Gå til innhold

Splitte regningen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Alterego666
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del ønsker å betale for meg selv, jeg liker ikke å bli spandert på. Enten splitte regningen, eller betale annenhver gang :)  

Anonymkode: 42d5b...a0c

Enig! Å ta regningen er en hyggelig og romantisk gest som er tilgjengelig for begge. Over tid bør det fordeles seg likt mellom han og henne. Selvstendighet er sexy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig foretrekker jeg menn som er gentlemen. Tror de færreste kvinner har som intensjon å lure til seg en kaffe til 35 kr eller et måltid til maks noen hundrelapper. Jeg pleier alltid å kjøpe fine, dyre gaver eller invitere til en bedre middag hjemme hos meg. Det er ikke sånn at jeg er ute etter å tjene på eller utnytte mannen økonomisk. Denne gesten er ganske viktig for meg. På samme måte som jeg alltid reiser meg på bussen eller trikken og tilbyr plassen min til eldre. 

Anonymkode: 3f72c...50c

Men det er nettopp det! Du reiser deg fordi de eldre er svake og trenger hjelp fra deg slik at de kan sitte og hvile seg og ikke få vondt. Det at menn betalte før var nettopp fordi kvinner ikke hadde egne penger. Nå trenger de ikke det lenger.

Anonymkode: a969c...2d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg er 80 kroner omtrent det jeg bruker på take-away kaffe på en dag, eller en smoothie.  

Om noen sender meg et vippskrav på 80 kroner synes jeg det er utrolig merkelig, ja. Nærmest på nivå med de som tar med små shampooflasker fra hotellrom, og andre gjerrigknark-ting. 

Anonymkode: 0ae6e...80d

Samme her. Jeg har høy lønn og ingen problemer med å betale for andre. Jeg har invitert venninner på kafe og betale for begges kaffe og kake, jeg har lånt venner summer a la 100/200 kroner og spurte aldri om å få det tilbake. Jeg forventer at den som inviterer på noe så smått, spanderer. Uansett om det er dame eller mann. Hvis man drar på en dyr restaurant, er det mer naturlig å dele regningen hver gang, for det er merkbart for lommeboka. Men å be daten overføre deg 80 kroner er svært merkelig. Da kan man være sikker på at denne mannen vil aldri gi deg bursdagsgave, julegave eller gjøre ting for deg som koster ham penger, når dere er i et forhold. Been there done that med eksmannen min. Han unnet meg ingenting, men forventet at jeg unnet ham noe.

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Alterego666 skrev:

Enig! Å ta regningen er en hyggelig og romantisk gest som er tilgjengelig for begge. Over tid bør det fordeles seg likt mellom han og henne. Selvstendighet er sexy.

Er enig i det. Men det å betale 80 kroner har ingenting med selvstendighet å gjøre. For meg som i to tidligere forhold har opplevd at mannen levde på meg og forventet å bli forsørget, hadde dette vært et stort faresignal. Hvis man ikke har råd til å spandere 80 kroner, hva blir neste?

Det er også merkelig å si at hvis man spanderer på noen så små summer, så forventer man sex. Jeg spanderer ofte en kaffe eller en is på kollegaene mine, skal jeg be dem om å gå ned på meg i lunsjen for å betale for kaffen/isen? 😄 😄 

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del ønsker å betale for meg selv, jeg liker ikke å bli spandert på. Enten splitte regningen, eller betale annenhver gang :)  

Anonymkode: 42d5b...a0c

Betale annenhver gang er jo mer praktisk enn å splitte små regninger på 160 kroner. Det siste er bare idiotisk flisespikkeri. Vil man ha det jevnt fordelt, så sier man at "jeg tar regningen denne gangen, neste gang inviterer du"?

Anonymkode: b02c8...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle dere som synes det er smålig å ikke betale 80 kr - hvorfor er det ikke smålig av dama?

