Gå til innhold

Barn som vil flytte til pappa

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er riktig.

Jeg ønsker ikke at pengene skal stå i veien for en løsning barna ønsker.

Men jeg er på ingen måte unik i denne sammenhengen. Langt flere mødre opplever å ikke få mer enn grunnbeløpet i barnebidrag.

Dessuten tror jeg det vil bli endring på sikt. Mange av problemene som har vært opp gjennom årene som gjelder samvær har blitt bilagt når mor har fått tenkt seg om. Jeg regner med at det samme vil skje mht økonomiske incentiver.

Hva mener du? Betaler du hustrubidrag til din ekskone, eller snakker du om pengene du forsørger barna dine med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg vet ikke om mange fyrer som hadde klart dagliglivet alene med barna. Det hadde blitt veldig mye "morn du" og "halla" når det kommer til slikt som kosthold og daglig stell.

??? ærlig talt. Den må være det mest gammeldagse jeg har sett i år. Jeg vet ikke om mange unge jenter heller som hadde klart det, den de er vitterlig i stand til å ta ansvar når det kommer dumpende og jeg ser ingen grunn til at menn skulle være mindre egnet til å foreta denne innstrammingen i livet sitt.

Skrevet
Trådstarter igjen:

Her har det skjedd mye siden sist:

Mamman gikk med på at jenten fikk flytte etter mye forhandlinger.

Dagen etter barna kom hjem til mamma etter feire hos oss, kom retretten.

Jenten får ikke flytte hit likevell.

Hun har grått og ringt hit mange ganger daglig.

Mens moren kommer med flere krav som må innfris dersom jenten skal få flytte hit.

Hun vil:

* beholde bidraget som i dag.

* beholde barnetrygden

* vi ordner med transport for alle barnas samvær begge veier

* jeg (stemor) får ikke delta i datterens liv (skole, fritidsaktiviteter, kleskjøp, leksehjelp, kontakt med jentas venninner/foreldre etc)

* mor vil komme på kontrollbesøk og spørre ut datteren om hva som skjer her

Nå er det ikke lenge til skolestart, og ingen vet ikke noe enda.

Det med at pappan tar foreldresamtaler, er for oss logisk, men resten er bare provokasjon!

Jeg er en blanding mellom forbanna og fortvilet.  :tristbla:

Spør henne hvorfor hun tror at bidraget og barnetrygden er hennes og ikke barnets da? Vis tydelig at du forventer og tar som en selvfølge at disse pengene alltid har vært prioritert til jenta og jenta alene - og at du forstår du må ha misforstått og ber henne forklare en gang til.

Skrevet
Hva mener du? Betaler du hustrubidrag til din ekskone, eller snakker du om pengene du forsørger barna dine med?

Jeg betaler barnebidrag selv om barna bor hos meg. Men etter de nye reglene betaler jeg en brøkdel av hva jeg gjorde tidligere (før 2003). Jeg har vært i en heldig situasjon rent økonomisk og er vel av den grunn mer slepphendt enn mange andre fedre. Men jeg har bekjente som tidligere har betalt vesentlig mer enn meg og som jeg vet vil betale mye en gang til om det kan trygge barnas samværssituasjon.

Skrevet

obs. Gadd ikke lese hele tråden

Jeg er selv et skillsmissebarn og jeg vet hvilke følelser denne jenta går igjennom. Man er glad i begge sine foreldre. man ønsker så gjerne å gjøre begge foreldrene glade men det er umulig. det blir som en strikk som blir dratt i begge retninger. til slutt ryker den og man bli tvunget til å vokse opp fortere enn man egentlig bør. man har ikke foreldrene å stole på lenger fordi begge snakker dritt om hverandre. den eneste man kan stole på i den sammenhengen, er seg selv. Når hun har gått til det skrittet å utrykke et ønske om å bo hos sin far så ligger det en laaaaang tankerekke bak før man faktisk våger å si noe slikt. Det eneste man bør ta hensyn til da, er barnet. Hun har valgt dette og det beste man kan gjøre da er og støtte henne. "barn" er mye mer voksne enn man tror når det gjelder slike ting.

Skrevet

Forstår godt at barn vil flytte til sine fedre! Mange mødre er dårlige mødre.

Skrevet (endret)

Men for å bli kvitt dine spekulasjoner er situasjonen slik:

Barna har hele tiden hatt adresse hos moren. Det har de fortsatt. Derfår får mor barnetrygd av staten + barnebidrag fra meg.

