Gå til innhold

Sovia prøver på førstemann


Sovia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Inspirert av andre vil jeg skrive en liten oppsummering her, mens jeg venter på at de neste to ukene til 12+2 og ny UL er her. 

🤍 August 2019 - Jeg slutter på Cerazette, som jeg har gått på siden 2012. Vi bruker kondom og hopper av i svingen. Jeg begynner å teste etter eggløsning og har veldig uregelmessige sykluser.

🤍 Juni 2020 - Vi gifter oss 💍👰🏼🤵🏼

🤍 September 2020 - Vi bestemmer oss for å begynne å prøve. Vi har snakket om det lenge, men plutselig en dag bestemmer vi oss. Samme dag som vi bestemmer oss får jeg mensen. Begynner å tempe med OvuSense for å kartlegge EL. Finner ut at EL-tester ikke funker for meg fordi jeg har generelt middels-høyt LH-nivå hele syklusen. 

🤍 Oktober 2020 - positive EL-tester på dag 26 og 27. Antatt EL på dag 28 uten at tempen bekrefter dette. Mensen kommer ikke. Bestiller time til gynekolog, forteller at jeg mistenker at jeg ikke har eggløsning. Starter med Primolut.

🤍 November 2020 - Får Primolut-mensen 3. november (CD46). Starter med dobbel dose Letrozol på dag 4-8. Tar blodprøver på CD21 og CD26 for å sjekke progesteron. Ingen utslag. Telefonsamtale med gynekolog som ber meg om å starte på 1500 mg Metformin og å vente en måned før jeg kan starte på Primolut igjen om ikke mensen kommer av seg selv. Jeg går litt i kjelleren og synes en måned er en evighet. Starter på 1500 mg Metformin (har gått litt av-og-på Metformin siden 2014). 

🤍 Desember 2020 - Slutter med sex annenhver dag, og går over til å ha sex når vi har lyst. Starter på Primolut 18. desember. 19. desember opplever jeg litt økt utflod og murring. Har hatt to dager tempefri, men temper 20. desember etter mistanker. Høy (!) temp. Slutter på Primolut etter to piller for sikkerhets skyld. Etter fem dager blir EL bekreftet 19. desember. Tilfeldighetene har det til at vi hadde sex akkurat den dagen. Før det var det seks dager siden sist. Vi feirer EL (på CD46) og har ekstremt lave forventninger til at det har gått denne gangen. 9DPO, den 28. desember, negativ test på morgenurin. Bestemmer oss for å vente til neste dag, men legger oss sent. Tar en test sent 9DPO likevel. Svak strek 💕 med påfølgende sterkere tester de neste dagene. 

🤍 Januar 2021 - Graviditet bekreftet gjennom blodprøver og så TUL ♥️

Endret av Sovia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kjenner jeg av og til på at jeg føler meg litt «dum» som startet dagbok her og så ble gravid på første ordentlige PP. Men jeg hadde helt ærlig trodd at jeg med PCOS, 20 kg overvekt og manglende eggløsning skulle bruke mye lengre tid, og at det kom til å være fint å ha en dagbok å lufte tankene mine i. 

Så kom alle tilfeldighetene.. at jeg plutselig fikk EL. Men ikke fikk bekreftet det før flere dager senere. Så skulle tilfeldighetene ha det til at vi hadde sex akkurat denne dagen jeg hadde eggløsning uvitende. Så skulle tilfeldighetene ha det til at gullegget ble sluppet og befruktet. Rett før jul. Så gikk vi inn i det nye året med verdens største hemmelighet og mirakel. 
 

Jeg håper likevel at dagboken min kan være til inspirasjon og motivasjon til damer med samme utgangspunkt som meg. Jeg var som sagt sikker på at jeg skulle bruke lang tid. Hadde sagt to år til mannen min, at vi minst måtte regne med å bruke ett. At vi kanskje endte opp med IVF til slutt og burde begynne å spare allerede. 
 

Det trenger vi ikke tenke på i denne omgang, iallefall. Jeg er bare 10+2 og det er fortsatt mye som kan gå galt. Men jeg kan bli gravid, helt selv. Bare med litt hjelp ❤️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

12+3/ 13+2

Tiden går fort for tiden, og det er så deilig. I går var vi på ny UL. I utgangspunktet var jeg 12+2, men jeg ble satt frem til 13+1. Er ikke det litt rart når jeg har full kontroll på både EL og unnfangelse? Han som tok ultralyden sa iallefall at han stolte mye mer på målingene enn på syklusen min, men jeg tar det med en klype salt og forventer egentlig å bli satt tilbake på OUL.

