Gå til innhold

Barn som vil flytte til pappa

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vær så snill...

Disse "såkalte fagfolkene" håndhever et lovverk. Ettersom politikerne i hovedsak er menn, bør du vel heller henge dem.  Folk må få beholde yrket sitt selv om de kommer i samme situasjon som deg - nemlig blir skilt. Og uten at du skal bruke deres sosiale status i mot dem. Skjerpings.

Veldig bra du skrev dette Tobo, ellers hadde jeg blitt nødt til å skrive det selv ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest jomfrua.... ikke innlogget
Skrevet
Næmmen så fint da? Spydig liten sak du?

Er det komplett umulig for deg å forholde deg til at en mor faktisk kan være jævlig uten grunn? At en kvinne kan bli for lenge i et forhold uten at partneren ser at de har problemer?

"En mann bryter ut av et forhold fordi han har funnet en ny. En kvinne bryter ut av et forhold for å finne seg selv." Ofte kommer bruddet altfor sent. Men er det da greit å behandle eksen som dritt av den grunn?

Her kan du bare forholde deg til hva jeg skriver. Akkurat som om det disuteres alle andre ting her inne.

Mor har full mulighet til å diskutere sitt syn både via nettet og sine omgivelser.

Spurte litt tidligere om en mor er "hellig" og spør videre om stemor er "ond".

Og legger en gang til; jeg er også en mor!  :ironi:

Er det ikke bedre at forutsetningen er den samme nå som om 3 mnd når jenten er etablert? Eller skal en bare gi etter og se hvor veien ender? Skal far bare innse at han er ok, men mor er alltid bedre? Skal vi bare overse det faktum at jenta selv vil til far?

Jeg er ikke ute etter å lage konfliker som du så fint kaller det. Jeg er løsningsorrientert. Men lider ikke av utslettelseslyst!

Hva er det som gjør at du mener det er greit for mor å gjøre som hun gjør, Jomfrua?

Hvorfor setter ikke du søkelyset på at "ja mor er kanskje litt urettferdig, men forsøk å se hennes syn også". Ogkom med det. Ikke bare hvor fæl jeg som stemor er.

Takk tobo:

Det er det jeg forsøker. Jeg er bare ikke villig til å finne meg i alt.  :sjenert:

Trådstarter

Jeg har overhodet ikke sagt det mor foretar seg..... som du utgir hun foretar seg er greit. Jeg har derimot prøvd å si at du må ha en annen vinkling.... selv her bruker du 2 avsnitt som er alt annet enn løsningsorientert..... men det handler om konflikt.

Du holder på med masse aggresjon her mot mor.... kanskje er det reellt ... kanskje er det du som tar av. Det vet ikke jeg... men uansett for å komme i mål med jentungen så må du bruke noe annet enn aggressjon og prøve å få hjelpe denne jentungen, da....

Så beveger du deg over på hva du vil finne deg i og ikke.....

Var ikke poenget og ordne opp for at ungen fikk flytte til far???? Hvordan gjør man det enklest og best for ungen?? Fokusere på denne gale moren? Fokusere på hva du vil finne deg i og ikke? Fokusere på makt mellom partene mor/far?

Jeg er overbevist at skal dere gjøre det beste for denne ungen som vil flytte til far.... la ungen få en prøve tid..... ikke sitt og krangle om økonomi og begrensninger for 1 år, hva du vil finne deg osv......

Jeg har ikke sagt jeg støtter opp om denne moren.... der har jeg bare din versjon... og jeg har bare sagt at DU må fokusere på noe annet hvis dere skal gjøre det beste for ungen da..... eller bare krangle om voksenting som vil gå seg til etterhvert som dere ser hvordan det går.

Skrevet
Vær så snill...

Disse "såkalte fagfolkene" håndhever et lovverk. Ettersom politikerne i hovedsak er menn, bør du vel heller henge dem.  Folk må få beholde yrket sitt selv om de kommer i samme situasjon som deg - nemlig blir skilt. Og uten at du skal bruke deres sosiale status i mot dem. Skjerpings.

Disse såkalte "fagfolkene ?" er rådgivere og deres påstander er rettningsgivende for hvordan lovverket utformes. I saker som relaterer seg til f.eks. omsorgssituasjonen blir disse såkalte "fagfolkene ?" valgt av en liten kjerne byråkrater i BFD. BFD består i dag av ca 90% kvinner. Disse velger altså ut sine "rådgivere" og legger deretter frem sin forslag ovenfor ledelsen/politikerene i departementet, gjerne med en undertekst om hva såkalte "fagfolk ?" (med akseptable titler) påstår. Deretter blir forslaget "gjort spiselig" for andre enn de ansatte i BFD slik at det kan gjennomføres som et lovforslag.

