Gå til innhold

Moria - Hvor mange er nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når skal strømmen med migranter og flyktninger stoppe da?

Dere som synes "Norge bør ta imot mange flere" snakker aldri om den delen. Dere ser èn situasjon, og vil hjelpe der og da, men setter dere ikke inn i signaleffekten det har. Flere vil naturligvis komme i fremtiden for å søke lykken. Noen av disse vil drukne på havet, dø i lastebiler eller stues sammen i leire. Menneskesmuglere vil tjene rått på disse.

Nå ser vi jo også hvor effektivt det er med brannspåsettelse, for det er jo ingenting som setter fart i byråkratiet i Europa som det.

Jeg mener man må finne lokale løsninger, og hjelpe utifra det.

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Gjest In absentia
Skrevet
20 minutter siden, streveren skrev:

Takk for presisering, det er riktig at Libanon er ekstremt hardt presset og at de ikke greier å få til god integrering av de mer enn 1 million syriske flyktningene de har mottatt de siste årene. Det viser hvor viktig det er at andre land også bidrar, ellers skaper vi bare større problemer på sikt.

Kan du gi en kilde på det du skriver om arbeidstillatelse?

Jeg finner dette, og ut fra det tolker jeg at det gis arbeidstillatelse og at mange flyktninger også arbeider.

Borgerkrigen i Syria har siden 2011 bremset veksten i Libanons økonomi, og frykt for at konflikten skulle spre seg til Libanon skremte vekk mange utenlandske investorer og turister. I tillegg har strømmen av syriske flyktninger satt stort press på arbeidsmarkedet i Libanon. Rundt 30 prosent av de syriske flyktningene i landet er arbeidsledige. Presset på arbeidsmarkedet førte også til at andelen fattige libanesere økte kraftig. I dag har situasjonen stabilisert seg noe, men fremdeles lever rundt 27 prosent av befolkningen under den nasjonale fattigdomsgrensen.

kilde: https://www.fn.no/Land/libanon

De jobber uten arbeidstillatelse.

Det er mulig at flere fikk arbeidstillatelse i starten, men Libanesiske myndigheter så ingen annen utvei enn å stramme inn siden folk ble sinte av at lønningene deres ble dumpet. 

Dette var noe jeg leste i aftenposten da flyktningstrømmen var på sitt høyeste, så jeg finner ingen eksakt kilde på det. Det nevnes her

Skrevet
4 timer siden, streveren skrev:

Altså nå spør jeg igjen. Hva er det første trygge landet de kom til? Aner du? For eksempel for dem fra Pakistan (inkludert Kashmir) og Syria? Hva er første trygge land?

Hvordan skal jeg vite hvilken rute de har tatt? India, Kina, Tadsjikistan, Qatar, Saudi Arabia, Pakistan (https://againstthecompass.com/en/is-pakistan-safe/#22), Jordan, osv er alle land i relativ nærhet. Israel og Egypt også. Marokko, Tunisia og en hel del andre land i Afrika. Gidder da ikke ramse opp alle. Og igjen, det kommer an på hvilket land de drar fra, hvilket land som er nærmest og første trygge land.  

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, In absentia said:

De jobber uten arbeidstillatelse.

Det er mulig at flere fikk arbeidstillatelse i starten, men Libanesiske myndigheter så ingen annen utvei enn å stramme inn siden folk ble sinte av at lønningene deres ble dumpet. 

Dette var noe jeg leste i aftenposten da flyktningstrømmen var på sitt høyeste, så jeg finner ingen eksakt kilde på det. Det nevnes her

Takk for veldig bra link, dette var interessant og også tildels hjerteskjærende lesning.

Det er jo et slags føydalsystem som har vokst frem for de dårligst stilte flyktningene og de blir undertrykket blant annet gjennom å nektes å delta i det formelle arbeidslivet. Vanskelig å forstå hvordan dette er bedre enn alternativet, som er at de jobber og betaler skatt, i og med at de allikevel ender opp med dårlig betalte jobber i den uformelle økonomien...

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at det vil nok bli krevende å integrere de. De koster samfunnet vårt mye og mange vil nok bidra lite spesielt første årene. En del er nok også så traumatisert at de bare vil koste samfunnet penger. Sett fra et økonomisk perspektiv da. 

Også er spørsmålet om de vil følge være regler? Hva med kvinnesynet? Vi vet heller ikke hvem som er potensielle terrorister eller som lyger på alder og bakgrunn. 

Dersom vi skal ta inn noen bør de bo lenge på et asylmottak. Få god hjelp til integrering. Og ikke kalle det fengsel. Alt er bedre enn der de kommer fra. De må lære seg språket, jobbe, studere og ikke gjøre noe kriminelt. Klarer de ikke å bidra bør de bli sendt ut av landet (med mindre de er alvorlig syk). 

