Gå til innhold

Splitte regningen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er jo selvsagt ikke hvor mye penger man har i banken. Bare for å pirke på det også, så tjener de aller fleste kvinner mindre enn menn, selv i like stillinger. Søk opp et hvert yrke på utdanning.no, så ser du oversikt hvor gjennomsnitt lønn for menn, og gjennomsnitt kvinner i samme yrke. En gjenganger at menn tjener bedre.
 

Uansett ikke det som var poenget. Det er mener med forskjell er så enkelt som at det finnes to forskjellig kjønn, de er det forskjell på. Jeg vet det er som å trå i vepsebolet, men jeg mener det likevel. Synes kjønnsroller er fint, og føler det passer meg. Liker å føle at vi er to parter som er like betydningsfulle, men at vi utfyller hverandre på hvert vårt område. Hadde derimot ikke tatt det ille opp om mannen mente vi skulle splitte, men hadde tenkt at det var et tegn på at det ikke blir noe mer. 

Anonymkode: a8778...c92

Selvfølgelig er det forskjell på kjønnene. Selvfølgelig finnes fortsatt lønnsgapet.

Men generelt går vel folk ut og spiser på steder der de har råd til å spise. Den eneste grunnen til at en fremmed mann skulle spandere på meg måtte være om han insisterte på å gå på en veldig dyr restaurant som jeg ikke hadde råd til...-altså at inntektsgapet er stort! Men det ville føles ukomfortabelt, tror jeg.

Har venner i flere inntektsklasser, og det naturlige er å tilpasse seg prisnivået alt ettersom. Hvis en mann inviterte meg på Bølgen og Moi eller hva det nå er som er dyrest pt, for første møte, ville jeg tenkt at han var lite selvsikker og dro på altfor hardt for å imponere. 

Anonymkode: a969c...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg er 80 kroner omtrent det jeg bruker på take-away kaffe på en dag, eller en smoothie.  

Om noen sender meg et vippskrav på 80 kroner synes jeg det er utrolig merkelig, ja. Nærmest på nivå med de som tar med små shampooflasker fra hotellrom, og andre gjerrigknark-ting. 

Anonymkode: 0ae6e...80d

Jeg tok med små shampoo-flaskene da jeg var på Europatur! 
Og jeg hadde antagelig betalt de 80 kronene, men det er ikke poenget. 

Men, takk for at  du indirekte besvarte spørsmålet mitt. Damer som krever at vi betaler er det bare å holde seg unna, de er svake uselvstendige vesener. Hadde de vært sterke og selvstendige hadde de stått på retten til å betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er nettopp det! Du reiser deg fordi de eldre er svake og trenger hjelp fra deg slik at de kan sitte og hvile seg og ikke få vondt. Det at menn betalte før var nettopp fordi kvinner ikke hadde egne penger. Nå trenger de ikke det lenger.

Anonymkode: a969c...2d6

Jeg reiser meg for eldre på bussen og trikken av ren høflighet. Noen av dem er like spreke som meg. Dette er en høfilghetsgest.

Før i tiden åpnet menn døren for kvinner, løftet høflig på hatten og reiste seg for kvinner på bussen og trikken. Dette er også en høflighetsgest, det har ingenting med at noen er svakere 😉

Anonymkode: 3f72c...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reiser meg for eldre på bussen og trikken av ren høflighet. Noen av dem er like spreke som meg. Dette er en høfilghetsgest.

Før i tiden åpnet menn døren for kvinner, løftet høflig på hatten og reiste seg for kvinner på bussen og trikken. Dette er også en høflighetsgest, det har ingenting med at noen er svakere 😉

Anonymkode: 3f72c...50c

Selvfølgelig har det med det å gjøre. Du reiser deg fordi du tenker den andre har større behov for å sitte enn deg. Det er for å være høflig, men det har jo en årsak. Mener du at når du ikke reiser deg for folk i tjueåra så er du med vilje uhøflig mot dem?

Anonymkode: a969c...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har det med det å gjøre. Du reiser deg fordi du tenker den andre har større behov for å sitte enn deg. Det er for å være høflig, men det har jo en årsak. Mener du at når du ikke reiser deg for folk i tjueåra så er du med vilje uhøflig mot dem?

Anonymkode: a969c...2d6

Jeg reiser meg av ren høflighet. Du får lese det jeg skrev èn gang til: "Noen av dem er like spreke som meg." - Så nei,  jeg reiser meg ikke fordi jeg føler at de har større behov for å sitte enn meg. Jeg reiser meg fordi de er eldre enn meg. Jeg har blitt oppdratt til å vise respekt til folk som er eldre enn meg. Jeg har heller ikke så mye til overs for folk som slenger beina på bordet, raper og banner, for å nevne noen eksempler. 

