Gå til innhold

Splitte regningen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter mange år i forhold, er jeg nå i datinggamet igjen. Har møtt en kjempefin mann, men «problemet» er at han ber om å «splitte regningen» når vi er ute på ting, til og med på første date! Da kostet mitt 80kr.. kjenner jeg blir skikkelig flau og utent av dette, men er det normalt å «splitte regningen» nå for tiden? Merker jeg er litt gammeldags på dette 

Anonymkode: 50f19...82e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig, ja. Likestilling for alle penga! 

Anonymkode: 345f4...e42

Ok, da forstår jeg at ting har forandret seg de siste årene :)

Anonymkode: 50f19...82e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har til og med fått stemmerett siden sist du var på markedet

Anonymkode: 6d47c...043

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg trivdes med det selv for 15 år siden. Men ikke 80 kroner...da hadde jeg reagert selv den gang. 

Etterhvert er det naturlig å ta omtrent annenhver gang. 

Anonymkode: 0ae6e...80d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler bare ved tanken på at en italiensk mann ba om å splitte regningen  😅  men jeg tror det kommer litt av at norske menn ofte mangler selvtillit. De er livredde for å bli utnyttet eller sett på som "tøfler". Pluss at de nok ikke har den oppdragelsen. Nå snakker jeg om første date hvis de inviterer. 

Har vært heldig med mine tidligere dates. Ingen av dem ba om å splitte regningen, og min nåværende ville ikke drømt om det.

Men det er vanlig å dele sånn ut i datingen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal menn betale for kvinner? 
Blir flau av at dere forventer det. Hvem tror dere at dere er?

Anonymkode: 8f33c...dc8

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det tar seg ut. I datingfasen betaler mannen, mener jeg.

Anonymkode: c9563...f90

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ler bare ved tanken på at en italiensk mann ba om å splitte regningen  😅  men jeg tror det kommer litt av at norske menn ofte mangler selvtillit. De er livredde for å bli utnyttet eller sett på som "tøfler". Pluss at de nok ikke har den oppdragelsen. Nå snakker jeg om første date hvis de inviterer. 

Har vært heldig med mine tidligere dates. Ingen av dem ba om å splitte regningen, og min nåværende ville ikke drømt om det.

Men det er vanlig å dele sånn ut i datingen. 

Mitt inntrykk er at det er motsatt.

At norske kvinner er mer selvsikre og selvstendige, og ikke liker å føle at de skylder noen noe. 

 

Det er en forferdelig gammeldags tankegang, der mannen er forsørgeren. 

Jeg er forøvrig sammen med mannen jeg krevde å splitte regningen med for 15 år siden. Han sa det var en av tingene han umiddelbart falt for, at jeg ikke var av typen hjelpesløs snylter, som han ikke visste hvor han hadde økonomisk på sikt, og ikke satt der og gjorde meg dum i det regningen kom på bordet. 

Anonymkode: 0ae6e...80d

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt greit at det skal være «likestilling». Men hvis jeg blir invitert og bedt på en date så forventer jeg at han betaler. Så spleiser man eller betaler annenhver på de neste datene. Og 80kr??? Hvis en mann hadde bedt meg betale usle 80kr ville jeg ikke møtt han igjen. For være grenser på hvor smålig man er. 

Anonymkode: f1ce2...587

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen ber på date så forventer jeg det. Jeg har lite å rutte med. Så å gå ut å spise er en priotering jeg ikke tar meg råd til. Finner på ting som ikke koster penger. Dette forklarer jeg før daten. Så finner altid på ting som ikke koster penger. 

Anonymkode: 0ee88...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, SoWhat? said:

Ler bare ved tanken på at en italiensk mann ba om å splitte regningen  😅  men jeg tror det kommer litt av at norske menn ofte mangler selvtillit

Tror du ikke italienske damer gjør mer for sine menn enn sine norske medsøstre da 😏 Jeg antar du ønsker at mannen skal spandere på deg, men du ønsker ikke å gjøre husarbeidet for han, har jeg rett? Cherry-picking kalles det jo, når man velger kun fordelene fra tradisjonelle kjønnsroller.

Forstår heller ikke hvorfor det er et tegn på dårlig selvtillit at norske menn ikke betaler for damer.

