Gå til innhold

Er det dårlig folkeskikk å ikke åpne når folk ringer på uanmeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå jobbet min mor 100 % og min far 150%, min mor gikk på turn, min far sparket fotball, min bror sparket fotball og spilte i korps og jeg sang i kor, hadde egen hest og drev med turn. Akkurat like travle som min familie er nå bortsett fra sosiale medier som mange velger å bruke sin fritid på. Petsonlig velger jeg mye heller spontane besøk enn å sitte å glo på tv, eller oppdatere meg i sosiale medier.

Anonymkode: 61185...f76

For min del kunne du og familien din vært et reisende sirkus, det er fullstendig irrelevant.
 

På generell basis er det en annet type stress og jag i samfunnet idag enn hva det var på 70-80 tallet. Hvordan enkelte hjem var og er organisert spiller dermed liten rolle om man skal snakke på generell basis.

Jeg skjønner din preferanse, men dette er ulikt fra person til person.
 

Personlig kan jeg «besøke spontant» men jeg ringer alltid på forhand og spør om det er greit. I dag har alle mobiltelefon, dermed er det enkelt å ta en telefon 5, 10, 15 minutter for man plutselig bare står på døra til noen. Så jeg ringer alltid å spør om det passer med et spontant besøk. Til og med om det er til mine egne foreldre. For meg handler det om respekt, jeg ønsker ikke å være invaderende, eller få andre til å føle seg utilpass. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.10.2020 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Det er helt tragisk hvor kaldt og egoistisk samfunnet har blitt. Jeg vokste opp på 70 og 80 tallet, og uanmeldt besøk kom støtt og stadig til alles store glede. Nå er det helt tragisk og ett besøk kan aldri skje på impuls, eller min omgangskrets setter alle pris på uanmeldt besøk og hvis det ikke passer så blir ingen sure om de må snu i døra.

Anonymkode: 61185...f76

Problemet er at over 90 % av tiden er det dørselgere eller tigging ala redd barna eller kjøp kaker til inntekt for håndballklubben. Da har jeg jeg ingen interesse av å åpne.

Så har skaffet video så jeg kan sjekke hvem som ringer på. Venner som tilfeldig stikker innom er bare hyggelig, men jeg åpner hverken døren aller svarer på telefon om noen jeg ikke kjenner invaderer meg for å snylte på meg.

Anonymkode: b5214...11e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

På spørsmålet om det er dårlig folkeskikk å ikke åpne døren når det ringer på, vil jeg svare nei.  Passer det ikke å åpne døren, så passer det ikke å åpne døren.
 

Men jeg er likevel glad for at noen gjør det, og så lenge jeg ikke er opptatt med noe jeg ikke kan gå i fra, gjør jeg det alltid selv. 
Jeg har fått hjelp fra fremmede jeg uanmeldt har ringt på døren til, og jeg har også hjulpet både naboer og fremmede som uanmeldt har ringt på døren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk ser da lys i vinduet og hva sier det da om deg som ikke åpner døra? Jo, at du er en litt sær egoist som ikke har respekt for at den som står utenfor sikkert har noe viktig å meddele. Det kan være politi, prest, noen med motorstopp eller som trenger hjelp, og du bare ligger der og synes synd i deg selv?! 😮

Anonymkode: 3853a...9c9

Bor i leilighet, ingen ser noenting. 

Anonymkode: 9d43e...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere så ryggradsløse og sky at dere ikke kan åpne døra og si «nei det passer ikke med besøk i dag» eller «nei jeg vil ikke høre om gud» eller «nei takk jeg vil ikke kjøpe lodd»? 
Nå drar ikke jeg på spontane besøk, men hadde jeg gjort det måtte jeg jo forvente at det ikke alltid passet. Spontant besøk betyr jo heller ikke 7 sorter, nytraktet kaffe og strøkent hus. Jeg kan derimot ringe på hos naboen for å gi en beskjed eller kjøre innom en venninne med en leveranse fordi jeg bare var i nærheten.

 

Anonymkode: 62cd4...28b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 17.59, AnonymBruker skrev:

Tenkte på tråden om å ringe sent/ikke ta telefonen sent. Er det like frekt å ikke åpne døra når man ikke venter besøk? 

Anonymkode: a52f2...d41

Det kommer ann på, jeg har en jobb der jeg jobber skift. Jeg ligger da ofte å sover/er på jobb, når alle andre har fri. Så om jeg åpner døren er det ofte fordi jeg ikke gidder å hoppe ut av sengen når jeg blir vekket av ringeklokka.

Er det noe viktig folk vil får se ringe/sende meg en melding på forhånd. Ikke at jeg tar telefonen heller i samme situasjon, da de blir satt på lydløs/ikke forstyrr.

Synes ikke det er frekt. I dagens samfunn er det så sinnsykt lett å gi en liten melding «her er du hjemme, er i området og tenkte å ta turen innom». Det er ikke alltid det passer med spontant besøk, men ikke akkurat enkelt å si at det ikke passer direkte når noen står rett der og vil inn.

Anonymkode: c28b5...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.10.2020 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Det er helt tragisk hvor kaldt og egoistisk samfunnet har blitt. Jeg vokste opp på 70 og 80 tallet, og uanmeldt besøk kom støtt og stadig til alles store glede. Nå er det helt tragisk og ett besøk kan aldri skje på impuls, eller min omgangskrets setter alle pris på uanmeldt besøk og hvis det ikke passer så blir ingen sure om de må snu i døra.