"Før i tiden åpnet menn døren for kvinner, løftet høflig på hatten og reiste seg for kvinner på bussen og trikken. Dette er også en høflighetsgest, det har ingenting med at noen er svakere" - Dette er akkurat det samme. Det har noe med oppdragelse å gjøre. Før i tiden var folk mer veloppdratt. Kvinner kunne åpne døren selv, menn åpnet ikke døren for kvinner fordi hun hadde behov for hjelp. 

 

Anonymkode: 3f72c...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AndreasBR skrev:

Jeg tok med små shampoo-flaskene da jeg var på Europatur! 
Og jeg hadde antagelig betalt de 80 kronene, men det er ikke poenget. 

Men, takk for at  du indirekte besvarte spørsmålet mitt. Damer som krever at vi betaler er det bare å holde seg unna, de er svake uselvstendige vesener. Hadde de vært sterke og selvstendige hadde de stått på retten til å betale. 

Er man uselvstendig bare fordi man mener at å splitte en regning på 160 kroner i to er teit? Jeg mener det, og det er jeg som har betalt mest i alle mine forhold, oppdratt barn alene, kjøpt hus alene osv. Hvordan gjør dette meg svak og uselvstendig? 

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reiser meg av ren høflighet. Du får lese det jeg skrev èn gang til: "Noen av dem er like spreke som meg." - Så nei,  jeg reiser meg ikke fordi jeg føler at de har større behov for å sitte enn meg. Jeg reiser meg fordi de er eldre enn meg. Jeg har blitt oppdratt til å vise respekt til folk som er eldre enn meg. Jeg har heller ikke så mye til overs for folk som slenger beina på bordet, raper og banner, for å nevne noen eksempler. 

"Før i tiden åpnet menn døren for kvinner, løftet høflig på hatten og reiste seg for kvinner på bussen og trikken. Dette er også en høflighetsgest, det har ingenting med at noen er svakere" - Dette er akkurat det samme. Det har noe med oppdragelse å gjøre. Før i tiden var folk mer veloppdratt. Kvinner kunne åpne døren selv, menn åpnet ikke døren for kvinner fordi hun hadde behov for hjelp. 

 

Anonymkode: 3f72c...50c

Dette. Stor forskjell på Norge og for eksempel Nederland. Da jeg var alene i Nederland på reise med en ettåring, er det ukjente menn som hjalp meg med alt. Forklarte veien uten at jeg spurte, bar bilstolen, hjalp til med vogna osv. Uten noen baktanker eller agenda, bare av høflighet. Her i Norge får man aldri hjelp med vognen, alle ser sure ut, og ingen reiser seg for deg om du er høygravid, syk eller nyoperert. 

Enig i det siste forresten - kvinner KAN åpne døra selv, trekke frem stolen selv, bære handleposer selv. Så menn gjør ikke det fordi kvinner ikke KAN, ikke KLARER. De gjør det av ren høflighet. 

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Stor forskjell på Norge og for eksempel Nederland. Da jeg var alene i Nederland på reise med en ettåring, er det ukjente menn som hjalp meg med alt. Forklarte veien uten at jeg spurte, bar bilstolen, hjalp til med vogna osv. Uten noen baktanker eller agenda, bare av høflighet. Her i Norge får man aldri hjelp med vognen, alle ser sure ut, og ingen reiser seg for deg om du er høygravid, syk eller nyoperert. 

Enig i det siste forresten - kvinner KAN åpne døra selv, trekke frem stolen selv, bære handleposer selv. Så menn gjør ikke det fordi kvinner ikke KAN, ikke KLARER. De gjør det av ren høflighet. 

Anonymkode: b02c8...bcd

Jeg har de samme erfaringene som deg med menn fra andre steder enn Norge. 

Rart at enkelte mener at må være en grunn for å være høflig.

Anonymkode: 3f72c...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har de samme erfaringene som deg med menn fra andre steder enn Norge. 

Rart at enkelte mener at må være en grunn for å være høflig.

Anonymkode: 3f72c...50c

Jeg har nå utenlandsk samboer (fra annet nordisk land). Han, hans far og hans svigerbror er helt annerledes enn norske menn. Selv om kulturen er nesten klin lik i de to landene. Hans svigerbror kom med mat til meg etter at jeg hadde en dårlig dag med mye stress og slit, og han så det. Alle andre måtte ta maten selv, men han kom til meg med fatet, og ryddet det etterpå også. Han har ingen interesse av meg og er lykkelig gift med min samboers søster, han forguder henne og ser ikke på andre kvinner med et halvt øye en gang. Men han så at jeg var sliten og stresset, og ville være hyggelig. 

