Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutter siden, AndreasBR skrev:

Fordi vi jobber mer og tar andre valg. De kan tjene like mye om de tar samme valg. 

Det er jo ikke det som diskuteres, benekter du at snittlønn til kvinner er lavere enn til menn,så har du sikkert google,så finner du det ut 🙂

Anonymkode: 5afd4...4a1

• Liker 1
Skrevet

Ikke la diskusjonen gå over til latterlige ting rundt lønn, om ikke menn har råd til å spandere en middag på en kvinne de dater, så bør de faktisk vurdere om de heller skal finne på noe annet enn å date.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke la diskusjonen gå over til latterlige ting rundt lønn, om ikke menn har råd til å spandere en middag på en kvinne de dater, så bør de faktisk vurdere om de heller skal finne på noe annet enn å date.

Eller kanskje kvinnen burde vurdere å finne på noe annet hvis hun ikke har råd til sin egen middag? Eller hvorfor skal ikke hun betale for alt? Har hun ikke råd eller? Da burde hun finne på noe annet, som å skaffe seg en jobb og normal folkeskikk.

Anonymkode: 86c6a...7e1

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil, all forskning peker til at personlige valg er den eneste betydelige faktoren i vestlige land. Du vet at man kan få høyere lønn ved å forhandle eller bytte jobb? Dette er noe kvinner gjør mindre enn menn. Da blir det mindre penger. Menn jobber også betydelig mer overtid.

Men hvem passer barn og hus mens menn jobber all denne overtiden? Hadde menn klart å jobbe så mye overtid hvis de måtte ta halvparten av husarbeidet og barnestellet? Svaret er nei. Menn kan da virkelig ikke skylde på kvinners "valg" som grunn for lavere lønninger når de selv gjør sine koner dobbeltarbeidende. Det er ingen bragd å jobbe masse overtid når man slipper å passe barn, vaske og lage mat. Jeg hadde gledelig jobbet 1-2 timer overtid hver dag hvis jeg slapp den jævla vaskinga og matlaginga.

Forhandle har vi prøvd før. I to år har jeg vært den eneste som ikke fikk lønnspålegg, mens mine mannlige kollegaer fikk. Jeg har ifølge ledelsen utrettet mer enn dem på kontoret, jeg har ikke hatt en eneste sykedag på 5 år, og kun 6-7 sykt barn-dager per år. Likevel ønsker de ikke at jeg skal tjene enn mennene på kontoret, selv om jeg både har jobbet lengre enn dem, har høyere ansiennitet totalt og bidrar mer på arbeidsplassen. Forstå det den som vil. Fagforeningen kunne ikke hjelpe meg heller. Bytte jobb kan jeg ikke da det ikke er så mange jobber å oppdrive innen mitt fagfelt her jeg bor, og flytte kan jeg ikke fordi jeg og eksen har 50/50 på barna og han kan nekte meg flytting.

Anonymkode: b02c8...bcd

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eller kanskje kvinnen burde vurdere å finne på noe annet hvis hun ikke har råd til sin egen middag? Eller hvorfor skal ikke hun betale for alt? Har hun ikke råd eller? Da burde hun finne på noe annet, som å skaffe seg en jobb og normal folkeskikk.

Men det er MANNEN som i dette tilfelle har invitert på noe som koster penger. Han har bestemt at daten skal koste penger. Kanskje ville hun heller dra på fjelltur eller noe annet som er gratis. Hvorfor skal hun betale for noe som han har bestemt skal koste penger?

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

M

Forhandle har vi prøvd før. I to år har jeg vært den eneste som ikke fikk lønnspålegg, mens mine mannlige kollegaer fikk. 

Da er du en dårligere forhandler enn menn. Du fortjener å tjene mindre siden du er mindre brukbar som person. Nok om den saken.

Sannsynligvis gjør hver mann på kontoret minst 1.5 ganger så mye arbeid som deg, slik er det dessverre i de fleste yrker. Menn er rett og slett flinkere i arbeidslivet. 

Men det er MANNEN som i dette tilfelle har invitert på noe som koster penger. Han har bestemt at daten skal koste penger. Kanskje ville hun heller dra på fjelltur eller noe annet som er gratis. Hvorfor skal hun betale for noe som han har bestemt skal koste penger?

