Gå til innhold

Er det dårlig folkeskikk å ikke åpne når folk ringer på uanmeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns at det er helt opp til hver og en om en vil åpne eller ikke. Vil folk noe viktig, så kan de sende en sms. Brenner det i nærheten, så er det noe annet.

Anonymkode: b3f1a...f74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen
1 minutt siden, Ezio skrev:

Leste du innlegget jeg svarte på? Om ikke, så gjør det, og prøv igjen.

Jeg leste det innlegget, og det er egoistisk å automatisk anta at det passer med besøk, at man inviteres inn, og blir vartet opp.  Den verste episoden jeg kan huske var da en person kom uanmeldt fra Spania, og forventet ikke bare oppvartning, men overnatting også, mens jeg hadde planlagt å reise bort.  (Den reisen måtte kanselleres på kort varsel)

Men mitt poeng var at de færreste som kommer uanmeldt på besøk hos andre har slike forventninger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sprettballen skrev:

Jeg leste det innlegget, og det er egoistisk å automatisk anta at det passer med besøk, at man inviteres inn, og blir vartet opp.  Den verste episoden jeg kan huske var da en person kom uanmeldt fra Spania, og forventet ikke bare oppvartning, men overnatting også, mens jeg hadde planlagt å reise bort.  (Den reisen måtte kanselleres på kort varsel)

Men mitt poeng var at de færreste som kommer uanmeldt på besøk hos andre har slike forventninger.

Da leste du åpenbart innlegget uten å forstå innholdet. Innlegget jeg svarte på forutsatte nemlig at noen kom på besøk. Et besøk er ikke noen som trenger startkabler, har slått seg, et bud som ringer på feil eller en gammel nabo som ville hilse på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der gjengen som man virkelig ikke vil åpne for, selgere, tiggere og de som skal frelse deg, de kan være rimelig pågående om man først er dum nok til å åpne. Jeg vil helst være høflig med folk, men samtidig få de ut av huset fortest mulig! Har stor forståelse for folk som ikke åpner! 

Litt for ofte har jeg også fått folk innom på besøk som jeg ikke kjenner, men som har lest om meg eller lest ting jeg har skrevet. Og så har de en forventning om at de bare kan svinge innom siden de fant adressen på nettet. Veldig sært, og vanskelig å få de ut uten å være direkte ufin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Det er helt tragisk hvor kaldt og egoistisk samfunnet har blitt. Jeg vokste opp på 70 og 80 tallet, og uanmeldt besøk kom støtt og stadig til alles store glede. Nå er det helt tragisk og ett besøk kan aldri skje på impuls, eller min omgangskrets setter alle pris på uanmeldt besøk og hvis det ikke passer så blir ingen sure om de må snu i døra.

Anonymkode: 61185...f76

Jeg vokste også opp på 80-tallet. Folk ringte på fordi de ikke hadde mobiltelefon, ikke fordi samfunnet var «raust og åpent». Å bære homofil, ugift kvinne, litt kreativ, ikke hvit, å snakke litt «utafor». Det var helt ok med helt åpenbar nedtrykkende av kvinner, sorte, homofile og psykisk syke på TV, i beste sendetid. Jeg ville ikke unnet min verste fiende en biletet til 80-tallet uten returmulighet.

Forskjellen er mobiltelefonen, og en vesentlig økt raushet, ikke egoisme.

Anonymkode: a0a81...0c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Juniper skrev:

Litt for ofte har jeg også fått folk innom på besøk som jeg ikke kjenner, men som har lest om meg eller lest ting jeg har skrevet.

Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprettballen
14 minutter siden, Ezio skrev:

Da leste du åpenbart innlegget uten å forstå innholdet. Innlegget jeg svarte på forutsatte nemlig at noen kom på besøk. Et besøk er ikke noen som trenger startkabler, har slått seg, et bud som ringer på feil eller en gammel nabo som ville hilse på. 

Du skjønte tydeligvis ikke det jeg skrev.