Samboer er den første mannen som ikke beregner fortjeneste ved å være sammen med meg. Og da snakker jeg ikke bare i penger, men det å ha gratis hushjelp, kokk og planleggingsassistent. Men i Norge må man visst ha en grunn til å gjøre noe fint for andre mennesker, særlig hvis det innebærer bruk av penger.

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du betale for deg selv! Hallo... 

Dette er prisen for kvinnefrigjøring. Like rettigheter = like plikter. Det er ingen grunn til at jeg skal spise gratis, mens mannen betaler - jeg tjener bedre enn de aller fleste, og har vel sjelden datet noen som tjener mer enn meg. Hvor i all verden er logikken i at mannen da skal betale for MIN mat, MIN kinobillett..? 

Anonymkode: 03a29...11a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reiser meg av ren høflighet. Du får lese det jeg skrev èn gang til: "Noen av dem er like spreke som meg." - Så nei,  jeg reiser meg ikke fordi jeg føler at de har større behov for å sitte enn meg. Jeg reiser meg fordi de er eldre enn meg. Jeg har blitt oppdratt til å vise respekt til folk som er eldre enn meg. Jeg har heller ikke så mye til overs for folk som slenger beina på bordet, raper og banner, for å nevne noen eksempler. 

"Før i tiden åpnet menn døren for kvinner, løftet høflig på hatten og reiste seg for kvinner på bussen og trikken. Dette er også en høflighetsgest, det har ingenting med at noen er svakere" - Dette er akkurat det samme. Det har noe med oppdragelse å gjøre. Før i tiden var folk mer veloppdratt. Kvinner kunne åpne døren selv, menn åpnet ikke døren for kvinner fordi hun hadde behov for hjelp. 

 

Anonymkode: 3f72c...50c

Du virker da veldig ureflektert.

Tenk over: 

Hvorfor er det en høflighetsgest å reise seg for de som er eldre enn en selv, men ikke en høflighetsgest å gjøre det overfor de yngre?

Hva er den historiske årsaken til at det ble sett på som høflig av menn å trekke ut stolen, åpne døra mm for kvinner, men ikke for andre menn?

Anonymkode: a969c...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal du betale for deg selv! Hallo... 

Dette er prisen for kvinnefrigjøring. Like rettigheter = like plikter. Det er ingen grunn til at jeg skal spise gratis, mens mannen betaler - jeg tjener bedre enn de aller fleste, og har vel sjelden datet noen som tjener mer enn meg. Hvor i all verden er logikken i at mannen da skal betale for MIN mat, MIN kinobillett..? 

Anonymkode: 03a29...11a

Problemet er ikke dette, men at man splitter små beløp i stedet for å ta annenhver gang. Upraktisk og teit å vipse hele tiden.

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du virker da veldig ureflektert.

Tenk over: 

Hvorfor er det en høflighetsgest å reise seg for de som er eldre enn en selv, men ikke en høflighetsgest å gjøre det overfor de yngre?

Hva er den historiske årsaken til at det ble sett på som høflig av menn å trekke ut stolen, åpne døra mm for kvinner, men ikke for andre menn?

Anonymkode: a969c...2d6

Historisk sett har menn kjempet for kvinnens oppmerksomhet uten å forvente en blowjob eller sex, de har sunget serenader under vinduene til damene, gjort heroiske handlinger for damenes skyld, skrevet dikt og musikk for dem. Nå til dags forventer menn uforpliktende sex, fordi forhold og sånt er bare pes og upraktisk, samtidig som de teller hver krone og krever absolutt rettferdighet hele tiden, og helst at dama betaler for dem OG gjør mesteparten av husarbeidet. 

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 35 år, har ALDRI opplevd som voksen at menn ikke har spandert på meg på date 😂 Nå er jeg gift da, men herlighet... 

Anonymkode: 1cf27...bba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man uselvstendig bare fordi man mener at å splitte en regning på 160 kroner i to er teit? Jeg mener det, og det er jeg som har betalt mest i alle mine forhold, oppdratt barn alene, kjøpt hus alene osv. Hvordan gjør dette meg svak og uselvstendig? 

Anonymkode: b02c8...bcd

Vis at du er sterk selvstendig kvinne og betal dine egne kostnader. Er jo dette dere har KJEMPET FOR!!
Dere må godta på alle områder, ikke bare enkelte. 

Sa for øvrig ikke at du spesifikt var svak og uselvstendig.  Men om man krever/forventer at mannen betaler er man ikke særlig selvstendig.. 

