Gå til innhold

Hvorfor liker "vi" ikke tjukke folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er egentlig veldig logisk. Det handler jo om attraktivitet, både fra kultur og samfunn, men også underliggende biologiske mekanismer.  Instinktivt tenker vi tjukke folk ikke egenskaper som vi assosierer med attraktivitet, som disiplin, suksess, drivkraft, ansvar, intelligens osv. Derfor er det uattraktivt. Før viste fedme at man hadde nok penger til mat, da var det attraktivt å være tjukk. Samme som med å være brun. Før betydde solbrun at man var mye ute og jobbet på åkrene etc, som tydet på fattigdom, men nå tyder det på mye fritid (at man har råd til fritid -> suksess). 

Anonymkode: fcfc9...12d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det tippet fullstendig over da Erna Solberg ble statsminister.  Utrolig at det ble debattert om hun var skikket til å styre landet, når hun ikke "engang klarte å passe sin egen vekt". Lavmål. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gir inntrykk av dårlig selvkontroll, dårlige valg, mangel av ansvarsfølelse. Er man overvektig er man større belastning på helsevesenet, noe som alle må betale for. Blir oftere syk og lengre syk.    Er også noe evolusjonært med at folk liker sunne folk, og man ser ikke direkte sunn ut om man er overvektig. 

Anonymkode: b11a2...dbe

Problemet for overvektige mennesker er at det er så synlig at de er i en gruppe som belaster helsevesenet. Det finnes andre grupper som kan belaste helsevesenet mye ved at de tar feil valg i livet eller har dårlige vaner, men disse slipper lettere unna fordi det ikke er synlig at man er en uhelbredelig råkjører, at man inntar for store mengder rusmidler (noen fungerer faktisk normalt som ruset) eller at man driver med idretter og aktiviteter som gir større sjanse for at man blir skadet og trenger helsehjelp. Tvert imot blir man sett på med beundring om man løper rundt i fjellet og må hentes ned av helikopter når man går seg bort eller blir skadet, driver med paragliding og faller ned skrenter så man må hentes av hjelpemannskaper, eller sykler/løper på seg hjerteflimmer når man kommer i panikkalderen. Det er vel heller ingen som klager på at folk driver med boksing, der poenget er å denge løs på og skade andre mennesker til de risikerer legehjelp. Det er jo egentlig enda mer høl i huet enn å spise seg tjukk, da de aktivt går inn for å skade både seg selv og andre.

Idealet i samfunnet handler slett ikke alltid om sunnhet, det handler stort sett alltid om det som er vanskeligst tilgjengelig. Mangler mennesker mat og må jobbe hardt for å leve, blir de "slanke" og ser opp til dem som er rike nok til å spise god mat og ikke trenger å røre så mye på seg. da blir ofte en rundere kropp idealet. I dagens samfunn har selv mange fattige tilgang på mat, og stadig mer av jobber blir mindre fysiske. Det betyr at det som er vanskeligst å oppnå er å spise sunt nok og lite nok, samt få nok daglig aktivitet. Fordi kroppene være henger igjen i fortiden og ikke har noen mekanismer som stopper oss fra å legge på oss. Slanker vi oss, finnes det flere mekanismer som jobber mot oss fordi kroppen vil unngå vekttap (= sultenød).

At tykke belaster helsevesenet er favoritt-argumentet til dem med fordommer. Det er vel omtrent det eneste de har å backe opp de dårlige holdningene sine med. Hadde ikke fedme vært synlig utenpå, hadde ikke folk brydd seg så mye. Garantert.

Anonymkode: b65b1...c04

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg liker ikke folk som ikke vet forskjell på «de» og «dem». Tjukke folk har jeg ikke noe i mot.

Anonymkode: 9f353...f60

Ok, men så var det ikke relevant til ts sitt spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hannah80 skrev:

Syns det tippet fullstendig over da Erna Solberg ble statsminister.  Utrolig at det ble debattert om hun var skikket til å styre landet, når hun ikke "engang klarte å passe sin egen vekt". Lavmål. 

