Gå til innhold

Babyboom 2021?


sommerfugl154

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så deilig med ferie, ingen tvil om at det er godt for kropp og sjel! Og kanskje for prøving også..  😉 

Det ser ut som vi har vært prøvere like lenge nesten. Jeg er i PP9 nå. Håper det blir full klaff for oss begge i sommer! 🤞😊

Fortsatt god sommer til deg ☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, 89jenta said:

krysser fingrene for deg denne mnd 🥰

Takk! Håper sommerferie gjør susen! 💕 

 

37 minutter siden, EXB1987 said:

Så deilig med ferie, ingen tvil om at det er godt for kropp og sjel! Og kanskje for prøving også..  😉 

Det ser ut som vi har vært prøvere like lenge nesten. Jeg er i PP9 nå. Håper det blir full klaff for oss begge i sommer! 🤞😊

Fortsatt god sommer til deg ☀️

Ja, jeg har også lagt merke til deg! Vi er vel helt likt? PP9 her også nå 😳🤯 det er så frustrerende! Håper kroppene våre samarbeider nå så vi også snart kan gå rundt med en liten magehemlighet 💕 Vi må heller ikke glemme at det er ansett som helt normalt å måtte prøve inntil et år.. selv om det er helt syyyyyykt kjedelig og demotiverende 😥 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Godis said:

Så godt å med en ferie hvor prøvetankene har lagt seg litt lengre bak i hodet, det hjelper så godt på etterhvert som prøvingen har vart en stund! Og ekstra godt når det i tillegg kommer en litt mindre sen eggløsning, hurra 🥳

Håper du skal oppleve effekt av å bruke menskopp 🤞

Så hyggelig at du tittet innom! Det hjelper med litt oppmuntrende ord 💕 Håper alt står bra til med deg og den lille 🥰 har skjønt du har slitt mye med kvalme også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (3 minutter siden):

Takk! Håper sommerferie gjør susen! 💕 

 

Ja, jeg har også lagt merke til deg! Vi er vel helt likt? PP9 her også nå 😳🤯 det er så frustrerende! Håper kroppene våre samarbeider nå så vi også snart kan gå rundt med en liten magehemlighet 💕 Vi må heller ikke glemme at det er ansett som helt normalt å måtte prøve inntil et år.. selv om det er helt syyyyyykt kjedelig og demotiverende 😥 

Jeg er 5 DPO i PP9 nå, så ja - veldig likt! 😅 Jeg sliter litt med å akseptere at ett års prøving er innafor, det virker jo som de aller fleste får det til i løpet av noen få måneder. Det er så fryyyyktelig kjedelig og demotiverende ja! Har du/dere hatt fertilitetssjekk for å prøve å finne ut hvorfor det tar tid? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EXB1987 said:

Jeg er 5 DPO i PP9 nå, så ja - veldig likt! 😅 Jeg sliter litt med å akseptere at ett års prøving er innafor, det virker jo som de aller fleste får det til i løpet av noen få måneder. Det er så fryyyyktelig kjedelig og demotiverende ja! Har du/dere hatt fertilitetssjekk for å prøve å finne ut hvorfor det tar tid? 

Oi såpass ja, en dag i forskjell haha. Nja, har ikke sjekket sånn kjempe grundig, men var hos en gynekolog i februar som tok ultralyd av eggstokkene osv og alt så normalt ut. Har ikke testet mannen sine svømmere så det blir i såfall neste steg i tillegg til å muligens sjekke tette eggledere og sånt på meg? Har du/dere sjekket noe?
 

jeg sliter jo litt med lange sykluser/sen EL, men det skulle ikke ha noe å si på fertiliteten i seg selv annet enn at ting tar tid.. Vurderer å forespørre medisiner for å få fortgang i eggløsningen kanskje. Mulig jeg gjør det til neste syklus faktisk hvis det ikke klaffer nå 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sommerfugl154 skrev (8 timer siden):

Oi såpass ja, en dag i forskjell haha. Nja, har ikke sjekket sånn kjempe grundig, men var hos en gynekolog i februar som tok ultralyd av eggstokkene osv og alt så normalt ut. Har ikke testet mannen sine svømmere så det blir i såfall neste steg i tillegg til å muligens sjekke tette eggledere og sånt på meg? Har du/dere sjekket noe?
 

