Gå til innhold

Er det dårlig folkeskikk å ikke åpne når folk ringer på uanmeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nok en gang: folk er forskjellige. Noen har åpent hus med overnattingsmuligheter/nesten cafèdrift og er veldig glad i mennsker uansett og vi andre lever på annet vis i forskjellig grad. Noen er dessuten ikke så sosiale av natur og det skal være et helt akseptabelt valg som alt annet.  

"Kalde og ufordragelige"? Det var da også et synspunkt som ikke henger på greip. 

Anonymkode: b3f1a...f74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er rart at folk synes det er frekt å ringe på døra uten å ha en avtale. Vårt hus ligger slik til at det er ofte kjente som går forbi, av og til er det noen som helt spontant tar seg en tur innom.

Kunne ikke falt meg inn å se på det som frekt, eller la være å åpne døra. Av og til passer det ikke, mens stort sett blir det tid til en kaffekopp. 

Ingen av oss er spesielt introverte eller redde for å si at det ikke passer slik at spontane besøk er bare hyggelig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Juniper skrev:

Jepp! Enkelte har fullstendig fravær av sosiale antenner! 

Men har de funnet det ut her? Eller er du skribent eller journalist eller liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig åpner jeg når noen ringer på. Jeg har ingen problemer med å avvise selgere og frelsere ansikt til ansikt. Alle andre får kaffe. 

Jeg tenker faktisk om folk som gjemmer seg bak gardinene at de trenger en god del sosial trening. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ezio skrev:

Men har de funnet det ut her? Eller er du skribent eller journalist eller liknende?

Jeg er nokså kjent i nordisk sammenheng innen et bestemt felt, men har du ikke interesse av det feltet vet du ikke hvem jeg er. Jeg har ingen nyhetsinteresse, men holder innimellom foredrag og skriver en del om tema innen denne interessen. Det betyr jo ikke at jeg synes det er greit med komplett ukjente som står på døra fordi de er nysgjerrige på meg eller prøver å klore til seg ting fra meg. 

Ble rimelig perpleks første gangen. Det har så langt utelukkende vært eldre mennesker.

Problemet løste seg ved hjelp av flytting. 

Edit: har passet på å holde meg unna dette interesseområdet når jeg skriver her inne for å unngå koblinger. 

Endret av Juniper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det er helt greit å ikke åpne. Noen ganger passer det ikke, noen ønsker ikke besøk av ulike grunner... Hjemmet er privat, og der skal man få være i fred.

Selv åpner jeg alltid, i håp om at det skal være noen som vil komme på besøk. Det et det aldri. Bare jehovas vitner, leger uten grenser eller Sector alarm. To av de tre slår jeg av en prat med, og det er da bedre enn ingen. 

Anonymkode: 70e46...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at man hadde telefon for 40 år siden?

Anonymkode: 61185...f76

Ja, men jeg vet også at slett ikke alle hadde det. Det var rimelig stor sjanse for at enten den som ville komme på besøk eller den som potensielt skulle få besøk (eller begge) ikke hadde egen telefon og lånte telefonen til en nabo når de måtte ringe legen eller ta en nødvendig telefon til kommunen, men ellers kommuniserte via brev eller ansikt til ansikt.

Vi fikk telefon i 1985 fordi min bror ble alvorlig syk og ting kunne bli akutt veldig raskt, men den var relativt ubrukelig på privatfronten, delvis fordi det var utrolig dyrt å ringe, delvis fordi så mange av de man kunne tenkt seg å ringe til ikke hadde telefon enda og dermed heller ikke kunne ta imot samtaler. 

Anonymkode: b93a2...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg vet også at slett ikke alle hadde det. Det var rimelig stor sjanse for at enten den som ville komme på besøk eller den som potensielt skulle få besøk (eller begge) ikke hadde egen telefon og lånte telefonen til en nabo når de måtte ringe legen eller ta en nødvendig telefon til kommunen, men ellers kommuniserte via brev eller ansikt til ansikt.

Vi fikk telefon i 1985 fordi min bror ble alvorlig syk og ting kunne bli akutt veldig raskt, men den var relativt ubrukelig på privatfronten, delvis fordi det var utrolig dyrt å ringe, delvis fordi så mange av de man kunne tenkt seg å ringe til ikke hadde telefon enda og dermed heller ikke kunne ta imot samtaler. 

Anonymkode: b93a2...acc

Beklager, men da har du bodd grisgrendt. Jeg mener, på den tiden kom jo de første mobiltelefonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner ikke døra og tar ikke telefonen! :hoho: Send en melding, skriv en mail, ellers kan du la meg være i fred! 