Men vi må også tenke på hva dette fører til. Flyktningene vil ikke skatte med det første, og hvem får økte skatter da? Det er vi. Vi har også grupper i dette landet som trenger hjelp.

Og vil vi ha flere muslimer inn i landet? Grøsser av tanken på at et islamistisk parti kan komme til makten. Nei, jeg skjærer ikke alle under en kam, men realiteten er der. Vi vet ikke hva som kan skje da. 

Jeg er mer for hjelp der de er, men da må alle land samarbeide. Men virker som en umulig oppgave, dessverre. 

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, lillehavfruen said:

Nei men de kan komme hit, vi kan tilby de skole, også kan de bli ingeniører.. Det er mange flykninger i Europa med høye utdanninger. Det er disse som har RÅD til å flykte. De er ikke analfabeter. Man lærer seg å lese og skrive i andre land også. Og hvis de er analfabeter så er det fordi de har bodd i en flykningleir alt for lenge.

Statistikkene viser det motsatte. 

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, Rosa blomst said:

Hvordan skal jeg vite hvilken rute de har tatt? India, Kina, Tadsjikistan, Qatar, Saudi Arabia, Pakistan (https://againstthecompass.com/en/is-pakistan-safe/#22), Jordan, osv er alle land i relativ nærhet. Israel og Egypt også. Marokko, Tunisia og en hel del andre land i Afrika. Gidder da ikke ramse opp alle. Og igjen, det kommer an på hvilket land de drar fra, hvilket land som er nærmest og første trygge land.  

Hvordan du skal vite hvordan syrere og pakistanere kommer til Hellas, evt andre land i Europa? Du kan begynne med å ta opp et verdenskart og se. Hvis du fremdeles ser på Kina og land i Afrika som relevante å trekke inn så vet jeg egentlig ikke hva jeg skal si.

Alternativt kan du lese deg litt mer generelt opp på denne saken og så svare igjen. Det jeg spurte om var altså konkret hvilke land syrere og pakistanere som har dratt, eventuelt drar, til Moria skal sendes tilbake til, etter ditt syn?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, streveren skrev:

Hvordan du skal vite hvordan syrere og pakistanere kommer til Hellas, evt andre land i Europa? Du kan begynne med å ta opp et verdenskart og se. Hvis du fremdeles ser på Kina og land i Afrika som relevante å trekke inn så vet jeg egentlig ikke hva jeg skal si.

Alternativt kan du lese deg litt mer generelt opp på denne saken og så svare igjen. Det jeg spurte om var altså konkret hvilke land syrere og pakistanere som har dratt, eventuelt drar, til Moria skal sendes tilbake til, etter ditt syn?

Jeg svarte ikke bare for de som kommer fra Syria eller Pakistan, da det ikke bare er de to nasjonalitetene som befinner seg på Lesvos. I og med at Pakistan har store områder som er trygt så kan de jo bli værende i eget land, eller de kan reise til Kina som er nabolandet. Syrere kan reise til Tyrkia eller Jordan, feks. 

Så igjen, de bør dra til det første landet de ankom som var trygt. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, streveren said:

En kan jo spørre de? Hvor kommer du fra, og hvordan kom du deg hit? 

Det er visst mange som kommer fra Bangladesh, det er visst også noen som kommer fra Philipinene. Flesteparten kommer fra Syria, Afganistan, Eritre og Nigeria. 

Det er viktig at man har tolker som kan identifisere språk og snakke med de som søker asyl. 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Rosa blomst said:

Jeg svarte ikke bare for de som kommer fra Syria eller Pakistan, da det ikke bare er de to nasjonalitetene som befinner seg på Lesvos. I og med at Pakistan har store områder som er trygt så kan de jo bli værende i eget land, eller de kan reise til Kina som er nabolandet. Syrere kan reise til Tyrkia eller Jordan, feks. 

Så igjen, de bør dra til det første landet de ankom som var trygt. 

Det er jo nettopp dette som ikke fungerer i praksis.

Det er folk fra fra Pakistan som sier de er eksempelvis drapsdømt for blasfemi. Litt dumt å sende dem hjem da.

Tyrkia slipper stort sett alt igjennom. Så det har lite for seg å sende tilbake dit. Da ender man opp med militær stillingskrig på grensen mellom europeiske land med flyktninger som menneskelige skjold. Den situasjonen bør nok unngås, eller hva?

Jeg tipper at Jordan, som allerede har tatt imot masse syriske flyktninger, ikke nødvendigvis åpner døren for flyktninger i Moria som faktisk ikke har reist gjennom det landet (Og det har de fleste ikke).

Så... Hva er din løsning? Ikke hvordan det skulle vært i en ideell verden, men en praktisk løsning gitt det jeg skriver ovenfor?