Høres veldig ut som kvinnesjåvinisme dette,, Er dere ikke gode nok til å betale for dere selv? Mannen skal betale? Hvorfor? Mange av dere mener jo kjønnene er like, da får dere betale deres del. 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange år i forhold, er jeg nå i datinggamet igjen. Har møtt en kjempefin mann, men «problemet» er at han ber om å «splitte regningen» når vi er ute på ting, til og med på første date! Da kostet mitt 80kr.. kjenner jeg blir skikkelig flau og utent av dette, men er det normalt å «splitte regningen» nå for tiden? Merker jeg er litt gammeldags på dette 

Anonymkode: 50f19...82e

Det er slett ikke vanlig. Jeg for min del ville ALDRI bedt om splitting av regningen om jeg har med ei dme ut på middag, mulig jeg er gammeldags,men jeg vet samtidig at kvinner fortsatt setter pris på litt gentlemans takter.Det lukte litt som en skikkelig gjerrigknark, så jeg ville nok tenkt meg om. 

Anonymkode: 5afd4...4a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange år i forhold, er jeg nå i datinggamet igjen. Har møtt en kjempefin mann, men «problemet» er at han ber om å «splitte regningen» når vi er ute på ting, til og med på første date! Da kostet mitt 80kr.. kjenner jeg blir skikkelig flau og utent av dette, men er det normalt å «splitte regningen» nå for tiden? Merker jeg er litt gammeldags på dette 

Anonymkode: 50f19...82e

Det er slett ikke vanlig. Jeg for min del ville ALDRI bedt om splitting av regningen om jeg har med ei dame ut på middag, mulig jeg er gammeldags,men jeg vet samtidig at kvinner fortsatt setter pris på litt gentlemans takter.Det lukte litt som en skikkelig gjerrigknark, så jeg ville nok tenkt meg om.Sist jeg datet ei på middag,så ba jeg henne vipse meg ei krone, og forklarte henne at det var kun for å få numret hennes. Det ble sagt i en spøkefull tone såklart, og ble tatt godt imot...jeg fikk ei krone samt numret hennes,og vi dater enda 🙂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AndreasBR skrev:

Jeg tok med små shampoo-flaskene da jeg var på Europatur! 
Og jeg hadde antagelig betalt de 80 kronene, men det er ikke poenget. 

Men, takk for at  du indirekte besvarte spørsmålet mitt. Damer som krever at vi betaler er det bare å holde seg unna, de er svake uselvstendige vesener. Hadde de vært sterke og selvstendige hadde de stått på retten til å betale. 

Skriver jo at jeg hadde betalt de 80. 

Jeg ser ikke vitsen med å dele uvesentlige beløp i to.

Anonymkode: 0ae6e...80d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, SoWhat? skrev:

Ler bare ved tanken på at en italiensk mann ba om å splitte regningen  😅  men jeg tror det kommer litt av at norske menn ofte mangler selvtillit. De er livredde for å bli utnyttet eller sett på som "tøfler". Pluss at de nok ikke har den oppdragelsen. Nå snakker jeg om første date hvis de inviterer. 

Har vært heldig med mine tidligere dates. Ingen av dem ba om å splitte regningen, og min nåværende ville ikke drømt om det.

Men det er vanlig å dele sånn ut i datingen. 

Jeg tenker omvent. At en mann som er sikker på egen maskulinitet ikke har problemer med en selvstendig kvinne som vil betale for seg selv. 

Dersom damer forventer full middag og at menn skal betale for alle første dater blir det fort en veldig stor utgiftspost for ham. Deling er supert, og så kan han evt spandere litt etterhvert hvis han vil det, når det er en relasjon det er verd å satse litt på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AndreasBR skrev:

Vis at du er sterk selvstendig kvinne og betal dine egne kostnader. Er jo dette dere har KJEMPET FOR!!
Dere må godta på alle områder, ikke bare enkelte. 

Sa for øvrig ikke at du spesifikt var svak og uselvstendig.  Men om man krever/forventer at mannen betaler er man ikke særlig selvstendig.. 

Høres veldig ut som kvinnesjåvinisme dette,, Er dere ikke gode nok til å betale for dere selv? Mannen skal betale? Hvorfor? Mange av dere mener jo kjønnene er like, da får dere betale deres del. 

Det jeg mener at det er upraktisk å splitte små beløp som 80 kroner. Jeg hadde aldri brydd meg hvis det var jeg som inviterte en mann ut på date. Nei, mannen skal ikke betale. Det er den som inviterer på kaffe som bør spanderer denne kaffen. Er det snakk om restaurant med dyr mat, bør man betale hver for seg. Si meg, når du inviterer dama på middag hjem til deg selv, sender du forespørsel i vipps etterpå med eksakt beløp for smør, kjøtt, poteter, saus osv ut fra andelen som hun har spist? 

Anonymkode: b02c8...bcd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...