Pluss at hundene klikker når det ringer på, så da lar jeg det høres ut som de er alene hjemme!

Anonymkode: 0c68c...c3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut vinduet først, ellers åpner jeg aldri døra. Rett å slett fordi jeg er menneskesky og hater at folk kommer uanmeldt. Jeg ber som regel samboeren om å åpne døra i tilfelle det er en av naboene.

Anonymkode: 88f8b...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg lite over at man ringer på uanmeldt, så lenge man følger normal folkeskikk med å ikke ringe på klokken 2 på natten. 

Anonymkode: 2ec90...8a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/18/2020 at 5:59 PM, AnonymBruker said:

Tenkte på tråden om å ringe sent/ikke ta telefonen sent. Er det like frekt å ikke åpne døra når man ikke venter besøk? 

Anonymkode: a52f2...d41

Det er verre. En ting er at man ikke svarer telefonen etter man har lagt seg, en annen er å ikke svare når noen står å ringer på utenfor. Det er drit frekt.

Anonymkode: f8983...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Ezio skrev:

Beklager, men da har du bodd grisgrendt. Jeg mener, på den tiden kom jo de første mobiltelefonene.

De første mobiltelefonene kom faktisk på 60-tallet, men det betyr ikke at folk hadde det. De var ekstremt dyre, ekstremt store, ekstremt tunge og ikke noe folk flest egentlig så poenget med. Dessuten var dekningen mer eller mindre ikke-eksisterende de aller fleste steder. I 1991 (altså 5 år etter at min familie fikk telefon og 11 år etter tidspunktet jeg opprinnelig kommenterte) hadde kun 48,6 % av nordmenn fasttelefon hjemme. Og tallene for 1980 eller 1985 vil altså nødvendigvis ha vært enda lavere. Det var altså veldig mange som ikke hadde telefon hjemme, det var dyrt, ventelistene var lange som et vondt år og kapasiteten på telefonnettverket var ikke bygd ut for at alle skulle kunne ha egen telefon. Hvor jeg bodde spiller i og for seg liten rolle, jo mer sentralt man bodde jo lengre var ventelistene og prisene var de samme. Jeg tror derimot du er oppvekst i et spesielt sosioøkonomisk miljø dersom alle rundt deg hadde fasttelefon allerede tidlig på 80-tallet. 

Anonymkode: b93a2...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sirinna skrev:

Hjelpe meg så viktige folk har blitt da. Her ringer det sjelden på, fordi foreldre og søsken, pluss deres barn - og andre bekjente av oss går rett inn. Noen banker lett på døren før de åpner opp og sier «juhuu er dere hjemme?», men noen åpner og blir møtt av oss i gangen når vi hører det kommer folk. Her er døren alltid åpen for venner og kjente ☺️ 

Her jeg bor er det vanlig å ha døren låst, da de færreste ønsker at uvedkommende også skal ha muligheten til å spasere rett inn. 

Anonymkode: 7afa1...b8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ezio skrev:

Beklager, men da har du bodd grisgrendt. Jeg mener, på den tiden kom jo de første mobiltelefonene.

Det var to i klassen som ikke hadde telefon hjemme da jeg begynte på skolen i 1980, og jeg huske da hun ene gledesstrålende kom på skolen en dag og fortalte at «i dag skal vi få telefon!». Jeg vokste opp i et «penere» strøk i Bergen.

Anonymkode: 7afa1...b8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Sirinna skrev:

Hjelpe meg så viktige folk har blitt da. Her ringer det sjelden på, fordi foreldre og søsken, pluss deres barn - og andre bekjente av oss går rett inn. Noen banker lett på døren før de åpner opp og sier «juhuu er dere hjemme?», men noen åpner og blir møtt av oss i gangen når vi hører det kommer folk. Her er døren alltid åpen for venner og kjente ☺️ 

Fint for dere. Syns du jeg burde hatt åpen dør for han som voldtok meg, så han bare kunne gått rett inn? Noen av oss har gode grunner til å alltid ha døren låst. 

Anonymkode: 12992...d49

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fint for dere. Syns du jeg burde hatt åpen dør for han som voldtok meg, så han bare kunne gått rett inn? Noen av oss har gode grunner til å alltid ha døren låst. 

Anonymkode: 12992...d49

🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fint for dere. Syns du jeg burde hatt åpen dør for han som voldtok meg, så han bare kunne gått rett inn? Noen av oss har gode grunner til å alltid ha døren låst. 

Anonymkode: 12992...d49

Kan ikke se @Sirinna har skrevet det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...