Anonymkode: 61185...f76

Du anfører at samfunnet har blitt mer egoistisk. Det har det nok, men la meg snu retorikken din på hodet:

Hvordan er det å ringe på til noen uanmeldt og forvente at du blir tatt i mot og vartet opp ikke egoistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå drar ikke jeg på spontane besøk, men hadde jeg gjort det måtte jeg jo forvente at det ikke alltid passet. Spontant besøk betyr jo heller ikke 7 sorter, nytraktet kaffe og strøkent hus. Jeg kan derimot ringe på hos naboen for å gi en beskjed eller kjøre innom en venninne med en leveranse fordi jeg bare var i nærheten.

De som kommer på uanmeldt besøk i 2020 er ikke de med sosiale antenner nok til å forstå at det ikke alltid passer for andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ezio skrev:

Du anfører at samfunnet har blitt mer egoistisk. Det har det nok, men la meg snu retorikken din på hodet:

Hvordan er det å ringe på til noen uanmeldt og forvente at du blir tatt i mot og vartet opp ikke egoistisk?

Om det ikke passer godtar man jo det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ezio skrev:

De som kommer på uanmeldt besøk i 2020 er ikke de med sosiale antenner nok til å forstå at det ikke alltid passer for andre...

Passer det ikke passer det jo ikke. Bomturer var vanlig før, og ikke noe problem den gangen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PetterKanin skrev:

Om det ikke passer godtar man jo det.

Man skaper et større press på mottakeren av besøket som er helt unødvendig.

1 minutt siden, PetterKanin skrev:

Passer det ikke passer det jo ikke. Bomturer var vanlig før, og ikke noe problem den gangen.

Leste du i det hele tatt innlegget du svarte på? "De som kommer på uanmeldt besøk i 2020 er ikke de med sosiale antenner nok til å forstå at det ikke alltid passer for andre..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i bygård og hadde en tidligere nabo som ringte uanmeldt på døra. Hun stod og ringte og banket på i over ti minutter, selv om jeg ikke hadde noen intensjoner om å åpne. Innimellom passer det bare ikke og det kan være forskjellige grunner til det. Kanskje man står i dusjen, har sex, legger barnet, spiser middag, jobber, har panikkanfall eller lignende.
Uansett, hun ga seg ikke og hele greien endte med at jeg mistet besinnelsen og gikk ut og skrek til henne. Sånn kan man bare ikke holde på. 

Anonymkode: 3c58a...a7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ezio skrev:

Man skaper et større press på mottakeren av besøket som er helt unødvendig.

Leste du i det hele tatt innlegget du svarte på? "De som kommer på uanmeldt besøk i 2020 er ikke de med sosiale antenner nok til å forstå at det ikke alltid passer for andre..."

Nei.

Ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.10.2020 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Er dere helt seriøse? Åpner dere ikke med mindre dere vet hvem som ringer på? 
 

Anonymkode: 62cd4...28b

Ikke alltid jeg åpner da heller, hvis det er uanmeldt.. 🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk ser da lys i vinduet og hva sier det da om deg som ikke åpner døra? Jo, at du er en litt sær egoist som ikke har respekt for at den som står utenfor sikkert har noe viktig å meddele. Det kan være politi, prest, noen med motorstopp eller som trenger hjelp, og du bare ligger der og synes synd i deg selv?! 😮

Anonymkode: 3853a...9c9

Det er ikke slik at alle slokker alle lys i huset når de går ut en tur, så at det er lys på, er i mine øyne ingen sikker indikator på at det er folk hjemme i huset.

Anonymkode: 7afa1...b8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
6 minutter siden, Ezio skrev:

Du anfører at samfunnet har blitt mer egoistisk. Det har det nok, men la meg snu retorikken din på hodet:

Hvordan er det å ringe på til noen uanmeldt og forvente at du blir tatt i mot og vartet opp ikke egoistisk?

Hvorfor antar du at de som uanmeldt ringer på hos andre forventer å bli invitert inn, og vartet opp?

Jeg tenker tilbake på de siste 5 uanmeldte "påringningene" her.

1. En nabo som hadde problemer med bilen sin, og spurte om å få låne booster.
2. Et barn som hadde falt og slått seg, og spurte om å få låne telefonen.
3. En tidligere nabo som var i området og bare ville hilse på i to minutter før hun kjørte hjem.
4. Et bud som bommet på leveringsadressen 
5. En venninne som var ute på tur med hunden sin, og som fikk lyst på en prat.  (Det passet ikke for jeg var på tur ut)

Ingen av disse forventet å bli sluppet inn og vartet opp.  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sprettballen skrev:

Hvorfor antar du at de som uanmeldt ringer på hos andre forventer å bli invitert inn, og vartet opp?

Jeg tenker tilbake på de siste 5 uanmeldte "påringningene" her.

1. En nabo som hadde problemer med bilen sin, og spurte om å få låne booster.
2. Et barn som hadde falt og slått seg, og spurte om å få låne telefonen.
3. En tidligere nabo som var i området og bare ville hilse på i to minutter før hun kjørte hjem.
4. Et bud som bommet på leveringsadressen 
5. En venninne som var ute på tur med hunden sin, og som fikk lyst på en prat.  (Det passet ikke for jeg var på tur ut)

Ingen av disse forventet å bli sluppet inn og vartet opp.  :)

Leste du innlegget jeg svarte på? Om ikke, så gjør det, og prøv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei åpner aldri. Når folk er så dumme og ikke ringer først så kan det vel hende at jeg er "bortreist" 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...