jeg sliter jo litt med lange sykluser/sen EL, men det skulle ikke ha noe å si på fertiliteten i seg selv annet enn at ting tar tid.. Vurderer å forespørre medisiner for å få fortgang i eggløsningen kanskje. Mulig jeg gjør det til neste syklus faktisk hvis det ikke klaffer nå 🙄

Jeg har vært til sjekk 2 ganger i år. Første gang oppdaget gynekologen på hjemstedet mitt at jeg muligens hadde noe som heter adenomyose, men det var vanskelig å se skikkelig. Ellers så alt fint ut. Pga mulig adenomyose bestilte jeg sjekk privat også, hos Spiren i Trheim. De hadde ikke kommet til å nevnt adenomyosen i det hele tatt, for det var så lite at det ikke var noe urovekkende ved det. Fikk skylt gjennom egglederne også (dritvondt!). Mannen leverte også sædprøve der og den var fin. Så de finner rett og slett ingen grunn for at vi ikke skal få det til på egenhånd, og det er jo bra! Men samtidig irriterende at vi bare må ta tiden til hjelp og ha flaks, for dette er virkelig en tålmodighetsprøve!

Det finnes vel medisiner som gjør at EL kommer tidligere, det har jeg lest om flere her inne som har prøvd 😊 

Som sagt, håper dette blir sommeren der vi får positiv test begge to! 😊☀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (8 timer siden):

jeg sliter jo litt med lange sykluser/sen EL, men det skulle ikke ha noe å si på fertiliteten i seg selv annet enn at ting tar tid.. Vurderer å forespørre medisiner for å få fortgang i eggløsningen kanskje. Mulig jeg gjør det til neste syklus faktisk hvis det ikke klaffer nå 🙄

Ja det anbefaler jeg. Prøvetid måned etter måned kan ta virkelig på psyken hvis man ønsker såå sterkt å bli gravid. Jeg ble drittlei i høst, og gikk derfor til gynekolog og fikk letrozol. Det var vel i min pp6-7 sånn ca. Jeg hadde jo EL av meg selv, men når det tar sin tid hver måned for at det kommer, så blir man smågal 🙄

Ønsker deg en riktig god sommer :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (11 timer siden):

Så hyggelig at du tittet innom! Det hjelper med litt oppmuntrende ord 💕 Håper alt står bra til med deg og den lille 🥰 har skjønt du har slitt mye med kvalme også?

Plutselig blir det deres tur skal du se🥰

Jo takk, stemmer at formen ikke er den beste, men har inntrykk av at den lille i magen har det fint! I morgen er det tid for oul, så det blir spennende 🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12dpo - pp9

i dag er det veldig spennende og nervepirrende.. føler denne dagen er sånn make it or break it, IKM i dag. Temper jo også denne mnd og tempen gikk litt ned i dag - fremdeles over coverline, men likevel "/ Et tørk med noe rosa i dag tidlig også, MEN så fikk jeg dette resultatet på tidligtesten?! Vanligvis pleier jeg også å våkne til et brak av menssmerter og det har ikke skjedd. Bare svak murring.

har aldri faktisk sett en strek før, så det er jo veldig lovende? Livredd for kjemisk da…

men om det skjer så kanskje jeg kan spørre en lege om progesteronstøtte til en annen gang? Kanskje progesteron er utslagsgivende på kjemisk?

anyway, hva tenker dere om denne testen? 😱 Har ikke redigert noe som helst, så man ser enda bedre i virkeligheten at det er rosa og ikke grått.

2E5063D2-C5FE-4F8B-BF71-4365243F0606.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi dette ser jo lovende ut! Noe synlig på en strek og uten de vanlige mensensmertene dine... litt rosa betyr nok ingenting. Jeg ville løpt til apoteket om jeg var deg og kjøpt en digital! Ta den på konsentrert urin litt senere i dag 🤞 Tenk om det er din tur nå..!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Amatariel said:

Oi dette ser jo lovende ut! Noe synlig på en strek og uten de vanlige mensensmertene dine... litt rosa betyr nok ingenting. Jeg ville løpt til apoteket om jeg var deg og kjøpt en digital! Ta den på konsentrert urin litt senere i dag 🤞 Tenk om det er din tur nå..!??

