Gå til innhold

Hvorfor liker "vi" ikke tjukke folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lukter, dårlig hygiene, tar mye plass, griser, svetter mye, osv. 

Så klart er det ikke alltid det stemmer og mange har en kjempe flott hygiene for eksempel. Det er bare stereotypisk at feite mennesker er «ekle». 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer som anonym på denne.
For min del, så får jeg flashback av tykke mennesker. Det kommer av at overgriper (sexuelle) var tykk. Har hele mitt liv vært "redd" for å bli overvektig selv. Ikke slitt med spiseforstyrrelser, men tenkt på hva jeg spiser.

Anonymkode: 502b3...b41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slank med en bmi innenfor normalen, og har hele livet fått kommentarer på kroppen min. De som  kommenterer er utelukkende overvektige, og usunne mennesker. I tillegg til å være overvektige, så har de tydeligvis behov for å rakke ned på slanke mennesker med en sunnere livsstil enn seg selv.

(Nei, jeg rakker ikke ned på de ved å skrive her inne.)

Anonymkode: 7a7d5...4ff

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg ikke. Enhver med litt livserfaring vet at tjukke har de samme egenskapene og fine el mindre fine personlighetstrekk som andre folk. 
Det er bare at når man først har blitt feit, er det et slit å bli tynnere. 
 

Anonymkode: be7b7...087

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svaret, så langt, kan enkelt summeres med:

"Vi har fordommer mot overvektige personer fordi vi er fordomsfulle".

Anonymkode: 6c770...ecf

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en over skriver, handler det nok om fordommer. Selv tenker jeg knapt over om noen er tykke eller ikke, med mindre de er så store at det er veldig ekstremt. Men jeg føler meg veldig uvel og usikker sammen med folk som åpenbart har tatt mye restylane , botox etc... Da får jeg angst og føler meg utilpass 

Anonymkode: 7d214...dcf

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De inngir inntrykk av at de ikke har kontroll over seg selv.

Anonymkode: e8828...fc5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man liker ikke oss som har vært eller er tykke fordi det å være tykk for mange handler om svakhet. Man er ekstremt synlig - og man lever opp til de forestillinger andre har laget seg om tykke. Dessuten er mennesker generelt fordomsfulle og fulle av generaliseringer. Mange tror at tykk = dum, idiot, manglende viljestyrke og generelt evneveik.

Dessuten er man redd for det ukjente: er man ikke tykk selv vil man helst ikke assosieres med tykke og de som ikke er tykke har generelt det vanskelig for å sette seg inn i hvordan det er å være tykk. De har sjeldent kjent på skammen over å ikke få på deg beltet på bussen, eller komme seg ned i et flysete. De vet ikke hvor hvordan det er å føle den brennende flauheten når all oppmerksomhet rettes mot deg mot din vilje, bare fordi man er stor. Som den gangen jeg ikke fikk være med en tur på en karusell på Tusenfryd. Den walk of shame jeg opplevde da, når jeg måtte gå hele køen tilbake, det er en skam jeg aldri før eller siden faktisk har opplevd, sånn foruten den gang jeg fikk høre at jeg ikke fortjente å leve av en fremmed på butikken, selvfølgelig.

Jeg har vært undervektig og jeg har veid 166 kg. Jeg betviler ikke at tynne og undervektige også får kommentarer og opplever drittslenging, det fikk jeg nemlig selv, men det mange ikke evner å sette seg inn i den stigmatiseringen og hvor utsatt man som tykk. I dagens samfunn er ikke idealet å være tykk, det er å være enten tynn eller aller helst veltrent. Å være tykk faller overhodet ikke inn i det idealet - selv om det ropes hver gang det kommer en reklame eller en utstillingsdukke som forestiller en som er overvektig om at nå glorifiserer vi de tykke (men tenker tydeligvis ikke på at også overvektige kan tenke seg å føle seg komfortable og ålreite).

Og btw: jeg er nå over 85 kg lettere, og jo: folk behandler meg HELT annerledes. Det er virkelig som natt og dag. Og stygge kommentarer får jeg heller ikke.

Endret av SPOCA
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke "vi" tjukke folk? Det har jeg ikke fått med meg... Er litt tjukk selv, de fleste liker meg likevel! 😆

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pås skrev:

Liker ikke "vi" tjukke folk? Det har jeg ikke fått med meg... Er litt tjukk selv, de fleste liker meg likevel! 😆

Det er forskjell på tykk og tykk. Jeg er fremdeles overvektig, og merker lite til stigma. Men da jeg var 85 kg tyngre merket jeg det meget godt. Det å være lettere overvektig er som regel noe de fleste ikke tenker på eller kommenterer (særlig ikke hvis man har gått ned så mye som meg), men er man STOR, med stor S, så merker man det garantert.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker egentlig tykke folk jeg.. Synes alle de jeg har møtt er utrolig koselige folk. Jeg har tilgode å se en sur overvektig person. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, SPOCA skrev:

Det er forskjell på tykk og tykk. Jeg er fremdeles overvektig, og merker lite til stigma. Men da jeg var 85 kg tyngre merket jeg det meget godt. Det å være lettere overvektig er som regel noe de fleste ikke tenker på eller kommenterer (særlig ikke hvis man har gått ned så mye som meg), men er man STOR, med stor S, så merker man det garantert.

Ok, ser den! Leser over at du veide 166 kilo, jeg er ikke der akkurat! Skjønner godt at situasjonene du beskrev må ha vært forferdelige ubehagelige å oppleve, kudos til deg som har klart å gå så mye ned i vekt! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål. Den er noen overvektige jeg ikke liker, men det er fordi de er slemme med meg. (Rart å skrive som voksen, men disse fryser meg ut og baksnakker meg). Noen overvektige overfører sitt dårlige kosthold til sine barn og det liker jeg ikke, men det betyr ikke at jeg ikke liker dem. Jeg liker ikke å ha sex med noen som er mye tyngre enn meg selv, rett og slett fordi det er tungt.

Anonymkode: 869de...54c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Liker tjukke, jeg 🥰

Anonymkode: 7f4c4...914

Jeg og. De er myke og joviale.

Anonymkode: cb9db...0ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurer... 

Ts

Anonymkode: 075d2...24e

Jeg liker alle uansett form. 

Anonymkode: 14b81...dc9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir inntrykk av dårlig selvkontroll, dårlige valg, mangel av ansvarsfølelse. Er man overvektig er man større belastning på helsevesenet, noe som alle må betale for. Blir oftere syk og lengre syk.    Er også noe evolusjonært med at folk liker sunne folk, og man ser ikke direkte sunn ut om man er overvektig. 

Anonymkode: b11a2...dbe

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer opptatt av folks personlighet enn utseende for å være helt ærlig. Ville aldri likt eller mislikt folk basert på om de er slanke eller overvektige! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke at jeg ikke liker dem som person, men jeg liker ikke overvekt fordi det ikke er pent. Men jeg liker ikke svære silikonpupper og lepper med mye fillers heller. Eller rødt hår. Og det er mange andre ting jeg også synes er stygt. Heldigvis er det kun min mening, og jeg forventer ikke at noen skal tilpasse sitt utseende til mine preferanser. :)

Anonymkode: ed7e4...bbc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...