lett mellom 600-1100kr per gang alt etter om det bare er en kontroll med ultralyd eller div prøver vi tar. Men verdt å merke seg at det ikke er uvanlig at timen bare har vart i 15-30 min til den prisen. Tror jeg har vært der 3-4 ganger inkl. første gang med celleprøve og endometriosekontroll. Men det er aller mest samtaler per tlf om utvikling og at vi blir enige om nye resepter. Jeg opplevde iallfall at de var  veldig progressive, kanskje raskere på nye tiltak enn hva jeg var forberedt på. Jeg trodde forresten at det skulle bli dyrere ut fra hva jeg kunne lese på nett ved bestilling av time, så tror også skjønnet til gynekologen spiller inn. Jeg booker heller aldri digitalt, men avtaler med gyn per tlf. Jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen, men håper du finner det som er rett for deg. 

Endret av babycodex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for meldinger, @Noldi, @Amatariel og @babycodex 🥰

I dag fikk jeg svar fra Fürst, ingen eggløsning. Heldigvis var det så forventet at jeg ikke ble særlig lei meg. Nå ligger fokuset kun på å fortsette å ta metformin (er oppe på 1500 mg nå) og så tenker jeg å starte på Primolut i romjulen. Jeg spurte min mann om han syntes det passet, for sist ble jeg så veldig sur og hormonell 😂 Han mente at jeg pleier å være så stresset i romjulen fra før av at det bare var å kjøre på. Og jeg er jo bare glad jo før jeg kan starte. Selv om jeg ikke er helt enig med han i akkurat dét 🙈

Jeg sendte en melding til gynekologen og spurte om han ville jeg skulle ta dobbel eller trippel dose Letrozol neste syklus, siden dobbel ikke ga utslag denne gang. Han ville jeg skulle ta dobbel igjen. Jeg håper metforminen gir den et puff så jeg kan få eggløsning i det minste.. Akkurat nå er det alt jeg vil ha 🤞🏻 (jeg, som mange andre 😎). 
 

Så, jeg synes det er helt greit å vente en ukes tid med å starte på Primolut, og så synes jeg det er veldig fint å ha en plan. Jeg har forresten ombestemt meg angående privat gynekolog, jeg venter til neste syklus er over før jeg tar kontakt. Sånn i tilfelle neste syklus med Letrozol funker 🤞🏻👏🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt med en plan!

Jeg går selv på 1500gr metformin og er overbevist om at det er den som gjør at syklusen min i det hele og store eksisterer. 
Du får nyte førjulen her nå, og så blir det oppstart av primolut om en uke. Kanskje du ikke blir så hormonell og sur denne gangen ;) Kan være forskjell fra gang til gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjempefin plan! Det er jo en av de største grunnene til at jeg liker å gå til privat gynekolog, for da er planen alltid klar. Så lenge du føler deg godt nok «kontrollert» og trygg på hva som er neste steg så tenker jeg også det ikke er et umiddelbart behov for å gå til privat. Håper gullegget slipper snart!😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP1 - CD 49

Jeg er her enda jeg, men jeg håper dette er et av de siste innleggene jeg skriver i PP1. Får jeg kalle det PP1 når jeg ikke har hatt EL egentlig? Jeg tror jeg gjør det uansett, så føles det fint og friskt når jeg kan skrive PP2. Det er tross alt 16 mnd siden jeg sluttet på prevensjon og 3 mnd siden vi bestemte oss for å begynne å prøve aktivt. 
 

I dag skjer det endelig noe, og jeg begynner på Primolut! Nøye planlagt, for hvis alt blir som sist vil jeg få mensen 2. januar og har styrt unna mensen hele julen. Noen positive sider ved dette må jeg ha 😂 Jeg tok en graviditetstest i dag tidlig - kun for å få bekreftet at den er negativ, siden jeg ikke skal gå på Primolut om det er fare for at jeg er gravid. Ikke at temperaturene tilsier at jeg er det, men det var likevel litt gøy å ta en test «etter gammelt». 
 

