Gå til innhold

Er det dårlig folkeskikk å ikke åpne når folk ringer på uanmeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte på tråden om å ringe sent/ikke ta telefonen sent. Er det like frekt å ikke åpne døra når man ikke venter besøk? 

Anonymkode: a52f2...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, man ringer før man drar til noen. Jeg ville ikke åpnet døren, så sant det ikke hadde vært min far som sto å ringte på! 
Det er rett og slett kjempe frekt å dukke opp uanmeldt, jeg blir sint av sånne mennesker.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta tlf synes jeg er mindre invaderende og ok jeg, men å stå på døra er litt mye. Jeg åpner ikke 😄 

Anonymkode: 80ec1...c74

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Etter at han som voldtok meg har hatt med seg en kompis og ringt på, på Halloween to år på rad åpner jeg ikke døren mer. De var smart nok til å bruke masker, så jeg kan ikke bevise at det var dem, men jeg kjente igjen øynene hans. I tillegg stemmer kroppsbygning, hårfarge og høyde. Og de hadde ikke med seg noen poser til å ha godteri i. Det er litt sært. 

Anonymkode: 12992...d49

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Etter at han som voldtok meg har hatt med seg en kompis og ringt på, på Halloween to år på rad åpner jeg ikke døren mer. De var smart nok til å bruke masker, så jeg kan ikke bevise at det var dem, men jeg kjente igjen øynene hans. I tillegg stemmer kroppsbygning, hårfarge og høyde. Og de hadde ikke med seg noen poser til å ha godteri i. Det er litt sært. 

Anonymkode: 12992...d49

Nei fy søren! 😮 Håper alt går bra med deg nå! :troest: 

Anonymkode: 80ec1...c74

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere helt seriøse? Åpner dere ikke med mindre dere vet hvem som ringer på? 
 

Anonymkode: 62cd4...28b

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei fy søren! 😮 Håper alt går bra med deg nå! :troest: 

Anonymkode: 80ec1...c74

Jeg var ikke alene hjemme noen av gangene så de fikk ikke gjort meg noe. Han sitter i fengsel nå, og når han har sonet ferdig bor jeg et annet sted. Tviler på at kompisen hans gidder å komme alene. Ja, jeg burde ringt politiet, men hva skulle jeg sagt «et par fyrer med maske ringte på, på Halloween»

Anonymkode: 12992...d49

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere helt seriøse? Åpner dere ikke med mindre dere vet hvem som ringer på? 
 

Anonymkode: 62cd4...28b

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg ble utsatt for overfallsvoldtekt av eksen min som nettopp slapp ut av fengsel pga vold mot meg. Han ringte på, jeg viste ikke hvem det var, jeg åpnet, og resten er et stort traume. 

Anonymkode: 0acd0...8b9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kamera på dørklokka, så jeg ser uansett hvem som ringer på. Jeg syns ikke det er uhøflig å komme uanmeldt, som regel er det venner eller familie som tilfeldigvis var i området, og da er det bare hyggelig om de stikker innom. Har alltid kaffe å by på :)

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikker alltid ut for å se hvem som er på døren, av og til er det naboer som trenger hjelp med ting og da åpner jeg selvsagt, men jeg åpner ikke for fremmede. Har aldri opplevd at familie eller venner kommer uanmeldt, de kjenner meg og vet at jeg ikke synes det er greit. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere helt seriøse? Åpner dere ikke med mindre dere vet hvem som ringer på? 
 

Anonymkode: 62cd4...28b

Brukte å åpne for alle, helt til en splitter naken nabo ringte på som ville inn så jeg måtte ty til vold for å få han unna. Siden da har jeg vært for redd for å åpne døra når noen ringer på. 

Anonymkode: b7068...449

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere helt seriøse? Åpner dere ikke med mindre dere vet hvem som ringer på? 
 

Anonymkode: 62cd4...28b

Nei jeg gidder ikke å åpne døra hvis jeg ikke forventer besøk. Jeg går til døra litt stille og sjekker i luken. Hvis det er noen jeg ikke vil åpne for eller ukjente så går jeg stille tilbake og later som at jeg ikke er hjemme. Vil du besøke skal du avtale først. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke problemet her åpner opp med mindre jeg er for opptatt til å kunne åpne 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere helt seriøse? Åpner dere ikke med mindre dere vet hvem som ringer på? 
 

Anonymkode: 62cd4...28b

Min erfaring er at 98% av gangene det ringer uanmeldt på, er det noen som vil selge strømavtale eller tilsvarende, eventuelt snakke om Jesus. 

Anonymkode: 7afa1...b8f

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt tragisk hvor kaldt og egoistisk samfunnet har blitt. Jeg vokste opp på 70 og 80 tallet, og uanmeldt besøk kom støtt og stadig til alles store glede. Nå er det helt tragisk og ett besøk kan aldri skje på impuls, eller min omgangskrets setter alle pris på uanmeldt besøk og hvis det ikke passer så blir ingen sure om de må snu i døra.

Anonymkode: 61185...f76

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Etter at han som voldtok meg har hatt med seg en kompis og ringt på, på Halloween to år på rad åpner jeg ikke døren mer. De var smart nok til å bruke masker, så jeg kan ikke bevise at det var dem, men jeg kjente igjen øynene hans. I tillegg stemmer kroppsbygning, hårfarge og høyde. Og de hadde ikke med seg noen poser til å ha godteri i. Det er litt sært. 

Anonymkode: 12992...d49

😳😳 Her satt jeg og tenkte på naboungene som ringer på og jeg irriterer meg fordi jeg ikke har fått stelt meg enda.... herrefred for en opplevelse, dette er ubeskrivelig graverende! 
 

TS: nei, det er ikke dårlig folkeskikk å åpne om man får gjester uanmeldt, det er helt OK å selv sette grenser for når man ikke orker besøk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ringeklokke virker ikke og jeg er redd for å gå glipp av når folk ringer på. Fant det ikke ut før i går, at dørklokka ikke virker. Samtidig har jeg litt nedsatt hørsel så usikker på om jeg hører om noen banker på. Bor i ny bolig. Håper jeg ikke har gått glipp av noe... 

Anonymkode: b701d...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpner ikke. Både fordi jeg ikke vil ha besøk, vil ligge på sofaen i joggebuksa og se på Netflix i fred. Og fordi jeg er redd det er noen fremmede som vil meg noe vondt. 

Anonymkode: 3b650...6cb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt tragisk hvor kaldt og egoistisk samfunnet har blitt. Jeg vokste opp på 70 og 80 tallet, og uanmeldt besøk kom støtt og stadig til alles store glede. Nå er det helt tragisk og ett besøk kan aldri skje på impuls, eller min omgangskrets setter alle pris på uanmeldt besøk og hvis det ikke passer så blir ingen sure om de må snu i døra.

Anonymkode: 61185...f76

Forskjellen er at før hadde ikke alle telefon, og det var ikke like lett å bare ringe eller sende en melding før man kom på besøk. Det betyr ikke at samfunnet har blitt kaldt og egoistisk, men at det har utviklet seg. Om du kan ringe eller sende en melding for å forsikre deg om at vedkommende du ønsker å besøke har tid, hvorfor ikke gjøre det? Jeg har sagt ifra til venner og familie at jeg ikke ønsker uanmeldt besøk fordi jeg ikke alltid har tid eller energi til besøk, og jeg hadde bare følt meg presset til å si ja om de kom på døren. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...