Gå til innhold

Splitte regningen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Gallien Grueger skrev:

Hvorfor vil kvinner bare ha likestilling når det gagner dem selv?

Likestilling dreier seg først og fremst om at kvinner og menn skal ha de samme menneskerettighetene og grunnleggende frihetene. Det betyr ikke at kvinner og menn absolutt må være like eller gjøre det samme i enhver situasjon.

Anonymkode: f6e8f...3e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange år i forhold, er jeg nå i datinggamet igjen. Har møtt en kjempefin mann, men «problemet» er at han ber om å «splitte regningen» når vi er ute på ting, til og med på første date! Da kostet mitt 80kr.. kjenner jeg blir skikkelig flau og utent av dette, men er det normalt å «splitte regningen» nå for tiden? Merker jeg er litt gammeldags på dette 

Anonymkode: 50f19...82e

Du er ikke en ekte mann om du ikke klarer å betale 80 kr for ei dame som du har invitert. Du er ikke en ekte mann om du inviterer ei dame på middag og lar henne betale for seg selv. Gjennom mine 10 års erfaring som jeg har vært på date så har dem hele tiden betalt for meg kjørt meg hjem hentet meg og gjort alt det. Nå er jeg gift da spiller det ikke noe rolle om jeg betaler om han betaler for det er same shit. Hvis en hadde latt meg betale for meg så hadde jeg aldri møtt den personen igjen jeg blir så kvalm av det.  Hvis dette er en ekte mann så vil han betale dette selv for at han skal føle at han er en mann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likestilling dreier seg først og fremst om at kvinner og menn skal ha de samme menneskerettighetene og grunnleggende frihetene. Det betyr ikke at kvinner og menn absolutt må være like eller gjøre det samme i enhver situasjon.

Anonymkode: f6e8f...3e2

Vil man ha likelønn må man også godta å dele utgiftene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tolker menn likestilling som at kvinnen fortsatt skal gjøre alle de tradisjonelle kvinneopgavene, og samtidig gjøre halvparten av manneoppgaver?

Anonymkode: b02c8...bcd

Ingen oppegående mann mener det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange år i forhold, er jeg nå i datinggamet igjen. Har møtt en kjempefin mann, men «problemet» er at han ber om å «splitte regningen» når vi er ute på ting, til og med på første date! Da kostet mitt 80kr.. kjenner jeg blir skikkelig flau og utent av dette, men er det normalt å «splitte regningen» nå for tiden? Merker jeg er litt gammeldags på dette 

Anonymkode: 50f19...82e

Hadde en mann bedt meg om å splitte regningen på første date hadde jeg ALDRI snakket med han igjen. For en taper!

Anonymkode: e1a65...f7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Norish1991 said:

Du er ikke en ekte mann om du ikke klarer å betale 80 kr for ei dame som du har invitert. Du er ikke en ekte mann om du inviterer ei dame på middag og lar henne betale for seg selv. Gjennom mine 10 års erfaring som jeg har vært på date så har dem hele tiden betalt for meg kjørt meg hjem hentet meg og gjort alt det. Nå er jeg gift da spiller det ikke noe rolle om jeg betaler om han betaler for det er same shit. Hvis en hadde latt meg betale for meg så hadde jeg aldri møtt den personen igjen jeg blir så kvalm av det.  Hvis dette er en ekte mann så vil han betale dette selv for at han skal føle at han er en mann. 

« Du er ikke ekte kvinne om du ikke lager middag til mannen din. Du er ikke ekte kvinne om du ikke vasker klærne til mannen din» osv...

Dette er et kvinnesyn feminister har klaget og kjempet mot noe voldsomt. At en kvinnes plass er på kjøkkenet osv.
 

Det er ikke greit å ha dette kvinnesynet i Norge lenger. Jeg har heller ikke dette kvinnesynet. 
 

Men hva med mannesynet? Kanskje grunnen til at så mange menn tar selvmord er alle disse hundrevis av tingene vi blir fortalt at vi må gjøre for å være ekte menn som man kanskje ikke lever opp til? 
 

Anonymkode: 8f33c...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde en mann bedt meg om å splitte regningen på første date hadde jeg ALDRI snakket med han igjen. For en taper!

Anonymkode: e1a65...f7b

Men er ikke du like stor taper om du ber en mann splitte regningen med deg?

