Gå til innhold

Splitte regningen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Hasselnøtter skrev:

Jeg tenker omvent. At en mann som er sikker på egen maskulinitet ikke har problemer med en selvstendig kvinne som vil betale for seg selv. 

Dersom damer forventer full middag og at menn skal betale for alle første dater blir det fort en veldig stor utgiftspost for ham. Deling er supert, og så kan han evt spandere litt etterhvert hvis han vil det, når det er en relasjon det er verd å satse litt på. 

Men i dette tilfelle har ikke kvinnen uttrykt lyst til å vippse ham de usle 80 kronene, det er han som har beregnet dette og bedt om betaling. 

Til det andre, som jeg allerede har skrevet, hvis kaffe og kake på date medfører store utgifter for mannen, bør han ro ned antall damer han dater. Utrolig usexy med menn som skifter dame to ganger i uka.

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver jo at jeg hadde betalt de 80. 

Jeg ser ikke vitsen med å dele uvesentlige beløp i to.

Anonymkode: 0ae6e...80d

Det er jo det flere av oss skriver, mens mennene i diskusjonen lukker ørene og messer om likestilling og selvstendighet. Jeg mener at man ikke splitter sånne drittsmå beløp fordi det er upraktisk og teit. Og hvis man går konkurs av å ikke få dekket 80 kroner, bør man la være å date fordi man ikke har råd til å være i et forhold.

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobba sammen med en finsk dame som var litt eldre, som ga følgende tips til meg: "På første date tar du bare med en liten veske som har plass til leppestift og parfyme. Ingen lommebok". He he, når jeg tenker tilbake på det var det ganske cute og uskyldig opplegg. 

Anonymkode: 3f5fa...b2f

Omg. Hva hadde du da gjort om han ikke tok regningen? Skulle du tilbudt deg å ta oppvasken?

12 timer siden, Daraya skrev:

Greit nok men i mitt tilfelle går grensa ved klining. Det er 2 fluer i en smekk også, jeg får se om han er raus og om han er flink til å kysse. Dette er viktig og holder i massevis for første date. Jeg liker observere når han betaler, det kan være turn-off når man ser tydelig at han egentlig ikke vil. Da ville det vært bedre å splitte faktisk.

Dette sagt er det mange år siden jeg var singel, mine erfaringer og forventninger er kanskje utdatert. Er glad jeg slipper sjekke-markedet og venstre-høyre-sveip.

Ser mange nevner raushet her. Går ikke det da begge veier? Jeg som dame setter pris på en mann som spanderer, MEN jeg tilbyr meg alltid å dele. Kan til og med tilby å ta hele. Jeg har lite penger, men på en kaffedate kan jeg ta hele, på en middag kan vi dele. Dersom han insisterer så får han spandere dersom jeg ønsker en date nummer to. Hvis ikke så insisterer jeg på å dele.

Ved å splitte regningen og ikke forvente at han betaler så viser hun også raushet, og et minimum av folkeskikk!

Anonymkode: ce159...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker da veldig ureflektert.

Tenk over: 

Hvorfor er det en høflighetsgest å reise seg for de som er eldre enn en selv, men ikke en høflighetsgest å gjøre det overfor de yngre?

Hva er den historiske årsaken til at det ble sett på som høflig av menn å trekke ut stolen, åpne døra mm for kvinner, men ikke for andre menn?

Anonymkode: a969c...2d6

Jeg reiser meg veldig ofte for barn også. Da tenker jeg at min handling fører til at de kanskje lærer å gjøre en høflig og hyggelig gest for andre. At de lærer å verdsette høflighet.

Du måler alt i "hva tjener jeg på det" og "likestilling" - høflighet er noe helt annet. 

"Hva er den historiske årsaken til at det ble sett på som høflig av menn å trekke ut stolen, åpne døra mm for kvinner, men ikke for andre menn?" Årsaken er at menn på den tiden respekterte og verdsatte både kvinner OG menn. Før i tiden åpnet yngre menn døren og løftet høflig på hatten for eldre menn. Det heter høflighet. Gentlemen forstår dette 😉

Nå til dags er det ikke en gang vanlig at folk sier hei. Skjønner at enkelte har vanskelig for å skjønne hva høflighet betyr.

Anonymkode: 3f72c...50c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Historisk sett har menn kjempet for kvinnens oppmerksomhet uten å forvente en blowjob eller sex, de har sunget serenader under vinduene til damene, gjort heroiske handlinger for damenes skyld, skrevet dikt og musikk for dem. Nå til dags forventer menn uforpliktende sex, fordi forhold og sånt er bare pes og upraktisk, samtidig som de teller hver krone og krever absolutt rettferdighet hele tiden, og helst at dama betaler for dem OG gjør mesteparten av husarbeidet. 

