Gå til innhold

Hvorfor liker "vi" ikke tjukke folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 hours ago, AnonymBruker said:

Du skjønner at overvektige flest både greier å tørke seg, dusje, vaske klærne sine og rydde i bilen, sant? Og at tynne også lukter vondt hvis de ikke vasker klærne og bor i søppel? 

Anonymkode: a2f58...dc3

Du vet det er en stor forskjell på overvektig og fedme? 

Ikke ta det personlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille Potet

Det kan ikke være noe annet enn kunnskapsløshet. 

Folk er tykke av så mange forskjellige grunner. Noen har blitt utsatt for seksuelle og/eller fysiske overgrep (beskytter seg med fett), andre igjen har blitt utsatt for mobbing (igjen, beskytter seg med overvekt). Andre har arvet omsorgspersonen dårlige matvaner (og våre kropper er jo skapt sånn at den husker maksvekt). Så har du de deprimerte og traumatiserte (mat utløser en god følelse). Så har du de som lider av tvangsspising. Noen blir tykke av medisinene de tar. Noen på grunn av lipødem. Noen gir seg også blanke faen, og har det helt fint med sin overvekt (glad i mat). 

Jeg tenker folk som er oppe på barikadene og skal liksom slanke sine venner og resten av befolkningen er ikke så lure. De gjør også vondt verre, for de plager folk som har det ondt. 

PS: Jeg er normalvektig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at litt av grunnen til at folk flest ikke helt har sansen for tykke folk, er litt det samme som med røykere. De ødelegger kroppen sin og er en dyr byrde for samfunnet. Kutt ut røyken, slutt å spis så mye og «be a friend» 🥰

Anonymkode: a8a1f...d37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2020 den 10.23, Kenelz skrev:

Du vet det er en stor forskjell på overvektig og fedme? 

Ikke ta det personlig. 

Siden du ikke så ut til å ta poenget i det jeg skrev får jeg vel gjenta meg selv:

Du skjønner at de aller fleste feite folk både greier å tørke seg, dusje, vaske klærne sine og rydde i bilen, sant? Og at tynne også lukter vondt hvis de ikke vasker klærne og bor i søppel? 

Anonymkode: a2f58...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker er bare tvers gjennom fordomsfulle, og det er vanvittig trist. Mennesker med overvekt eller fedme er mennesker slik som alle andre, og det er mange årsaker til at folk legger på seg. Det er en uting å dømme når man ikke vet årsaken til at et menneske har blitt overvektig. For alt vi vet kan det ligge traumer etter seksuelle overgrep, omsorgssvikt, dårlige matvaner i oppveksten, overspisingslidelse, lav forbrenning, smerter som gjør bevegelse vanskelig, autoimmune sykdommer m.m. Jeg tror vi hadde kommet lenger om vi sluttet å dømme, men heller begynte å se mennesket bak "fasaden". Vi er så mye mer enn det ytre. Det er det indre som teller.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Siden du ikke så ut til å ta poenget i det jeg skrev får jeg vel gjenta meg selv:

Du skjønner at de aller fleste feite folk både greier å tørke seg, dusje, vaske klærne sine og rydde i bilen, sant? Og at tynne også lukter vondt hvis de ikke vasker klærne og bor i søppel? 

Anonymkode: a2f58...dc3

Du gjentok ikke deg selv, du skrev først overvektige. Uansett: Tar man ikke vare på hygienen vil man lukte vondt. Mennesker som er feite sliter gjerne oftere med hygienen, eks; Hud som ruller seg over hverandre og som gnikker, blir ofte samlet svett i hudfoldene som lukter. Har for eks. ikke energi eller klarer ikke å tørke seg selv skikkelig når fettet står i veien. OSV. 

Gjelder ikke for alle, men trenger ikke å vær Einstein for å forstå at mange tenker at feite mennesker er «uhygieniske». Ofte når jeg har stått ved siden av noen som er feit (merk: feit og ikke overvektig) har dem luktet sur svette, osv.

Igjen: Ikke ta det nært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke estetisk vakkert med feite og overvektige!

Anonymkode: 83d6b...989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er visuell av meg, og liker de ikke pga hvordan klærne sitter. Dessuten viser det tegn på mangel på selvkontrolll. 

Anonymkode: f3ac2...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2020 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Har i kveld sett på "Skal vi danse" sammen med noen naboer. 

Noen av mine naboer mente da at de deltakerne som er kraftige/tjukke er mindre grasiøse? Er det formen på kroppen som gjør at de danser mer klumpete eller er det bare tilfeldig? 

Anonymkode: 075d2...24e

Det er en sammenheng, men ikke sånn at tynn=grasiøs og feit=ukoordinert. Når man er naturlig grasiøs, liker man gjerne å bevege seg. Når man beveger seg mye, brenner man kalorier. Men det finnes overvektige som er mye i bevegelse,  velproposjonerte overvektige, og tynn er heller ikke ensbetydende med å være aktiv og atletisk. 

Anonymkode: a9146...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2020 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Har i kveld sett på "Skal vi danse" sammen med noen naboer. 

Noen av mine naboer mente da at de deltakerne som er kraftige/tjukke er mindre grasiøse? Er det formen på kroppen som gjør at de danser mer klumpete eller er det bare tilfeldig? 

 

 

Anonymkode: 075d2...24e

Nei, overvektige kan være like teknisk gode dansere som tynne, så her bunner det nok i en kulturell assosiasjon mellom grasiøs danser og slank ballettdanser. Det har altså egentlig ingenting med danseteknikk å gjøre, det er et kulturelt fenomen at vi forbinder det grasiøse med det tynne. Hvilket innebærer at dine naboers fordommer og forventninger påvirker deres oppfatning, og at det de bedømmer egentlig ikke har noe med grasiøs utførelse av en dans å gjøre, de ser ikke dansen for bare kroppsvekten. 