Da kan hun si at hun vil gjøre noe annet, siden hun helt klart er for fattig til å gjøre normale ting som å spise ute og betale for seg selv. De kan helt fint gå en tur langs elva i stedet. Det er gratis.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke forskjell på kjønnsroller og likestilling synes jeg. Jeg mener selvsagt at begge kjønn er like mye verdt, og at de burde ha like rettigheter politisk og i arbeidslivet. Likevel er jeg for kjønnsroller. Så absolutt. Forventer at mannen min bærer tunge ting for meg, og tar seg av det tyngste fysiske arbeidet. Til gjengjeld synes jeg det er helt greit at han ikke nærmer seg vaskemaskinen. Med mindre jeg er syk eller bortreist da, han må jo kunne klare seg selv i slike tilfeller. Ser ikke noe galt i det i det hele tatt. Hadde satt pris på at mannen betalte første date, handler litt om å anerkjenne at det er forskjell på mann og kvinne. Etter hvert må man dele på utgiftene selvsagt! I et forhold eller samliv skal man leve sammen, og dele med hverandre. 

Anonymkode: a8778...c92

Den som pakker varene (mens den andre betaler) bærer som regel posene til bilen med mindre det er så mye at vi må dele. Jeg henter hagemøbler fra boden om det er på tide å få de ut, jeg tar kassene med julepynt ned fra loftet når det er på tide, jeg løfter cabinkofferten min opp i bagasjehyllen på fly. Jeg hadde vært FLAU om jeg stod der og trippet og ba mannen løfte for meg. Det hender selvfølgelig jeg ber han bære kofferten opp en bratt trapp for meg, eller være med på IKEA om tunge ting skal opp på loftet. Jeg er ikke uenig i at han er sterkere. Men at han skal ta løft jeg fint klarer selv bare fordi han er mann, bare nei.....

Og selvfølgelig setter han på de svette treningsklærne sine selv. Eller hiver 60 vasken i maskinen og setter på om det er hans handkle som fyller kurven. Jeg er ikke genetisk programmert for å vaske klær bare fordi jeg er kvinne... 

Anonymkode: 0ae6e...80d

• Liker 4
Skrevet

Da er du en dårligere forhandler enn menn. Du fortjener å tjene mindre siden du er mindre brukbar som person. Nok om den saken.

Sannsynligvis gjør hver mann på kontoret minst 1.5 ganger så mye arbeid som deg, slik er det dessverre i de fleste yrker. Menn er rett og slett flinkere i arbeidslivet. 

Da kan hun si at hun vil gjøre noe annet, siden hun helt klart er for fattig til å gjøre normale ting som å spise ute og betale for seg selv. De kan helt fint gå en tur langs elva i stedet. Det er gratis.

Når toppleder og flere andre ledere har sagt til meg direkte og fremhevet på allmøter all det arbeidet jeg gjør, når jeg får de tyngste oppgavene av alle innen mitt fagfelt, så gjør jeg ikke mindre jobb enn mine mannlige kollegaer, tvert imot. Hvorfor skulle adm. dir. smiske for meg egentlig? 

For øvrig er det ikke jeg personlig som forhandler, men fagforbundet som forhandler for meg. Jeg har fått rådgivning for hvordan jeg fremmer lønnskrav og har skrevet veldig spisset og konkret lønnskrav, der alle mine oppgaver og alt jeg gjør var nevnt, samt utførlig begrunnelse for hvorfor jeg skal ha høyere lønn. Hvor tar du fra at jeg er mindre brukbar som person? Fordi mine kollegaer alltid kommer til meg når de lurer på noe? Eller av andre grunner? 