Anonymkode: b02c8...bcd

Ikke bare lite reflektert, men også forbløffende uvitende. 

Hvor har du historie’kunnskapen’ din fra? 😂😂😂

 

Anonymkode: a969c...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver jo at jeg hadde betalt de 80. 

Jeg ser ikke vitsen med å dele uvesentlige beløp i to.

Anonymkode: 0ae6e...80d

40/2 * ... Tja -- 1000 tilfeller ila et år.. Småpenger det erller, 20k er jo ikke noe spesielt? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reiser meg veldig ofte for barn også. Da tenker jeg at min handling fører til at de kanskje lærer å gjøre en høflig og hyggelig gest for andre. At de lærer å verdsette høflighet.

Du måler alt i "hva tjener jeg på det" og "likestilling" - høflighet er noe helt annet. 

"Hva er den historiske årsaken til at det ble sett på som høflig av menn å trekke ut stolen, åpne døra mm for kvinner, men ikke for andre menn?" Årsaken er at menn på den tiden respekterte og verdsatte både kvinner OG menn. Før i tiden åpnet yngre menn døren og løftet høflig på hatten for eldre menn. Det heter høflighet. Gentlemen forstår dette 😉

Nå til dags er det ikke en gang vanlig at folk sier hei. Skjønner at enkelte har vanskelig for å skjønne hva høflighet betyr.

Anonymkode: 3f72c...50c

Merkelige påstander. Jeg reiser meg ofte for folk på buss og trikk og bane, og oppfører meg generelt høflig. Det er også hyggelig at folk er høflige mot meg :) Men kunstig høflighet tiltaler meg ikke.

Anonymkode: a969c...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn skal selvfølgelig spandere. På den måten viser mannen at han setter meg på pidestall, er villig til å investere i meg, er trygg og kan beskytte. 

Anonymkode: 58bf3...fd5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg reiser meg av ren høflighet. Du får lese det jeg skrev èn gang til: "Noen av dem er like spreke som meg." - Så nei,  jeg reiser meg ikke fordi jeg føler at de har større behov for å sitte enn meg. Jeg reiser meg fordi de er eldre enn meg. Jeg har blitt oppdratt til å vise respekt til folk som er eldre enn meg. Jeg har heller ikke så mye til overs for folk som slenger beina på bordet, raper og banner, for å nevne noen eksempler. 

"Før i tiden åpnet menn døren for kvinner, løftet høflig på hatten og reiste seg for kvinner på bussen og trikken. Dette er også en høflighetsgest, det har ingenting med at noen er svakere" - Dette er akkurat det samme. Det har noe med oppdragelse å gjøre. Før i tiden var folk mer veloppdratt. Kvinner kunne åpne døren selv, menn åpnet ikke døren for kvinner fordi hun hadde behov for hjelp. 

 

Anonymkode: 3f72c...50c

Men hvorfor åpner ikke kvinner døra for menn og viser høflighet overfor oss?

Anonymkode: 8f33c...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor åpner ikke kvinner døra for menn og viser høflighet overfor oss?

Anonymkode: 8f33c...dc8

Jeg gjør det. Men jeg er et unikum på så mange måter da. 😇

Anonymkode: ce159...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Menn skal selvfølgelig spandere. På den måten viser mannen at han setter meg på pidestall, er villig til å investere i meg, er trygg og kan beskytte. 

Anonymkode: 58bf3...fd5

🤮

Anonymkode: 8f33c...dc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

🤮

Anonymkode: 8f33c...dc8

Enig.  Absolutt ikke hyggelig å spandere når det forventes. 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reiser meg veldig ofte for barn også.

Hvorfor? Du har betalt for å sitte der. Du har en billett. 
De skulle gått på før deg da, om de ville ha sitteplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AndreasBR skrev:

Hvorfor? Du har betalt for å sitte der. Du har en billett. 
De skulle gått på før deg da, om de ville ha sitteplass. 

 

Nå drar du inn "hva får jeg igjen for det". Jeg liker ikke å skulle regne på alt, på samme måte som deg. Sånn at det blir riktig i kroner og ører - at jeg skal passe på at jeg på død og liv får plassen jeg har betalt for. Alle som er på bussen og trikken har også betalt for en plass. En hyggelig og høflig gest handler ikke om å sitte og beregne på ting. Det handler om å være hyggelig og høflig. Jeg liker å være høflig og liker at folk er høflige mot meg. Det er det som er grunnen.