Legger ved bilde av overvektig og grasiøs profesjonell ballerina som illustrasjon på at overvekt ikke egentlig har sammenheng med dyktighet eller grasiøs utførelse av dans. 

 

da6c72a9ed61a995bd29005c3d5e9607.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 10.27, Kenelz skrev:

Lukter, dårlig hygiene, tar mye plass, griser, svetter mye, osv. 

Så klart er det ikke alltid det stemmer og mange har en kjempe flott hygiene for eksempel. Det er bare stereotypisk at feite mennesker er «ekle». 

Tanken slår meg at ingen av disse faktorene dukker opp når jeg tenker på barnet til en venninne. 

Jeg kjenner jeg begynner å få aversjon mot dette barnet desto feitere det blir, men barnet lukter ikke vondt, det dusjer nesten hver dag, stor plass tar det ikke, det er fortsatt et barn, svetter gjør det heller ikke. 

Mine følelser går mer mot det at det er grådig, det fråtser på usunne saker, det får beskjed om å la være men stuper i godsakene ( som settes frem på lørdager og ved spesielle anledninger ). Det stapper inn to til seg selv istedet for å ta en selv og dele det andre videre. 

Dette er tross alt et barn så de voksne er jo de som må sette en stopper for det. 

Grådighet og egoisme hos en voksen setter også avsky i meg. Sutring og jamring over overvekt, følgeskader/sykdommer o.l av vekten byr meg i mot, det må jo tas tak i. Forandring på skapes. 

Jeg er barn av en overvektig mor, ingenting av aktiviteter gjorde hun med meg, hun gikk ikke en eneste tur med meg engang. Husarbeidet ble overlatt til oss barna. Med skilte foreldre så var det heller ikke en annen foresatt som tok den delen.

Å la overvekt gå utover ungene er en skam. Og det har selvsagt følger for barna.

Jeg vet at min mor så aldri så stor verdi i meg at hun var villig i det å ta vare på seg selv, hun sa at hun var glad i meg men jeg vet at hun tok seg ikke bryet med å endre livsstil, hun tok seg aldri bryet med å gjøre noe med meg av aktiviteter. Det sier seg selv at jeg sliter med mindreverdighets komplekser, tidligere mye verre enn i voksen alder. 

Tenk å risikere helsen, risikere hjerte og kar lidelser, diabetes, ødemer, skjelettlidelser, mage og tarm sykdommer for fråtsing! Noen til og med når de har barn! Så egoistisk og selvsentrert! Hvilke signaler sender man da til dem man påstår at man er glad i? Og ikke minst hvilken standard setter en ikke for barna, hva er det ikke man lærer barna til at er okay å gjøre med sin egen helse. Man kan si at sluk skal man ikke gjør til en blir blå, men det hjelper ikke for barna ser hva som blir gjort og konkluderer med at da må det være greit. 

Overvektige mennesker er i mitt syn svake, så svake at de ikke orker å ta tak i seg selv, noen til og ned ikke for barna sine engang. Egoistisk. 

Anonymkode: 5b4f3...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 10.21, Krakilsk skrev:

Legger ved bilde av overvektig og grasiøs profesjonell ballerina som illustrasjon på at overvekt ikke egentlig har sammenheng med dyktighet eller grasiøs utførelse av dans. 

Tror du Usain Bolt hadde vært like rask om han la på seg 50 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Ezio skrev:

Tror du Usain Bolt hadde vært like rask om han la på seg 50 kg?

Hva har det med grasiøsitet å gjøre? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krakilsk skrev:

Hva har det med grasiøsitet å gjøre? 

Det viser at overvekt påvirker prestasjon. Vedkommende du la ved bilde av er absolutt ikke like grasiøs som hun hadde vært som normalvektig, da du knapt ser bevegelsene i kroppen hennes pga overvekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ezio skrev:

Det viser at overvekt påvirker prestasjon. Vedkommende du la ved bilde av er absolutt ikke like grasiøs som hun hadde vært som normalvektig, da du knapt ser bevegelsene i kroppen hennes pga 

Nå har ikke jeg sagt noe om prestasjon, men siden du et så opptatt av det -er du klar over hvor mye styrke, fleksibilitet og teknikk som kreves for å løfte og holde den kroppen på tåspissene?

Forstår heller ikke hvordan du kan mene at bevegelsene er "knapt" synlige? Du ser da vel holdningen og posituren? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Krakilsk skrev:

Nå har ikke jeg sagt noe om prestasjon, men siden du et så opptatt av det -er du klar over hvor mye styrke, fleksibilitet og teknikk som kreves for å løfte og holde den kroppen på tåspissene?

Forstår heller ikke hvordan du kan mene at bevegelsene er "knapt" synlige? Du ser da vel holdningen og posituren? 

Man kaster bort energi på feil ting.

Jeg ser den dårligere enn jeg ville med en normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ezio skrev:

Man kaster bort energi på feil ting.

Jeg ser den dårligere enn jeg ville med en normalvektig.

Å danse ballett er å kaste bort energi? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Krakilsk skrev:

Å danse ballett er å kaste bort energi? :klo:

Man bruker unødvendig energi på å flytte unødvendig kroppsmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ezio skrev:

Man bruker unødvendig energi på å flytte unødvendig kroppsmasse.

Hva betyr det? -At de som er overvektige skal unngå aktivitet? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...