Jepp. Når elevene mine rakker ned på Erna fordi hun er "rundt som ei blåbær" eller "så feit", så sier jeg at hvis de ikke har annet å ta henne for enn vekta hennes, så gjør hun vel egentlig en ganske grei jobb som statsminister. Hvis de skal ta henne for noe, bør det handle om politikken hennes og avgjørelsene hennes på vegne av det norske folk. Jobben hun gjør, rett og slett.
Det er jo heller ikke til å stikke under en stol at kvinnelige politikere får mer kjeft for utseendet sitt enn mannlige politikere.

Anonymkode: b65b1...c04

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange år var mat det eneste gode jeg hadde i livet, og på det tyngste veide jeg 185 kg, så det sier seg selv at jeg var ganske ulykkelig. På det tyngste fikk jeg omtrent daglig stygge kommentarer på gata. Ikke fra barn, men voksne. Enda verre var vilt fremmede som kom med 'gode råd' jeg ikke hadde bedt om. For tre år siden søkte jeg meg på eget initiativ inn på en klinikk for sykelig overvekt. Det har fungert veldig bra. Jeg har gått ned 65 kg og lagt om hele livet mitt. Men ennå har jeg ikke skjønt hvorfor det er greit å ta seg friheter overfor 'tjukke' mens fylliker og narkovrak får gå i fred.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AmandaVI skrev:

I mange år var mat det eneste gode jeg hadde i livet, og på det tyngste veide jeg 185 kg, så det sier seg selv at jeg var ganske ulykkelig. På det tyngste fikk jeg omtrent daglig stygge kommentarer på gata. Ikke fra barn, men voksne. Enda verre var vilt fremmede som kom med 'gode råd' jeg ikke hadde bedt om. For tre år siden søkte jeg meg på eget initiativ inn på en klinikk for sykelig overvekt. Det har fungert veldig bra. Jeg har gått ned 65 kg og lagt om hele livet mitt. Men ennå har jeg ikke skjønt hvorfor det er greit å ta seg friheter overfor 'tjukke' mens fylliker og narkovrak får gå i fred.

Nå raker du faktisk ned på andre på en svært usjarmerende måte. Dette var ikke greit. Du kunne kanskje vunnet litt sympati med å si alkoholikere og narkomane. 

Anonymkode: 869de...54c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot de, de har mange grunner til å være det.  Men jeg ser med gryende bekymring på helsa til sykepleiere og helsefagarbeidere fremover fordi syke, eldre og overvektige mennesker er ekstremt tunge å jobbe med.  Og de blir stadig større....

Anonymkode: 40d4b...9ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AmandaVI skrev:

fylliker og narkovrak får gå i fred.

Helt feil! 

Anonymkode: 3e33b...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir inntrykk av dårlig selvkontroll + de er jo usunne, tar ikke vare på helsen/kroppen, - som er synonymt med å ikke bry seg om de rundt seg = de vil dø tidligere/få flere sykdommer som fører til at familiene deres får mindre tid med de, de er en større utgift for samfunnet og er tunge pleiepasienter når den tiden kommer). + de lukter jo oftere, svetter mer etc.

Gjelder såklart ikke folk med noen kg ekstra/lubne, men de som er overvektige.

 

Anonymkode: c9aaf...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AmandaVI skrev:

I mange år var mat det eneste gode jeg hadde i livet, og på det tyngste veide jeg 185 kg, så det sier seg selv at jeg var ganske ulykkelig. På det tyngste fikk jeg omtrent daglig stygge kommentarer på gata. Ikke fra barn, men voksne. Enda verre var vilt fremmede som kom med 'gode råd' jeg ikke hadde bedt om. For tre år siden søkte jeg meg på eget initiativ inn på en klinikk for sykelig overvekt. Det har fungert veldig bra. Jeg har gått ned 65 kg og lagt om hele livet mitt. Men ennå har jeg ikke skjønt hvorfor det er greit å ta seg friheter overfor 'tjukke' mens fylliker og narkovrak får gå i fred.

For det første; Med dette mistet du all sympati. 

For det andre; Rusavhengige får på ingen måte gå i fred. Er ikke så mange som blir mer diskriminert og stigmatisert enn dem.