 

59 minutter siden, 89jenta said:

Skriver under på det @Amatariel sier 😊 prøv en digital test 🤞🏼

Takk for svar 💞

 

Det gikk dessverre ikke denne gangen likevel. Menssmerter tok seg opp veldig for en time siden og nå har jeg startet mensen for fullt. 💔 Veldig ergerlig når man får opp håpet. 😢

likevel velger jeg å tolke det som et positivt tegn i den store helheten at jeg faktisk fikk en positiv test i det hele tatt.

Det betyr vel at jeg har muligheten til å kunne bli gravid, hvis alt klaffer. Smører meg med tålmodighet igjen.
Kanskje menskopp er greia?  Kan jo være tilfeldig at dette skjedde nå, men vi brukte jo menskopp rundt EL denne gangen, så det skal jeg definitivt fortsette med! 🤞🏻
 

Nå venter sofaen og litt trøstespising ☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ååå det var trist å lese! ☹️ hadde sånn trua! men utrolig bra at du klarer å se noe positivt i det 😊 jeg tenker at deg skader jo ikke å prøve med menskopp neste gang også 😄  kos deg med sofaen, serie, godis og is 🥰 masse lykke til i neste pp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

CD15 - PP10

endelig er det tid for prøving igjen snart! (Og hjelp, tosifret antall prøveperioder…)
Heldigvis har det vært ferie og relativt enkelt å få prøvetankene på avstand, men må innrømme at det var veldig tøft å få så store forhåpninger forrige gang. Både fordi jeg fikk den positive tidligtesten, men også fordi vi nå går inn i tosifret antall prøveperioder som jeg alltid var redd for helt fra start. 
Dette er første gang hittil at jeg faktisk har grått og blitt skikkelig lei meg/utrøstelig og ikke greid å tenke positivt i løpet av de mnd. vi har prøvd. Mannen ble veldig lei seg han også og jeg forstår nå virkelig hvor jævlig en spontanabort må være for de som opplever det… krysser alt jeg har i verden for at jeg slipper det hvis jeg endelig blir gravid.

De negative/triste tankene kommer og går fremdeles, men var verst den første uken. Jeg merker at vi snakker mindre og mindre om baby og jeg tar meg selv i å ikke orke å titte på babyklær eller forestille meg en graviditet. Det er smertefullt og skummelt rett og slett. Alle snakker om baby og graviditet og det er gravide kvinner overalt i min krets. Jeg smiler falsk, lyver og forteller at vi «venter litt til» når vi får alle de typiske spørsmålene, men sannheten er jo en helt annen og jeg er livredd for å aldri få det til. Tenker og funderer på om vi gjør noe feil, om jeg bør spise bedre, trene mer, stresse mindre, bedre timing, vitaminer eller ikke osv osv.. 

det jeg vet er at jeg kommer til å fortsette å forsøke med mensskopp og ellers prøve å leve så normalt som mulig.

Denne syklusen er jeg likevel forhåpningsfull mtp. Tidspunkt for EL.
I dag oppdaget jeg nemlig eggehvite *YAY!!* og har litt ømme bryst, men EL test var negativ. Erfaringen min er positiv test noen dager ette at jeg merker symptomer som dette så jeg krysser fingrene! Håper, håper, håper jeg kan få positiv EL test så «tidlig» som CD17/18. Om ikke prøving var demotiverende nok i seg selv så er det i allefall begredelig med sen eggløsning i tillegg… 

Jeg klarer aldri å la være å sjekke potensielle termindatoer ( det er min guilty pleasure) og om det klaffer nå blir termin ca 28April 🥺 herlighet tenk om det.. Og 12-ukers grense i oktober. Ser for meg å annonsere graviditet og kjenner et skikkelig savn og en hul følelse innvendig, men likevel fint og «ekte» å forestille seg.