En annen ting er at jeg personlig hater å spise ute. Jeg er da ikke for fattig for det, bare liker det ikke. Hvis daten til TS ikke vil ha noen utgifter i det hele tatt med daten, hvorfor kan ikke han foreslå noe gratis? Man får for øvrig bedre connection av å "gå tur langs elva" som du skriver, eller spise middag hjemme hos hverandre, enn på en bråkete kafe med masse andre mennesker.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som pakker varene (mens den andre betaler) bærer som regel posene til bilen med mindre det er så mye at vi må dele. Jeg henter hagemøbler fra boden om det er på tide å få de ut, jeg tar kassene med julepynt ned fra loftet når det er på tide, jeg løfter cabinkofferten min opp i bagasjehyllen på fly. Jeg hadde vært FLAU om jeg stod der og trippet og ba mannen løfte for meg. Det hender selvfølgelig jeg ber han bære kofferten opp en bratt trapp for meg, eller være med på IKEA om tunge ting skal opp på loftet. Jeg er ikke uenig i at han er sterkere. Men at han skal ta løft jeg fint klarer selv bare fordi han er mann, bare nei.....

Og selvfølgelig setter han på de svette treningsklærne sine selv. Eller hiver 60 vasken i maskinen og setter på om det er hans handkle som fyller kurven. Jeg er ikke genetisk programmert for å vaske klær bare fordi jeg er kvinne... 

Ikke alle av oss bør løfte tungt. Legen har frarådet meg å løfte tungt fordi jeg har en ryggskade etter fødselen, og tunge løft forverrer skaden. Det betyr ikke at jeg ikke for likestilling. Sammen med at samboer fjerner veps - ikke fordi jeg som kvinne forventer at en mann skal gjøre det, men fordi jeg er allergisk, og kamp mot likestilling på det vil gjøre meg fysisk syk og sende meg til sykehus.

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal menn betale for kvinner? 
Blir flau av at dere forventer det. Hvem tror dere at dere er?

Anonymkode: 8f33c...dc8

Trenger man å tro at man er noen da? 🙈 Jeg syns faktisk det er flaut at noen i det hele tatt ønsker å splitte et beløp som sikkert ikke var så høyt. Om ikke daten min hadde tilbydd å betale hadde jeg betalt hele regningen selv. 

Anonymkode: 5cf64...12e

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle av oss bør løfte tungt. Legen har frarådet meg å løfte tungt fordi jeg har en ryggskade etter fødselen, og tunge løft forverrer skaden. Det betyr ikke at jeg ikke for likestilling. Sammen med at samboer fjerner veps - ikke fordi jeg som kvinne forventer at en mann skal gjøre det, men fordi jeg er allergisk, og kamp mot likestilling på det vil gjøre meg fysisk syk og sende meg til sykehus.

Og da er det helt greit. Det er akkurat det jeg skriver - klarer jeg ikke løfte (bytt ut med "frarådet" om det passer deg bedre), tar mannen det. Men at han skal bære posene bare fordi han mann, det er tull. 

• Liker 1
Skrevet

Altfor mange gjerrige mannfolk som mangler gode takter, dere kan gjerne være uenig med meg i det,men det er nå min mening. Hilsen mann på 42.

• Liker 1
Skrevet

Og da er det helt greit. Det er akkurat det jeg skriver - klarer jeg ikke løfte (bytt ut med "frarådet" om det passer deg bedre), tar mannen det. Men at han skal bære posene bare fordi han mann, det er tull. 

Jeg bærer stort sett alltid posene mesteparten av veien, gir dem litt til dama, men det blir bare klaging over hvor tungt det er, så blir til at jeg tar over igjen... tror vi menn gjør mesteparten av denne typen ting fordi vi ikke gidder å høre på klaging eller se damer gjøre praktiske ting feil. Jeg vil ikke montere skapet, nei, men jeg orker ikke tanken på at det kollapser om to år heller.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altfor mange gjerrige mannfolk som mangler gode takter, dere kan gjerne være uenig med meg i det,men det er nå min mening. Hilsen mann på 42.

Og etterpå syter de at de ikke får sex eller kjæreste. Det er vanvittig turn-off å sende forespørsel om å vippse for en kaffe. Uansett om det er kvinne eller mann som sender slik forespørsel.

