Gå til innhold

Er det dårlig folkeskikk å ikke åpne når folk ringer på uanmeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er helt tragisk hvor kaldt og egoistisk samfunnet har blitt. Jeg vokste opp på 70 og 80 tallet, og uanmeldt besøk kom støtt og stadig til alles store glede. Nå er det helt tragisk og ett besøk kan aldri skje på impuls, eller min omgangskrets setter alle pris på uanmeldt besøk og hvis det ikke passer så blir ingen sure om de må snu i døra.

Anonymkode: 61185...f76

På 70 og 80 tallet hadde vi langt flere husmødre som hadde anledning til å gå hjemme og stelle hus og være vertinne om en eller annen fjern slektning fikk lyst på en kopp kaffi og litt skitprat. 
I dag jobber de fleste minst hundrede prosent i ganske effektive og krevende jobber, og har ofte aktiviteter enten for seg selv og/eller barn de skal følge opp. Verden har også blitt mindre; både via at vi kan booke et fly som tar oss til andre sida av kloden (før korona) og via sosiale media som gjør at vi både blir eksponert og utsatt for (overfladiske) sosiale relasjoner 24/7. 

Behovet for sosial grensesetting og egentid er virkelig ikke det samme i 2020 som i 1970. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt tragisk hvor kaldt og egoistisk samfunnet har blitt. Jeg vokste opp på 70 og 80 tallet, og uanmeldt besøk kom støtt og stadig til alles store glede. Nå er det helt tragisk og ett besøk kan aldri skje på impuls, eller min omgangskrets setter alle pris på uanmeldt besøk og hvis det ikke passer så blir ingen sure om de må snu i døra.

Anonymkode: 61185...f76

Strengt tatt er det vel akkurat like egoistisk å troppe opp uanmeldt på døren fordi man selv ønsker å komme på besøk, som det er å la være å åpne når man ønsker å være helt i fred?

Anonymkode: 7afa1...b8f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpner bare før ca 8 på kvelden. Det er mange omreisende som går på dørene og rigger og selger skrot på kveldene. Og det er ubehagelig. 

Anonymkode: 92535...894

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoringen
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenkte på tråden om å ringe sent/ikke ta telefonen sent. Er det like frekt å ikke åpne døra når man ikke venter besøk? 

Anonymkode: a52f2...d41

Har kamera ved innkjørsel så det er lett å se hvem som ringer på. Jeg har ikke venner eller familie som kommer på døra uanmeldt med unntak for en spesiell familiemedlem. Og hvis en av dem ringer på så åpner jeg selvfølgelig fordi da går jeg ut fra at det er en krise eller spesiell situasjon. Når det gjelder ukjente folk foretar jeg en vurdering fra tilfelle til tilfelle.

Har overlevd frem til nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så koselig med venner som ringer på uanmeldt, og bare vil ha en kopp kaffe/te og en prat. Sånn var det hjemme da jeg vokste opp på 70-tallet (begge foreldre i full jobb). Koselig samvær med venner blir fort slitsomt etrer dagens "standard", hvis huset må være strøkent før man tar i mot venner, og man må diske opp med mat eller kaker. Finnes ikke noe bedre enn å få overraskelsesbesøk av venninne, krype opp i sofaen med varm drikke og skravle en times tid, uten noe styr på forhånd 🙂

Anonymkode: 0b937...6c2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sjeldent jeg åpner faktisk 😅 Venner og familie ringer først, samme med venner av ungdommen. Det kunne selvsagt vært en nabo som trenger hjelp, men jeg er ikke den mest sosiale i nabolaget heller så antar at de ville bedt om hjelp fra noen andre uansett. 
Men for noen år siden så var jeg sammen med en som var kriminell, og en kveld så ringte det på. Som vanlig så lukket jeg ikke opp, og plutselig hoppet politiet inn soveromsvinduet mitt å skulle ransake boligen min pga han. Så politiet finner en vei inn de å hvis de vil. Langt svar kort; nei, jeg lukker ikke opp. 