Anonymkode: 6d47c...043

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er helt greit at det skal være «likestilling». Men hvis jeg blir invitert og bedt på en date så forventer jeg at han betaler. Så spleiser man eller betaler annenhver på de neste datene. Og 80kr??? Hvis en mann hadde bedt meg betale usle 80kr ville jeg ikke møtt han igjen. For være grenser på hvor smålig man er. 

Anonymkode: f1ce2...587

Hvorfor skal den som ber på date betale? Har du ikke råd så si nei. Hva med å spørre på forhånd om han kan ta hele regningen og ikke bare forvente det for å så furte for at han ikke gjorde det?

 

Anonymkode: 8f33c...dc8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg datet for noen få år siden, og jeg fikk så dårlig samvittighet for de mennene som tok regningen. Jeg forsøkte å betale annenhver gang evt, men noen menn er meget opptatt av at de skal betale,  min nåværende samboer inkludert. 

Der slet jeg lenge med å få betale noe som helst, selv om jeg tjener nærmere 50% mer enn ham.  Nå er det blitt bedre, men det første året måtte jeg være streng innimellom for å få betale for oss innimellom. 

Norske kvinner tjener såpass godt at skal man date så mener jeg at man skal enten splitte regningen, eller dekke annenhver gang. Noe annet er å utnytte mennene. Og har man ikke råd så må man finne på noe som ikke koster skjorta. En skogstur med medbrakt mat og drikke eller en perfekt date. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg menn som er gentlemen. Tror de færreste kvinner har som intensjon å lure til seg en kaffe til 35 kr eller et måltid til maks noen hundrelapper. Jeg pleier alltid å kjøpe fine, dyre gaver eller invitere til en bedre middag hjemme hos meg. Det er ikke sånn at jeg er ute etter å tjene på eller utnytte mannen økonomisk. Denne gesten er ganske viktig for meg. På samme måte som jeg alltid reiser meg på bussen eller trikken og tilbyr plassen min til eldre. 

Anonymkode: 3f72c...50c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal menn betale for kvinner? 
Blir flau av at dere forventer det. Hvem tror dere at dere er?

Anonymkode: 8f33c...dc8

Hvis du har fulgt med i disse trådene som handler om dette (ja, det er en del av dem) så hadde du sett at mange som svarer foretrekker å betale selv.

Anonymkode: 9982e...871

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Hvis du har fulgt med i disse trådene som handler om dette (ja, det er en del av dem) så hadde du sett at mange som svarer foretrekker å betale selv.

Anonymkode: 9982e...871

Kommentaren var åpenbart rettet mot de som forventer at menn skal betale. 

Anonymkode: 8f33c...dc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal den som ber på date betale? Har du ikke råd så si nei. Hva med å spørre på forhånd om han kan ta hele regningen og ikke bare forvente det for å så furte for at han ikke gjorde det?

 

Anonymkode: 8f33c...dc8

Hvis du blir invitert på middag hos noen, skal du ta med maten da? I mitt hode er en invitasjon, at den som inviterer spanderer. Akkurat som i bursdager er den som feirer som fikser maten. Hvis du ber meg på en date, da forventer jeg at du betaler hvis det er første. Det handler ikke om råd, er litt prinsippsak. Jeg inviterer ikke folk hjem til meg hvis jeg ikke har mat eller kaffe å tilby. Blir litt ddt samme tenker jeg. Er jo så idiotisk å spørre om han har trnkt il å betale på forhånd?🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: f1ce2...587

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke når mannfolk vil splitte regningen. Får en følelse av smålighet over det.  Hvis man f. eks er på kino og mannen betaler bilettene, spanderer jeg godis. Eller mannen betaler for maten, og jeg betaler felles taxitur f. eks. Handler ikke om at mannen skal betale alt. Men for meg handler det om raushet. 

Anonymkode: 9c40e...375

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke når mannfolk vil splitte regningen. Får en følelse av smålighet over det.  Hvis man f. eks er på kino og mannen betaler bilettene, spanderer jeg godis. Eller mannen betaler for maten, og jeg betaler felles taxitur f. eks. Handler ikke om at mannen skal betale alt. Men for meg handler det om raushet. 

Anonymkode: 9c40e...375

Dette^^!:)

Anonymkode: f1ce2...587

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...