Hva med å slenge beina på bordet også? Sikkert deiligere å sitte på denne måten enn å sitte pent😁

Anonymkode: 3f72c...50c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange år i forhold, er jeg nå i datinggamet igjen. Har møtt en kjempefin mann, men «problemet» er at han ber om å «splitte regningen» når vi er ute på ting, til og med på første date! Da kostet mitt 80kr.. kjenner jeg blir skikkelig flau og utent av dette, men er det normalt å «splitte regningen» nå for tiden? Merker jeg er litt gammeldags på dette 

Anonymkode: 50f19...82e

Ja, det er normalt. Nå var vel kanskje 80 kroner ikke noe noen gikk konkurs av. Men hvis daten skulle betale, hadde jeg følt at jeg ikke kunne spise hva jeg ville, men måtte tenke på pris. 

Anonymkode: 1a7c4...6f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syne

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg trivdes med det selv for 15 år siden. Men ikke 80 kroner...da hadde jeg reagert selv den gang. 

Etterhvert er det naturlig å ta omtrent annenhver gang. 

Anonymkode: 0ae6e...80d

Det tenker jeg også, at når man vet man skal sees flere ganger, er det normalt å betale annen hver gang. Er enig at man bør dele på det, men det virker så smålig å stå der og finregne på tiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å slenge beina på bordet også? Sikkert deiligere å sitte på denne måten enn å sitte pent😁

Kommer an på høydeforskjellen mellom stol og bord, og avstand fra bord til stol. 
Men bena på kanten av bordet slik at føttene havner utenfor på andre siden av hjørnet? Helt klart innafor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg dater nå spurte om jeg kunne by på mat etter at jeg inviterte henne til meg for å se på film. Tenkte det var grådig av henne å spørre, men jeg var redd hun ikke skulle komme over om jeg sa nei så jeg sa ok. Jeg fikk ikke velge mat, hun bestemte at jeg skulle kjøpe pizza og cola. Ok, whatever. Pizza er jo digg.

Neste date hadde jeg invitert henne på en resturant. Hun var veldig bestemt på hva vi skulle bestill og bestilte jævlig mye mer enn jeg hadde sett for meg. De hadde bare småretter til ca 100 kr men hun bestilte nesten hele menyen. Jeg går for å betale. Hun går på do. Venter på henne ved utgangen og hun sier ikke et ord. Ikke takk. Ikke noe om regning. 

Nå liker hun meg godt. Hun virker veldig betatt av meg. Vi har hengt mye sammen. Men hennes oppførsel i starten plager meg enda. Tror jeg kommer til å dumpe henne snart. Det er avskyelig oppførsel fra en kvinne og behandle menn som lommebøker. 

Anonymkode: 8f33c...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun jeg dater nå spurte om jeg kunne by på mat etter at jeg inviterte henne til meg for å se på film. Tenkte det var grådig av henne å spørre, men jeg var redd hun ikke skulle komme over om jeg sa nei så jeg sa ok. Jeg fikk ikke velge mat, hun bestemte at jeg skulle kjøpe pizza og cola. Ok, whatever. Pizza er jo digg.

Neste date hadde jeg invitert henne på en resturant. Hun var veldig bestemt på hva vi skulle bestill og bestilte jævlig mye mer enn jeg hadde sett for meg. De hadde bare småretter til ca 100 kr men hun bestilte nesten hele menyen. Jeg går for å betale. Hun går på do. Venter på henne ved utgangen og hun sier ikke et ord. Ikke takk. Ikke noe om regning. 

Nå liker hun meg godt. Hun virker veldig betatt av meg. Vi har hengt mye sammen. Men hennes oppførsel i starten plager meg enda. Tror jeg kommer til å dumpe henne snart. Det er avskyelig oppførsel fra en kvinne og behandle menn som lommebøker. 

Anonymkode: 8f33c...dc8

Æsj, blir kvalm av sånne damer. Skjønner at det plager deg fortsatt, virker ikke som den dama har blitt oppdratt riktig.

Anonymkode: 86c6a...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AndreasBR skrev:

40/2 * ... Tja -- 1000 tilfeller ila et år.. Småpenger det erller, 20k er jo ikke noe spesielt? 
 

Hvorfor går du på 1000 dater på ett år? Tre om dagen altså? Har du ingen jobb, hobbyer eller andre ting enn å sitte på kafe med damer dagen lang? 

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...