Gjest jomfrua.... ikke innlogget
Skrevet
Det må jo gå an å ha to eller flere tanker i hodet på en gang. Man kan vel diskutere et økonomisk aspekt, SAMTIDIG som man har fokus på barnets beste. Og man kan vel hevde at mor er en god omsorgsperson i direktekontakt med barnet, SAMTIDIG som hun er håpløs å samarbeide med. Eller har jeg misforstått her?

Jeg er helt enig i at det må gå an med to tanker samtidig...... men en viss prioritering må en ha da..... og jeg hadde ikke vært i tvil om hva jeg hadde valgt. Mener du at økonomi skal stoppe denne ungen fra og flytte til sin far. En 12 åring har tatt denne avgjørelsen.... en tolvåring vet ikke helt hva dette innebærer.... en tolvåring vil etterhvert føle hva det innebærer..... da mener jeg en kan se på økonomien. Foreløpig hadde i hvertfall mitt mål vært og la den ungen prøve seg... så fikk en se på det økonomiske etterhvert når en ser hvordan det blir. At økonomi skal stoppe denne ungen nå fra å få prøvd pga konflikter rundt økonomidelen..... DET er for meg ikke feil.

Da får heller de voksne svelge litt kameler en liten stund og fikse dette for ungen.

Skrevet
Jeg er helt enig i at det må gå an med to tanker samtidig...... men en viss prioritering må en ha da..... og jeg hadde ikke vært i tvil om hva jeg hadde valgt. Mener du at økonomi skal stoppe denne ungen fra og flytte til sin far. En 12 åring har tatt denne avgjørelsen.... en tolvåring vet ikke helt hva dette innebærer.... en tolvåring vil etterhvert føle hva det innebærer..... da mener jeg en kan se på økonomien. Foreløpig hadde i hvertfall mitt mål vært og la den ungen prøve seg... så fikk en se på det økonomiske etterhvert når en ser hvordan det blir. At økonomi skal stoppe denne ungen nå fra å få prøvd pga konflikter rundt økonomidelen..... DET er for meg ikke feil.

Da får heller de voksne svelge litt kameler en liten stund og fikse dette for ungen.

Vet du hva? For noen GÅR ikke dette og da blir det feil å snakke om svelge kameler, jeg har inntrykket av at det kanskje kan gå en stund for denne familien, men for mange er det ikke økonomisk rom til det.

Skrevet

Må bare si at jeg er så glad jeg slipper å tenke på dette selv. Faren til barnet bor i utlandet og betaler ingenting. Dermed har han ingen rettigheter heller, og han har ordnet dette selv. Fordelen er klar: slipper å sende barnet bort annenhver helg, ferier og helligdager. Kan oppdra barnet selv, etter norsk oppdragelse og mine overbevisninger. Slipper overraskelser fra far!!! Har stabil økonomi, osv.

Klart det kunne vært best å dele, men alternativet er ikke tilstede. Må likevel tilføye at vi har noe kontakt med far, og masse med hans familie som er kjempefine mennesker.

Det blir helt feil når økonomien skal styre hvor barn skal bo. At et barn vil flytte betyr ikke at det ikke elsker den andre av foreldrene. Tror dette er en vanskelig avgjørelse for barn. Derfor er det ekstra viktig at de voksne lytter til det barna har å si. Legg personlige følelser til siden, og sett barnets vel og ve i fokus.

Lykke til.

Skrevet
Disse såkalte "fagfolkene ?" er rådgivere og deres påstander er rettningsgivende for hvordan lovverket utformes. I saker som relaterer seg til f.eks. omsorgssituasjonen blir disse såkalte "fagfolkene ?" valgt av en liten kjerne byråkrater i BFD. BFD består i dag av ca 90% kvinner. Disse velger altså ut sine "rådgivere" og legger deretter frem sin forslag ovenfor ledelsen/politikerene i departementet, gjerne med en undertekst om hva såkalte "fagfolk ?" (med akseptable titler) påstår. Deretter blir forslaget "gjort spiselig" for andre enn de ansatte i BFD slik at det kan gjennomføres som et lovforslag.

Ok. Da sier vi det sånn. Og siden 50% av par i Oslo i dag blir skilt, så kan vi regne med at 50% av denne kvinneandelen i BFD er skilt. Og i det disse kvinnene blir skilt, så setter de på seg skylapper og løper som et helvete for å mele sin egen kake. Her snakker vi sykubb, og kjærringvelde og søstersolidaritet, uten evne til å sette seg inn i eller forstå andres situasjon.