Barna bor imidlertid hos meg og har samvær med mor, etter en avtale mor og jeg inngikk tidligere i år. Men for at ikke mor skulle motsette seg BARNAS ønske valgte vi å la barne beholde adressen hos henne (slik at hun fortsatt får barnetrygd og barnebidrag). Jeg betaler altså barnebidrag for 2 barn som bor hos meg (til mor på normal måte gjennom bidragsfogden). Min eks kone betaler ikke barnebidrag til meg. Jeg håper hun vil gå med på felles omsorg som offisiell løsning.

Tidligere betalte jeg et skjult "hustrubidrag" fordi hun truet med å flytte barna langt om jeg ikke betalte mer enn det lovpålagte bidraget (dette var før 2003 med gammel bidragsordning). Derfor betalte jeg totalt sett 10.000,-/mnd til henne for at hun ikke skulle flytte og barna og jeg kunne opprettholde kontakten. Jeg betaler nå kun det lovpålagte beløpet (som ikke er "lovpålagt" ettersom barna i realiteten bor hos meg ca 63% og har samvær med mor).

Fornøyd med beskrivelsen ?????????

La oss gå tilbake til det tråden handler om.

Endret av Hannen
Skrevet
Jeg betaler nå kun det lovpålagte beløpet.

La oss gå tilbake til det tråden handler om.

Men da bekrefter du at du bare betaler det loven sier du skal, så da er det jo ikke noe å skryte av.

Ja, la oss gå tilbake til det tråden handler om.

Skrevet
Men da bekrefter du at du bare betaler det loven sier du skal, så da er det jo ikke noe å skryte av.

Det "lovpålagte" beløpet er lovpålagt fordi barna offisielt har adresse hos moren.

Hadde loven tatt hensyn til barna virkelig adresse og ikke papirmessife adresse (at de i praksis bor hos meg) hadde ikke beløpet jeg betaler vært lovpålagt og mor hadde isteden vært lovpålagt å betale bidrag).

Nå klarer jeg ikke å forklare det bedre så du får fortsette å angreipe meg så får vi ta det på det nivået.

Dessuten er det ikke "skryt". Det er isteden en realitet som har skjedd fordi jeg ikke orker å kjempe mot moren som ikke vil gi slipp på de økonomiske overføringene.

Gjest alenemor
Skrevet

Du gir deg vist aldri du :roll:

Du synes vel det exen til far til 2 driver med er å skryte av ?

En dame som sitter å mottar penger hun ikke har krav på da hun vitterlig i praksis ikke er aleneforsørger i lovens retet forstand.

Skjønner ikke annet en at du må ha en personlig vendetta mot "far til 2"

Skrevet
Det "lovpålagte" beløpet er lovpålagt fordi barna offisielt har adresse hos moren.

Hadde loven tatt hensyn til barna virkelig adresse og ikke papirmessife adresse (at de i praksis bor hos meg) hadde ikke beløpet jeg betaler vært lovpålagt og mor hadde isteden vært lovpålagt å betale bidrag).

Nå klarer jeg ikke å forklare det bedre så du får fortsette å angreipe meg så får vi ta det på det nivået.

Dessuten er det ikke "skryt". Det er isteden en realitet som har skjedd fordi jeg ikke orker å kjempe mot moren som ikke vil gi slipp på de økonomiske overføringene.

vel, det er ditt eget valg...

Gjest Madeline
Skrevet

Tråden er ryddet for utenomsnakk og personangrep.

Hannen -mod

Skrevet

Mine to ville flytte til far.

Jeg lot dem gjøre det, for et år siden (10 og 13 år). Det var tøft for meg ja.

Men, ungene stortrives og har det kjempebra.

Det er jo det som er å være en god mor. Sørge for at ungene har det bra!

La jenta flytte. Hun kan alltids komme tilbake hvis det ikke fungerer.

Hvorfor skal ikke barna få bestemme dette selv,

uten at vi voksne ødelegger dem med dårlig sammvittighet?

Skrevet
Mine to ville flytte til far.

Jeg lot dem gjøre det, for et år siden (10 og 13 år). Det var tøft for meg ja.

Men, ungene stortrives og har det kjempebra.

Det er jo det som er å være en god mor. Sørge for at ungene har det bra!

La jenta flytte. Hun kan alltids komme tilbake hvis det ikke fungerer.

Hvorfor skal ikke barna få bestemme dette selv,

uten at vi voksne ødelegger dem med dårlig sammvittighet?

Jeg er helt enig.

Min mor lot min søster og meg selv få lov til å bo like mye hos begge da våre foreldre ble skilt. Og på det tidspunktet ble det mye kritikk av vår mor fra såkalte venniner da dette var helt uvanlig den gangen.