Babyen har det kjempefint inni magen 💖 beveget seg masse og sparket med bena. Det var så gøy å se på! Ellers så alt fint ut, ingen nakkefold. Vi ble kjempeglade begge to og endte med å fortelle resten av familien i går og i dag. Så nå er hemmeligheten vår ikke så hemmelig lengre. Vi kommer ikke til å annonsere det i sosiale medier, det er vi begge enige om. Og så husker jeg ikke om jeg har skrevet det før, men vi kommer heller ikke til å finne ut kjønnet før fødselen. Det blir spennende!

Ellers har jeg nå ingen plager bortsett fra å være litt trøttere enn vanlig. Kvalmen har gitt seg helt, og det er såå deilig! Jeg har også sluttet med Metformin nå og tror at det kan ha en del å si for den forsvinnende kvalmen. Nå skal jeg bare kose meg fremover, se på babyting på nett når jeg heller bør jobbe, og shoppe litt nye klær til meg selv. For nå kan jeg slippe jubelen løs, og det fortjener jeg etter å ha holdt alt inne i ukesvis 🤍

Endret av Sovia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått UL! Så herlig at alt ser fint ut :strix:

Det er kjempefint å ikke vite kjønnet. Med 2 av mine 3 barn har vi ikke visst det, så jeg skjønner den avgjørelsen godt. Når det gjelder estimering av svangerskapslengde så forstår jeg hva du mener. Når man har såpass god kontroll selv... men det har egentlig ikke noe å si i det store og hele, for det er målingene som teller. Som du sier så kan det hende du blir satt tilbake på OUL. Eller ikke, uansett så blir det svaret stående for terminberegning.

Nyt tiden fremover - spesielt med kvalmen som har forsvunnet! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å så koselig 😄

Eg ville stolt på dine målingar. Korrigering var ikkje så stor da, er ganske vanlig med litt +/- 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 2.3.2021 den 14.03):

Gratulerer med vel overstått UL! Så herlig at alt ser fint ut :strix:

Det er kjempefint å ikke vite kjønnet. Med 2 av mine 3 barn har vi ikke visst det, så jeg skjønner den avgjørelsen godt. Når det gjelder estimering av svangerskapslengde så forstår jeg hva du mener. Når man har såpass god kontroll selv... men det har egentlig ikke noe å si i det store og hele, for det er målingene som teller. Som du sier så kan det hende du blir satt tilbake på OUL. Eller ikke, uansett så blir det svaret stående for terminberegning.

Nyt tiden fremover - spesielt med kvalmen som har forsvunnet! ❤️

Tusen takk! Det er helt fantastisk 🤩 

Jeg stresser ikke så veldig med tanke på estimering av svangerskapslengde egentlig, selv om jeg syntes det var litt rart. Men, jeg har fått innkalling til OUL i dag så jeg trenger ikke å lure så lenge. Der har de forresten ikke tatt hensyn til EL og befruktning på syklusdag 47 (selv om vi skrev det tydelig i henvisningen), så jeg har fått time allerede i uke 17. Har ingen planer om å si ifra, tenker jeg tar den timen og så evt får tilbud om en til 🙈 Dermed blir det ikke så lenge å vente, kun tre uker 🤩

mammahjarte skrev (15 timer siden):

Å så koselig 😄

Eg ville stolt på dine målingar. Korrigering var ikkje så stor da, er ganske vanlig med litt +/- 

 

Nei, jeg er enig. Det blir spennende å se hva de sier på OUL 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovia skrev (Akkurat nå):

Dermed blir det ikke så lenge å vente, kun tre uker 🤩

Oi ja det er jo kjempefint! Blir før påske det da..!? Det går raskt dit 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (Akkurat nå):

Oi ja det er jo kjempefint! Blir før påske det da..!? Det går raskt dit 😊

Ja, blir tirsdag før påske! Synes egentlig det er veldig fint, selv om det er med en liten bismak fordi jeg føler den ikke er «ekte». Men det blir kjekt likevel 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