Stakkars, stakkars mannen. Stakkars, stakkars barna. Og heldige kvinnene med barna, all makta, som sikkert sitter igjen med huset og alle pengene.

Jeg melder meg ut av diskusjonen. Resten av dagen skal jeg bruke til å drikke champagne av mine nyinnkjøpte stilettsko (resultat av forrige barnebidrag)

Skrevet
Ok. Da sier vi det sånn.  Og siden 50% av par i Oslo i dag blir skilt, så kan vi regne med at 50% av denne kvinneandelen i BFD er skilt. Og i det disse kvinnene blir skilt, så setter de på seg skylapper og løper som et helvete for å mele sin egen kake. Her snakker vi sykubb, og kjærringvelde og søstersolidaritet, uten evne til å sette seg inn i eller forstå andres situasjon.

Stakkars, stakkars mannen. Stakkars, stakkars barna. Og heldige kvinnene med barna, all makta, som sikkert sitter igjen med huset og alle pengene.

Jeg melder meg ut av diskusjonen. Resten av dagen skal jeg bruke til å drikke champagne av mine nyinnkjøpte stilettsko (resultat av forrige barnebidrag)

Godt du endelig har fått opp øynene for livets realiteter :ler::ler:

Skrevet

Jeg lot min eldste sønn flytte til faren sin da han var 7 år. Og akkurat der og da var nok barnebidrag, barnetrygd etc. det siste jeg tenkte på. Sånne ting ordner seg uansett.

Nå har han bodd to år hos faren, og er her i ferier. Det fungerer bra. Selv om han av og til sier at han skulle ønske han kunne vært her mer, vil flytte tilbake osv., så vet jeg han har det bra hos faren sin. Men skulle han virkelig ønske å flytte tilbake, får han selvsagt lov til det.

Skrevet

Kan ikke forstå at du i det hele tatt stiller spørsmålet.

Dersom faren vil ha henne: selvfølgelgi skal hun få lov til å flytte til sin far.

Hvorfor skulle hun ikke det, hvis både han og hun vil?

Jeg mistenker at du tenker økonomisk gevinst ved å ha henne hos deg selv, og at du er litt misunnelig o gtar det som et lite (økonomisk) at hun flytter?

Skrevet

Over her skal det stå:

"Og tar det som et (økonomisk) nederlag at hun flytter".

Denne moren høres ikke ut som om hun tenker på barnets beste!

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi har kommet til en løsning:

Jenta bor her. Far betaler bdrag for 2. Mor betaler ikke bidrag for 1. Mor mottar barnetrygd for 2, far for 1. Jenta drar til sin mor/brødre hver annen helg. Guttene kommer hit som før. Vi dekker reisen den ene veien, moren den andre.

Mor og far er ikke på snakkefot desverre. Mor føler faren har lurt datteren sin. Far gidder ikke lenger prøve å forklare at dette er datterens eget ønske.

Hun kom i en bukse, genser, undertøy og sko. Resten er hos mor. Og blir der. Jenta sier hun ikke bryr seg om tingene sine, at hun er mest glad for å fått lov til å flytte hit. Og da er det godt nok for oss! :)

Nå ser vi framover og prøver å få jenta til å trives.

Takker for mange nyttige innspill. Har vært greit å høre andre synspunkter enn fra egne venner/familie (som gjerne ser ting på samme måte som meg ;) ).

Gjest Prudence
Skrevet

Så godt dere kom til en løsning og at jenta er fornøyd :klem:

• 11 måneder senere...
Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

En liten oppdatering fra oss:

Nå har stedatter bodd hos oss i 1 år. Hun er etablert i turn og fotball. Har fått seg flere venninner og en "hjertevenninne" som hun henger mye sammen med. De overnatter hos hverandre og har virkelig funnet tonen sammen. Forholdet mellom far og datter er sterkt. Stedatter og mitt barn krangler nå som søsken. Mitt forhold til stedatter føles som et "tante-niese-forhold"; jeg er utrolig glad i henne - men vet jo at hun har en mor som jeg ikke vil "stjele plassen til". Samværet med mamma har gått bra. Jeg har ikke pratet med moren en eneste gang untatt å si "et øyeblikk" og gir telefonrøret når hun ringer datteren sin.