Anonymkode: 6d47c...043

Fordi mannen inviterte på date. Det er vel ganske vanlig folkeskikk at den som inviterer, spanderer. Du inviterer ikke noen på en kaffe for så å kreve at den som blir invitert av deg betaler for deg? 

Kjernen er den at du har invitert noen på noe som koster penger. Så han eller hun hadde ikke hatt denne utgiften hvis din invitasjon tenkes borte. 

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye koster det å kjøpe deg?

Anonymkode: 8f33c...dc8

Jeg har aldri vært til salgs. Har heller aldri datet menn som forventer sex med en gang de har brukt noen få usle kroner på en dame. Bare for opplysning, så har jeg betalt for flybilletter, hotell og mat de to første gangene jeg og samboer traff hverandre (bodde i to forskjellige land, så måtte møtes midt på, bo på hotell og spise ute). Han var i en helt forferdelig økonomisk situasjon den gangen, og jeg betalte uten å blunke. Jeg forventet da ikke at han skulle "jobbe" for disse pengene eller betale meg tilbake i avdrag. Forventet sex så klart, fordi vi var jo helt superkåte og tullete på hverandre, noe vi fortsatt er. Nå bor vi sammen og jeg tjener litt mer enn han. Men han ønsker å betale med sitt kort når vi er ute, fordi han mener at det er en fin gest. Han har et praktisk yrke, og gjør derfor mye av det praktiske i huset på eget initiativ. Da blir det gjort riktig, og han bruker mye mindre tid på oppgaven enn meg. Jeg har enkelte oppgaver han ikke er så flink på, slik som bake, sy, stryke klær. Så det gjør jeg. Resten deler vi på. 

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Han har godt betalt jobb, jeg er korona-arbeidsledig, hvis det har noe å si

Anonymkode: 50f19...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig, ja! Men jeg har også spandert, som kvinne. Og har blitt påspandert. Det er litt sånn første-mann-til-kortet med de datene jeg har vært på. Synes det er hyggeligere å spandere enn å splitt, men poenget er vel uansett at i disse dager kunne det like gjerne vært du som spanderte, selv om jeg ikke tror vi er helt der ennå. MEN vi er fordi der at kvinner burde bli furt dersom de ikke blir spandert på, etter min mening.

Anonymkode: d5d80...2c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Han har godt betalt jobb, jeg er korona-arbeidsledig, hvis det har noe å si

Anonymkode: 50f19...82e

Ja, det kan ha litt å si, tenker jeg, men samtidig ikke, for en mer uforpliktende date skal jo ikke forsørge deg. Er dere mer seriøse, så ja, da tenker jeg det har litt å si - den som har mest penger, spanderer mest. Ikke at det er noe krav, men jeg ville tenkt det samme dersom jeg hadde jobb og daten var koronaarbeidsledig og satt dårlig i det.

Anonymkode: d5d80...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan ha litt å si, tenker jeg, men samtidig ikke, for en mer uforpliktende date skal jo ikke forsørge deg. Er dere mer seriøse, så ja, da tenker jeg det har litt å si - den som har mest penger, spanderer mest. Ikke at det er noe krav, men jeg ville tenkt det samme dersom jeg hadde jobb og daten var koronaarbeidsledig og satt dårlig i det.

Anonymkode: d5d80...2c1

Men jeg mener at hvis han ikke ønsker å spandere på henne og vet at hun er arbeidsledig grunnet koronavirus, burde han heller foreslått å finne på noe som ikke kostet penger. 

Anonymkode: b02c8...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men jeg mener at hvis han ikke ønsker å spandere på henne og vet at hun er arbeidsledig grunnet koronavirus, burde han heller foreslått å finne på noe som ikke kostet penger. 

Anonymkode: b02c8...bcd

Jada, men det er mye man burde. Ingen gjør ting riktig hele tiden. Det kan jo ha vært en forglemmelse? Eller at han ikke tenkte så mye over det der og da. Uansett burde man gi folk litt flere sjanser før man konkluderer med at de er gniene.