Jeg husket forresten feil! Det var ikke Primolut jeg ble så sur og hormonell av, men Letrozol. Så det er fortsatt en liten stund til. Dessuten en mye kortere tidsperiode (5 dager mot 10 dager om det hadde vært Primolut). Så da kan jeg bare være blid og glad hele julen, og som jeg gleder meg 😍 Håper dere har en kjempefin førjulstid! Såå kjekt å se positive graviditetstester fra flere her inne 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig at noe skjer ja😁 Da har man noe å se frem til, istedenfor å lure på hva som skjer når, og om noe skjer i det heletatt😅 Jeg ble også voldsomt humørsyk av letrozol. Tror mannen her i hus er ganske glad for at vi slapp unna med kun to runder😅 Håper dette blir en av dine siste runder, om ikke den siste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PP1 - CD 53

PLOT TWIST! Jeg er i DPO-land!
 

Jeg har egentlig ikke trodd på det før i dag, men jeg er altså 6 DPO i dag i følge FF. Denne gangen tror jeg faktisk på det. Vi har mest sannsynlig misset vinduet (hadde sex på eggløsningsdagen) da sengekos ikke sto øverst på listen i julekaoset, men vi er begge bare overlykkelig over at jeg faktisk har hatt EL. Til tross for at det er på dag 47. Jeg startet på Primolut og så sluttet jeg to dager senere. Nå regner jeg med mensen kommer av seg selv. Jeg aner ikke hvor lang lutealfase jeg har, men jeg vil anta IKM er rundt 1. januar. Så NÅ blir det spennende dager fremover - hvordan vil temperaturen være, vil jeg få mensen, og hvordan blir det å ta en graviditetstest når jeg for en gangs skyld faktisk har hatt eggløsning? Heldigvis reiser vi til fjells i morgen med hele familien, så disse dagene i DPO-land kommer til å gå fort. Planen er å teste på tirsdag (10DPO). Men, vi feirer som sagt at jeg har fått eggløsning uansett. Kroppen min funker (litt iallefall)! 🤩

Håper dere har fine juledager 🎄 

1451936B-FED5-4791-BD08-DFB5198D0977.jpeg

Endret av Sovia
La ved bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med eggløsning!😍🎉 Sex på eggløsningsdagen kan fort vise seg å være nok, det skal jo bare én sædcelle til som har funnet rett vei til egget😁 Gleder meg til testingen begynner! Min erfaring er iallfall at jeg hadde helt sinnsykt mye mer nerver når jeg skulle teste etter å definitivt ha hatt eggløsning, sammenlignet med når jeg ikke har visst om det hadde vært eggløsning eller ikke😅 Lykke til❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åååå yeah 👍 dette var herlige nyheter 🎄 det er så befriende å vite at kroppen greier det selv. Sier også som Noldi at sex på selve dagen kan være nok, så det blir spennende å følge med 😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Lily92, @Noldi og @Neutral90🥰 

I dag er jeg 7DPO og temperaturen er fortsatt høy! Selv om vi hadde sex på eggløsningsdagen så har jeg virkelig ingen tro på denne syklusen. Ikke føler jeg noe som helst heller, alt er som normalt. Men det kommer likevel til å være spennende å teste. Nå er det jo faktisk på ekte! Jeg og min bestevenninne sammenligner det alltid med et skrapelodd, og nå har jeg faktisk (endelig) et skrapelodd i hånden som jeg kan skrape den kommende uken. Nå er det faktisk en liten sjanse for at det blir premie 💖

E8AA082B-EAA0-4A73-B4FB-B31287CFE59E.thumb.jpeg.e31feeac6985bed30602f7df6aee4b8e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huuuuurra! Dette er jo helt magisk! Så fantastisk med EL! 😄 Det skjønner jeg godt at du feirer!

Sier som de andre at sex på EL-dagen er jo midt i blinken! Trenger absolutt ikke mer sex enn det. Og ofte er det når man tror det minst at magien skjer ;) Så jeg har troen! 🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP1 - CD56 - 9DPO

Jeg skulle egentlig holde meg til i morgen, men tok en test i dag. Blenda. Temperaturen gikk litt opp og jeg tenker at så lenge den holder seg oppe så er ikke løpet kjørt helt enda. Og så lenge mensen holder seg unna, selvsagt. Jeg er uansett veldig forberedt på at det ikke gikk denne gangen, så jeg tar det heldigvis ikke så tungt. Får bare håpe at jeg får litt tidligere EL neste syklus 🙈

3A047C04-F8A3-47D0-B114-5883FD4A5E63.thumb.jpeg.831f1d3c235bcf3026e4f259591e391e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...