Trådens tema er om vi åpner døren når det ringer på, og vi ikke har blitt varslet på forhånd. 

Jeg skrev at av de siste 5 som uanmeldt ringte på døren min, var det bare 2 som kom på uanmeldt besøk.

Og av disse to var det ingen som forventet å bli bedt inn, eller få oppvartning.

Det er frekt å reise på uanmeldt besøk med forventninger om  at det passer, men de færreste gjør det.  

De fleste som stikker innom på impuls har ingen forventninger om hverken det ene eller det andre, passer det ikke så drar  de videre uten sure miner, og det klarer jeg ikke å se på som egoistisk eller frekt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sprettballen skrev:

Du skjønte tydeligvis ikke det jeg skrev.

Trådens tema er om vi åpner døren når det ringer på, og vi ikke har blitt varslet på forhånd. 

Jeg skrev at av de siste 5 som uanmeldt ringte på døren min, var det bare 2 som kom på uanmeldt besøk.

Og av disse to var det ingen som forventet å bli bedt inn, eller få oppvartning.

Det er frekt å reise på uanmeldt besøk med forventninger om  at det passer, men de færreste gjør det.  

De fleste som stikker innom på impuls har ingen forventninger om hverken det ene eller det andre, passer det ikke så drar  de videre uten sure miner, og det klarer jeg ikke å se på som egoistisk eller frekt 

Men du kan ikke svare på mitt tankespill om egoisme uten å ta inn over deg hva jeg konkret svarte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpner uansett men blir forbanna om det er de forbanna alarm-selger-folka som Dinger på kl 21 og vekker unga som har lagt seg. Da gidder jeg ikke være høflig engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker dårlig når folk kommer uanmeldt på døra. Det er noe av det verste. En femminutters heads up er det eneste jeg trenger, så å sende en melding (hvor jeg svarer, så de vet jeg har sett den) eller å ta en kort telefon til meg, er nok forvarsel, så jeg krever da ikke mye. 

Anonymkode: 0f205...7c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at de store forskjellene ligger mellom by og land her. På landet er man ikke spesielt plaget av dørselgere o.l. Den gangen i mnd det kommer noen uanmeldt er virkelig ikke noe problem. Om det blir hyppig forstår jeg at det ian være frustrerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg så viktige folk har blitt da. Her ringer det sjelden på, fordi foreldre og søsken, pluss deres barn - og andre bekjente av oss går rett inn. Noen banker lett på døren før de åpner opp og sier «juhuu er dere hjemme?», men noen åpner og blir møtt av oss i gangen når vi hører det kommer folk. Her er døren alltid åpen for venner og kjente ☺️ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ut vinduet. Åpner ikke til fremmede. Barna får ikke åpne når de er alene . 

Anonymkode: 605da...824

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.10.2020 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Det er helt tragisk hvor kaldt og egoistisk samfunnet har blitt. Jeg vokste opp på 70 og 80 tallet, og uanmeldt besøk kom støtt og stadig til alles store glede. Nå er det helt tragisk og ett besøk kan aldri skje på impuls, eller min omgangskrets setter alle pris på uanmeldt besøk og hvis det ikke passer så blir ingen sure om de må snu i døra.

Anonymkode: 61185...f76

Problemet er ikke alle de kjente som vil komme på besøk. Hadde en venn eller et familiemedlem kommet hadde jeg blitt kjempe glad! 😀 Men jeg har aldri opplevd at det har ringt på døren uanmeldt av noen jeg kjenner. Det er alltid selgere, religiøse, noen som vil ha penger, eller fulle folk som har gått feil. Jeg bode i huset i 1 år før jeg i det hele tatt skaffet meg ringeklokke. Men folk begynte å gå rundt huset og banke på glasset istedet. Det var verre 😅

Anonymkode: 13468...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
22 minutter siden, Ezio skrev:

Men du kan ikke svare på mitt tankespill om egoisme uten å ta inn over deg hva jeg konkret svarte på.