Anonymkode: 31429...3e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i rekkehus med innsyn, så jeg slipper ikke unna å åpne når det ringer på. Som oftest er det uansett venner av ungene, en nabo eller harmløse dørselgere. Naboene vil som oftest bare spørre om noe og skal ikke inn, dørselgere avviser jeg kort og brutalt, mens barnas venner får selvsagt komme inn uansett hvordan jeg ser ut og holder på med så lenge barn mine er hjemme. Hadde jeg bott alene og i blokk/leilighet, hadde jeg sikkert bare latt som jeg ikke var hjemme dersom jeg ikke hadde orket snakke med noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere helt seriøse? Åpner dere ikke med mindre dere vet hvem som ringer på? 
 

Anonymkode: 62cd4...28b

Nope. Jeg åpnet aldri døren med mindre jeg visste hvem det var, i form av RING FØRST... Gadd ikke gå og se engang, bare ignorerte døren. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være enig i at jeg liker best å få besøk som er avtalt på forhånd. 🙂

MEN... måten folk her skriver på gjør meg litt sjokkert. Blir dere virkelig så sinte hvis noen ringer på døra deres?  

Jeg blir tom for ord.... og tror det er på tide å logge av kvinneguiden 😂

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mjart skrev:

Kan være enig i at jeg liker best å få besøk som er avtalt på forhånd. 🙂

MEN... måten folk her skriver på gjør meg litt sjokkert. Blir dere virkelig så sinte hvis noen ringer på døra deres?  

Jeg blir tom for ord.... og tror det er på tide å logge av kvinneguiden 😂

Kan bare svare for meg selv, nei, jeg blir ikke direkte sint, men jeg kan bli oppgitt hvis folk bare tropper opp uanmeldt. Mange av oss har krevende jobber der vi stort sett er på jobb hele den våkne tiden av døgnet, og har behov for litt tid på kvelden når den kommer. Det er ikke lenger som på 70-80 tallet der den ene forelderen i stor grad var hjemmeværende og hadde all mulig tid til å ha gjester nesten når som helst. 

Anonymkode: f7e2a...78a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan bare svare for meg selv, nei, jeg blir ikke direkte sint, men jeg kan bli oppgitt hvis folk bare tropper opp uanmeldt. Mange av oss har krevende jobber der vi stort sett er på jobb hele den våkne tiden av døgnet, og har behov for litt tid på kvelden når den kommer. Det er ikke lenger som på 70-80 tallet der den ene forelderen i stor grad var hjemmeværende og hadde all mulig tid til å ha gjester nesten når som helst. 

Anonymkode: f7e2a...78a

Ja men det er jo bra 😀 

Jeg er en av de som har en travel hverdag og ser helst at jeg ikke får besøk uanmeldt 🙂

Syntes bare jeg så noen kommentarer her hvor det virka som at folk ble fly forbanna hvis det ringte på døren, og synes det er trist å se at det er så mye sinne. 

Meeeeen, som jeg skrev i forrige innlegg, det er vel bare jeg som har fått litt nok av kvinneguiden. 🤭

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte på tråden om å ringe sent/ikke ta telefonen sent. Er det like frekt å ikke åpne døra når man ikke venter besøk? 

Anonymkode: a52f2...d41

Nei, det syntes ikke jeg. Gidder heller ikke å åpne døren dersom jeg ikke føler for det. Er da min rett til å gjøre det.

Anonymkode: d1e5d...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpner stort sett ikke døra når noen ringer på uanmeldt. Jeg liker å gå inn i hvilemodus når jeg er hjemme, jeg har på koseklær, kanskje har mascaraen drysset etter en lang dag, håret til alle kanter etter å ha lagt på sofaen foran tv’n en stund, kanskje er det rotete hos meg.. nei, da orker jeg ikke åpne døren. Jeg åpner heller ikke på formiddagen i helgene hvis jeg ikke er ferdig stelt enda. Men alle mine venner og familie respekterer at de bør ringe først, og de fleste av dem ønsker det samme😊

Anonymkode: ad6d1...7c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis jeg er utstelt og daffer i morgenkåpa åpner jeg ikke for noen.  Åpner heller ikke for selgere, ser hvem som ringer på fra kjøkkenvindu.  Åpner sjelden for fremmede.

Anonymkode: 7a59f...d52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer så mye rart nå, så jeg tørr rett og slett ikke åpne hvis ukjente ringer på min dør 

Anonymkode: 94028...a54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner ikke av prinsipp, kjempefrekt  dukke opp på uanmeldt besøk, da har man null respekt for andres tid og liv, og trenger seg på.

Anonymkode: fae51...649

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...