Men både min søster og jeg har i ettertid forsøkt å tilby våre barn en slik mulighet fordi vi selv hadde glede av det.

Gjest ovenfor har vist personlig iniativ til å ivareta barna fremfor sitt eget ego. Det vil hun utvilsomt få mye glede av den dagen barna innser hva hun gjorde påtross av sansynlig kritikk fra "omgivelsene".

Det som er tragisk er at lovverket ikke på noen måte ivaretar barn i slike situasjoner (og andre situasjoner). Riktignok har det blitt en liten bedring ved at barn ned til 7 år kan høres. Men det er utrolig tungt for et barn å signalisere at det vil flytte. Når mor (i det tilfellet som trådstarter referer til) ikke er villig til å lytte til barnet og gjøre situasjonen enklere for henne, blir det på grensen til barnemishandling.

Jeg håper for jentas skyld at dere voksne kan overbevise moren uten ytterligere konflikt, men om full krig er eneste utveien må dere forsøke å skjerme barnet på best mulig måte (noe som er nesten umulig).

Lykke til uansett.

Skrevet
vel, det er ditt eget valg...

Det er riktig.

Jeg kan velge full krig med mor, noe som garantert går utover barna, eller jeg kan velge å gi moren de pengene hun ønsker for at jeg skal kunne ivareta barnas ønsker.

Du er kansje ikke enig, men for meg har det betydd mer å ivareta barnas behov enn å betale noe ekstra. Jeg tror ikke denne løsningen blir permanent over lengre tid, men inntil videre er alle parter fornøyd.

Skrevet
Du er kansje ikke enig, men for meg har det betydd mer å ivareta barnas behov enn å betale noe ekstra.

Hvorfor tror du det? Du kan godt spare deg insinuasjoner, fartil2.

Skrevet

Jeg forteller hva som har skjedd mht mine barn og meg selv når det kommer til samværsproblemet. Og jeg har MYE mer å fortelle, men ser ingen grunn til å dra dette frem i denne sammenhengen.

Jeg har ALDRI sagt at at kvinner pga sitt kjønn er dårlige foreldre. Derimot har jeg sagt at menn nødvendigvis ikke er dårligere. Og jeg har sagt at loven, slik den i dag fremstår, ikke ivaretar barna men foreldrene.

Jeg har også sagt at slik loven er og praktiseres kan bostedsforeldre tilegne seg fordeler som ikke nødvendigvis er til barnas fordel. Tilsvarende gjelder forøvrig samværsforeldre.

Men enten du er bostedsforelder eller samværsforelder kan du ikke påvirke barnas behov om den andre forelderen velger å prioritere seg selv slik loven er i dag. For å få til en bedring for de titusner av barn som påvirkes av et elendig lovverk må foreldrene bli likeverdig ved samlivsbrudd. I realiteten er de ikke det i dag ettersom mindretallet av de berørte parter(dvs èn av foreldrene) kan frata barn (og den endre forelderen) en viktig støtte under barnas oppvekst.

Som mann var jeg oppmerksom på at jeg kunne få en del pepper når jeg valgte å stikke frem hodet i et forum som dette. Derfor har det vært en veldig positiv opplevelse å få så mange tilbakemeldinger som støtter mange av mine meninger.

Ingen av oss vil noen gang bli 100% enig i alt. Men det er vi heller ikke med den vi evt lever sammen med. De fleste av oss unngår imidlertid personangrep, og jeg regner med at det samme gjelder i et forum som dette. Så får vi diskutere sak og ikke person.

Skrevet
Så får vi diskutere sak og ikke person.

Gjerne det, men da må du slutte å insinuere at jeg er uenig i at barnas behov er viktigere enn penger.

Skrevet (endret)

Gjerne det, men da må du slutte å insinuere at jeg er uenig i at barnas behov er viktigere enn penger.

Var det noe i fars innlegg du tok personlig så tror jeg faktisk han traff en spiker som ikke var myntet på deg i det hele tatt. Prøv å høre etter heller vel? Han forteller for søren bare hva han tenker - er det nødvendig å lese med så utrolig kritisk syn som du gjør - du stykker opp hele diskusjonen med det tullet der.

Endret av Atmi
Skrevet
Var det noe i fars innlegg du tok personlig så tror jeg faktisk han traff en spiker som ikke var myntet på deg i det hele tatt.  Prøv å høre etter heller vel?  Han forteller for søren bare hva han tenker - er det nødvendig å lese med så utrolig kritisk syn som du gjør - du stykker opp hele diskusjonen med det tullet der.

Nå må du slutte å personangripe, atmi. SKjønner ikke at du gidder bry deg? Getalife

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...