Jeg skjønner tydeligvis ikke hva du vil frem til, og når du heller ikke gidder å oppklare hva det er jeg ikke forstår, ser jeg ikke vitsen i å fortsette å snakke forbi hverandre. 

 

 

Men til trådens tema.

Noe jeg finner interessant er at i tråden ts viser til, er veldig mange enige om at det ikke er frekt å ringe andre når som helst på døgnet, og at det er mottakers ansvar å beskytte seg hvis de ikke vil bli oppringt på natten.

Hvis vi da forutsetter at ringer/ringer på er synonymer, og at svarer/åpner døren er synonymer, så viser svarene i denne tråden motsatt holdning.

Da er den som ringer (på) frekk.

Det er jo samme prinsippet som gjelder her.  Passer det ikke å snakke i telefonen svarer du ikke, passer det ikke å åpne døren, åpner du ikke.

Hvorfor denne forskjellen? 

 

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg skjønner tydeligvis ikke hva du vil frem til,

Nei, det er jo åpenbart at det skortet på tekstforståelsen når det kom til å se mitt innlegg i relasjon til innlegget jeg siterte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Sirinna said:

Hjelpe meg så viktige folk har blitt da. Her ringer det sjelden på, fordi foreldre og søsken, pluss deres barn - og andre bekjente av oss går rett inn. Noen banker lett på døren før de åpner opp og sier «juhuu er dere hjemme?», men noen åpner og blir møtt av oss i gangen når vi hører det kommer folk. Her er døren alltid åpen for venner og kjente ☺️ 

Er man "viktig" fordi man ikke synes det er så stas at folk kommer på uanmeldt besøk? Eller i ditt tilfelle - bare buser rett inn i huset? Så fint for deg at du er velkommende av deg 24 timer i døgnet , og at du lyser opp i eufori når noen røsker opp døra hjemme hos deg som den naturligste ting i verden. Men hvor mange er egentlig sånn? 

Anonymkode: 7c852...56c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sirinna skrev:

Hjelpe meg så viktige folk har blitt da. Her ringer det sjelden på, fordi foreldre og søsken, pluss deres barn - og andre bekjente av oss går rett inn. Noen banker lett på døren før de åpner opp og sier «juhuu er dere hjemme?», men noen åpner og blir møtt av oss i gangen når vi hører det kommer folk. Her er døren alltid åpen for venner og kjente ☺️ 

Tja, hvor viktig har du gjort deg selv som bare buser rett inn, eller som forventer at folk står på pinner for deg?

Jeg er ikke til for å tilfredsstille verden rundt meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det heilt sjølvsagt å opne døra dersom det ringer på.  

Men eg kan sjå at dersom eg hadde vore åleine heime ein sein kveld, eller før eg hadde hatt tid til å gå på badet om morgenen, kunne det vere fristende å late som eg ikkje var heime. Ulempa er at dørene aldri er låste når vi er heime og våkne, så folk utenfor ville sjå at eg prøver å snike meg unna😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sirinna skrev:

Hjelpe meg så viktige folk har blitt da. Her ringer det sjelden på, fordi foreldre og søsken, pluss deres barn - og andre bekjente av oss går rett inn. Noen banker lett på døren før de åpner opp og sier «juhuu er dere hjemme?», men noen åpner og blir møtt av oss i gangen når vi hører det kommer folk. Her er døren alltid åpen for venner og kjente ☺️ 

 

22 minutter siden, Sirinna skrev:

Hjelpe meg så viktige folk har blitt da. Her ringer det sjelden på, fordi foreldre og søsken, pluss deres barn - og andre bekjente av oss går rett inn. Noen banker lett på døren før de åpner opp og sier «juhuu er dere hjemme?», men noen åpner og blir møtt av oss i gangen når vi hører det kommer folk. Her er døren alltid åpen for venner og kjente ☺️

Godt å se at ikke alle er blitt kalde og ufordragelige :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...