Anonymkode: ce7f9...850

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg liker ikke når folk er overfladiske og dømmer folk pga utseende. Det er en langt dårligere egenskap enn det å ikke klare å gå ned i vekt.

 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Uatskillelig skrev:

Og jeg liker ikke når folk er overfladiske og dømmer folk pga utseende. Det er en langt dårligere egenskap enn det å ikke klare å gå ned i vekt.

Jeg misliker politisk korrekt pisspreik. Alle gjør seg opp en mening, det går automatisk, vi kan ikke hindre det, og uten noen som helst antakelser om verden, hadde alt stoppet opp. Det man virkelig burde slå ned på, er dårlig behandling for noe man ikke kan noe for, uansett hva det er

Som bringer meg til at å "ikke klare å gå ned i vekt" må være en av historiens største bløffer. For å gå ned i vekt, skal man bare slutte å spise for mye. Hvor lat må man være for å ikke gidde å ikke gjøre noe?

Anonymkode: a9146...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg misliker politisk korrekt pisspreik. Alle gjør seg opp en mening, det går automatisk, vi kan ikke hindre det, og uten noen som helst antakelser om verden, hadde alt stoppet opp. Det man virkelig burde slå ned på, er dårlig behandling for noe man ikke kan noe for, uansett hva det er

Som bringer meg til at å "ikke klare å gå ned i vekt" må være en av historiens største bløffer. For å gå ned i vekt, skal man bare slutte å spise for mye. Hvor lat må man være for å ikke gidde å ikke gjøre noe?

Anonymkode: a9146...242

Tro det eller ei, det finnes folk som ikke dømmer etter utseende. 

Anonymkode: 3e33b...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har mange fordommer, mange er overfladiske og livredd for å bli tykk selv. 

Nesten 70% er jo overvektige i dag,så de fleste som ser så negativt på overvektige, er nok litt tykk selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 10-20 kg for mye... har en fordom om at tynne mennesker er bedre folk! 🤯😳 syns ikke selv jeg er bra nok heller 

Anonymkode: a9226...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har i kveld sett på "Skal vi danse" sammen med noen naboer. 

Noen av mine naboer mente da at de deltakerne som er kraftige/tjukke er mindre grasiøse? Er det formen på kroppen som gjør at de danser mer klumpete eller er det bare tilfeldig? 

 

 

Anonymkode: 075d2...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamse20

Synes folk er flotte uansett hva dem er.

Folk som ikke "liker" feite mennesker er folk som er så selv sikre på dem selv og skal være mr / ms perfekt.

Vet om mange tjukke damer som ser HELT fantastiske ut, som kunne lett vært model :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 11.37, Kenelz skrev:

Vel, jeg har da stått mange ganger ved siden av feite mennesker og ja, ofte så lukter dem vondt. Ofte har dem matrester rundt munnen og griser bare generelt mye mer enn de andre menneskene jeg har vært borti. Skal påpeke at det ikke gjelder alle feite mennesker, men mange nok at det har blitt stereotypisk. 

Fant kanskje en forklaring på dette: 

036635B4-BE11-476A-A286-A816589FA4BD.thumb.jpeg.84addd0ff10315f0fc4b6d8e0f246b11.jpeg

Du skjønner at overvektige flest både greier å tørke seg, dusje, vaske klærne sine og rydde i bilen, sant? Og at tynne også lukter vondt hvis de ikke vasker klærne og bor i søppel? 

Anonymkode: a2f58...dc3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 13.36, AnonymBruker skrev:

Liker ikke og liker ikke... Jeg undres som flere på hvordan enkelte tørker seg i ræva, eller klipper tånegler. Men det er ikke min business heller. En av mine flinkeste kolleger er sikkert 150kg, i et tungt fysisk yrke. Men han er på jobb først hver dag, sier aldri nei. Synd han er så beskjeden og sjenert. Skikkelig imponerende, jeg har aldri i verden greid trappene her med over 2x idealvekt.

Anonymkode: f656f...6eb

Det gjør vi på akkurat samme måte som deg. 

Anonymkode: a2f58...dc3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...