Jaja det var dagens rant fra denne kanten, ønsker dere som skulle titte innom en strålende kveld videre ☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner meg så igjen i tankene dine! :klem: Har jo tatt rundt 1 år å få mine barn til å sitte, og de månedene frem til det.. ja... veldig tunge. Og man ser gravide overalt og får masse spørsmål. Men som deg har jeg alltid viftet det bort ja. Syns det var tungt om andre skulle få forventninger på mine vegne, så syns det var lettest. Men lett var det jo egentlig ikke. Så stor klem! Håper absolutt spiren din sitter snart, så du kan gå over til neste fase. Bra at EL er rett rundt hjørnet. Masse lykke til 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Amatariel said:

Jeg kjenner meg så igjen i tankene dine! :klem: Har jo tatt rundt 1 år å få mine barn til å sitte, og de månedene frem til det.. ja... veldig tunge. Og man ser gravide overalt og får masse spørsmål. Men som deg har jeg alltid viftet det bort ja. Syns det var tungt om andre skulle få forventninger på mine vegne, så syns det var lettest. Men lett var det jo egentlig ikke. Så stor klem! Håper absolutt spiren din sitter snart, så du kan gå over til neste fase. Bra at EL er rett rundt hjørnet. Masse lykke til 🤞

Takk for gode ord 💕 Det er det som er så fint med å skrive her inne, at man møter andre med lignende erfaringer og at man kan dele ting man ikke kan dele med andre i det "ekte livet" utenfor. 
Ja det med at andre skal føle ting på vegne av meg syns jeg er slitsomt, så foreløpig veldig greit å holde det for oss selv. Jeg kommer nok til å tørre å dele litt mer personlig med andre i ettertid hvis/når jeg blir gravid. Lettere å dele og snakke om ting som har skjedd enn noe man står i her og nå. 
Takk, håper sommer og ferie gjør at den sitter nå 🤞🏻☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

CD 5 - PP11

 

Huff.. Nå er det lenge siden jeg har tittet innom her og jeg har tenkt at jeg skulle oppdatere i en evighet nå. Likevel er det som om det har vært en sperre inne i meg og jeg har liksom ikke fått meg selv til å skrive her inne fordi jeg faktisk ikke har orket å tenke på prøving. Alt er bare en vond klump i magen.
Når det nå går måned etter måned uten resultater så blir alt veldig tungt dessverre og selv om jeg er glad på andres vegne så skjærer det i hjertet når jeg ser prøver etter prøver få positive tester i prøvedagbøkene sine. Jeg skulle så gjerne ønske det var meg.

Sist jeg skrev her så var jeg positiv til at jeg skulle få eggløsning tidligere enn sist, men den gang ei. Kroppen min klarte liksom aldri å gi meg en fullverdig positiv test og dagene gikk. Til slutt fikk jeg såvidt en positiv test, men med veldig rart ''reaksjonsmønster'' kan man si. Den var positiv-ish i noen dager og gikk saaakte ned. Deretter fikk jeg ikke noe hopp på temperaturen og var nesten sikker på at jeg ikke hadde hatt eggløsning når jeg på CD 29 ble frustrert og bestilte en time til privat gyn for å bekrefte/avkrefte om jeg i det hele tatt hadde sluppet noe egg.

Hun kunne ''heldigvis'' bekrefte en eggløsning, men det var visst vanskelig å anslå når den hadde skjedd, så jeg gikk bare ut ifra at det skjedde to dager etter den positive testen selv om tempingen min ikke bekreftet dette. 
Skulle måle progesteron samme dag, men måtte måle det på et laboratorium et stykke unna klinikken så rakk ikke før de stengte (måtte også tilbake på jobb og håpløse åpningstider) og innen jeg kunne ta testen på et passende tidspunkt uken etter så var mensen et faktum :( 
Jeg mistenker at jeg har hatt altfor lite hormonproduksjon denne syklusen, med både sen + dårlig økning på LH og lavt temperaturskifte (lite progesteron) i tillegg til at mensen kom tidlig i forhold til antatt eggløsning (10 dagers lutealfase). En helt mislykket syklus med andre ord. 