Brødrene har tatt dette over all forventning. Brødrene vil fortsette å bo hos mor da de har alle venner der. Jenten vil fortsette å bo hos far da hun har alle venner her. Far er glad. Jeg støtter stedatter uansett hva hennes valg er. Men så er det skjær i sjøen: mor har meldt flytting ned igjen til seg uten å diskutere det med jenten eller far. Hun mener at 1 år her er nok. Første skoledag stod ikke jenten på klasselisten. I følge rektor må jenten ha folkeregistrert adresse her for å kunne motta undervisning på vår skole. Men han skulle gi dispensasjon til saken er avklart. Så nå er det ny runde med "festligheter" i domsapperatet. :ironi:

Men nå er jenten over 12 år og vil bli hørt! Men nå er det mye gråting - igjen - jeg håper bare at jenten snart kan få være en normal tenåring uten å måtte bekymre seg for at hun blir flyttet mot sin vilje. :forvirret:

Alt hun vil er å bo her og få komme til mamma annenhver helg. Er det så urimelig?

Skrevet
mor har meldt flytting ned igjen til seg uten å diskutere det med jenten eller far. Hun mener at 1 år her er nok. Første skoledag stod ikke jenten på klasselisten. I følge rektor må jenten ha folkeregistrert adresse her for å kunne motta undervisning på vår skole. Men han skulle gi dispensasjon til saken er avklart. ?

Det har ikke mor lov til. Det er den barnet er folkeregistrert hos, som skal melde flytting.

Så dere kontakter bare folkeregisteret og gjør dem oppmerksom på feilen.

Skrevet

Dette må dere voksne ordne for denne jenta slik at hun slipper mulig rettsak.

OM ? det likevel skulle gå så langt er jen 99,5% sikker på at jenta blir hørt og at hennes ønsker blir ivaretatt på beste måte. Som jeg har sagt tidligere KAN barn høres fra de er 7 år, og deres ønske skal tilleges gradvis mer vekt frem til dem er 12 år. Da skal de tillegges VESENTLIG vekt.

Selv om mor får barnetrygd, barnebidrag, etc, etc, kan hun ikke melde flytting for barnet som tross alt bor hos faren. Kontakt folkeregisteret og spør hva i all verden de har gjort i denne saken. Jeg antar dere får en uforbeholden unnskyldning når det forteller hvilke problemer de har påført jenta og hennes skolegang.

Som en digresjon kan jeg nevne at jeg også har overtatt omsorgen i praksis siden ifjor da dere startet kampen for å ivareta jentas rettigheter. Forskjellen er at barna mine fortsatt har bostedsadresse hos moren slik at hun får barnetrygdene og barnebidragene. Dette ble gjort som et kompromiss fordi pengene betydde så veldig mye for henne.

Barna flyttet til meg etter samtale mellom barna og barnepsykolog, samt mekling mellom mor og meg. Det ble gjort som en prøveordning men har nå vart mye lenger enn det denne prøveordningen var tiltenkt. Jeg har foreløpig ikke tenkt å gjøre noe som endrer dette, men vet at barna vil få bostedsadresse hos meg om det blir trøbbel ettersom psykologen fortalte mor at deres ønsker ville bli hørt om det endte med rettsak.

Forsøk i første omgang å informer mor om jentas rett til å bli hørt. De fleste oppegående foreldre snur når de oppdager at deres agenda ikke kan forsvares som "barnets beste". Når dette kombineres med jentas alder vil ikke mors krav bli vurdert som et seriøst alternativ sålenge faren har fulgt opp jenta på en god måte.

Gjest gjeste-mor
Skrevet

Unnskyld meg, fartil2....forstår jeg deg rett når jeg ser at du betaler bidrag for to barn som bor hos DEG ?

Skrevet
Unnskyld meg, fartil2....forstår jeg deg rett når jeg ser at du betaler bidrag for to barn som bor hos DEG ?

Det er riktig.

Jeg ønsker ikke at pengene skal stå i veien for en løsning barna ønsker.

Men jeg er på ingen måte unik i denne sammenhengen. Langt flere mødre opplever å ikke få mer enn grunnbeløpet i barnebidrag.

Dessuten tror jeg det vil bli endring på sikt. Mange av problemene som har vært opp gjennom årene som gjelder samvær har blitt bilagt når mor har fått tenkt seg om. Jeg regner med at det samme vil skje mht økonomiske incentiver.

Skrevet
Forskjellen er at barna mine fortsatt har bostedsadresse hos moren slik at hun får barnetrygdene og barnebidragene. Dette ble gjort som et kompromiss fordi pengene betydde så veldig mye for henne.

Til at du messer så mye om rettferdighet og likestilling rundt barnefordelingsaken er jeg veldig lite imponert over jobben du gjør på hjemmebane gitt. "Pengene betyr så mye for henne". Er det virkelig mulig å lure seg selv så til de grader? Kan ikke akkurat si du baner vei for de stakkars fedrene som kommer etter deg da...

*oppgitt*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...