Gå til innhold

Hvorfor liker "vi" ikke tjukke folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er slank med en bmi innenfor normalen, og har hele livet fått kommentarer på kroppen min. De som  kommenterer er utelukkende overvektige, og usunne mennesker. I tillegg til å være overvektige, så har de tydeligvis behov for å rakke ned på slanke mennesker med en sunnere livsstil enn seg selv.

(Nei, jeg rakker ikke ned på de ved å skrive her inne.)

Anonymkode: 7a7d5...4ff

Jeg er overvektig, men har aldri rakket ned på noen, men jeg har derimot opplevd å vli rakket ned på at tynne og slanke mennesker, så dette går begge veier.... Og - man har ikke automatisk sunnere livsstil bare ved å være tynne. Vet om flere med hjerteinfarkt som overhodet ikke var tykk ;)

Anonymkode: 126cd...e8a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppfatter dem slik. Det er bare slik det er.

Anonymkode: e8828...fc5

Jeg opplever mange tynne som fordomsfulle. Det er bare slik det er ;)

Anonymkode: 126cd...e8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at jeg ikke liker noen pga. utseende. Det er personlighet som spiller inn om jeg liker noen eller ikke. Er jeg tiltrukket av overvektige? Nei, det er jeg ikke, fordi det er tegn på en usunn livsstil. Overvekt, samme som undervekt forbinder jeg med sykdom og tidlig død. Om kroppen var ment til å veie 120 kg + hadde den sett helt annerledes ut. Man ser jo at dem sliter. Tungpustet, vondt for å gå etc...

Men som mange andre avhengigheter sliter dem psykisk. De er avhengig av mat. Det dem spiser stimulerer hjernen. Og noen er overvektig som følge av spiseforstyrrelse, de overspiser for å kompensere for noe, eller for å skade seg selv. Det er svært destruktivt, men ingen velger å være selvdestruktive.   

Anonymkode: 46c49...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og - man har ikke automatisk sunnere livsstil bare ved å være tynne. Vet om flere med hjerteinfarkt som overhodet ikke var tykk ;)

Anonymkode: 126cd...e8a

Eller man kan se på det fra helt motsatt hold: Man har automatisk mindre sunn livsstil bare ved å være tykk. Høy BMI er i seg selv en belastnning på helsa. 

Anonymkode: a9146...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke ser pent ut, enkelt og greit.

Anonymkode: 8c04c...1d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt sant. Jeg har gått ned 56 kg, og forskjellen i hvordan folk behandler meg er ekstrem. Det gjelder både de som kjente meg før og de som har blitt kjent meg meg etterpå. Men dette anerkjenner ikke folk som ikke har opplevd det, de mener det handler om hvordan jeg oppfører meg annerledes, min utstråling, min selvtillit osv. 

Og helt seriøst, å si at noen er for tynne et er kompliment. Selv om det sies med et tonefall og ordvalg som ikke tilsier det, så er det et kompliment. Å si at noen er for tykke er det totalt motsatte. Og ja, jeg har også opplevd begge deler. Da jeg var alvorlig undervektig ble jeg ofte møtt med beundring. 

Anonymkode: 88f48...33a

Nei, det er ikke alltid et kompliment. Mener folk det som et kompliment får de si ting på en ordentlig måte. Uansett er det en uting å kommentere størrelsen på folk, uavhengig om de er tynne eller tykke. 

Jeg har alltid vært slank og har kunne spist hva jeg vil uten å legge på meg nevneverdig. Så ble jeg syk og mistet mye vekt. Ikke alvorlig undervekt, men er undervektig. Da ble det visst fritt frem for alle og enhver å kommentere kroppen min hele tiden. Det er faktisk veldig ubehagelig og veldig slitsomt. Ingen av kommentarene som minner om komplimenter eller beundring akkurat. 

Anonymkode: ce7f9...850

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange har behov for å trykke ned andre for å føle seg bedre selv. Det kan gå ut over ulike grupper av mennesker, for eksempel innvandrere, uføretrygdede, homofile eller overvektige. Mekanismen bak tror jeg likevel i stor grad er den samme, nemlig å prøve og heve seg over andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke og liker ikke... Jeg undres som flere på hvordan enkelte tørker seg i ræva, eller klipper tånegler. Men det er ikke min business heller. En av mine flinkeste kolleger er sikkert 150kg, i et tungt fysisk yrke. Men han er på jobb først hver dag, sier aldri nei. Synd han er så beskjeden og sjenert. Skikkelig imponerende, jeg har aldri i verden greid trappene her med over 2x idealvekt.

Anonymkode: f656f...6eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 

Jeg liker ikke tjukke folk men det går mye på personlighet.

Jeg har to nære venninner som jeg er veldig glad i til tross for at de er smellfeite. Vi har vært venner i snart 30 år, og de var kraftige da vi ble kjent, men nå er de sikkert 30 kilo tyngre. 

Jeg har en dominerende og selvopptatt storesøster som har slanket seg siden hun var tenåring. Hver dag i hele min oppvekst snakket søsteren min om utseendet sitt, vekten sin  maten sin og hvor forferdelig alt var for henne som ikke var slank sånn som meg. 

Hun var veldig dominerende og sjefete, slengte dritt til meg og gjorde narr av meg foran sine venninner.