Det jeg har lagt merke til, er at mange menn forventer det ene og det andre fra kvinner, men at de selv ikke skal løfte en finger tilbake. Kvinnen skal ta mesteparten av husarbeid og arbeid med barn, hun skal dele alle utgifter 50/50, hun skal stå for all planlegging, innkjøp, pynting, baking, foreldremøter osv fordi alt dette er kjedelig, lite givende og tar tid fra de virkelig viktige for menn tingene. Hun bør også være veltrent, slank, ansiktspen, ha spennende hobbyer, høy intellekt osv. Mannen? Ja, han må møte opp og ta sin halvpart av regningen, så er det nok. Ingen krav til utseende, jobb, bidrag i hjemmet osv. Og hvis kvinner kommer med moderate forventninger, som at mannen har fast jobb og inntekt, tar sin del av husarbeid osv, så er hun kravstor, kynisk og materialistisk. 

Skrevet

Jeg bærer stort sett alltid posene mesteparten av veien, gir dem litt til dama, men det blir bare klaging over hvor tungt det er, så blir til at jeg tar over igjen... tror vi menn gjør mesteparten av denne typen ting fordi vi ikke gidder å høre på klaging eller se damer gjøre praktiske ting feil. Jeg vil ikke montere skapet, nei, men jeg orker ikke tanken på at det kollapser om to år heller.

Hvorfor monterer ikke dere skapet sammen? Bare lurer. Og for øvrig vil ikke dama di vaske dass etter deg heller, eller slenge dine skitne klær i vaskemaskinen, men hun gjør det for det. 

Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får man aldri erfaring blir man aldri bedre heller. Her har faren hennes sviktet, deretter fortsetter du, fordi det er mindre stress for deg på sikt å gjøre det selv. 

Når det gjelder klagingen - enig, slik oppførsel har jeg ingenting til overs for. Det handler ikke om likestilling, eller om hva man klarer av løft, men å sutre fordi det er mer behagelig å ikke ta tunge løft. Og det er rein latskap. 

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, Mezinchaleft skrev:

Hvis du ikke har planer om gjengjelde en gest så er det rimelig slemt å ta imot noe i første omgang. 

Tror virkelig kvinner at dere er så interessante å tilbringe tid med, at daten i seg selv er nok? Hvis jeg blar opp flere hundre kroner for en annen person, så forventer jeg da for pokker å få noe tilbake som står i stil med dette. 

Ja gud forby at man skal yte så mye som en krone uten å få noe igjen. Du kan vel ikke en gang spandere en kaffekopp på en kompis, regner jeg med? Sånn "millimeterrettferdighet" er bare skikkelig turnoff.

Hva har du selv å by på da, som tilsier at daten i seg selv skal være nok? 

For ordens skyld så har jeg ingen problemer verken med å betale for meg selv eller å spandere på daten. Nå er jeg i et fast forhold, men om jeg hadde bedt en jeg liker ut på date og han hadde takket ja, så hadde jeg med glede spandert av den enkle grunn at jeg satte pris på at han takket ja - uten å forvente noe annet enn en hyggelig stund sammen. Men nå ser jo ikke jeg på dating eller andre omgangsformer som transaksjoner eller bytte av en tjeneste mot penger heller, da.

• Liker 2
Skrevet

Jeg for min del synes det er mye mer behagelig å dele beløpet, enn å skulle passe på hvem-spanderte-sist-og-er-beløpet-omtrent-likt-nå. Jeg liker ikke å bli spandert på, og jeg liker ikke å spandere. Voksne folk betaler for seg selv. Unntaket er om man inviterer noen hjem til seg på middag, da ville det ikke ramle meg inn å kreve betaling for maten.. Men spiser man ute, så betaler man for seg selv.

Anonymkode: 03a29...11a

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange år i forhold, er jeg nå i datinggamet igjen. Har møtt en kjempefin mann, men «problemet» er at han ber om å «splitte regningen» når vi er ute på ting, til og med på første date! Da kostet mitt 80kr.. kjenner jeg blir skikkelig flau og utent av dette, men er det normalt å «splitte regningen» nå for tiden? Merker jeg er litt gammeldags på dette 

Anonymkode: 50f19...82e

Hvorfor vil kvinner bare ha likestilling når det gagner dem selv?

Skrevet
Akkurat nå, Gallien Grueger skrev:

Hvorfor vil kvinner bare ha likestilling når det gagner dem selv?

Hvorfor tolker menn likestilling som at kvinnen fortsatt skal gjøre alle de tradisjonelle kvinneopgavene, og samtidig gjøre halvparten av manneoppgaver?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...