Anonymkode: d5d80...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, men det er mye man burde. Ingen gjør ting riktig hele tiden. Det kan jo ha vært en forglemmelse? Eller at han ikke tenkte så mye over det der og da. Uansett burde man gi folk litt flere sjanser før man konkluderer med at de er gniene.

Anonymkode: d5d80...2c1

Problemet er at det finnes alt for mange gniene mannfolk, som mener at "likestilling" er at mann og kvinne skal betale hver eneste krone for seg og aldri spandere på hverandre. Det er slike menn som aldri gir bursdags- eller julegave til kona, som mener feiringer er bare tull og som kjøper kneipp til 7 kroner fordi det er billig.

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at det finnes alt for mange gniene mannfolk, som mener at "likestilling" er at mann og kvinne skal betale hver eneste krone for seg og aldri spandere på hverandre. Det er slike menn som aldri gir bursdags- eller julegave til kona, som mener feiringer er bare tull og som kjøper kneipp til 7 kroner fordi det er billig.

Anonymkode: b02c8...bcd

Det er vel ikke så mange av dem, vel? Det tror jeg ikke på. Selvfølgelig finnes det gniene folk, men disse var nok gniene før de følte likestillingskravet også.

Anonymkode: d5d80...2c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle dere som synes det er smålig å ikke betale 80 kr - hvorfor er det ikke smålig av dama?

Anonymkode: 6d47c...043

Har jeg skrevet noe om hvem som skal ta regningen om den bare er på 80 kroner?

Jeg sier bare at slike beløp er det hinsides smålig å splitte. Spanderer daten et glass vin på meg, sier jeg "jeg tar neste runde". Kommer restaurantregningen på 2000 kroner foreslår jeg å splitte den i to, uten å telle på hvem som har spist og drukket hva. Har man datet en stund går man over til ca annenhver gang, uten at de heller må bli krampeaktig. 

Anonymkode: 0ae6e...80d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg skrevet noe om hvem som skal ta regningen om den bare er på 80 kroner?

Jeg sier bare at slike beløp er det hinsides smålig å splitte. Spanderer daten et glass vin på meg, sier jeg "jeg tar neste runde". Kommer restaurantregningen på 2000 kroner foreslår jeg å splitte den i to, uten å telle på hvem som har spist og drukket hva. Har man datet en stund går man over til ca annenhver gang, uten at de heller må bli krampeaktig. 

Anonymkode: 0ae6e...80d

Dette. Har vært i selskap der folk etter å ha spist femretters middag satt ved bordet og brukte lang tid på å regne ut eksakt beløp som de skulle betale, i stedet for å slippe regningen i 10 deler. "Min cola kostet 5 kroner mindre enn din øl, så derfor splitter vi ikke i like deler". Kvalmt og sært. Folk i Norge er ikke sååå fattige.

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviterer mannen ut på date, betaler han. Inviterer kvinnen ut på date, betaler hun. Blir de sammen enige om å gå ut og spise, splitter man regningen, eller betaler annenhver gang, hvis man blir enig om en neste gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, exictence skrev:

Inviterer mannen ut på date, betaler han. Inviterer kvinnen ut på date, betaler hun. Blir de sammen enige om å gå ut og spise, splitter man regningen, eller betaler annenhver gang, hvis man blir enig om en neste gang.

Dette. Og til alle som sier at menn får jo sååå store utgifter hvis de skal spandere på alle damene de dater - ro ned antall man dater, kanskje? Man trenger ikke å date to nye hver uke liksom...

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det å betale 80 kroner har ingenting med selvstendighet å gjøre.

Helt enig. 80 spenn bare tar man uten å kommentere, eller man sier «Jeg tar denne», også hvis den andre snakker om å spleise så små beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...