Selv i dag gnåler hun like mye om vekten sin, selv om hun har blitt ganske normalvektig i forhold til det hun engang var. 

Jeg tror kanskje hun er grunnen til at jeg ikke liker tjukke damer i dag.

Hvis damene har bleket hår, har mye sminke og smykker på seg, minner de meg om min søster og da misliker jeg de enda mer. 

Jeg blir også mer avslappet når jeg snakker med tjukke mennesker fordi jeg føler de ikke tar seg selv så høytidelig, spesielt de som ikke er så jålete. 

 

Anonymkode: 075d2...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trangsynte folk er som dømmer andre over utseendet. Hvordan en oppfører seg må da bety mer enn hvordan en ser ut. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg tenker så mye over det lengre. Jeg har vært supertrent, jeg har vært lubben, jeg har vært altfor tynn, jeg har vært skikkelig overvektig. Nå ligger jeg på midten igjen, noen få kilo over det jeg anser som normal-meg. Og kanskje fordi jeg selv har opplevd det meste, så bryr jeg meg ikke så mye om andre, jeg forstår godt hvorfor folk kan ha problemer med vekten.

En ting som jeg anser som interessant er f.eks en forfatter jeg kjenner til -i en periode med lite skriving så var han mer aktiv og spiste mindre, men i en periode hvor han skrev på en roman så la han på seg sikkert femten kilo fordi han satt "døgnet rundt" og skrev, da boken var ferdig skrevet og etterhvert kom ut -gikk vekta sakte men sikkert ned igjen. 

Det beviste for meg at det ikke bare er de med sykdommer, psykiske problemer, praktiske utfordringer eller lignende som blir overvektige -han var bare så i den litterære sonen i løpet av det året at det bare ble sånn. Hans bøker blir godt tatt i mot, og han er respektert som forfatter -og jeg tipper at det ikke er noen som stiller spørsmål ved vekta hans annet enn kanskje mamman hans, "nå har du blitt veldig tynn/tykk gutt, nå må du spise litt mer og få litt kjøtt på bena/ta deg en tur i skogen og gå litt i fjellet".

Men en ting som er viktig for de som sliter med underliggende problemer er at det norske hjelpesystemet blir utbygd. Jeg synes jeg møter alt for mange med psykiske problemer som ikke får hjelp/god nok hjelp. Når det gjelder fysisk sykdom/skade får jo folk hjelp gjerne, men da er jo overvekten som regel et resultat av mindre førlighet i kroppen og kan unnskyldes på det stekeste.

Anonymkode: 2695c...c53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forutinntatt nok til å tenke at tykke mennesker er sjuskete og har liten selvkontroll når det kommer til å ta vare på egen helse. På samme måte som jeg synes at de som opererer pupper (eller andre ting) er overfladiske og forfengelige med liten selvtillit.

Jeg sier det selvsagt ikke høyt.

Anonymkode: b351b...a0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre er det fordommer mye av at en ikke liker tjukke folk. Det gjør at mange tjukke hater kroppen sin også. Det er veldig trist og vondt for dem det gjelder. Gjelder meg og for jeg og er overvektig, men jeg holder på å slanke meg for helsens skyld. Men jeg liker folk av personligheten og hvordan dem er, og ikke for hvordan dem ser ut heldigvis, og det er jeg glad for. 

Anonymkode: e30cf...643

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine beste venner er feit, men på den andre siden bekrefter hen mine fordommer, nemlig manglende selvdisiplin, dømmekraft og struktur. 

Feite folk er etter min erfaring svake i viljen, noe som også ofte vises i andre forhold enn matinntak.

Anonymkode: ce681...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes "tjukke" damer kan være sexy som bare det, så lenge de er feminine. Det verste jeg vet er tendenser til grovhet og maskulinitet, da spiller det ingen rolle hvordan de ser ut ellers.

Anonymkode: 8c7d8...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det vitner om en manglende evne til å ta vare på seg selv.

Anonymkode: 01f53...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kenelz skrev:

Vel, jeg har da stått mange ganger ved siden av feite mennesker og ja, ofte så lukter dem vondt. Ofte har dem matrester rundt munnen og griser bare generelt mye mer enn de andre menneskene jeg har vært borti. Skal påpeke at det ikke gjelder alle feite mennesker, men mange nok at det har blitt stereotypisk. 

Fant kanskje en forklaring på dette: 

036635B4-BE11-476A-A286-A816589FA4BD.thumb.jpeg.84addd0ff10315f0fc4b6d8e0f246b11.jpeg

Jeg liker ikke folk som ikke vet forskjell på «de» og «dem». Tjukke folk har jeg ikke noe i mot.

Anonymkode: 9f353...f60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er slank med en bmi innenfor normalen, og har hele livet fått kommentarer på kroppen min. De som  kommenterer er utelukkende overvektige, og usunne mennesker. I tillegg til å være overvektige, så har de tydeligvis behov for å rakke ned på slanke mennesker med en sunnere livsstil enn seg selv.

(Nei, jeg rakker ikke ned på de ved å skrive her inne.)

Anonymkode: 7a7d5...4ff

Men tynne folk rakker også ned på overvektige. Det går heller den veie...Er ikke overvektig eller undervektig selv, normal men har gått opp litt dette år og da er det de slanke som rakker ned...kroppsstørrelse har jo ingenting å si så lenge du går helsa i behold. 

Anonymkode: 606d5...7a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...