Anonymkode: 8f33c...dc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Decepticon
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange år i forhold, er jeg nå i datinggamet igjen. Har møtt en kjempefin mann, men «problemet» er at han ber om å «splitte regningen» når vi er ute på ting, til og med på første date! Da kostet mitt 80kr.. kjenner jeg blir skikkelig flau og utent av dette, men er det normalt å «splitte regningen» nå for tiden? Merker jeg er litt gammeldags på dette 

Anonymkode: 50f19...82e

Rent prinsipielt så burde du få tenning av dette. Tenk deg en mann som respekterer deg så mye at han anser deg som likestilt seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns mannen skal spandere på første date. Jeg er gift og min mann betaler fremdeles alltid når vi er ute å spiser, men så har vi en annen kultur der det er vanlig.
Noe annet hadde vært dealbreaker for meg, da jeg anser det for å være gjerrig. 

Anonymkode: bdbfa...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Syns mannen skal spandere på første date. Jeg er gift og min mann betaler fremdeles alltid når vi er ute å spiser, men så har vi en annen kultur der det er vanlig.
Noe annet hadde vært dealbreaker for meg, da jeg anser det for å være gjerrig. 

Anonymkode: bdbfa...0da

Men du er jo mye mer gjerrig når det er en dealbreaker å betale selv.

Anonymkode: 8f33c...dc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du er jo mye mer gjerrig når det er en dealbreaker å betale selv.

Anonymkode: 8f33c...dc8

Du får gjerne syns hva du vil. Jeg er mer tradisjonell og har et annet syn enn deg og det får man respektere. Første date er det fint hvis mannen betaler. 

Anonymkode: bdbfa...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Decepticon
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du er jo mye mer gjerrig når det er en dealbreaker å betale selv.

Anonymkode: 8f33c...dc8

Dette er ekstremt godt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Decepticon
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får gjerne syns hva du vil. Jeg er mer tradisjonell og har et annet syn enn deg og det får man respektere. Første date er det fint hvis mannen betaler. 

Anonymkode: bdbfa...0da

Hvor tradisjonell er du? Er det slik at du ikke arbeider eller stemmer heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får gjerne syns hva du vil. Jeg er mer tradisjonell og har et annet syn enn deg og det får man respektere. Første date er det fint hvis mannen betaler. 

Anonymkode: bdbfa...0da

Da er det kanskje greit om man finner ut av slike forskjeller første date. Jeg er ikke tradisjonell, og hadde synes det var helt ulogisk om en mann skal betale for meg, første date eller ikke. 

Greit at man har ulike forventinger, men jeg synes det er veldig smålig og litt flaut å skulle forvente gratis mat og drikke bare fordi man er kvinne. 

Anonymkode: d3fa5...e6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får gjerne syns hva du vil. Jeg er mer tradisjonell og har et annet syn enn deg og det får man respektere. Første date er det fint hvis mannen betaler. 

Anonymkode: bdbfa...0da

Jeg bare lurer på om du kan forklare hvorfor du ikke anser deg selv som gjerrig samtidig som du kaller menn gjerrige for å ikke spandere ting på deg du ikke vil betale for.

Anonymkode: 8f33c...dc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gallien Grueger said:

Vil man ha likelønn må man også godta å dele utgiftene.

Likelønn er i arbeidslivet. 

Anonymkode: 9982e...871

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Statistikken viser at menn og kvinner innenfor det samme yrket og de samme stillinger, samme ansiennitet osv får forskjellig lønn.

Om jeg klarer å forhandle meg til en bedre lønn enn deg så er det helt innafor. Men dersom vi begge blir innkalt til en stilling, så skal tilbudet vi får til å begynne med være likt synes jeg. 

Hvis kvinner flest ikke klarer forhandle frem bedre lønn, så betyr ikke det at det er noen wage gap. Det finnes ingen SYSTEMATISK forskjellsbehandling når det gjelder lønn. 


Men klart, det beste hadde nok vært at det var påbudt å informere om lønn ved utlysning av stilling. Denne stillingen betaler sånn og sånn uansett hvem du er eller hvilket kjønn du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Decepticon skrev:

Hvor tradisjonell er du? Er det slik at du ikke arbeider eller stemmer heller?

Hvor mange % av kvinnene ville ha stemmerett? Hadde vært morsomt å vite, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AndreasBR said:

Hvor mange % av kvinnene ville ha stemmerett? Hadde vært morsomt å vite, 

Antyder du noe her, eller?

Anonymkode: 9982e...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i et langvarig forhold, men om jeg skulle vært singel så hadde jeg ville splittet regningen. Synes det er utrolig flaut og ubehagelig at andre skal betale for meg, spesielt hvis jeg ikke kjenner de veldig godt enda. Jeg er et selvstendig menneske og trenger ikke veldedighet for å bli kjent med andre. 

Anonymkode: 15934...ce3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...