16+3

I dag har jeg vært på OUL og ble satt frem enda en dag. Jeg får komme på en ny undersøkelse uken etter påske for å fastslå at alt fortsatt ser helt fint ut da, siden jeg bare er i uke 17 nå. Men alt var altså helt fint i dag! Ti fingre og ti tær 💖 Veldig rart at jeg kunne fått vite kjønnet i dag, men ba om å ikke få vite. Det var heldigvis ikke vanskelig da jeg var der. Det er uansett deilig å vite at alt står bra til med babyen 😍

Vi har også kjøpt barnevogn siden sist. Det ble en Emmaljunga NXT90. Vi skal hente den på posten i kveld. Det blir så koselig! Ellers står vi for tiden midt oppe i leilighetssalg og flytting, så jeg har nok å gjøre på for tiden. Men det kan være fint det også, så går tiden litt fortere 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vellykket første OUL ;) :hug: Godt å høre at alt står bra til, og at du får en ny titt etter påske. Gøy med vognkjøp også! Lykke til videre med flyttingen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med fin ultralyd! Ønsker dere å vente med å vite kjønn til fødselen, eller bare litt senere? 

Skjønner dere har nok å holde på med, men det er kanskje greit for at tiden ikke skal gå for sakte? ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk @Amatariel🥰

Godis skrev (6 minutter siden):

Så gøy med fin ultralyd! Ønsker dere å vente med å vite kjønn til fødselen, eller bare litt senere? 

Skjønner dere har nok å holde på med, men det er kanskje greit for at tiden ikke skal gå for sakte? ☺️

Vi kommer til å vente til fødselen. Synes det er litt spennende, en siste hemmelighet babyen kan få holde på selv 🙈 

Absolutt! Akkurat nå har jeg få plager generelt, så jeg glemmer litt at jeg er gravid uansett. Må bare huske at jeg ikke kan bære de tyngste tingene i flyttelasset 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en solskinnshistorie ☀️ Jeg har selv PCOS, men går kun på metformin. Gyn ville vente med å sette meg opp på disse andre eggløsningsstimulerende tbl. Er nå 7 DPO, men egentlig veldig forberedt på mensen 😅 Jeg er også, som du, innstilt på at dette kommer til å ta lang tid. Veldig godt å lese at det klaffet så fort hos dere ❤️ Nå er jo bare å nyte tiden videre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så spennende @Mnørste! Har du regelmessige sykluser? Og vet du om du har eggløsning? Hvis du ikke har det må du be gynekologen om å få Letrozol (nå svarer jeg kun basert på mine gode erfaringer da) heller før enn senere. Tålmodigheten er en dyd når man har PCOS og uregelmessige (og lange) sykluser 😅 Spennende med 7DPO, masse lykke til! 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovia skrev (49 minutter siden):

Så spennende @Mnørste! Har du regelmessige sykluser? Og vet du om du har eggløsning? Hvis du ikke har det må du be gynekologen om å få Letrozol (nå svarer jeg kun basert på mine gode erfaringer da) heller før enn senere. Tålmodigheten er en dyd når man har PCOS og uregelmessige (og lange) sykluser 😅 Spennende med 7DPO, masse lykke til! 😍

Nei, de var det da jeg var ung og trent, så godt dekka av p-piller. Veldig uregelmessig. Så gyn ville først starte med metformin. Planen er å begynne med disse provera og letrozol i mai/juni ☺️
Hun mente jeg hadde hatt eggløsning forrige mandag, og jeg tok tester som var positive, og så negativ på onsdag. Vi har ikke fått påvist noe på blodprøver da de er tatt for tidlig i syklus. Så helt sikker denne runden kan man ikke være. Har ingen særlig symptomer da.. 😅 Veldig spent ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnørste skrev (21 timer siden):

Nei, de var det da jeg var ung og trent, så godt dekka av p-piller. Veldig uregelmessig. Så gyn ville først starte med metformin. Planen er å begynne med disse provera og letrozol i mai/juni ☺️
Hun mente jeg hadde hatt eggløsning forrige mandag, og jeg tok tester som var positive, og så negativ på onsdag. Vi har ikke fått påvist noe på blodprøver da de er tatt for tidlig i syklus. Så helt sikker denne runden kan man ikke være. Har ingen særlig symptomer da.. 😅 Veldig spent ❤️

Så kjekt med en god plan med gyn! Blir veldig spennende å følge med 🥰 Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...