Så da sitter jeg her da, i prøveperiode 11 med flere spørsmål enn svar. 

Gynekologen var enig i at det var på tide å utrede nå når det nesten har gått et år, så fikk også rekvirert en blodprøve som skulle tas på CD 2 og blant annet AMH verdi osv. Som tidligere leger har sagt så er det ikke funnet noe unormalt på ultralyd men jeg begynner å bli veldig lei av ''hormonkrøll''!
Forsøkte å forklare hvor frustrerende jeg syns det er med sen eggløsning men føler ikke jeg blir tatt på alvor av noen (verken hun her eller tidligere gynekologer).
Får bare det samme svaret gang på gang at det er ''bare er sånn for enkelte'' og at jeg er like fertil som alle andre uavhengig av det. Men det endrer jo ikke det faktum at man blir *ekstremt* demotivert og lei av all ventingen! Hallo? Vet de hvor frustrerende dette ''gamet'' her er eller? Får bare lyst å grine av hele greia. Uavhengig om kvaliteten på mannens svømmere (som vi skal få sjekket nå snart) så er det kjempekjedelig å måtte vente nesten en måned på ny eggløsning!

Spurte om muligheter for medikamenter som kan fremskynde eggløsning, men hun var veldig skeptisk og ville vi skulle prøve litt til ''naturlig''. Mente det var stor risiko for flerlinger og at det må masse kontroller og styr til for å unngå det og at man derfor skal tenke veldig nøye gjennom å f.eks. begynne med letrozol.
Spurte også om muligheten for å få progesteronstøtte i lutealfasen, men uten å få bekreftet eventuelle lave nivåer fra blodprøvene ville hun ikke skrive ut noe før svaret på disse forelå. Og nå sitter jeg her og fikk ikke tatt den for**** blodprøven på grunn av laboratoriets idiotiske åpningstider for folk i arbeid.
Jeg forsøkte når jeg var der å forklare at jeg ikke hadde observert temperaturhopp men det var helt irrelevant mente hun da det kun er snakk om 0,5 grader (samtidig så har det vært veldig tydelig de siste syklusene) - Igjen følte jeg ikke at jeg ble tatt på alvor.

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å få skrevet ut litt progesteron, hva gjør det for skade egentlig? Nå som vi uansett er så nære å sendes ut i masse utredning videre... Jeg er jo en kandidat for det uavhengig av blodprøvesvarene, for hadde jo en kjemisk forrige syklus + at jeg har litt kort lutealfase (hun sa alt under 14 dager defineres som kort) så hvorfor ikke bare gi meg litt håp da. Det hadde hjulpet så sinnsykt å bare få prøve noe nytt liksom! 

Så ja, mye frustrasjon her i gården. I det siste har jeg hatt et økende behov for å åpne meg opp for noen ''ekte'' mennesker rundt meg og ikke kun her inne anonymt. Det er så vondt å gå rundt som dette og få spørsmål om babyplaner osv, særlig av moren min og bestevenninne f.eks. Er det noen her som har erfaring med å dele med nærmeste at man sliter? Fordeler og ulemper med å være mer åpne om problemene? Er litt redd for å dele, da er det liksom ''no way back'', men samtidig så hadde det vært deilig å få steinen av brystet på en måte og jeg er veldig nære moren min. Føler ikke at vi har noe å skamme oss over, men likevel så sitter det jo litt langt inne å skulle være helt ærlige om noe sånt og ikke minst presset som følger med senere og at noen da ''vet'' at man prøver.

Og nå skriver jeg meg helt bort. Kjenner tårene sitter løst for tiden, men prøver å ikke miste motet. I dag bestilte vi nye EL-tester og graviditetstester fra babyplan i tillegg til originale FRER-tester fra amazon (first response) så vi er klare for neste syklus i allefall.
Blir spennende å se... Kommer eggløsningen på *trommevirvel* CD19? CD20? CD25? CD29? Det vet tydeligvis ikke kroppen min heller.

God helg da dere, måtte det endelig komme litt babystøv på oss som ikke er gravide enda.

// 🦋



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...