Gå til innhold

Er det dårlig folkeskikk å ikke åpne når folk ringer på uanmeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, TheCatLady said:

Det er jo ikke nødvendigvis sånn at man aldri åpner døra, men at man noen ganger ikke orker å skulle være sosial. 

Synes ikke at man skal være forpliktet til å alltid åpne kun fordi man har en ringeklokke. 

Man trenger ikke å "orke å være sosial". Ofte er det kun en enkel henvendelse eller det kan være noe mer alvorlig. Er det noen som vil ha en kaffe er det bare å si "Nei, det passer dessverre ikke akkurat nå, hva med i morgen?". Jeg ville i hvert fall ikke hatt samvittighet til å la noen i stikken, eller dø på trappa. Men folk er forskjellige forstår jeg.

Anonymkode: f8be7...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager er poenget med ringeklokke hvis man ikke gidder, tørr, eller orker å åpne døra???

Anonymkode: f8be7...52b

Fordi man venter gjester som har sagt fra på forhånd. 

Anonymkode: 9d43e...74e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi man venter gjester som har sagt fra på forhånd. 

Anonymkode: 9d43e...74e

Du om det.

Anonymkode: f8be7...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjempekoselig om noen kommer på uanmeldt besøk, jeg.

Anonymkode: acb8f...43c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Uatskillelig said:

Bor i et leilighetskompleks, og ringeklokke var allerede montert inn da jeg kom. Jeg bor ganske "gjemt", og klarer dermed ikke å se hvem det er som ringer på, og derfor åpner jeg heller ikke. Jeg avtaler alltid med folk før jeg skal ha besøk, og da ber jeg de alltid melde meg slik at jeg kan gå ut å åpne når de har kommet. Tørr ikke å åpne ellers fordi jeg har sterk angst for visse mennesker jeg ikke vil bli overrumplet om de plutselig skulle få tak på adressen og oppsøke meg. Det ville trigget PTSD, så jeg unngår å ta sjansen. Forstår veldig godt at folk ikke åpner om det er slike grunner som ligger til grunn. Noen har faktisk ustabile, kriminelle og/eller farlige mennesker som leter etter dem, og da vil man gjerne beskytte seg.

 

Men da har du et system som funker for deg. De melder deg, du går og åpner. Da kan du koble fra ringeklokka innenfra om det skal være et problem at folk ringer på, og i hvert fall om man blir regelrett traumatisert av at noen ringer på. Jeg forstår at det kan virke sært for folk som bor i blokk eller leilighetskomplekser, men i nabolag bestående av småhus/eneboliger får man folk på døra titt og ofte, og da ville jeg ansett det som uhøflig å ikke åpne døra hvis det er naboen som trenger egg eller melk.

Anonymkode: f8be7...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TheCatLady
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke å "orke å være sosial". Ofte er det kun en enkel henvendelse eller det kan være noe mer alvorlig. Er det noen som vil ha en kaffe er det bare å si "Nei, det passer dessverre ikke akkurat nå, hva med i morgen?". Jeg ville i hvert fall ikke hatt samvittighet til å la noen i stikken, eller dø på trappa. Men folk er forskjellige forstår jeg.

Anonymkode: f8be7...52b

Så er det ikke slik at alle bor i hus/rekkehus osv heller da. Blir litt merkelig å anta at folk bor i et nabolag der naboer kommer rennende på døra i tide og utide. 

Jeg hadde i hvert fall ikke dårlig samvittighet for å ikke åpne for masete nabo der jeg bodde tidligere og der kunne jeg se hvem som ringte på. Når jeg er hjemme så bestemmer jeg hva jeg ønsker å gjøre, men blir kanskje annerledes om man bor på et lite sted der alle kjenner alle eller i et nabolag der man har god tone med folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TheCatLady said:

Så er det ikke slik at alle bor i hus/rekkehus osv heller da. Blir litt merkelig å anta at folk bor i et nabolag der naboer kommer rennende på døra i tide og utide. 

Jeg hadde i hvert fall ikke dårlig samvittighet for å ikke åpne for masete nabo der jeg bodde tidligere og der kunne jeg se hvem som ringte på. Når jeg er hjemme så bestemmer jeg hva jeg ønsker å gjøre, men blir kanskje annerledes om man bor på et lite sted der alle kjenner alle eller i et nabolag der man har god tone med folk. 

Det høres sånn ut, for dette er helt fremmed for meg. Så da får vi bare være enige om å være bittelitt uenige.

Anonymkode: f8be7...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, TheCatLady said:

Så er det ikke slik at alle bor i hus/rekkehus osv heller da. Blir litt merkelig å anta at folk bor i et nabolag der naboer kommer rennende på døra i tide og utide. 

Jeg hadde i hvert fall ikke dårlig samvittighet for å ikke åpne for masete nabo der jeg bodde tidligere og der kunne jeg se hvem som ringte på. Når jeg er hjemme så bestemmer jeg hva jeg ønsker å gjøre, men blir kanskje annerledes om man bor på et lite sted der alle kjenner alle eller i et nabolag der man har god tone med folk. 

Forøvrig, jeg bodde i et leilighetskompleks for ti år siden. Det ringte på døren uanmeldt en gang i året maks. Som regel var et en nabo som trengte et eller annet til matlaging. Jeg syntes bare det var hyggelig å bli litt kjent med folk, men har forståelse for at andre kan føle det annerledes. Bare husk at det kan være noen som trenger din hjelp.

Anonymkode: f8be7...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sirinna skrev:

Debatteknikk er ikke din sterkeste side. 

Meningsløst å debattere med deg.

Anonymkode: 12992...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine på landet så tenkte jeg ikke over det når foreldrene mine var hjemme. Folk ringet på, og som oftest åpnet vi ikke, fordi de gikk bare rett inn. Hvis de ikke gikk rett inn, så kjente vi de ikke, men da åpnet vi selvsagt døren. Når jeg var alene hjemme måtte jeg alltid sørge for at døren var låst. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg kom ut av dusjen i bare håndkleet, eller i sove skjorten og det sto noen i gangen. Ofte en nabo eller en venn av min far jeg ikke kjente 😬

Når jeg flyttet til byen ringte ringeklokken min hele tiden! Uansett tider på døgnet. Og siden jeg ikke kjente noen var det utrolig irriterende. Jeg begynte med å alltid åpne, eller snakke i dør telefonen men det Var aldri noen hyggelig grunn. Så kjenner jeg blir nervøs, og ikke har lyst til å åpne når det ringer på.. Jeg gjør det som oftest, men jeg bruker ganske lang tid. 

Anonymkode: 13468...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...