Gjest In absentia
Skrevet
46 minutter siden, streveren skrev:

Takk for veldig bra link, dette var interessant og også tildels hjerteskjærende lesning.

Det er jo et slags føydalsystem som har vokst frem for de dårligst stilte flyktningene og de blir undertrykket blant annet gjennom å nektes å delta i det formelle arbeidslivet. Vanskelig å forstå hvordan dette er bedre enn alternativet, som er at de jobber og betaler skatt, i og med at de allikevel ender opp med dårlig betalte jobber i den uformelle økonomien...

Folk flest betaler nesten ikke skatt i Libanon og det er høy korrupsjon. De mangler kontroll på det meste, og det er en grunn til at sånt som den nylige eksplosjonen kunne skje.

Skrevet
34 minutter siden, Madame Butterfly said:

En kan jo spørre de? Hvor kommer du fra, og hvordan kom du deg hit? 

Det er visst mange som kommer fra Bangladesh, det er visst også noen som kommer fra Philipinene. Flesteparten kommer fra Syria, Afganistan, Eritre og Nigeria. 

Det er viktig at man har tolker som kan identifisere språk og snakke med de som søker asyl. 

Det du beskriver høres reelt ut som det man gjør når man behandler asylsøknader. Som vi vet tar dette tid, spesielt siden enkelte lyver om sin identitet. Hva skal man gjøre i mellomtiden? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, In absentia said:

Folk flest betaler nesten ikke skatt i Libanon og det er høy korrupsjon. De mangler kontroll på det meste, og det er en grunn til at sånt som den nylige eksplosjonen kunne skje.

Dumt at andre og bedre organiserte land ikke tar mer ansvar da, istedenfor å peke på Libanon når det diskuteres hva som skal gjøres med Moria.

Skrevet

Ja den var påsatt og i tillegg ble brannmannskapene hindret fra å slokke.  Nå skal brannstifterene selvfølgelig lønnes av ventresiden ved å forsøke å få dem til norge.  

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, streveren skrev:

Det er jo nettopp dette som ikke fungerer i praksis.

Det er folk fra fra Pakistan som sier de er eksempelvis drapsdømt for blasfemi. Litt dumt å sende dem hjem da.

Tyrkia slipper stort sett alt igjennom. Så det har lite for seg å sende tilbake dit. Da ender man opp med militær stillingskrig på grensen mellom europeiske land med flyktninger som menneskelige skjold. Den situasjonen bør nok unngås, eller hva?

Jeg tipper at Jordan, som allerede har tatt imot masse syriske flyktninger, ikke nødvendigvis åpner døren for flyktninger i Moria som faktisk ikke har reist gjennom det landet (Og det har de fleste ikke).

Så... Hva er din løsning? Ikke hvordan det skulle vært i en ideell verden, men en praktisk løsning gitt det jeg skriver ovenfor?

Jeg har sagt dette flere ganger nå. Send dem til første trygge land de kom til! Nei, det er ikke optimalt, men det er sånn det må være. 

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, streveren skrev:

Det du beskriver høres reelt ut som det man gjør når man behandler asylsøknader. Som vi vet tar dette tid, spesielt siden enkelte lyver om sin identitet. Hva skal man gjøre i mellomtiden? 

Da skal de være i flyktningleire i trygge land i nærområdene. Aller helst søke midlertidig asyl der.

• Liker 1
Skrevet

Trist å lese denne tråden hvor stort sett kunnskapsløshet og fordommer råder. Dere som skriver at brannen trolig ble påsatt, javel men nå var der faktisk 13000 mennesker i denne leiren. Skal dere gi alle skylden? 🤦‍♀️
Norge kan og bør ta imot flere enn 50 msk. 
Virker som at det er mange som ikke har fått med seg at det faktisk er 79,5 millioner mennesker på flukt i 2020. Norge tar i år imot 0,004 prosent! Det er rett og slett pinlig. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Rosa blomst said:

Jeg har sagt dette flere ganger nå. Send dem til første trygge land de kom til! Nei, det er ikke optimalt, men det er sånn det må være. 

Hvis de reiser fra Syria og til Hellas, så er jo problemet at det ikke finnes noe 'første trygge land de kom til' for mange! Første trygge land er Hellas. Skjønner du nå? Din løsning finnes ikke.

Skrevet
3 minutter siden, Rosa blomst said:

Da skal de være i flyktningleire i trygge land i nærområdene. Aller helst søke midlertidig asyl der.

Igjen: denne løsningen eksisterer ikke i praksis for en stor del av flyktninger. Og for dem den eksisterer for, så er det vanskelig å verifisere uten omfattende saksbehandling. Derfor skjedde Moria. Derfor er dette vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...